4 landen en 4 nachten in 2018

Wernerrrw

MF'er
9 sep 2015
225
136
Het meest logische was een reisverslag van afgelopen zomer geweest. Ondanks de Covid-19 perikelen, kon dit achteraf ook prima. Echter lagen de Morini en ik bij de aftrap van de zomer in de kreukels. Aangezien ik, vind ik dan, in de zomer van 2018 best leuk weg ben geweest, de route ook niet onaardig was en toch wel wat beleefd heb in een paar dagen, schrijf ik daar maar een verslag van. Door de appverslagen aan m’n pa elke dag en de foto’s, kan ik het reisje aardig reconstrueren zonder daar dingen voor uit m’n duim te hoeven zuigen.

In de zomer van 2018 had ik anderhalve week vakantie in juli en nog een week in september. Van het reisje in september heb ik al eerder een verslag gepost hier, nu doe ik die van het kortere rondje. Een vriend van me was aan het verbouwen en ik zou daar met wat dingen helpen, waardoor ik van maandag tot en met vrijdag nog een paar dagen de tijd had om weg te gaan.

Maandag 23 juli
Rond 10:30 vertrek ik, wat later dan gepland, maar de avond ervoor hadden we de dag met een aardig gezellige barbecue afgesloten én ik moet m’n tas nog inpakken. Een niet heel groot probleem, want de dagafstand is nog geen 600km. De eerste kilometers doe ik over de snelweg en zodra ik de grote steden (Dortmund, Duisburg, Köln, Bonn) voorbij ben draai ik de snelweg af om lekker binnendoor te gaan rijden.

Na de gebruikelijke 220km draai ik de snelweg even af voor wat Euro98 en een broodje voor mezelf. De Morini heeft gelukkig in tegenstelling tot de vorige vakantie nu geen last van een hoog olieverbruik. Ik heb voor de zekerheid wel een fles olie meegenomen. Na een minuut of tien stap ik weer op en rijd weer naar de snelweg.

Tegen 14:00 zitten de eerste 300km erop en ga ik ter hoogte van Euskirchen de snelweg af. De laatste 300km naar de eindbestemming lekker binnendoor. De eerste kilometers zijn nog niet bijzonder noemenswaardig. Een paar leuke bochtjes, maar daarmee is het ook wel gezegd. Na Hümmel is de eerste haarspeldbocht, gevolgd door nog een aantal en wanneer ik de Ahr bij Fuchshofen oversteek volgen er nog een paar. Op de een of andere manier zorgt dit er ineens voor dat de ‘vakantieknop' omgaat.

IMG_9217.jpeg


Ik zak verder af richting Gerolstein, het wordt steeds bochtiger en de kilometers vorderen bocht na bocht. Mijn buurman heeft het meerdere malen gehad over de weg tussen Lambertsberg en Waxweiler. De weg zou voorzien moeten zijn van goed asfalt en dito bochten. Hier was geen woord van gelogen, behalve de borden met een maximum snelheid van 60km/h. Om het lot niet te tarten trek ik voor de bochten het gas wat open, lekker de bocht door en bij het uitkomen van de bocht weer netjes van het gas. Een fransoos bewijst dat het ook prima andersom kan, maar je hier absoluut niet sneller door bent. ‘Jij de boetes, ik de lol’, denk ik bij mezelf.

In Waxweiler gooi ik de tank van de Morini weer vol. Brandstoflampje ging net branden, dus de timing is perfect. Voor deze keer in ieder geval…. Vanaf Waxweiler zak ik weer verder naar beneden. Iets boven Sinspelt buig ik af naar het zuidwesten om Luxemburg in te gaan. Bij Roth an der Our ga ik de grens over en rijd ik Luxemburg binnen.

Ik ben, behalve om te tanken, nog nooit in Luxemburg geweest. Het idee is dan ook om lekker wat kilometers te maken hier. Van eigenlijk iedereen die ik gesproken heb, heb ik te horen gekregen dat de wegen hier goed zijn, het landschap mooi en het enige waar je een beetje rekening mee moet houden de snelheidscontroles zijn.

In Vianden slaat de Morini af en wil deze, uiteraard op een helling, vervolgens moeilijk starten. Ik duw de Morini naar de andere kant van de weg en besluit direct maar een korte drinkpauze in te lassen. Het is inmiddels 16:15 en ik moet nog zo’n 130km. Ik hoop dat de Morini het zo gewoon weer doet en ik zonder problemen verder kan. Ik drink m’n flesje water leeg, trek m’n jas weer aan, rugzak op, etc. Me voorbereidend op het ergste druk ik op de startknop, waarop de Morini in één keer, zonder enkel probleem, weer tot leven komt. Gelukkig.

IMG_2338.jpeg


Snel Vianden uit en door met waar ik voor weg ben: bochten. Van Vianden rijd ik naar boven, naar Putscheid. Vanaf daar weer iets naar beneden om aan een soort lus te beginnen. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk stuurweggetjes op te nemen binnen de hoeveelheid kilometers die ik voor ogen had. Het gebrek aan foto’s laat ook zien dat de beelden meer voor mezelf zijn, dan voor de rest van de wereld. Uiteindelijk gaat het daar ook om, vind ik. Als ik niet meer weet hoe het er ook alweer uitzag heb ik een goed excuus om weer die kant op te gaan.

0fadbffe-2c71-4ff9-a991-d98a26854440.jpeg


Het verbaast me hoeveel bomen hier staan. Ik had de omgeving wat opener verwacht. Nu is het met 26 graden niet heel erg dat je in de schaduw staat, maar je ziet wat minder om je heen. Wat rechtere stukjes worden afgewisseld met fijne bochten en de kilometers schieten voorbij. De dorpjes die voorbij komen zijn: Kautenbach, Wiltz, Büderscheid, Bavigne. Net voor Arsdorf stop ik even om wat vocht te lozen. Ik neem bij het water wat nieuw vocht en een koekje tot me en zoek op m’n telefoon een hotel voor de avond. Het is inmiddels al 17:45, later dan ik had verwacht. Als ik bij de motor terugkom, spot ik een sneetje in de achterband. Ik hoop dat het meevalt, want de oude achterband kon ik na 600km al vervangen, omdat er een spijker in zat…

93f3b719-075f-4294-a8c3-be1dc8eabaeb.jpeg


Vanaf Arsdorf is het nog een kleine 60km rijden vandaag. Om de lus af te maken stuur ik verder langs de Heispelt, gevolgd door Heiderscheidergrund en Bourscheid, waar ik daarvoor aan de andere kant van de Sauer al langs ben gekomen.

Vanaf Bourscheid is het nog maar een kilometer of 10 naar de eindbestemming van vandaag: Diekirch. Om 18:45 ben ik bij het hotel. De Morini kan ik achter het hotel op de parkeerplek zetten. Er is alleen één klein probleempje: ik kan de sleutel van mijn schrijfremslot niet vinden. Ik leg zorgvuldig alle spullen uit mijn jas op een rij en de sleutel zit er niet tussen. Vervolgens haal ik mijn tas ook over de kop en ook hier zit de sleutel niet tussen de spullen. Tot op de dag van vandaag is de sleutel spoorloos, net als de reservesleutel.

IMG_2343.jpeg


Na het inchecken leg ik snel de spullen op de kamer, trek een korte broek en een trui aan en loop naar het centrum. De meeste terrassen zitten aardig vol en als ik naar de kaarten kijk, word ik niet zo aangesproken door de gerechten. Ik kies voor een, dacht ik, rustiger terras. Ik bestel een biertje en vervolgens wat te eten. Als de serveerster terugloopt hoor ik van binnen een hoop gejoel van een groep vrouwen.

Na een paar minuten wordt langzaamaan duidelijk wat er speelt. Als ik net zit te eten komen ze naar buiten. Één van de vrouwen is nogal bijzonder verkleed en heeft een mandje met allemaal kleinigheden erin bij zich. Ze komen mijn kant op en leggen uit dat ze een vrijgezellenfeest hebben en dat ik kan kiezen: of haar een kus geven of op een drankje trakteren. Het uiterlijk van de vrouw laat naar mening voldoende te wensen over, dus kies ik voor een drankje.

a81487c9-9ad5-4c23-b82b-64aa1002cb3e.jpeg


De rest van de vrouwen vindt dit wat teleurstellend, maar het is mij wel goed. Gelukkig lopen ze daarna de naastgelegen terrassen af en heb ik tijd om mijn eten op te eten. Na een half uurtje is het mandje aardig leeg en is ze denk ik meer drankjes dan kussen rijker. De vrouwen gaan aan de tafels naast mij zitten en bestellen voor mij ook wat te drinken. Eentje spreekt wat Nederlands en we praten een tijdje. Ik word gevraagd mee te doen aan de karaoke binnen en besef dat dit het moment is dat ik beter kan gaan. Op het moment dat ik begin te denken dat ik kan zingen, weet ik dat ik de volgende ochtend aan het infuus kan. Meezwaaiend met de muziek binnen reken ik af en gluip ik snel weg naar buiten.

Een bijzonder gezellige wending van de avond. Dit is de eerste keer dat ik alleen op vakantie ga en ik had vooraf wel wat twijfels over hoe dat zou zijn. Tot nu toe valt het me alles mee!

Schermafbeelding 2021-04-10 om 17.27.34.png
 
@bommes dank je! :)

Dinsdag 24 juli
Rond 08:00 ga ik m’n bed uit. De afgelopen dagen niet heel erg veel geslapen en ik merk meteen dat de slaap me wel goed heeft gedaan. Ik pak rustig aan alvast mijn tas in, maak m’n helm alvast schoon en loop naar de Morini om toch voor de zekerheid even het oliepeil te checken. Hierop is helemaal niets aan te merken, heerlijk.

Ik probeer op vakantie zoveel mogelijk te ontbijten, zodat ik onderweg niet meer zoveel hoef. Bijzondere logica, maar ik heb het idee dat het wel zo werkt. En anders werkt het psychisch goed genoeg voor mij. 09:15 ga ik terug naar de kamer, trek m’n motorspul aan, check uit en vertrek.

6f9753df-ab06-43ea-81d3-7a9b507fe06e.jpeg

Zo lijkt het ontbijt overigens niet bijzonder indrukwekkend... en in het echt valt het ook reuze mee.

Vandaag wil ik richting de Vogezen/Elzas, door eerst Luxemburg verder door te rijden, klein stukje Frankrijk, stukje Duitsland en dan weer Frankrijk te rijden. Een ritje van net geen 500km, lekker stukje sturen dus. In Diekirch tank ik nog even, zodat ik er flink wat kilometers tegenaan kan eerst.

Het stuk van Luxemburg waar ik nu door kom vind ik minder. Met vlagen een paar leuke bochten, maar daar houdt het wel mee op. Ik heb net nadat ik vanochtend ben vertrokken getankt, dus ik laat dat maar voor wat het is en ik passer de grens met Frankrijk. Ook het stukje van 40km door Frankrijk is weinig aan en tussen Waldwisse en Merzig ga ik Duitsland in. Dit is al weer wat leuker.

417e984c-f52f-4e66-ab6f-cf5e8d9d7205.jpeg


Tot Dirmingen rijd ik in oostelijke richting, vanaf daar zak ik weer naar beneden richting Sulzbach en Gersheim, zodat ik daar de Grens met Frankrijk weer overkan. Ter hoogte van Siersthal merk ik op dat het brandstoflampje brandt. Er is een pomp met alleen Euro95 en ik verwacht dat ik binnen nu en een paar kilometer toch wel een ander tegenkom waar ik 98 kan tanken. Na een kilometer of twintig ben ik nog altijd geen tankstation tegengekomen. Ik begin nu toch wel wat te twijfelen over mijn keuze net en stop langs de weg.

Op mijn TomTom zie ik dat ik 18km terug moet naar de vorige pomp en de dichtstbijzijnde 14km verderop is…. Ik open de tankdop en schut de motor wat heen en weer, maar ik hoor niks meer klotsen. Ik concludeer dat ik vrijwel zeker de verkeerde keuze heb gemaakt. Als ik op de dagteller kijk zie ik dat ik ook al 250km heb gereden, geen wonder dus dat de tank al een eind leeg is.

Ik heb geen keuze en zal toch door moeten, er groeit in de berm geen boom met brandstof of uit het niks dat er een tankstation oppopt. Na 2km, gelukkig in een dorpje (Baerenthal), begint de Morini kortstondig te stotteren om er vervolgens mee te stoppen. Kak.

200 meter terug zag ik mensen in de tuin staan, dus ik draai om en laat me naar beneden rollen. Ik vraag aan ze of ze brandstof hebben, maar ze spreken geen Engels. Mijn probleem is dat ik in het Frans niet verder kom dan mezelf te kunnen voorstellen, ja en nee te kunnen zeggen en te vertellen waar ik woon. Gelukkig spreken ze wel goed Duits (ook beter dan ik). Hierin kan ik me beter redden en kan nu duidelijk maken dat ik geen brandstof meer heb en vraag of zij wat hebben. Ze hebben niks meer, dat van de grasmaaier is net opgegaan. Ze willen me wel naar een tankstation brengen. Zo gezegd, zo gedaan. Met een behoorlijk tempo rijden we in een Citroën Xsara Picasso (echt zo'n stereotype Franse auto in die contreien :+) naar de dichtstbijzijnde pomp. Daar gooi ik een jerrycan vol en met hetzelfde tempo rijden we weer terug.

IMG_2274.jpeg


Als alle Fransen zo rijden, verbaas ik me niet meer zo dat er zoveel auto’s met deuken rondrijden daar. Op de motor heb ik het idee dat het wel een beetje meevalt vaak, maar zo in de auto is het toch een ander verhaal. In ieder geval gevoelsmatig ;). Ik wil ze als dank een tientje doen als onkosten, maar dit hoeven ze niet, dus laat ik maar 2 liter in de jerrycan zitten voor de grasmaaier. Na ze nogmaals te hebben bedankt, rijd ik weer verder en gooi ik zodra het kan de tank nog een keer écht vol.

Inmiddels is het door al het oponthoud alweer 15:30 en ik wil nog graag een goede 200km afleggen. Ik volg de D28 en de D133 een stuk richting Saverne. Van daaruit de D45 naar Obersteigen, de D218 richting Urmatt. De afgelopen kilometers, eigenlijk vanaf Saverne gaven me weer het idee van gistermiddag in Luxemburg. Het asfalt is dan wel wat minder, de omgeving en de weg op zich geven me wel echt het vakantiegevoel. Bij Urmatt stop ik even om een hotel op te zoeken in de buurt van Villé. Ik kom uit bij een hotel in Le Hohwald en bel ze om een kamer te reserveren.

Le Hohwald passeer ik na een minuut of tien al. Ik besluit toch om de lus die ik heb gemaakt nu meteen te rijden. Ik heb helemaal niet het gevoel dat het al half 6 geweest is en ik heb nog wel zin in een stukkie.

IMG_2363.jpeg


Vanaf Le Hohwald rijd ik naar de D57, vervolgens met de D214/414 omhoog naar Belmont, vanaf daar weer naar beneden etc de D657/57 en de D214. Bij een meertje ga ik op de rotondes 2 keer linksaf de D424 op. Bij Villé met de D425 terug naar Le Hohwald. 19:00 rij ik, na een weggetje met heel veel grind, de parkeerplek van het hotel op.

IMG_2364.jpeg


Hetzelfde ritueel als de avond ervoor: snel een korte broek en een trui aan en weer door. Ik kom er bij de receptie niet helemaal achter hoever het restaurant nu is, dus ik pak de motor en rijd richting het dorpje. Na een meter of 300 is het restaurant al aan de linkerkant. Net niet zichtbaar vanaf het hotel (of misschien toch wel op de onderstaande rechterfoto....). Het restaurant deelt zijn of haar naam met wielrenner Tom Dumoulin. Het restaurant doet alleen een spatie tussen Du en Moulin.

IMG_2380.jpeg
IMG_2379.jpeg

Foto's vanuit de kamer. Op de rechterfoto is ook de Morini onder de bomen te spotten, een beetje verstopt i.v.m. de vermiste sleutel.

Ik zet de motor tegenover het terras op de parkeerplek en ga vervolgen op het terras aan een tafeltje zitten, bestel een biertje en zoek aan de hand van Google Translate uit wat er op het menu staat. Ik kies voor iets met ik geloof eend en aardappeltjes. Vlees is erg lekker en de aardappels ben ik nog altijd niet over uit. Laten we het op een bijzondere smaak houden, vies is het zeker niet, maar ik kan het niet goed plaatsen.

43c1594d-d98c-47e2-acf0-cfcc1d3e380a.jpeg


Omstreeks 21:15 loop ik richting de bar van het restaurant om af te rekenen. Als ik langs een tafeltje loop met twee mannen, vraagt een van de twee met een erg Duits accent of de Morini van mij is. Hierop reageer ik vanzelfsprekend bevestigend en ze nodigen me uit om nog een biertje te komen drinken. We praten in een mix van Duits, Engels en Nederlands over motoren, motorrijden, motorvakanties en nog wat randzaken.

We krijgen het op een gegeven moment over werk en ik geef aan dat ik bij een verzekeringsmaatschappij werk. Een van de twee Duitsers verteld dat hij opticien is en een eigen zaak. Vandaar ook dat hij beter ziet dat hij wat rustiger moet rijden en die ‘bulle' altijd zo snel rijdt. Ik heb geen idee wat dat betekend, maar dat wordt lachend uitgelegd. De ander blijkt bij de motorpolitie te werken en zit nogal wat kilometers per jaar voor het werk op de motor, de andere kilometers zijn alleen nog leuker volgens hem. Als ik ooit naar Duitsland wil verhuizen, moet ik hem even bellen en dan wil hij me wel opleiden als motoragent.

Om 23:00 sluit het hotel, dus voor die tijd moet ik binnen zijn. Als ik op m’n telefoon kijk zie ik dat het al 22:56 is. We ronden snel het gesprek af en ik krijg van ‘der bulle’ een kaartje met zijn telefoonnummer: als ik nog eens een paar dagen lekker wil sturen in de Eifel moet ik hem bellen.

23:08 kom ik het hotel binnen. De receptioniste lacht en zegt dat ze net een matras bij de voordeur voor me wilde leggen. Ik had de sleutel ook wel mee mogen hebben, maar ik had niet verwacht dat ik zo laat terug zou zijn. Ik bedank haar voor het wachten en ga snel naar boven.

Schermafbeelding 2021-04-10 om 17.42.01.png
 
Laatst bewerkt:
Die aardappelen dat zijn knoedels, of gnocchi. Aardappel gemengd met oa bloem en dan gekookt waarna eventueel gefrituurd. Een soort dumplings zou je ook kunnen zeggen.
Nog mazzel gehad dat je niet dat hele end naar het tankstation moest wandelen. Maken we het vroeg of laat allemaal niet een keer mee? Met de nadruk op "een". Als je slim bent tenminste.
Leuk geschreven man, ik blijf het volgen !
 
Die aardappelen dat zijn knoedels, of gnocchi. Aardappel gemengd met oa bloem en dan gekookt waarna eventueel gefrituurd. Een soort dumplings zou je ook kunnen zeggen.
Nog mazzel gehad dat je niet dat hele end naar het tankstation moest wandelen. Maken we het vroeg of laat allemaal niet een keer mee? Met de nadruk op "een". Als je slim bent tenminste.
Leuk geschreven man, ik blijf het volgen !
Bedankt, ik heb me wel al die tijd afgevraagd wat dat nou eigenlijk was. Echt aardappel was het namelijk niet.

Nee, klopt. Ik heb bij het stilstaan wel gedacht (en misschien wel gevreesd) dat ik een klere eind moest gaan lopen. Inmiddels heb ik al een paar keer stilgestaan door de verkeerde gok te nemen. Zowel met de auto als met de motor. Ik ben nogal hardleers. Ook al eens meegemaakt tijdens een (zijspan)race. We moesten bij het IDM 16 ronden op Assen in plaats van de gebruikelijke 12 zoals bij het ONK. Net te krap gerekend en we kwamen in de laatste ronde, op een vierde plaats liggend, bij het uitkomen van de Strubben zonder brandstof te zitten. Dat was wel de meest frustrerende keer zonder brandstof denk ik.......

Dank je wel! Ik ga vanavond verder met typen; misschien vanavond nog een deel, anders morgen :t
 
Leuk verhaal om te lezen :t
Dank je! :)
Leuk verslag al! Lekker gedetailleerd! Heb 'm toegevoegd aan het overzicht!
Dank je! Ja, misschien soms wel eens te gedetailleerd, een samenvatting maken behoort ook niet tot mijn sterkste punten :+. Bedankt voor het toevoegen! Ik heb vorig jaar ook een verslag gepost over de andere vakantie in 2018, eventueel dat die ook toegevoegd kan worden. Dat verslag onthult echter al wel wat van de afloop van deze vakantie :P.
 
Is zeker niet té gedetailleerd. Anders wordt het "ik stapte op mijn motor, sliep n paar keer in mijn tent en was weer thuis". Juist de details, persoonlijke beschouwingen en foto's maken het een leuk leesbaar verhaal. Dank, ik volg!
 
Is zeker niet té gedetailleerd. Anders wordt het "ik stapte op mijn motor, sliep n paar keer in mijn tent en was weer thuis". Juist de details, persoonlijke beschouwingen en foto's maken het een leuk leesbaar verhaal. Dank, ik volg!
Dank je wel! En gelukkig dat het meevalt, als je het zelf schrijft ben je vaak op een andere manier kritisch. Ikzelf vind bij andere verslagen de details ook hetgeen dat een verslag leuk maakt.

Afgelopen dagen wat minder getypt, dus zondagavond en maandag niet gehaald. Wel weer wat andere reisverslagen van hier gelezen :t

Woensdag 25 juli
Wat eerder wakker dan gisteren, maar ik heb niet veel zin om m’n bed uit te gaan. Om eerder dan gisteren weg te zijn, doe ik het toch maar. Beneden ontbijt ik weer op m’n gemak, drink de kop koffie maar voor de helft leeg: véél te slap. Rond 08:45 ga ik weer naar boven om me weer om te kleden voor een nieuwe dag rijden.

IMG_2381.jpeg


Het eerste stuk herken ik van gisteren. Echt wel leuke stuurweggetjes, ware het niet dat ze volop bezig zijn met wegreparaties en er overal grind ligt. Na een goed halfuur rijden rijd ik over de Route du Vin. Met alle druivenranken om je heen hoef je geen taalkundig wonder te zijn om te vermoeden waar deze weg naar vernoemd is en wat dit zou kunnen betekenen.

IMG_2384.jpeg


Ik rijd verder richting Colmar en buig daar af naar het westen. De door mij gekozen route zit vol met wegwerkzaamheden lijkt het. Steeds zijn er delen van wegen afgesloten en door net een tikje te eigenwijs om te gaan met de informatie die de TomTom mevrouw doorgeeft, beland ik meerdere keren in woonwijken. Hierop berekent de TomTom alles opnieuw wat mij te lang duurt, daarop denk ik dat het, ondanks de drie voorgaande mislukte pogingen, toch echt wel eenvoudiger en sneller binnendoor kan en ik onder aan de streep weer een kwartier verder ben wat ook in een paar minuten had gekund. Afijn, bij de vierde omleiding volg ik de borden en daarna de TomTom en de aankomsttijd wordt verhoogd met maar een minuutje. Vaker doen dus.

IMG_2385.jpeg


Gelukkig doen de wegen enige vorm van irritatie erg snel weer verdwijnen en volgen de vaker besproken bochten elkaar lekker op. Wanneer ik Le Grand Ballon op rijd, zie ik in de verte behoorlijke regenbuien hangen. Ik heb het idee dat ik wel ongeveer die kant op moet, maar ze misschien met wat geluk net kan ontwijken. Gauw rijd ik weer verder en geniet van de aangename temperatuur, de omgeving en ook de Morini. Wat een heerlijk blok en het inlaatgeluid als je vanaf 3000tpm het gas opendraait, is wat mij betreft onovertroffen.

IMG_2386.jpeg


In de omgeving van Belfort begint het er om te spannen, donkere wolken komen gevaarlijk dichtbij en ik zie wat regendruppels op het vizier uiteenspatten. De kant waar ik naar toe ga lijkt een stuk lichter, dus ik verhoog het tempo een klein beetje in de hoop dat het net aan me voorbij gaat. En dat gaat het gelukkig!

Een stuk in de buurt van de grens met Zwitserland volgt, hier is niet bijzonder veel aan. Vanaf Saint-Hippolyte heb ik een klein lusje gemaakt om vervolgens naar Zwitserland af te buigen. Ik heb het tempo er lekker inzitten en het is rustig op de weg. Wanneer ik met een lekker tempo de bocht uitkom zit ik ineens achter een auto van de Gendarmerie.

IMG_2387.jpeg


Hier houd ik het maar even rustig. Als hij vervolgens dezelfde afslag moet hebben als ik, baal ik wel even. Echter, een paar honderd meter na de afslag doet hij z’n knipperlicht naar rechts aan en zie ik hem gebaren met zijn hand dat ik er wel voorbij kan. Ik kijk eerst nog eens goed in m’n spiegel of er niet toevallig nog wat anders rijdt dat ik niet heb gezien. Helemaal niet te bekennen verder. Wat twijfelachtig blijf ik er eerst achter, maar nadat hij nogmaals gebaard dat ik er voorbij kan, ga ik er voorbij. Het was niet dat hij langzaam reed, alleen in de bochten gaat er met zo’n bestelbusje behoorlijk wat vaart uit, maar verder reed hij gewoon de toegestane snelheid. Met 95km/h rijd ik verder en langzaamaan verdwijnt het busje uit de spiegels. Bijzonder.

Het lusje gaat van Saint-Hippolyte naar Trévillers en sluit af in Soulce-Cernay. Vanaf daar een klein stukje langs rivier Le Doubs, bij Vaufrey de rivier over en dan via een klein smal weggetje door wat gehuchtjes. In Vaufrey ligt er een jong katje op de weg, die ook niet wegloopt als ik er stapvoets langs kom. Ik ben niet een grote dierenvriend, maar vind dit toch wat sneu. Als ik er naar toe loop miauwt het beestje en het ziet er ook niet echt heel goed uit. Ik pak het op en zet het katje bij mensen praktisch naast de deur. Geen idee van wie het is, waar het heen moet of wat ik er ander mee moet. Hopelijk die mensen wel.

De donkere wolken die ik eerder heb weten te ontlopen komen nu snel dichterbij. Ik stap snel weer op de motor en rij verder. Het weggetje is smal, maar prima te rijden. Op sommige stukken opent het zich mooi en op andere stukken rijd je tussen de bomen door. Wanneer ik het hoogste punt heb gehad en begin aan de afdaling, begint het toch te regenen. Het zet even flink aan en het houdt op zodra ik beneden ben. Goed nat in ieder geval.

Beneden kom ik er ook achter dat ik in Zwitserland ben. De zon schijnt hier lekker en na een kwartier ben ik alweer zo goed als droog. In Purrentruy vul ik de Morini (zelfs voor het brandstoflampje is gaan branden) vol en haal een broodje. De laatste 150km kan beginnen!

IMG_2392.jpeg


Eerst rijd ik weer wat naar beneden richting Saint-Ursanne, opzij richting Rangiers en weer naar beneden. Ik stop even snel aan de rand van de weg om bovenstaande foto te maken. Ik had een dergelijke weg tussen de rotsen door niet helemaal verwacht eigenlijk. Telefoon snel weer weg en door. Een minuut of 20 later stop ik weer om een hotel te zoeken. Het loopt al tegen 17:30 en het rijdt na vijven vind ik aangenamer als ik weet dat ik een hotel geregeld heb.

52E47764-5515-4AAE-86D8-7108E06718C9.jpeg


De eindbestemming voor vandaag staat op Langenbruck, hier in de buurt zoek én vind ik een hotel. Even bellen en ik kan weer verder. Op de wegen in Zwitserland is weinig aan te merken. Heerlijk goed onderhouden asfalt, op de goede plekken genoeg bochten en vandaag is het niet heel druk. In een lekker tempo, maar niet te hard in verband met de hoge boetes, vervolg ik mijn weg. Ergens bij Schelten stop ik weer, om een paar kilometer verderop nog maar eens kort te stoppen. Wat is motorrijden in zo’n omgeving toch lekker!

IMG_2402.jpeg
IMG_2404.jpeg


Tussen Nunningen en Bretwil zie ik twee motorrijders stil staan en het lijkt of een van de twee de motor probeert te starten. Ik stop en vraag wat er aan de hand is. Ze had even stilgestaan om te wachten op een vriendin en nu lukte het niet meer om de motor aan de praat te krijgen. Het hoort of de accu net te zwak is om te starten en stel voor om te duwen. We proberen dit en bij de eerste poging loopt de motor weer. Ze bedanken en rijden door. Ik start de Morini, maar dit gaat niet helemaal van harte. Als ik verder rijd heb ik het idee dat de Morini wat stottert en niet het volle vermogen wordt geleverd.

IMG_2405.jpeg


In Oberdorf stop ik nog maar een keer en kijk met m’n a-technische blik of er optisch iets te zien valt. Het laat zich al raden: natuurlijk is er niets te zien van de buitenkant. Ik heb iets dergelijks al eens eerder gehad, maar dit lag aan andere dingen en is bij de laatste beurt allemaal vakkundig verholpen. Ik app de specialist en vraag wat het zou kunnen zijn. Van een afstand natuurlijk onmogelijk te bekijken, maar als ik geluk heb komt het door wat vuil in de brandstof (ook met het oog op de jerrycan benzine door de lege tank) en dat een van de injectoren bijvoorbeeld wat verstopt is geraakt. Er worden nog wat scenario’s geschetst, maar zonder inspectie is er zo niks van te maken.

IMG_2406.jpeg


Wanneer ik Oberdorf uitrijd kom ik, samen met een Porsche GT3 achter een bus te zitten. Hij knalt er voorbij en ik ga achter hem aan. Zo’n GT3 is een behoorlijke rappe auto, maar ik zou die met de Morini toch wel een eind bij moeten kunnen houden. In de paar bochten lukt het om er weer bij te komen, maar ik merk voor een sprint met zo’n auto dat ik nu toch wel echt vermogen mis. Ik besluit de lus bij Langenbruck ook niet meer te rijden. Het hotel is in Egerkingen en ik rijd daar direct naar toe. Na het inchecken wil de Morini niet starten en ik duw deze naar de deur van m’n kamer. Vanwege het ontbreken van de sleutel van het slot, zet ik de motor zo dicht mogelijk bij de deur.

cd523f50-294b-4cee-97dd-807d1d81ea04.jpeg


Op het terras is het het gebruikelijke: wat eten en een biertje. Ik lees wat in een motorblad en als ik het eten op heb komen er een paar schotten twee tafels verderop zitten. Ik hoor een hoop onzin en besluit nog een biertje te doen en nog wat te lezen en half te luisteren naar de onzin die ze uitkramen. Ze lopen heel wat onderwerpen bij langs en op een gegeven moment zijn de Duitsers het onderwerp. Dit lijkt een groepje Zwitserse gasten goed te bevallen en die lachen met ze mee, waarop ik word gevraagd of ik niet toevallig een Duitser ben antwoord ik instemmend met de mededeling dat ze zo worden opgehaald en een tijdje aan het werk mogen. Het hek is van de dam en zo gaat het nog we leen tijdje door. Rond een uurtje of 11 sluit het terras en willen ze in Egerkingen op zoek naar een café. Ik vind het wel mooi geweest en zwaai af. De volgende ochtend kom ik ze nog even tegen en zie ik dat dit geen verkeerd besluit is geweest. Van die Wallen worden ze zelfs in Amsterdam jaloers.

162a2003-4910-4a2d-b2bd-91bae575efc1.jpeg
b73d1519-3372-423c-b3b9-637a5b19c3f2.jpeg
117487C9-6283-4E58-B059-C30335321085.jpeg
8475229D-24F2-4626-A3E6-76F4E018E4DB.jpeg


Schermafbeelding 2021-04-10 om 17.42.59.png

Toch 30km meer afgelegd dan bovenstaand. Deels doordat Villé 'dichterbij' ligt, Egerkingen verder en de behoefte tot het negeren van omleidingen.
 
Klinkt niet veelbelovend al die stukken... Maar 4 landen... Ik tel Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland... Tel je NL niet mee of Luxemburg niet omdat het een Groothertogdom is?
 
Weer leuk geschreven, tovert af en toe een glimlach op mijn corona gezicht. Merci ! :t
Wederom bedankt en mooi te horen! Het verhaal van jou en en Frazer de afgelopen dagen ook gelezen over de trip naar Scandinavië: misschien de MM Corsaro maar niet opnieuw opbouwen en gaan voor een MM Granpasso en die kant op komende zomer. Het trok me nooit zo, maar als ik die verhalen lees en de foto's zie! :9~ Als je 'corona gezicht' tijdens deze vakantie had genoemd, had ik je waarschijnlijk in hetzelfde kamp als de Schotten geplaatst de volgende ochtend, hoe snel dat allemaal veranderd... :P

Klinkt niet veelbelovend al die stukken... Maar 4 landen... Ik tel Nederland, Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland... Tel je NL niet mee of Luxemburg niet omdat het een Groothertogdom is?
Er zaten inderdaad twee (wat langere) stukken tussen die minder waren. De rest vond ik niet verkeerd. Denk vanaf punt 24 ik ook niks of anders niet veel aan de route zou aanpassen. Nederland tel ik niet mee, maar gezien jouw opmerking (dat wist ik namelijk nog niet :t) kan ik Nederland en Luxemburg ook wel omdraaien. De reden dat ik Nederland niet meetel is dat ik na een kilometer of 35 de grens met Duitsland over ben en op de terugweg net zo. En Nederland doet op het gebied van vakantie niet veel (lees: niks) met me.

:t
 
Even een 'paar' dagen later dan de bedoeling, hier het laatste deel van de trip.

Donderdag 26 juli
Na het ontbijt besluit ik de Morini maar naar de ingang bij de receptie te duwen. Mocht ‘ie dan toch moeilijk starten kan ik zo wegrijden zonder dat ik ‘m na een paar honderd meter weer uit moet zetten. Dit blijkt een verstandig besluit, want de Morini wil niet starten. Het vervelendste is dat het brandstoflampje ook is gaan branden. Ik moet hoe dan ook binnenkort dus alsnog stoppen om te tanken.

Er komen twee oudere mannen aangelopen, een met een rollator en de andere met een stok. Ze vragen wat er aan de hand is, maar verzekeren alvast dat ze te oud zijn om te helpen. Ze hebben verhalen genoeg. Beide hebben ze op schepen gevaren die vanuit Rotterdam vertrokken, geweldige tijd volgens hun. Ook reden ze vroeger zonder kentekens van Egerkingen naar Bazel. De politie had destijds geen voertuigen die snel genoeg waren om ze bij te houden. Wanneer ze het verhaal van vooraf aan nogmaals beginnen te vertellen zeg ik dat ik nu echt nog een poging ga wagen. Ik trek m’n spullen weer aan en gelukkig slaat de Morini met veel moeite nu wel aan.

Al hikkend en stotterend rijdt de Morini met mij aan het stuur weg. Na een halfuur slaat de Morini af wanneer ik het toerental tot stationair laat zakken. Geen lol aan zo. Gelukkig start hij direct weer en kan ik weer door. Weer een halfuur verder hetzelfde tafereel. Nu wat lastiger. Ik haal de accu los in de hoop dat dit wat reset. Ook alle stekkertjes en kabeltjes even wat heen en weer bewegen en aanraken: voor hetzelfde geld helpt dit op een of andere wonderbaarlijke wijze de motor te genezen. Waarschijnlijk te veel films gekeken.... Voor deze keer lijkt het te helpen en ik rijd weer door.

IMG_2418.jpeg


In de omgeving van Anwil voegt er iemand in volledige raceoverall voor me in op een GSX-R1000. Bij de eerste bocht die we tegenkomen gaat hij er goed voor zitten, doet z’n knie naar buiten en de vonken vliegen van z’n kneeslider. Een paar bochten verder kijkt hij achter zich en ziet dat ik op m’n zieke Morini nog op dezelfde afstand volg. Wanneer we boven zijn gebaard hij om het stukje nog een keer over te doen. Ik vind het wel goed zo, het kan alleen maar gekker gaan.

Ik rijd verder de grens over. Bij Wehr heb ik op Tyre weer een lusje gepland, maar besluit deze maar over te slaan. Het rijden op deze manier is niet heel erg lekker en ik moet nog best een stukje naar huis… Vanaf Wehr rijd ik naar Todtmoos en vanaf daar rijd ik richting Freiburg. Het lijkt erop dat de Morini met wat hogere toeren wat beter loopt. De wegen zijn heerlijk, de omgeving ook en ook de temperatuur laat er geen twijfel over bestaan welke kleur de lucht doorgaans heeft met 36 graden.

IMG_2420.jpeg


Wanneer ik Freiburg bijna uit ben kom ik in een file. Volgens het dashboard is het nu 41 graden. Gelukkig kan ik na een minuut of 5 een andere weg in en geef flink wat gas om een beetje door te waaien. Van Freiburg ga ik de kant van Furtwangen im Schwarzwald op. Van daaruit verder naar Wolfach. Het is vrij druk op de weg en de temperatuur zorgt ervoor dat het het lekkerste is om een beetje snelheid te kunnen houden.


Ik kom achter een camper te zitten en voor een haarspeldbocht remt deze tot bijna stilstand af. Iets te onoplettend trek ik de koppelingshendel in, draai het gas dicht en de Morini houdt er mee op. Met moeite start de Morini weer, maar een kilometer verderop overkomt me hetzelfde nog een keer. Deze keer start ‘ie niet en er schiet in een moment van frustratie door me heen om ‘m de weg maar af te rollen het riviertje in die de weg oversteekt. Ik ben er helemaal klaar mee. Ik kan nog net rollend de andere kant van de weg bereiken waar een onverhard weggetje omhoog loopt. Ik gooi m’n tas af, handschoenen weg, m’n helm zet ik met zoveel mogelijk beschaafdheid normaal weg en loop naar de andere kant van de weg naar het riviertje.

Bij het riviertje blijf ik even zitten om even wat frustratie kwijt te raken. Na een minuut of tien is alles wel weer aardig tot rust en twijfel ik wat te doen. Pechhulp bellen of toch doorrijden….? Ik besluit dat dit nu al zoveel kilometers duurt, dat het laatste stuk er ook nog wel bij kan. Ik bel met de specialist en vraag of ik de Morini morgen bij hem kan afleveren. Dit is geen probleem, alleen heeft hij ook bijna vakantie en weet niet zeker of hij er voor z’n vakantie nog aan toe komt. Ik heb er in deze staat toch niks aan, dus dit maakt me weinig uit.

Ik had een foto van een tas, een helm, handschoenen en een jas die wat verspreid over de grond lagen, ik kan deze (helaas) niet meer vinden. Ik heb deze dag sowieso weinig foto's gemaakt. Mijn hoofd stond er niet helemaal naar.

Het kilometers maken schiet vandaag totaal niet op en het is al 17:30. Ik besluit direct ook een hotel te boeken, ditmaal maar gewoon via de app van Booking. Bevestigingsmail ontvangen, dus ik maak me op voor de laatste 100km naar Baden-Baden.

Na nog een paar momentjes te hebben gehad, besluit ik maar een stuk af te wijken van de route en meer rechtdoor te gaan. Vlak voor Baden-Baden pak ik de route weer op. Het brandstoflampje is inmiddels ook weer brandend. Ik kom langs een Aral tankstation, maar zie dat er 4km verderop ook een tankstation is. Over Aral heb ik wel eens minder positieve berichten gehoord over de brandstofkwaliteit, dus ik besluit het erop te gokken en door te rijden.

Wanneer ik twee kilometer verder ben kom ik er voor de tweede keer deze vakantie achter dat doorrijden met een brandend brandstoflampje op z’n zachtst gezegd niet handig is. Gelukkig ben ik net de top over en gaat de weg nu naar beneden. Wanneer ik bij de verkeerslichten stil sta in Baden-Baden, zie ik dat het tankstation nog maar 200 meter lopen is en net om de hoek is. Het laatste stukje is dus duwen.

Rond 19:20 kom ik bij het hotel aan. Als ik m’n helm af doe komen er nog twee motorrijders aan. Ik raak er mee aan de praat en kom te weten dat ze hier al een week zitten en morgen weer terug naar Engeland gaan. We praten een tijdje en rond 19:50 wordt een van de twee gebeld door z’n vrouw/vriendin, die op de kamer zit te wachten, waar hij blijft. Ze moeten, net als ik, nog eten. Ze vragen of ik zin heb om mee te gaan en dit lijkt me een prima idee. Wanneer we naar de ingang lopen, merken we dat deze op slot zit. De receptie zou tot 20:00 open zijn, maar we hebben niemand de deur op slot zien doen en ook niemand weg zien gaan. Een van de vrouwen wordt gebeld en doet de deur open.

Binnen gaan we op zoek naar iemand, maar er is niemand. Er ligt wel een briefje van een restaurant, dat bij het hotel hoort, maar iets verderop zit. Ik bel het nummer en ze geven aan dat er een sleutel voor me ligt onder een bloempot bij de ingang. Ik kijk, ligt niks. Ik besluit naar het restaurant te rijden en te vragen. Bij het restaurant zeggen ze dat er wel degelijk een sleutel zou moeten liggen voor me. De sleutel blijkt op een andere plek neer te zijn gelegd dan bedacht, dus ik weer terug. Na een minuut of tien heb ik alles rondom het hotel wel bekijken, overal op en onder gezocht, maar geen sleutel. Ik bel nog maar een keer en er wordt een hoop gepraat en gezegd, maar geen duidelijk antwoord. Ik pas en besluit een ander hotel te zoeken. Gelukkig zijn er genoeg in Baden-Baden. Nu bel ik toch maar wel weer voor de zekerheid en hier is wel plek en als ik nog wat wil eten, is het wel handig om zo snel mogelijk te komen.

Bij het andere hotel kan ik m’n motor kwijt onder het hotel, mooi droog en in een afgesloten garage. Hier zijn ze vele malen vriendelijker, maar voor het net meegemaakte vertekend dit ook wel een beetje. Ik praat even met de receptioniste, die belt met de keuken om aan te geven dat er nog iemand komt te eten zo. Ik breng m’n spullen naar de kamer en kleed me om.

A17DCC2C-359A-4DAB-AF35-DB0C6B11BE4D.jpeg


Net voor negen uur zit ik eindelijk aan een tafel de kaart te bekijken. Het eten was ietwat bijzonder weer, maar smaakte niet eens zo heel gek. Biertje smaakt ook prima. Rond kwart voor 10 gaan de meeste mensen terug naar huis of hun kamer. Ik praat wat met de bediening en op een gegeven moment komt ook de kok even buiten kijken. Hij ziet het motorblad en begint over motoren. De keuken is al aan kant en de rest ook blijkt, want ik word tussendoor gevraagd of ik kan betalen, zodat de kassa gesloten kan worden. Ik betaal en krijg nog een biertje mee. Er komen nog twee uit de bediening bij zitten en de anderen gaan naar huis. We zitten nog tot ongeveer 23:30 te praten en wat te drinken, waarop er uiteindelijk toch een einde aan wordt gemaakt. Een gezellige afsluiter van de dag zo!

Schermafbeelding 2021-04-10 om 17.44.22.png




Vrijdag 27 juli
De terugreis is niet noemenswaardig, want deze gaat door het beroerde lopen van de Morini over de snelweg. De Morini verliest, lijkt het, steeds meer vermogen en loopt na een tijdje merkbaar nog maar op 1 cilinder. Een kilometer of 20 voor de Nederlandse grens bereik ik het absolute gevoelsmatige dieptepunt wanneer ik er finaal uitgetrokken wordt door een 875cc TwinAir Fiat 500 met een oud vrouwtje achter het stuur. Hier kan mijn tot 1 cilinder met bijna 594cc gedownsizede Morini niet meer tegenop. Ik ben blij dat ik een helm op heb met donker vizier, zodat niemand mijn gezicht kan zien.

Wanneer ik bijna op de plaats van bestemming ben, sluit de Morini alvast af. Starten heeft ‘ie geen zin meer in, dus dat wordt met 32 graden buitentemperatuur nog een lekkere kilometer duwen. Als ik arriveer op plaats van bestemming is alles klam geworden van het zweet. Toch ook wat gesport tijdens de vakantie.



De nabeschouwing
Achteraf bleek dat de bobine kapot was en het op wonderbaarlijke wijze met vlagen wel deed en weer niet. Ik heb hier al reisverhalen gelezen van mensen die eenzelfde kwaal hebben gehad, maar dit wél doorhadden. Ik dus niet. Voor mijn Morini was geen tijd meer voordat de specialist op vakantie ging, dus vandaar dat het reisje naar Oostenrijk met een Multistrada is gedaan. De Morini is in mijn optiek vele malen leuker dan de Multi en dat heeft alles te maken met het blok. Die van de Morini is echt uniek in mijn ogen.

a293b0be-d368-4413-b53e-bc1f0c6f4e39.jpeg


Het hotel in Baden-Baden heeft wel degelijk het bedrag afgeschreven van de creditcard. Ik heb 2 keer telefonisch contact gehad, waarbij ze de ene keer niet begrepen wat ik bedoelde en de andere keer was er een receptioniste die hier niks mee kon en vroeg om een mail op te stellen. Ik heb van haar ook een e-mailadres gekregen, maar hierop nooit reactie gekregen. Ik heb uiteindelijk totaal 6 keer gebeld, 4 keer niet opgenomen en 2 keer wel contact. Ik heb twee weken na de eerste mail nogmaals een mail gestuurd en ook hierop werd niet gereageerd. Geld uiteindelijk teruggestort gekregen van de bank. Voordeel van een creditcard.

De tijd die ik had voor deze vakantie en het feit dat ik voor het eerst alleen weg ging, hebben er voor gezorgd dat ik niet heel ver weg ben geweest. Het eerste eindpunt was in Luxemburg, ook voor het geval ik het helemaal niks zou vinden om alleen weg te zijn. Zou ik zonder al te veel problemen de volgende dag zo weer thuis zijn. Het viel met alleen alles mee om alleen weg te zijn, zelfs wel heel goed. Je maakt op die manier veel gemakkelijker en sneller contact met andere mensen. Met de ervaring van deze vakantie ga ik in het vervolg liever alleen weg dan met meerdere mensen. Lekker veel vrijheid en de gezelligheid komt vanzelf wel!

05E92162-E008-4BEB-9187-EF9E9F1019FD.jpeg

Bij het ontbreken van de Morini maar wat kilometers op een andere V-twin. Nee, niet de rode Italiaan. ;)
 
Nog een lange weg gehad met een zo slecht lopende motor, ik had hem denk ik al eerder ergens aan de kant gezet en dan maar met een grote gele naar huis... En dat 2x zonder brandstof komen te staan op dezelfde trip is toch ook wel een dieptepuntje ;)
 
Pech komt nooit alleen en blijft langer hangen dan je zou willen. Maar hé, achteraf kan je er meestal wel een stoer verhaal van maken. Nog een bijkomend voordeel: je maakt dan net iets makkelijker contact met anderen.
Ik vond het leuk om lezen en wens je op je volgende trips in elk geval veeeeeel minder pech.
Bedankt!
 
Nog een lange weg gehad met een zo slecht lopende motor, ik had hem denk ik al eerder ergens aan de kant gezet en dan maar met een grote gele naar huis... En dat 2x zonder brandstof komen te staan op dezelfde trip is toch ook wel een dieptepuntje ;)

Ja, achteraf had ik ook gewoon pechhulp moeten inschakelen. Betaal je uiteindelijk ook maandelijks voor.... En ja, dat brandstof is ook een dingetje. Gewoon dom, maar het wat niet voor het eerst en ook niet voor het laatst. Erg hardleers op dat gebied 8)7. Daar zie ik de humor ook nog wel van in hehe.

Leuk geschreven verslag, bedankt voor het delen.

Dank je en jij voor het lezen :t

Pech komt nooit alleen en blijft langer hangen dan je zou willen. Maar hé, achteraf kan je er meestal wel een stoer verhaal van maken. Nog een bijkomend voordeel: je maakt dan net iets makkelijker contact met anderen.
Ik vond het leuk om lezen en wens je op je volgende trips in elk geval veeeeeel minder pech.
Bedankt!

Klopt zeker! Geen gewoonte van maken, anders word je diegene die altijd zegt: 'ah ja, dat heb ik ook eens gehad, maar toen.....' :9
Dank je wel en dat komt vast goed! Jij uiteraard ook, hebben we hier van jou ook weer een leuk verslag te lezen! :Y
 
Leuk reis verslag , met de nodige spannende momenten . Maar het is wel een schadelijke fiets volgens mij , ik probeer toch altijd al voor het reserve te tanken , zit toch nooit lekker in mijn hoofd als dat gaat branden .
 
Leuk reis verslag , met de nodige spannende momenten . Maar het is wel een schadelijke fiets volgens mij , ik probeer toch altijd al voor het reserve te tanken , zit toch nooit lekker in mijn hoofd als dat gaat branden .
Een schadelijke fiets valt mee denk ik. Zo'n bobine is gewoon pech hebben en komt net zo vaak voor als bij elke Japanner. De klepgeleiders zijn het enige serieuze dat ik ermee heb gehad. De nieuwere Morini's hebben daar geloof ik al minder/bijna geen last van. Als ze door de specialist (Stretta) zijn vervangen en daar het onderhoud goed wordt uitgevoerd, denk ik dat het blijft bij af en toe eens een klein dingetje. Net als bij andere, in ieder geval Europese, merken. Het zijn echt ontzettend leuke én fijne motoren, het is eigenlijk zonde (maar voor de exclusiviteit wel leuk natuurlijk) dat er zo weinig van verkocht zijn en worden. :Y Wat betreft de brandstof: dat neem ik me ook altijd voor, maar het komt erop neer dat ik 9 van de 10 keer pas op zoek ga naar een tankstation als het lampje gaat branden. En ik ga liever lopen dan 'dat' E10-goedje tanken.

Leuk verslag van een leuke trip.
Hoop ooit ook nog eens zoiets te doen.
Dank je wel! Gewoon doen. In 5 dagen kun je al een hoop zien en meemaken! :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan