4 pinkers

Droomscooter

MF veteraan
28 jun 2008
1.380
0
Als je langs de weg stopt met een auto en je denkt dit is niet koosjer zet je de vier pinkers op en trek je de sletels van het contact en doet je ding. Met een tweewieler is dit niet mogelijk. Trek je de sleutels uit het contact dan valt alles uit ook de vier pinkers.
Heeft dit een speciale reden of is dit een vergetelheid van de constructeurs?
Ik vind dat je als motorrijder ook in een situatie kunt komen dat je moet kunnen aangeven dat uw motor er staat maar hem daarvoor niet moet laten stelen omdat de sleutels er moeten blijven opzitten
 
Terechte opmerking.
Ga ik straks eens uitproberen.

Gevarendriehoek onder je zadel steken ?
 
Bij de X max blijven deze knipperen mits je de gevarenlichten hebt aangeschakeld voor je het contact uitzet. Als het contact uitstaat werken deze niet vanwege onbevoegde vingertjes van mensen die lopen te klieren.
 
vanwege onbevoegde vingertjes van mensen die lopen te klieren.

Weet niet hoe op het andere scoots is, maar op mijn Sym is het contactslot ook beveiligd voor zulke vingertjes : apart sleuteltje waarmee je de contactopening volledig kan afsluiten, niks kauwgom erin, geen geprul met vingertjes of schroevedraaiers ...
 
Wat wel is met een motor(scooter), is dat je mocht je pech hebben langs de weg je hem meestal makkelijker kunt verplaatsen dus hem naar een afrit duwen(met een lekke band zal dit moeilijk zijn). Met een auto is dat meestal onbegonnen werk. Veel te zwaar en je zult al iemand moeten hebben die stuurt. Ik vraag me trouwens af of er voor de motor net als voor de auto, noodreparatiesetjes zijn voor een lekke band. Je bent dan mooi in de aap gelogeerd... Ik ga hier toch eens naar vragen bij mijn volgende beurt.
 
Wat wel is met een motor(scooter), is dat je mocht je pech hebben langs de weg je hem meestal makkelijker kunt verplaatsen dus hem naar een afrit duwen(met een lekke band zal dit moeilijk zijn). Met een auto is dat meestal onbegonnen werk. Veel te zwaar en je zult al iemand moeten hebben die stuurt. Ik vraag me trouwens af of er voor de motor net als voor de auto, noodreparatiesetjes zijn voor een lekke band. Je bent dan mooi in de aap gelogeerd... Ik ga hier toch eens naar vragen bij mijn volgende beurt.
Paar jaar geleden een spuitbus met een soort schuim gekocht. Als je dan een lekke band krijgt kun je die via een slangetje zo op je ventiel draaien en de band vol spuiten. De eerste 10km mag je dan maar max 50 en daarna natuurlijk zo snel mogelijk nieuwe band erop laten leggen. ;)

Uit ervaring weet ik dat het werkt, bij de auto, maar was bedoeld voor de motor. :)
 
Wat wel is met een motor(scooter), is dat je mocht je pech hebben langs de weg je hem meestal makkelijker kunt verplaatsen dus hem naar een afrit duwen(met een lekke band zal dit moeilijk zijn). Met een auto is dat meestal onbegonnen werk. Veel te zwaar en je zult al iemand moeten hebben die stuurt. Ik vraag me trouwens af of er voor de motor net als voor de auto, noodreparatiesetjes zijn voor een lekke band. Je bent dan mooi in de aap gelogeerd... Ik ga hier toch eens naar vragen bij mijn volgende beurt.

Meerdere mogelijkheden toch?

Ik meen dat er zo'n sluitbus is waarmee je de band met schuim ofzo kan volspuiten waarmee je dan nog 100 km kan rijden ofzo.

Je zou ook zelf een prop setje mee kunnen nemen icm van die co2 patronen om de band weer op te pompen. Kheb zelf zo'n prop setje en dat kan je zelf net zo goed doen dan als ze bij de garage zouden doen.
 
Laatst bewerkt:
Paar jaar geleden een spuitbus met een soort schuim gekocht. Als je dan een lekke band krijgt kun je die via een slangetje zo op je ventiel draaien en de band vol spuiten. De eerste 10km mag je dan maar max 50 en daarna natuurlijk zo snel mogelijk nieuwe band erop laten leggen. ;)

Uit ervaring weet ik dat het werkt, bij de auto, maar was bedoeld voor de motor. :)

En na die eerste 10 km?... Mag je dan gewoon weer 300 rijden?

:P :?
 
Ok, bedankt voor de info. Bij mijn volgende beurt toch eens iets meenemen.
Zeker als ik na anderhalf jaar geen Honda assistance meer heb.
 
Paar jaar geleden een spuitbus met een soort schuim gekocht. Als je dan een lekke band krijgt kun je die via een slangetje zo op je ventiel draaien en de band vol spuiten. De eerste 10km mag je dan maar max 50 en daarna natuurlijk zo snel mogelijk nieuwe band erop laten leggen. ;)

Uit ervaring weet ik dat het werkt, bij de auto, maar was bedoeld voor de motor. :)

Ik zou eerder voor zo'n prop setje gaan.
Vraag je bandenhandelaar maar eens na hoe blij hij is al hij weer een band vol schuim mag behandelen.
Hij moet dan voor het plaatsen van de nieuwe band de hele velg schoon maken en dat spul kleeft en plakt als een gek.

Daarnaast zou ik geen risico's nemen en na een lekke band zo snel mogelijk een nieuwe band (laten) monteren.
 
Ik zou eerder voor zo'n prop setje gaan.
Vraag je bandenhandelaar maar eens na hoe blij hij is al hij weer een band vol schuim mag behandelen.
Hij moet dan voor het plaatsen van de nieuwe band de hele velg schoon maken en dat spul kleeft en plakt als een gek.

Daarnaast zou ik geen risico's nemen en na een lekke band zo snel mogelijk een nieuwe band (laten) monteren.

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb wel eens gehad dat ik een lekke band kreeg terwijl die nog vrij nieuw was. Heb er zelf een prop in gedaan en heb er nog heel lang mee rond gereden....
 
Laatst bewerkt:
Ik zou eerder voor zo'n prop setje gaan.
Vraag je bandenhandelaar maar eens na hoe blij hij is al hij weer een band vol schuim mag behandelen.
Hij moet dan voor het plaatsen van de nieuwe band de hele velg schoon maken en dat spul kleeft en plakt als een gek.

Daarnaast zou ik geen risico's nemen en na een lekke band zo snel mogelijk een nieuwe band (laten) monteren.
Lekker belangrijk wat die bandenboer ervan vindt, je betaald hem toch niet voor niks ;)
 
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik heb wel eens gehad dat ik een lekke band kreeg terwijl die nog vrij nieuw was. Heb er zelf een prop in gedaan en heb er nog heel lang mee rond gereden....
Die discusie is eindeloos en op mf al zo vaak gehouden...
 
Die discusie is eindeloos en op mf al zo vaak gehouden...

Ohhw dat wist ik niet ;) ben het nooit tegen gekomen iig, ik gaf enkel mijn mening op basis van eigen ervaring....

//edit @ hieronder, hahaha okdan, nou ja, zal er niet nog een post aan toevoegen dan ;)

Dan mag ik vast wel concluderen: een prop kan iig, als je het doet moet je zelf weten zei Mr Obvious :+
 
Laatst bewerkt:
Ohhw dat wist ik niet ;) ben het nooit tegen gekomen iig, ik gaf enkel mijn mening op basis van eigen ervaring....
Dat doet iedereen en mede daardoor is die discusie eindeloos ;)

Beetje off-topic btw :X Van gevarenlichten naar banden repareren :+
 
Laatst bewerkt:
Gevaarlichten kun je óók laten branden zonder dat je je contactsleutel in het slot laat zitten. Je moet hiervoor wel je contactslot in de "parkeer verlichting" stand zetten (als het tenminste een af-fabriek syteem is).
 
Ben dit direct gaan uittesten en inderdaad het is een waarheid als een koe.
Toen ik mijn motor kocht heb ik de gebruikshandleiding van voor tot achter gelezen (ga dit vanavond opnieuw doen) en ben dat niet tegengekomen.

Door onlangs een ongeval te zien gebeuren (auto over de kop) wou ik hulp bieden. Mijn motor op de pechstrook geplaats met 4 pinkers op. uit automatisme sleutels eraf genomen, 4 pinkers uit!!. Dan maar de sleutels er weer op voor de veiligheid maar met kans op diefstal.

Dank wimmel weer iets bijgeleerd en waarschijnlijk nog velen onder ons
 
Bij de X max blijven deze knipperen mits je de gevarenlichten hebt aangeschakeld voor je het contact uitzet. Als het contact uitstaat werken deze niet vanwege onbevoegde vingertjes van mensen die lopen te klieren.

Atlantic 500 idem en ze kunnen alleen uitgeschakeld worden als de (liefst) rechtmatige eigenaar 'm weer op het contact zet.
 
je kunt toch je stads lichten aanlaten als je je sleutels eruit haalt.
door door te draaien naar de p stand.
 
Bij de X max blijven deze knipperen mits je de gevarenlichten hebt aangeschakeld voor je het contact uitzet. Als het contact uitstaat werken deze niet vanwege onbevoegde vingertjes van mensen die lopen te klieren.

Zo is het dus wel maar even aanvullen.

Als je het contact opzet en je schakelt de 4 gevarenpinkers in en je zet het contact gewoon uit en je haalt de sleutel er uit dan blijven ze hun ding gewoon verder doen. Zet je het dan af dan kan je het niet terug aanzetten zonder de sleutel in het contact te zetten en op ON te zetten.

Nu daarjuist bij het kuisen zie ik pas dat de Xmax ook kan flitsen met zijn grote lichten. :$

Beter laat dan nooit he. Al bij al is het een zeer complete motorfiets voor zijn geld.
 
Wat wel is met een motor(scooter), is dat je mocht je pech hebben langs de weg je hem meestal makkelijker kunt verplaatsen dus hem naar een afrit duwen(met een lekke band zal dit moeilijk zijn). Met een auto is dat meestal onbegonnen werk. Veel te zwaar en je zult al iemand moeten hebben die stuurt. Ik vraag me trouwens af of er voor de motor net als voor de auto, noodreparatiesetjes zijn voor een lekke band. Je bent dan mooi in de aap gelogeerd... Ik ga hier toch eens naar vragen bij mijn volgende beurt.

Voor tubeless banden heb je zulke setjes, ik heb er één! Destijds gebruikt voor de bromscooters, maar zal dus ook wel werken op motorscooters :Y

Oh trouwens, mn gehuurde Scarabeo 250 kon gewoon met alle 4 de knippertjes aan!

Groeten, Karl
 
Wil geen nieuw topic beginnen omdat veel dingen in dit topic hun aanvang gekregen hebben.

4 gevarenpinkers zitten standaard op elke motor/scooter en door de bijdrage van enkele mensen weten we nu hoe we ze kunnen gebruiken, ook met de sleutels eraf.
Nu zijn er nog andere dingen aan de orde gekomen zoals een lekke band.
Al de oplossingen zoals spuitbus, proppenset vind ik piccobello. Maar ik vraag mij nu echt af

WIE HEEFT DAT ALLEMAAL MEE?

WAT HEEFT IEDEREEN MEE?

WAT IS FEITELIJK WETTELIJK VOORZIEN?


Ik geef toe als ik met de motor vertrek heb ik juist mijn kaartje van de “Post Assistance” (zoiets als europ assistance) mee. Heb ik wat voor, bel ik en zij doen de rest.

Als ik met de auto op de baan ben ligt het anders
Buiten de wettelijke verplichte items zoals gevarendriehoek, verbanddoos, reservewiel heb ik ook nog 1 liter olie, JC van 2,5 liter water en reserve lampenset mee. Rij al met een auto van acht jaar oud, dan moet je wat meer voorzien.
 
Ik heb niks extra bij, alleen een fluovestje extra, moest er eens eentje (die wel een helm bij heeft) willen meerijden, kwestie dat hij ook mee voor de opvallendheid in het verkeer zorgt.
Heb ook een kaart van Touringwegenhulp voor het geval dat ik in panne zou vallen...
 
Wil geen nieuw topic beginnen omdat veel dingen in dit topic hun aanvang gekregen hebben.

WAT HEEFT IEDEREEN MEE?
Dat is een hele goeie Droomscooter! Zelf had ik ook al een gedacht om hier een topic over te starten. Ben ik ook wel nieuwsgierig na.Vooral of er ook mensen zijn die een reserve lamp meenemen en of dat wel goed is voor de lamp ivm trillingen.

Zelf heb ik mee:
♣twee beugelsloten(heb twee grote en hier dus de bak iets voor moeten aanpassen)
♣ Geel vest aan.
♣ Regenoveral.
♣ bandenreparatiesetje. (je zult er maar mee staan...)
♣ gereedschapsetje(origineel wat erbij zit)
♣ en uiteraard de papieren van Honda assistance.
♣ altijd een gsm, om te bellen en een foto te kunnen maken mocht ik een botsing of met diefstal te maken hebben(foto's van beschadigingen aan sloten oid)

Als bandenreparatieset wilde ik eerst een schuimbusje kopen maar dat raadde de dealer mij af. Hij zegt als we eerst twee uur bezig zijn om die rotzooi van de velg af te krijgen, moeten we dat ook in rekening brengen. Dat staat zo vreemd op de rekening dan als je alleen voor het verwissellen van een band komt, aldus hem. Eigenlijk is zo'n setje onmisbaar. Bedenk maar eens wat je je voor een problemen op je hals haalt als het je werkelijk overkomt. Vind die setjes wel duur(25 euro), dat wel.

Trouwens nog proficiat met de t max. Eindelijk tot een keuze kunnen komen. Lijkt me een goede keuze.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan