4 takt op z'n kant

yamaha yz 125

Rookie
26 jun 2007
1
0
Diessen
hallo,

ik vroeg me af of een 4 takt motor van een grasmaaier op z'n kant ook werkt, bij een 2 takt motor is dit volgens mij wel (bijvoorbeeld kettingzaag).

alvast bedankt :)
 
hallo,

ik vroeg me af of een 4 takt motor van een grasmaaier op z'n kant ook werkt, bij een 2 takt motor is dit volgens mij wel (bijvoorbeeld kettingzaag).

alvast bedankt :)
2 takt wel (smering door dat wat er in het mengsel zit.. dus ook bij een mengpomp zal het niet vlekkeloos werken als je hem op zijn kop zet), 4 takt heeft oliepomp en dan gaat het niet werken..

veel motorfiets onderdelen zijn in de US voorzien van een sticker: 'NOT FOR AIRCRAFT' use.. en met een reden: daar werkt het niet op omdat dat ding heen en weer slingert, ronddraait ..de oliepomp werkt alleen áls hij olie krijgt ...leg je hem op zijn kop, loopt het blok vrij snel zonder olie.. omdat de olie bvb allemaal in je koppelingskant zit. de aanvoer/terugloopkanalen bij een 4 takt staande 1 cilinder (of 2) zijn zo gemaakt dat als het in je kop komt, het daarna ook weer naar het carter 'valt' .. leg je het blok op zijn zijkant, dan gaat dat niet gebeuren !
 
Laatst bewerkt:
Heeft volgens mij vooral te maken hoe en waar ie z'n smeerolie vandaan moet halen.

Bij een motor met de olie in z'n carter (wet sump) zit er onder in een aanzuigbuis om de olie op te pompen en als dan de buis zo is geplaatst dat ie op z'n kant boven de olie uitsteekt, gaat het mis :W

BMW heeft b.v. ook dwarsgeplaatste 3 en 4 cilinders (K serie), maar het carter zit dan nog steeds onderop.
 
Heeft volgens mij vooral te maken hoe en waar ie z'n smeerolie vandaan moet halen.

Bij een motor met de olie in z'n carter (wet sump) zit er onder in een aanzuigbuis om de olie op te pompen en als dan de buis zo is geplaatst dat ie op z'n kant boven de olie uitsteekt, gaat het mis :W

BMW heeft b.v. ook dwarsgeplaatste 3 en 4 cilinders (K serie), maar het carter zit dan nog steeds onderop.

yep, voor buitenboordmotoren worden ook gewone autoblokken gebruikt.
daar zit dan wel dry sump smering opgebouwd.

in zelfbouw en ultralicht vliegtuigjes worden trouwens wel gewone boxerblokken ingebouwd.
die zullen ook wel geen barrelrolls en loopings maken.
 
ik vroeg me af of een 4 takt motor van een grasmaaier op z'n kant ook werkt,
:)

Eenvoudige grasmaaiers met een 4-takt Briggs & Stratton hebben geen oliepomp; spatsmering gebeurt door een uitsteeksel op de big-end, daardoor wordt de olie in het carter rondgeslingerd en dat is voldoende voor de liggende cilinder met zijkleppen... zolang er maar niet op een helling gewerkt wordt.
Op een helling zal de big-end niet in de olie draaien en dan krijgt men (niet te herstellen)schade.
Victa uit Australië maakt voortreffelijke 2-tactmaaiers. Ooit maakte Outboards Marine Company in Brugge ook een (groene) 2t-maaier naast de Evinrude-Johnson bb-motoren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan