4 weken m'n helm kwijt

Ralfonso

Die hard MF'er
3 jan 2002
529
0
Gouda
Aloha allemaal,

vervolg op topic Kwaliteit duurdere helmen. Kben dus terug geweest bij Motor Mercuur in Den Haag. Heb daar m'n helm laten zien en vertelt wat ik ervan vond....k*t dus, een Shark RS2 Argon hoort niet binnen 10 maanden kapot te gaan en al helemaal niet als 'ie maar 2* in de week voor het lessen is gebruikt. Helm wordt dus opgestuurd en reparatie duurt +/- 4 weken. Ze wilden me een oer oude leenhelm meegeven die in het dozijn nog geen € 30 mag kosten. Drong erop aan dat ze me een nieuwe moesten geven, er stonden tenslotte nog 3 op het schap, maar nee kmoet maar 4 weken gaan wachten. Krijg nu binnenkort tenminste een andere Shark leenhelm, maar toch is het zwaar kl*te. Zo'n dure helm en zo weinig service. Kheb ook Shark gebeld, maar die vonden ook dat ik maar moest wachten .
Ksnap die Motor Mercuur niet. Ik heb bij hun een helm gekocht, zij leveren een slecht product en dan leggen zij het probleem bij de leverancier neer. Kheb toch helemaal niks met die leverancier te maken . Had ik m'n helm netzo goed bij de leverancier tegen inkoop prijs kunnen kopen. Tis maar dat Shark zo mooie en perfect passende helms heeft, en ik wil heeeeeeeeeeeeeeel graag weer m'n RS2 Argon terug, vind hem nog steeds super, maar die service van Shark stelt weinig voor. Motor Mercuur kan ik nog enigzins begrijpen, is nou eenmaal zo geregeld bij de importeur, maar blij ben ik er niet mee.

Hoop dat ik m'n eigen helm snel terug heb, want 10.10 moet ik afrijden.

P.S. Kheb ook nog ff bij de andere helms gekeken, maar vind Shark toch echt een van de mooiere merken, mijn top 3 1. Shark 2. Suomy 3. Shoei
 
Laatst bewerkt:
Als je die helm maar een half jaar hebt gehad, en hij gaat zonder jouw schuld om kapot, en er zit garantie op, dan zou ik zo'n leenhelm niet accepteren. Al helemaal niet als ie 450 euro heeft gekost en ie er meerdere in het rek heeft staan. Met de fabrikant/importeur heb jij in zo'n geval niets te maken, dat is het probleem van de winkelier. Hij moet instaan voor de kwaliteit van de spullen die hij verkoopt.
 
Heb laatst een artikel gelezen over garantie in Nederland.
De winkelier moet jouw helpen ( dus in dit geval een fatsoenlijke leenhelm geven of eventueel een nieuwe ) en daarna moet hij het maar geregeld krijgen met de invoerder of de producent.
 
Ik zou niet weer bij die zaak komen, verkoper is verkoper, het verhaal met de leverancier is hun pakkie an. :j Maar helaas heb je daar nu niet zoveel aan. :(
 
Heb laatst een artikel gelezen over garantie in Nederland.
De winkelier moet jouw helpen ( dus in dit geval een fatsoenlijke leenhelm geven of eventueel een nieuwe ) en daarna moet hij het maar geregeld krijgen met de invoerder of de producent.
Klopt... Ging verder dan de garantie zelfs! Als een artikel het binnen een onredelijke termijn begaf, was de verkoper verantwoordelijk. Zelfs ná de garantieperiode. Ook als de fabrikant hier niet mee akkoord ging. Dat werd dan een kwestie tussen die twee partijen.

Nieuwe helm eisen kan misschien net niet, maar een vergelijkbare leenhelm (Dus een leenhelm met een gelijke kwaliteit & prijs) dienen ze altijd te verstrekken.

Volgens Kassa, maandje of 2,3 terug...
 
ikzelf zou het ook niet accepteren.
Maar ik zelf werk in een motorzaak en heb dus ook wel eens last van dit probleem.
Ik weet niet wat jou probleem bij de shark helm was. maar Shark helmen bestaan uit een zachte buitenschaal en een harde binnenschaal. Precies het tegenovergestelde van alle andere helmfabrikanten. Dit is veiliger bij een val. maar heeft ook 1 nadeel. De buitenschaal beschadigt ontzettend vlug. (diepere krassen als je verwacht enzo)
Ik vertel dit ook bij iedere shark helm die ik verkoop. Toch kwam er ondanks een klat terug met echt hele happen uit beide helmen die hij had gekocht. het was echt net alsof ze tegen een tafelhoek een gestoten waren. De klant was hier niet blij mee. Ik heb deze helmen dus aan de leverancier terug gegeven om af te wachten wat hun daarvan vonden. Het bleek dus wel degelijk om val/stoot schade te gan. In zo'n geval krijgen ze dus geen nieuwe helm mee. Ook nieuwe leenhelm uit her rek is uit den boze WANT wat als die helm ook weer beschadigt ? ik kan hem niet meer verkopen en die helm is dus 100% verlies. Als hij niet beschadigt is hij toch wel degelijk gebruikt -> haren enzovoorts in de helm. dus die helm is gewoon niet meer te verkopen. En voor de mensen die denken ach dan houd je hem toch als leenhelm. an zou ik dus 6 maten helmen op vooraad moeten houden als leenhelm. Iedereen heeft een ander model hoofd. sommige shark helmen zitten mij als gegoten sommige shark helmen krijg ik niet eens op me kop. hetzelfde geldt voor premier nolan lazer caberg Airoh enzovoorts. Dus dan zou ik van alle merken en typen een leenhelm neer moeten zetten. Dat kan toch niet.
Ik zal altijd proberen het zo goed mogelijk op te lossen maar verwacht aub niet dat ik kei veel verlies ga maken omdat een helm niet in orde is. Een helm is gewoon een onhygiënisch iets, en al helemaal als hij niet door jezelf alleen wordt gedragen.
 
Maar hier ging het niet om mogelijke valschade, hier gaat het om een busje dat in de helm vast zit.

De koper mag verwachten dat dit busje niet zomaar loslaat. Er bestaat naar mijn mening geen twijfel over de oorzaak van de fout. Heeft de verkoper iets gezegd over hoe dat busje gebruikt moet worden, of over aandraai momenten?
De verkoper heeft hem er niet op gewezen. Als de koper een andere helm eist, staat hij in het recht.

En als ik bij jouw een andere helm eis, zal je hem moeten geven, anders eis ik mn geld terug. Geef je dat niet, krijg je eerst een aangetekende brief, en daarna een rechtzaak aan de broek, en denk maar dat ik die win.

Het klinkt unfair, maar de koper heeft meer rechten als jij zou willen, alleen heb je geluk dat hij dat meestal niet weet.

Chris
 
Maar hier ging het niet om mogelijke valschade, hier gaat het om een busje dat in de helm vast zit.

De koper mag verwachten dat dit busje niet zomaar loslaat. Er bestaat naar mijn mening geen twijfel over de oorzaak van de fout. Heeft de verkoper iets gezegd over hoe dat busje gebruikt moet worden, of over aandraai momenten?
De verkoper heeft hem er niet op gewezen. Als de koper een andere helm eist, staat hij in het recht.

En als ik bij jouw een andere helm eis, zal je hem moeten geven, anders eis ik mn geld terug. Geef je dat niet, krijg je eerst een aangetekende brief, en daarna een rechtzaak aan de broek, en denk maar dat ik die win.

Het klinkt unfair, maar de koper heeft meer rechten als jij zou willen, alleen heb je geluk dat hij dat meestal niet weet.

Chris
Nee je wint hem niet per sé want er is ook nog zoiets als zo goed als mogelijk helpen. En als ik jouw een goedgekeurde helm die in orde is meegeef dan kan je hoog en laag springen maar ik ben niet verplicht om jou een nieuwe helm mee te geven.Ik nag jou een andere aanbieden maar zelfs dat is niet verplicht. Jij hebt nl garantie en ik moet wel de tijd hebben om die garantie uit te kunnen voeren.
Als mijn t kapot krijgtkrijg ik ook geen nieuwe maar moet ik wachten totdat hij gerepareerd is. De winkel is daarvoor ook afhankelijk van de fabrikant. Jij kunt wel een andere huren.
en een helm is voor sommigen heel belangrijk voor sommigen minder. Helaas moeten helmen vaak via de winkel naar de leverancier die stuurt ze naar de fanrikant in het buitenland ( italie ofzo ) en daar wordt hij gerepareerd.


De winkelier moet wel de kans krijgen om het op te lossen. Ik weet helaas precies hoe het werkt want ik ben zelf ook zo'n zeikerd die evt met brief van bureau van rechtshulp en kopie van het wetboek zijn geld gaat terughalen bij dixons na drie keer een defecte hub meegekregen te hebben enzovoorts.

Maar als het om het busje gaat waar ik denk dat het om gaat. dan is het een kwestie van busje niet bestellen en vastdraaien want die kun je zelf vervangen en dan is 4 weken inderdaad te lang :(
 
ikzelf zou het ook niet accepteren.
Maar ik zelf werk in een motorzaak en heb dus ook wel eens last van dit probleem.
Ik weet niet wat jou probleem bij de shark helm was. maar Shark helmen bestaan uit een zachte buitenschaal en een harde binnenschaal. Precies het tegenovergestelde van alle andere helmfabrikanten. Dit is veiliger bij een val. maar heeft ook 1 nadeel. De buitenschaal beschadigt ontzettend vlug. (diepere krassen als je verwacht enzo)
Ik vertel dit ook bij iedere shark helm die ik verkoop. Toch kwam er ondanks een klat terug met echt hele happen uit beide helmen die hij had gekocht. het was echt net alsof ze tegen een tafelhoek een gestoten waren. De klant was hier niet blij mee. Ik heb deze helmen dus aan de leverancier terug gegeven om af te wachten wat hun daarvan vonden. Het bleek dus wel degelijk om val/stoot schade te gan. In zo'n geval krijgen ze dus geen nieuwe helm mee. Ook nieuwe leenhelm uit her rek is uit den boze WANT wat als die helm ook weer beschadigt ? ik kan hem niet meer verkopen en die helm is dus 100% verlies. Als hij niet beschadigt is hij toch wel degelijk gebruikt -> haren enzovoorts in de helm. dus die helm is gewoon niet meer te verkopen. En voor de mensen die denken ach dan houd je hem toch als leenhelm. an zou ik dus 6 maten helmen op vooraad moeten houden als leenhelm. Iedereen heeft een ander model hoofd. sommige shark helmen zitten mij als gegoten sommige shark helmen krijg ik niet eens op me kop. hetzelfde geldt voor premier nolan lazer caberg Airoh enzovoorts. Dus dan zou ik van alle merken en typen een leenhelm neer moeten zetten. Dat kan toch niet.
Ik zal altijd proberen het zo goed mogelijk op te lossen maar verwacht aub niet dat ik kei veel verlies ga maken omdat een helm niet in orde is. Een helm is gewoon een onhygiënisch iets, en al helemaal als hij niet door jezelf alleen wordt gedragen.
En dat noemen we nou ondernemersrisico.

Binnen een half jaar een defect in een dergelijk duur product betekent gewoon vervangen. Als de ondernemer dit dan niet met de leverancier kan rondbreien dan zou de ondernemer moeten overwegen met betreffende leverancier geen zaken meer te doen.

{edit}Ik merk dat motorzaken zich regelmatig veel te afhankelijk van de leverancier c.q. importeur opstellen. Trouwens de fabrikant moet van goede huize komen om bij een reparatie aan te kunnen tonen dat de structurele integriteit van de helm nog net zo is als van een nieuwe.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben bij Moto Mercuur een keer terug geweest met een tanktas waarvan binnen een week de binnenvoering los liet (Givi).
Ik kreeg geen andere tas, de tas werd opgestuurd.
Ik had natuurlijk graag een nieuwe tas gehad aangezien het binnen een week gebeurde.
Maar ik moet zeggen dat de tas netjes is gerepareerd en ik heb er verder nooit meer problemen mee gehad. (in 2 jaar)
 
Ik ben bij Moto Mercuur een keer terug geweest met een tanktas waarvan binnen een week de binnenvoering los liet (Givi).
Ik kreeg geen andere tas, de tas werd opgestuurd.
Ik had natuurlijk graag een nieuwe tas gehad aangezien het binnen een week gebeurde.
Maar ik moet zeggen dat de tas netjes is gerepareerd en ik heb er verder nooit meer problemen mee gehad. (in 2 jaar)

Zit je met een gerepareerde tas, terwijl je recht had op een nieuwe.
Dat hun dan met een gereapreerde tas zitten, dat regelen ze dan maar met GIVI is jouw probleem niet.
 
Nee je wint hem niet per sé want er is ook nog zoiets als zo goed als mogelijk helpen. En als ik jouw een goedgekeurde helm die in orde is meegeef dan kan je hoog en laag springen maar ik ben niet verplicht om jou een nieuwe helm mee te geven.Ik nag jou een andere aanbieden maar zelfs dat is niet verplicht. Jij hebt nl garantie en ik moet wel de tijd hebben om die garantie uit te kunnen voeren.

Ok de winkelelier krijgt de kans.
Maar de koper mag er niet de dupe van zijn.
Dit betekend dat er aan hem minimaal een gelijkwaardig leenproduct moet worden aangeboden, en dat was hier niet het geval.

Als ik bij jouw een helm van €700 terugbreng wegens garantie claim, ga ik echt niet de deur uit met een 15 jaar oude Nolan N100. (extreem voorbeeld, maar er zijn van die zaken)

En zou jij die leenhelm niet meer kunnen verkopen, dan claim je die maar gewoon bij je leverancier, hij leverde een ondegelijk product waardoor jij schade leed.
 
ik heb ook zo'n geval gehad, mijn shark rs2 liet na 2 dagen al het anti-fog laagje los. helemaal wappie natuurlijk. Ik terug naar de winkel, zeiden vizier moet opgestuurd worden, ben je zowieso 3 tot 4 weken kwijt. Daar ging ik natuurlijk niet mee akkoord. dus ik gezegd dat ik op z'n minst een nieuw vizier moest hebben en wel meteen.
heb zo'n zelfde helm uit het schap gepakt en gezegd dat ie dat vizier er maar af moest halen, heeft ie gedaan en ik had weer een nieuw vizier, waar ik nu al 2 maanden geen problemen mee heb.
van dat andere vizier heb ik niks meer gehoord, maarja boeie , ik heb nu een goed vizier en heb niet hoeven wachten.

Winkelier is wel verplicht om je deugdelijke spullen te leveren, als iets defect is ook al is het buiten de garantie periode, bestaat er dus nog ziets als de economische en technische levensduur. van een helm mag je verwachten dat ie bijv minimaal 2 jaar meegaat,(roep maar wat) als je 1 jaar garantie hebt en na anderhalf jaar gaat ie stuk, buiten jouw schuld om, kan je gewoon terug gaan naar de winkel en een gedeeltelijke vergoeding eisen, evenredig aan de waarde van de helm op dat moment, als ie in goede staat zou zijn.
de winkelier is na de garantie periode niet verplicht om een nieuwe helm te geven ,maar wel verplicht om je te helpen omdat de helm technisch nog lang niet kapot had mogen zijn.

(nog nooit zo'n lange post gemaakt :) )
 
Aloha allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ik krijg van Motor Mercuur dus een leenhelm van Shark, wanneer weet ik niet, maar ze zeiden dat het niet langer dan een dag of 3 ging duren. Heb ook nog eens Shark gebeld. Zij geven mijn helm prioriteit en dit betekent 2 i.p.v. 4 weken wachttijd. Toch vind ik het idee van een gerepareerde helm niet fijn. Ik ben zelf heel zuinig op m'n helm en er zit ook nog geen enkel krasje op. Als ik mijn helm niet in exact dezzelfde staat terug krijg, accepteer ik het dus ook niet. Jullie horen nog wel hoe dit afloopt.
Groetjes,

Ralfonso
 
Ik weet niet wat jou probleem bij de shark helm was. maar Shark helmen bestaan uit een zachte buitenschaal en een harde binnenschaal. Precies het tegenovergestelde van alle andere helmfabrikanten. Dit is veiliger bij een val. maar heeft ook 1 nadeel. De buitenschaal beschadigt ontzettend vlug. (diepere krassen als je verwacht enzo)
Weet je dat zeker? Zo'n RS2 is vlgs mij glasvezel en dat is niet echt zacht aan de buitenkant. Polycarb is dat wel en dat wordt gebruikt voor de S600 bijv.
 
Heb laatst een artikel gelezen over garantie in Nederland.
De winkelier moet jouw helpen ( dus in dit geval een fatsoenlijke leenhelm geven of eventueel een nieuwe ) en daarna moet hij het maar geregeld krijgen met de invoerder of de producent.

Juist: vergeet niet: de garantie die je krijgt is FABRIEKSgarantie. Oftewel de winkel neemt geen verantwoordelijkheid voor dat de helm goed in elkaar is gezet door de fabriek.
Wel neemt de winkel voor de verantwoordelijkheid dat jij met een goede helm op rijdt en dus geven ze je een leenhelm, of een nieuwe. Soms is het makkelijker om een nieuwe te geven, soms is het slimmer om een leenhelm me te geven.

En de winkel heeft jou dus geholpen. (Misschien niet zo goed als je wilt, maar dat is altijd een beetje het probleem.)

Weet je trouwens zeker dat het wel dezelfde maat was, die drie helmen die hetzelfde waren als jou helm?
 
Op vrijdag 13 september 2002 08:56 schreef Rebelske het volgende:Juist: vergeet niet: de garantie die je krijgt is FABRIEKSgarantie. Oftewel de winkel neemt geen verantwoordelijkheid voor dat de helm goed in elkaar is gezet door de fabriek.

Fabrieksgarantie..... dat is gewoon een k#tsmoes van de winkeliers om onder hun verantwoordlijkheid uit te komen.
De winkel heeft volledige verantwoordelijkheid voor de kwalitiet vanhet produkt dat zij verkoopt. Dat is allemaal in het consumentenrecht vastgelegd.
 
Garantie en service zijn twee heel verschillende zaken.....

Bij garantie gelden spelregels. Weinig mensen vragen hiernaar als je iets koopt.

Bij service gaat het om de bereidwillendheid van de dealer/verkoper.

Een BEETJE dealer, die aan klantbinding wil doen, zal service verlenen aan zijn klant. Alleen dan ben je als klant geholpen. In dit specifieke geval is het aan de dealer te beoodelen wat het probleem is van de hlem. Is dit een constructiefout, dan zou ik uit VEILIGHEIDSOVERWEGING (voor mijn klant) een andere meegeven. Desnoods dezelfde als directe vervanging. Even bellen naar die paardestaart van Shark en het is geregeld. Daavan ben ik overtuigd. Dit is namelijk een zeer schappelijke vent. Zeker als je een beetje dealer bent van Shark.
 
Terug
Bovenaan Onderaan