40+ jaar oude & belastingsvrije motor = hele jaar mogen rijden?

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
15.993
8.646
Driebergen
Facebook
Als je een motor hebt waar je het volle pond houderschapsbelasting voor betaald mag je het hele jaar rijden.

Als je een motor hebt die jonger is als 40 jaar en gebruikt maakt van kwarttarief van de houderschapsbelasting mag je niet rijden in December, Januari en Februari.

Als je een brik/klassieker hebt die ouder is als 40 jaar dan is die houderschapsbelastingvrij.

Mag ik met die laatste gewoon het hele jaar rijden? Ja toch?

Ik vraag me eigenlijk gewoon af hoe legaal mijn proefritje vandaag was. :P
 
Als je een motor hebt waar je het volle pond houderschapsbelasting voor betaald mag je het hele jaar rijden.

Als je een motor hebt die jonger is als 40 jaar en gebruikt maakt van kwarttarief van de houderschapsbelasting mag je niet rijden in December, Januari en Februari.

Als je een brik/klassieker hebt die ouder is als 40 jaar dan is die houderschapsbelastingvrij.

Mag ik met die laatste gewoon het hele jaar rijden? Ja toch?

Ik vraag me eigenlijk gewoon af hoe legaal mijn proefritje vandaag was. :P
Wat heb je nou weer gekocht?
 
Sowieso geldt; maak je GEEN gebruik van kwarttarief, dan mag je het hele jaar door rijden.

En we willen foto's...anders is het niet gebeurd niet :P
 
wat een rare vraag…. *O*
Oké dan!

 
Ik vraag geen foto van je project, maar een filmpje of foto van 'de eerste kleine ronde'...
 
Ik vraag geen foto van je project, maar een filmpje of foto van 'de eerste kleine ronde'...
Toen was ik met andere dingen bezig als filmen....kijken of alles werkt, dat er geen vloeistoffen uit zeiken, er geen brand ontstaat, of er politie in de buurt was, dat soort dingen. Maar als je het project topic gaat volgen dat kom je straks vanzelf een filmpje of wat tegen. :Y
 
Als je een motor hebt waar je het volle pond houderschapsbelasting voor betaald mag je het hele jaar rijden.

Als je een motor hebt die jonger is als 40 jaar en gebruikt maakt van kwarttarief van de houderschapsbelasting mag je niet rijden in December, Januari en Februari.

Als je een brik/klassieker hebt die ouder is als 40 jaar dan is die houderschapsbelastingvrij.

Mag ik met die laatste gewoon het hele jaar rijden? Ja toch?

Ik vraag me eigenlijk gewoon af hoe legaal mijn proefritje vandaag was. :P

Ja en je mag ook alle milieuzones in.
Ik heb nog nergens een stad gevonden die oldtimer auto's (en motoren) verbied.
Ook in Duitsland niet, oldtimers hebben vrijstelling.
En de verzekering is over het algemeen goedkoper. Ook woon-werk verkeer is geen probleem. Dat willen verzekeringen van oldtimer auto's meestal niet hebben.

Alleen maar voordelen dus *D
 
Woon-werk kan wel maar bijv. bij de ANWB moet je dan wel aantoonbaar een ander voertuig hebben dat je "hoofd" voertuig is. Je moet ook een auto oid ernaast hebben.
En er zijn vaak km restricties met oldtimerverzekeringen. Bij de ANWB is dat 5k of 7.5k.

Aangezien ik er een paar heb kom ik nooit aan die 5k. Gewoon beetje afwisseling:P

Maar met zout op de weg rijden is toch zonde met een mooie motor te rijden? Ze hadden eergisteren alweer een miljoen kilo extra gestrooid...
 
Oh maar het ging me ook niet om woon-werk verkeer hoor, ik heb een aantal ouwe motoren op een verzamelverzekering staan en die geeft inderdaad een maximum van 5000 km per jaar aan. Het is bij mij meer dat ik eens een testritje kan doen, of lekker vroeg aan het seizoen beginnen als het een lekkere warme dag in Februari is bijvoorbeeld.
 
Woon-werk kan wel maar bijv. bij de ANWB moet je dan wel aantoonbaar een ander voertuig hebben dat je "hoofd" voertuig is. Je moet ook een auto oid ernaast hebben.
En er zijn vaak km restricties met oldtimerverzekeringen. Bij de ANWB is dat 5k of 7.5k.

Aangezien ik er een paar heb kom ik nooit aan die 5k. Gewoon beetje afwisseling:P

Maar met zout op de weg rijden is toch zonde met een mooie motor te rijden? Ze hadden eergisteren alweer een miljoen kilo extra gestrooid...

Andere motor erbij mag ook.
Km restricties zou ik niet weten, maar 7500 km voor een 2e motor vind ik al best veel.

En zonde om door zout te rijden? Ach ja, als er niks mee mag gebeuren moet ik hem binnen zetten.
 
Andere motor als primair transport mag ook inderdaad, heb ik jaren gedaan voordat ik mijn koekblikrijbewijs eens een keertje haalde. :Y
 
Datum, wanneer je een motor koopt die ouder is dan 40 jaar of de 40 jaar gaat overschrijden krijg je zo'n brief binnen:
1644917912195.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan