400.000 km met een Goldwing zijspan

toch zou ik het best aan durven om er wèl iets moois van te maken!

het enige wat me nog een beetje tegenhoud is dat het zelfs met een iets meer open uitlaat nog steeds een zoemmotortje blijft.... een flat four klinkt dan toch al heel snel een heel stuk bruter!
om nog maar niet te denken aan een Flat Six!!! maar daarvan zeggen de ervaringsdeskundigen tegen mij juist weer dat zo'n gl1500 een oersaaie motorkarakteristiek heeft (heb er zelf helaas nog nooit mee gereden; behalve dan een klein stukje op een F6C)
van de ST1100 weet ik dat die gevoelsmatig bijna oneindig door blijft sleuren. maar wat is nu het ideaalst op een span?

wat vind jij Bert? jij hebt immers de F6C, de GL1500 en nu dan de st1300 gereden
hoe ze er standaard uitzien boeit je met niet, daar kijk ik wel doorheen, gaat me alleen om de motorprestaties.
 
Laatst bewerkt:
toch zou ik het best aan durven om er wèl iets moois van te maken!

het enige wat me nog een beetje tegenhoud is dat het zelfs met een iets meer open uitlaat nog steeds een zoemmotortje blijft.... een flat four klinkt dan toch al heel snel een heel stuk bruter!
om nog maar niet te denken aan een Flat Six!!! maar daarvan zeggen de ervaringsdeskundigen tegen mij juist weer dat zo'n gl1500 een oersaaie motorkarakteristiek heeft (heb er zelf helaas nog nooit mee gereden; behalve dan een klein stukje op een F6C)
van de ST1100 weet ik dat die gevoelsmatig bijna oneindig door blijft sleuren. maar wat is nu het ideaalst op een span?

wat vind jij Bert? jij hebt immers de F6C, de GL1500 en nu dan de st1300 gereden
hoe ze er standaard uitzien boeit je met niet, daar kijk ik wel doorheen, gaat me alleen om de motorprestaties.

Tja , waar moet ik beginnen *D
Eerst en vooral moet ik er bij zeggen dat ik ze allemaal gehad heb :? gold1200 , F6C, gl 1500 , st 1100 en nu st 1300 en dit allemaal met span ...
Mijn ervaring.....
Gl 1200 , gaat goed , verbruik valt mee , 170 km/u op de teller , kruissnelheid 130 km/u is juist genoeg om met het verkeer mee te kunnen , te weinig pk ...( 170 km/u op T , is +/- 150 km/u )
De st1100 gaat heel goed , niet te gulzig met benzine , 190 km/u op de teller ,kruissnelheid van 140 km/u op de teller goed uit te houden , voor mij in die tijd 30 pk te wenig ...
Gl 1500 , dijk van een motor , top nooit getest , verbruik op bochtige wegen goed , veel minder op autosnelwegen , kruissnelheid 120 km/u op de teller ( 100 km/ u garmin ) niet genoeg pk en te veel verbruik ...
F6C , idem met de gl 1500 enkel verbruik een tikje meer
St 1300 , nog maar 350 km mee gereden , onmiddelijk ondervonden dat ik niet meer het rechter rijvak moet aanhouden zoals met de gl 1500 , kruissnelheid van 140 km/u op de teller is heel goed uit te houden 120 km/u op de teller is 113 garmin , dus gaat goed ....

De gl 1500 is het aangenaamst voor mee te rijden , koppel van de 6 cilinder ppff ...
De gl 1200 kan je mee raggen , gaat goed in toeren , de 4 cilinder huilt mooi ..
St 1100 zoals geschreven gaat heel goed , mist wat pk omdat alles zo gemakkelijk gaat , alles doet wat het moet doen .
St 1300 kan ik nog niet veel van zeggen , anders dan ze niet het koppel heeft van de gl1500 maar ik denk wel dat het goed komt , tijd zal het uitmaken *D
 
Toch fanastisch dat je zo'n brede ervaring in de loop der jaren hebt kunnen/ mogen opdoen.

:]
 
Heb je al op de K100 gereden Bert?
neen , nog niet , omdat hij ten eerste nog niet is ingeschreven ( geen nummerplaat )
en ten tweede , nog niet ingeschreven _O- _O-

Ik heb nog steeds uw relais niet mogen ontvangen maar zoals je weet ben ik heeeeel inpulsief , heb mij dus al een andere relais aangeschaft , bij mij in de buurt , een nieuwe , kost mij 60 € , vindt ik dus zelf niet veel , en alles terug aangesloten en ja hoor , alles gaat goed nu , motor pakt goed op , start onmiddelijk .....ik blij , een reserve relais kan nooit kwaad , dat eet geen brood :Y
Maar rijden zit er binnenkort nog niet in , ga nu alle vloeistoffen vervangen , piloot rubbers voetsteunen , filters , koelwater enz ....april denk ik dat ik hem op kenteken zet :Y
 
toch zou ik het best aan durven om er wèl iets moois van te maken!

het enige wat me nog een beetje tegenhoud is dat het zelfs met een iets meer open uitlaat nog steeds een zoemmotortje blijft.... een flat four klinkt dan toch al heel snel een heel stuk bruter!
om nog maar niet te denken aan een Flat Six!!! maar daarvan zeggen de ervaringsdeskundigen tegen mij juist weer dat zo'n gl1500 een oersaaie motorkarakteristiek heeft (heb er zelf helaas nog nooit mee gereden; behalve dan een klein stukje op een F6C)
van de ST1100 weet ik dat die gevoelsmatig bijna oneindig door blijft sleuren. maar wat is nu het ideaalst op een span?

wat vind jij Bert? jij hebt immers de F6C, de GL1500 en nu dan de st1300 gereden
hoe ze er standaard uitzien boeit je met niet, daar kijk ik wel doorheen, gaat me alleen om de motorprestaties.

Ik zou zeggen GL1500. Aan die karakteristiek is ook wel wat te doen toch? Stop er toch een paar andere nokkenassen in............ Andeer uitlaat d'r onder en op de testbank met zoiets. Er zijn best gasten die zo'n blokkie fijn in orde kunnen krijgen!
( Om een blok wat levendiger te krijgen kun je ook het vliegwiel of de krukas afdraaien.... )
 
neen , nog niet , omdat hij ten eerste nog niet is ingeschreven ( geen nummerplaat )
en ten tweede , nog niet ingeschreven _O- _O-

Ik heb nog steeds uw relais niet mogen ontvangen maar zoals je weet ben ik heeeeel inpulsief , heb mij dus al een andere relais aangeschaft , bij mij in de buurt , een nieuwe , kost mij 60 € , vindt ik dus zelf niet veel , en alles terug aangesloten en ja hoor , alles gaat goed nu , motor pakt goed op , start onmiddelijk .....ik blij , een reserve relais kan nooit kwaad , dat eet geen brood :Y
Maar rijden zit er binnenkort nog niet in , ga nu alle vloeistoffen vervangen , piloot rubbers voetsteunen , filters , koelwater enz ....april denk ik dat ik hem op kenteken zet :Y

Aha vandaar.
Als je nog onderdeeltjes nodig hebt moet het maar zeggen. Ik heb genoeg liggen.
 
Ik zou zeggen GL1500. Aan die karakteristiek is ook wel wat te doen toch? Stop er toch een paar andere nokkenassen in............ Andeer uitlaat d'r onder en op de testbank met zoiets. Er zijn best gasten die zo'n blokkie fijn in orde kunnen krijgen!
( Om een blok wat levendiger te krijgen kun je ook het vliegwiel of de krukas afdraaien.... )

tja , je kan er ook een aap met zeven lullen opzetten _O-
 
@EHE,

Ik zeg gl1500, mijn kopjes zijn bewerkt en ander triggerweel.
Hij wil dan echt wel in de toeren. Als ik doorrij is de toeren begrenzer het manko.
Moet (al jaren) nog steeds de testbank op voor echt goed afstellen, zitten "veiligheidshalve" wel al grotere hoofdspoeiers in.

Ohja, een Lancia? compressort heb je toch al? Staat nu maar stof te verzamelen -O- .

We Faxe,
Uk

PS. kale 1800 under construction...... :+
 
thanks bert voor al je ervaringen!

@ kwastert, alles kan, maar het moet wel leuk blijven...

grootste probleem van de 1500 is dat die maar heeel weinig toeren draait... en ik weet dat er in het verleden al velen hebben geprobeerd om die toerenbegrenzer te omzeilen, maar dat schijnt niet mee te vallen...

dan klinkt het scheuren met een 1200 toch wel als muziek in de oren :)
op dit moment zit ik er ook wel sterk aan te denken om voor eerst maar gewoon een 1200 blok in mijn 1000 frame te lepelen. heb ik een 20 pk extra en bijna alles past dan, moet alleen mijn frame een klein beetje aanpassen de uitgaande aandrijfas van de 1200 vervangen door die van een 1000.
de gearing schijnt dan nog wel wat korter te worden, dus dat is dan een mooie aanleiding om met het achterwiel weer terug naar 17" te gaan, of juist niet... dan wordt het helemaal een ragbakkie :) .....
 
@EHE,

Ik zeg gl1500, mijn kopjes zijn bewerkt en ander triggerweel.
Hij wil dan echt wel in de toeren. Als ik doorrij is de toeren begrenzer het manko.
Moet (al jaren) nog steeds de testbank op voor echt goed afstellen, zitten "veiligheidshalve" wel al grotere hoofdspoeiers in.

Ohja, een Lancia? compressort heb je toch al? Staat nu maar stof te verzamelen -O- .

We Faxe,
Uk

PS. kale 1800 under construction...... :+


gnehgneh.... ik weet niet hoor... vandaag toevallig wezen kijken naar een gestripte 1500; zit toch ook wel heeel erg veel zooi bij aan om alle electriek aan de gang te kunnen houden en die gigalange achterbrug....

ik weet het nog niet hoor...
 
gnehgneh.... ik weet niet hoor... vandaag toevallig wezen kijken naar een gestripte 1500; zit toch ook wel heeel erg veel zooi bij aan om alle electriek aan de gang te kunnen houden en die gigalange achterbrug....

ik weet het nog niet hoor...

Over een lange achterbrug heeft Slijptol ook vast wel een mening.......
 
nette rubbers voor de piloot steuntjes ?
Ik zal eens even kijken. Ik weet dat ik 5 of 6 complete schetsplaten met steunen heb liggen dus dat zijn 10 of 12 steuntjes. Daar zitten vast wel 2 nette tussen denk ik.
Ik kom hier van het weekend op terug. De rest van deze week zit ik vol helaas.
 
Ik dacht ergens gelezen te hebben, dat het verbruik op LPG gelijk was aan het verbruik op benzine... vandaar m'n aanname over de ruit...

Edit: hier heb ik het dus gelezen:
Hoi Corrosie, dit is inderdaad een bericht van mezelf, dat laatste klopte dus niet, na verder testen bleek het verbruik toch iets te zijn gestegen, zoals ik overal lees klopt dit wel.
 
@EHE,

Ik zeg gl1500, mijn kopjes zijn bewerkt en ander triggerweel.
Hij wil dan echt wel in de toeren. Als ik doorrij is de toeren begrenzer het manko.
Moet (al jaren) nog steeds de testbank op voor echt goed afstellen, zitten "veiligheidshalve" wel al grotere hoofdspoeiers in.

Ohja, een Lancia? compressort heb je toch al? Staat nu maar stof te verzamelen -O- .

We Faxe,
Uk

PS. kale 1800 under construction...... :+

Ja , over het triggerwiel is ook al veel inkt gevloeid , en zoals altijd zijn er voor en tegenstanders , heb al dikwijls gehoord dat het geen moer uit maakt , wat je doet is enkel het tijdstip een beetje verzetten , kan nooit veel geven .
Ook spreken ze van een spagetiuitlaat , zou ook 10 pk winst geven , moet er allemaal mee lachen hoor , 10 pk op 100 pk enkel met een uitlaat ......nah :N
 
thanks bert voor al je ervaringen!

dan klinkt het scheuren met een 1200 toch wel als muziek in de oren :)
op dit moment zit ik er ook wel sterk aan te denken om voor eerst maar gewoon een 1200 blok in mijn 1000 frame te lepelen. heb ik een 20 pk extra en bijna alles past dan, moet alleen mijn frame een klein beetje aanpassen de uitgaande aandrijfas van de 1200 vervangen door die van een 1000.
de gearing schijnt dan nog wel wat korter te worden, dus dat is dan een mooie aanleiding om met het achterwiel weer terug naar 17" te gaan, of juist niet... dan wordt het helemaal een ragbakkie :) .....
geen probleem hoor ;)

een 1200 zit met 94 pk ....
 
Terug
Bovenaan Onderaan