De XS'en van Boskawouter

Boskawouter

....euh....?
25 okt 2014
2.016
121
Woudrichem
Ok, Boskawouter heeft dus opeens 2,5 XS750’en in de schuur staan :o . Hoe kwam dat nou opeens?

Een paar maanden geleden was ik me al lichtjes aan het oriënteren op de aankoop en verbouw van een XS750, maar voorlopig had ik nog geen budget om een aankoop te doen. Vervolgens besloot WimVlis dat de garagebox wel erg vol stond en deed een oproepje betreffende een frame dat hij over had. Dat resulteerde er uiteindelijk in dat ik, iets vroeger dan oorspronkelijk gepland, een bijna compleet rollend frame had staan met het idee; dan is dat frame in ieder geval gered en staat er maar vast wat in de schuur om eens rustig over na te denken en wat onderdelen bij te zoeken.
Ook dat laatste raakte echter alweer in een stroomversnelling toen ook Nils besloot dat de garage maar eens wat leger moest worden en ik, nu toch al aangestoken door het XS-virus, hem daar maar een handje mee ging helpen. Samengevat; 2 garages opgeruimd en 1 schuur waarin je nu opeens struikelt over de XS onderdelen.

Wat hebben we staan?
1 - Een onverzaagd ‘rolling’ Special frame; het ‘oud ijzer’ van Wim.
2 - Een flink verzaagd Standard frame met Guzzi vork en 2D blok; de ex-caféracer in wording van Nils.
3 - Een beetje verzaagd Special frame met standaard vork en 1T5 blok; de ex-‘lopende’ XS van Nils.
4 - Een hoop losse XS delen.

De caféracer in wording:
image20151128_150543_small.jpg


De Special:
image20151128_151449_small.jpg


Wat gaan we d’r mee doen?
Tja, goeie vraag. Het uitgangspunt was in eerste instantie ofwel een Bratstyle-achtig ding (proberen) te creëren, ofwel een caféracer met een ‘gedeukt’ kontje zoals die van de XS900 van Pieterklaas/de groene van Kornfed. Voor beide opties zou eigenlijk een Standard als basis moeten, maar een Special als basis kunnen dienen.
De ‘flink verzaagde Standard’ is al helemaal aangepast (en gecoat) voor de caféversie zoals Nils die voor ogen had. Om deze voor andere doelen te gebruiken is natuurlijk jammer en wellicht ook zonde van het werk. Rijst dus de vraag of we nu die gewoon verder af gaan maken of (voorlopig) het ding indien nodig kannibaliseren voor de bruikbare delen. Blijven dus even de onverzaagde en beetje verzaagde Special frames over als basis voor wat ik zelf voor ogen heb.

Hebben we d’r eigenlijk wel een beetje verstand van?
Euh, nee. De XS wereld is eigenlijk nog vrijwel onontgonnen terrein, sterker nog; voor de hele motor-verbouw-wereld geldt eigenlijk hetzelfde. Gelukkig hebben we wel een paar redelijk handige handjes 8-) en een dosis goede zin.

Heeft het wel kans van slagen dan?
Hmm, wel beschouwd vrijwel niet en zeker niet op korte termijn. Tenminste, met een drukke baan als zzp’er, drie kinderen van 0-4jaar en een groot huis met een 10-jaren plan verbouwing zou je dat wel zeggen. Gelukkig gaat het er dan ook voornamelijk om dat ik af en toe even het hoofd kan leegmaken. Daarbij staan mijn mede XS’ers natuurlijk paraat mij van advies te voorzien en af en toe eens voorzichtig te informeren of er nog voortgang is ;) . Hoe dan ook, het zal sowieso een lang traject worden en met heel veel zwaaien naar de MF-oma vrees ik.

Ok, hoe nu verder?
Eerst maar gewoon eens af en toe naar kijken, eens zien of de ‘lopende’ ook echt loopt en deze rijdbaar zien te krijgen en verder eens de hoeveelheid werk per optie proberen in te schatten. Verder door de losse delen heen lopen, eens wat onderdelen netjes maken en veel vragen stellen.
Daarnaast kan het natuurlijk geen kwaad wat inspiratieplaatjes op een rij te zetten en daarbij te bedenken wat ik wel en juist niet wil. En nu eerst maar weer wachten op oma ;)

Hierbij dan dus maar wat inspiratie plaatjes;
image01_small.jpg

Leuk, laag en compact. Doorgestoken vorkpoten, ballonbanden en uitlaatwrap dan weer niet.

imageimg_0976_small.jpg

Die kale tank vind ik gaaf, die MadMax zitwordt hem niet.

imagemooie%20zon_small.jpg

Gewoon een top caféracer en die kont past echt perfect bij de XS tank (plaatje geleend van Pieterklaas O-) )

imageYS2B0097_small.jpg

Deze van Wrechmonkees is voor de Bratstyle achtige optie toch wel mijn grote voorbeeld hoor, d’r zijn natuurlijk altijd dingen die ik anders zou doen, maar de grote lijn is perfect in mijn ogen. Topzadel! Wel een hele grote fout; kickstart is verwijderd :?

:W
 
Als je niks met die groene tank doet ben ik daarin zeer geintresseerd :9~

Kickstart verwijderen is.......geen woorden voor :N
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd wat het gaat worden. Toch wel apart om ze bij iemand anders te zien staan maar ik heb inderdaad weer wat ruimte in de garage ( hij is alleen niet opgeruimd)

Ik had nig even gekeken naar de set velgen maar die had ik blijkbaar al weggegeven aan een kennis die met een 850 racet.
 
zo herkenbaar......huis, verbouwen, 3 miniterroristen tussen de 1 en 5......een hoop oud ijzer en geen tijd...
 
@ Rensdw; voorlopig eerst ff laten bezinken en bedenken wat we gaan doen. Verder is het met deze tank trouwens letterlijk whatyouseeiswhatyouget, want een onderkant zit er niet in.

@ EvN(ils); de postbode hoeft er dus niet aan te pas te komen. Ik stuur je nog wel ff een PB met foto’s van alle onderdelen met wat vragen over hoe en wat.

@Snorro; tja… dromen is ook mooi hè. En het houdt je van de straat ;)

@Pieterklaas; voorbeeldfoto alweer verouderd dus! Kale tank is echt wel gaaf, die op mijn Special is ook kaal (met zwarte band middenover), alleen helaas met deukjes hier en daar.

Over zwarte banden gesproken; iets wat ik al wel al lang zeker weet is dat m’n velgen zwart worden.

P.ieterklaaS. heeft je blok last van de kou? van 900 naar 850 naar 750cc? ;)
 
Laatst bewerkt:
mijn blok heeft gelukkig nergens last van

ook niet meer van ongestelde kleppen :p

mijn accu is defect dus ik spaar voor een nieuwe, klepstelplaatjes zijn perfect, dus nu zit ik in mijn schuurtje de oude pakking eraf te halen, zodat ik in de loop van de week de boel weer dicht kan maken.
ook ik heb een heel revisie traject achter de rug, en 2 monstertjes thuis die ook geld en liefde kosten haahahha

Sander weet veel van carbs, misschien heeft hij wat hints&tips voor je.

ik heb ook deukjes in de tank hoor, eerst dat blok goed dan de rest!
full
 
Die deukjes maken me nu ook nog ff niks uit hoor en ik woon ook niet heel ver van Roughneck vandaan, dus dat komt nog wel es.

Afgelopen week trouwens nog 4 van die klepdekselpakkingen gescoord op MP voor €15,- Kan dus ook nog een paar keertjes kleppen stellen :)

En die vragen over o.a. carbs gaan zeker nog wel komen :Y
 
Hey Wim,

Ook al niet bang voor de MF-oma? Wordt dus toch gezellig hier *O*

Ik heb trouwens naast een frame ook gelijk het XS virus van je meegekregen vrees ik, in ieder geval de verzamelwoede ;)
 
Laatst bewerkt:
@ Rensdw; voorlopig eerst ff laten bezinken en bedenken wat we gaan doen. Verder is het met deze tank trouwens letterlijk whatyouseeiswhatyouget, want een onderkant zit er niet in.

Psies wak nodig he :Y

Hoe wou je dat trouwens laten gaan bezinken als er geen onderkant in zit?
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier er mee!

Als je die rode Marzocchi's ( achterveren ) ooit weg doet heb ik maar wat graag dat je ze even opmeet.
Als ze op mijn Bol Dor passen heb ik namelijk interesse ;)

Groeten.
 

Thanks!

Veel plezier er mee!

Als je die rode Marzocchi's ( achterveren ) ooit weg doet heb ik maar wat graag dat je ze even opmeet.
Als ze op mijn Bol Dor passen heb ik namelijk interesse ;)

Groeten.

Voorlopig nog niet aan de orde, maar ik (lees: MF) zal het onthouden ;)



En tot slot maar vanuit mijn eigen topic even iedereen een heel goed, gezond en gelukkig 2016 toewensen;

iedereen een heel goed, gezond en gelukkig 2016 toegewenst!
 
Veel plezier er mee!

Als je die rode Marzocchi's ( achterveren ) ooit weg doet heb ik maar wat graag dat je ze even opmeet.
Als ze op mijn Bol Dor passen heb ik namelijk interesse ;)

Groeten.

Gaat niet passen denk ik, de Bol Dor heeft 1 oog en 1 vork (als ik het goed heb), die op de xs zitten heeft 2 ogen
 
Terug
Bovenaan Onderaan