Yamaha xj/fj600

Marlig

MF veteraan
11 sep 2010
3.548
1.087
Zo maar eens een topic openen van mijn nieuwe(oude) aanwinst.

Jarenlang supersports bereden (nu nog) maar tijd voor iets anders naast het snelle spul.
We gaan terug in de tijd,de geschiedenis zal zich herhalen.
Heb een XJ600 eigenlijk FJ gekocht in afgrijselijke :Y staat :+
Hij had jaren(4 jaar) buiten gebivakkeerd onder een zielig zeiltje,dus niet gereden ...geen meter.
Ben al een paar weken bezig met strippen reinigen etc:
Nieuw kettingsetje komt erop vorkkeeringen vervangen carberateurs gereinigd remklauwen etc: etc: etc:veel werk maar dit is juist de bedoeling *D
O.a achtervering swingarmen zaten muurvast door roestwerking,is nu weer los na veel gepeuter.
Ding zal er op den duur blinkend bij staan na vele uren geschuur gespuit gesleutel en genieten.

Plaatje voor het strippen nog bij de oude eigenaar.
full
 
Laatst bewerkt:
Achterwiel ziet er nu netjes uit :) zie voorwiel hoe hij was ;)
full
 
Die voorpijpen hebben wat tijd gekost :Z ,zij nu alle 4 netjes.
full
 
We zijn wat dagen verder,frame krijgt ook een nieuw laagje.
Was de bedoeling niet maar nu we toch bezig zijn :Z
Nu het blok er naast ligt pakken we die ook maar goed aan :)
full
 
We zijn een paar weken verder,hij knapt al aardig op na wat sleutel werk gescheur :r etc:.
Frame gespoten en wat kleine onderdelen.
Zadeltje en kappen zitten nog niet vast maar moest gewoon ff zitten joh :+
full
 
Laatst bewerkt:
mooi gedaan die voorpijpen, mag ik vragen hoe en zo ja wil je het dan ook hier vertellen/uitleggen ? :)

de remklauwen overigens al gesplitst ?
bij mijn xj750 lekte hij op de rubbers die tussen de klauwdelen inzaten en zijn alleen in engeland verkrijgbaar.
kan zo niet zien of het dezelfde klauw is, maar we wachten gewoon een paar minuten dan kom bol dor albert wel :)
maar anders even zoeken en een compleet revisiesetje uit engeland waar ze bij inzitten is dan dacht ik het handigst als je toch al de remklauwrubbers wil doen.
 
Laatst bewerkt:
mooi gedaan die voorpijpen, mag ik vragen hoe en zo ja wil je het dan ook hier vertellen/uitleggen ? :)

de remklauwen overigens al gesplitst ?
bij mijn xj750 lekte hij op de rubbers die tussen de klauwdelen inzaten en zijn alleen in engeland verkrijgbaar.
kan zo niet zien of het dezelfde klauw is, maar we wachten gewoon een paar minuten dan kom bol dor albert wel :)
maar anders even zoeken en een compleet revisiesetje uit engeland waar ze bij inzitten is dan dacht ik het handigst als je toch al de remklauwrubbers wil doen.
Het kost veel tijd om het er netjes uit te laten zien.
Borsteltje op boormachiene,zijn te koop bij action en dat soort winkels kosten weinig.
Eerst een behandeling met WD40 dan draaien draaien draaien maar :+ .Geen foto van mij, maar achteraf was ik net zo roestig als die voorpijpen :X
Daarna poetsen poetsen en nog eens poetsen,resultaat ben ik tevreden over.

Remklauwen:
Zuigers zaten bij mij rondom muurvast kreeg maar een paar zuigers los.Heb maar gebruikte remlkauwen gekocht en die netjes neergezet.
Revisiesetjes zijn te koop maar kostbaar,o.a Roukema verkoopt ze daar zijn ze iets goedkoper.
Het is leuk zo'n oudje opknappen maar kost toch wat meer dan ik had begroot,toch maar een wiellagertje balhoofdflager e.d.
Maar het zal wel goed komen :)

Succes.
 
Altijd leuk om te volgen zo'n opknapsessie!
Veel plezier en succes.
Uitlaat is wel opgeknapt, maare wat ga je aan anticorrosie maatregelen treffen, is nu gewoon blank staal?
 
Altijd leuk om te volgen zo'n opknapsessie!
Veel plezier en succes.
Uitlaat is wel opgeknapt, maare wat ga je aan anticorrosie maatregelen treffen, is nu gewoon blank staal?
Tja,oorspronkelijk roestvrij staal.
Dempers alleen gepoetst meer niet.

Twijfelde even om de voorpijpen zwart te spuiten of zo te laten,het laatste dus.
 
Mocht je nog spullen zoeken voor zo'n motor, ik heb nog aardig wat onderdelen liggen.
Ik heb nog 2 knipperlichten nodig en nette spiegels.
Kan er natuurlijk van die mini r.a.w op monteren maar dit is niet zoals het hoort die knoerten van lollies is juist zo leuk op zo'n oudje :Y
Er zat achter zo'n kofferrek op met ingebouwde r.a.w :r .
Waar ik eigenlijk op stuit,de (teller)wijzerplaten zijn verweert door ingetrokken vocht,het zwart is mistig :+ geworden.
Kan natuurlijk met een penceeltje het zwart verven maar is niet netjes. :N
Ik zoek dus alleen de wijzerplaten in goede staat.

Enne de XJ draait weer :9~ ,hij moet opschieten want mijn volgend project staat te wachten(FZ750 :Y )
full
 
Laatst bewerkt:
mooi gedaan die voorpijpen, mag ik vragen hoe en zo ja wil je het dan ook hier vertellen/uitleggen ? :)

de remklauwen overigens al gesplitst ?
bij mijn xj750 lekte hij op de rubbers die tussen de klauwdelen inzaten en zijn alleen in engeland verkrijgbaar.
kan zo niet zien of het dezelfde klauw is, maar we wachten gewoon een paar minuten dan kom bol dor albert wel :)
maar anders even zoeken en een compleet revisiesetje uit engeland waar ze bij inzitten is dan dacht ik het handigst als je toch al de remklauwrubbers wil doen.


Remklauwen splits ik nooit, dan krijg je de zuigers er helemaal niet meer onbeschadigd uit. Maar lekkende klauwen heb ik nog niet gezien, dus dat is een zeldzaam verschijnsel. Ik vermoed dat ze dan al eens gesplitst zijn.....

Gewoon 1 voor 1 er uit pompen met de rempomp die op het stuur zit. Vroeger had ik goede klauwen op de plank liggen maar momenteel ben ik door mijn voorraad heen. 't Moet wat warmer worden in de schuur, dan knap ik er wel weer een paar op.
 
:^ waarschijnlijk mijn geprutst en het is idd wel erg koud op het moment.
mensen die het hebben en enthousiast zijn over 'winterprojecten' hebben vast een verwarmde schuur.

de rubberen ringen tussen de remklauwdelen waren vuil na 2 pogingen was de klauw vloeistofdicht.
nieuwe ringen waren 2 pond/pound per stuk uit engeland keer 6 (3 klauwen) plus 10 pond/pound verzendkosten.
vandaar ook mijn tip om complete revisiesets te kopen waar deze in zitten.

misschien niet specifiek voor de xj, maar ik heb 2 van deze sets :
Welkom bij Autogereedschap.com

1 reserve omdat ik lomp ben :)
 
Laatst bewerkt:
Overigens zou ik voor de fz geen nieuw topic aanmaken, maar de titel van deze laten aanpassen, zo veel leukst om te lezen :)

Yamaha xj/fj600 ---> Yamaha xj/fj600 en daarna een FZ750.

zeker weten dat de liefhebbers van het ene model, de fz ook leuk vinden.
ik KAN niet de enigszte zijn ;)
 
Overigens zou ik voor de fz geen nieuw topic aanmaken, maar de titel van deze laten aanpassen, zo veel leukst om te lezen :)

Yamaha xj/fj600 ---> Yamaha xj/fj600 en daarna een FZ750.

zeker weten dat de liefhebbers van het ene model, de fz ook leuk vinden.
ik KAN niet de enigszte zijn ;)
Zo kan het idd,het vervolg +150cc :+
full
 
ik heb mij serieus ingehouden om deze te kopen :D vooral omdat ik zelf nog een FJ600 staan heb die ik eerst eens wil opknappen/ verbouwen :)

Succes met het nieuwe project!
 
Hoe rijdt zo'n fj/600 div..
Is dat- zoals mijn vooroordeel-, hoogtourig en piekerig of is het koppel genoeg daar om gewoon mee te rijden?
 
Hoe rijdt zo'n fj/600 div..
Is dat- zoals mijn vooroordeel-, hoogtourig en piekerig of is het koppel genoeg daar om gewoon mee te rijden?
Geen flauw idée hoe hij rijd,nog geen meter mee gereden.
In het verleden wel op dit soort fietsen maar is al jaren geleden.

Ik verwacht er (voor mij dan) geen kanon van meer een gemoedelijke Yammie die een heerlijk ontspannen zitpositie heeft.
Maar het zou zo maar kunnen dat ik er dit jaar het circuit mee op gaat ;) ,vermogen niet veel maar met een set goede bandjes en dito vering :]
 
Ik heb nog 2 knipperlichten nodig en nette spiegels.
Kan er natuurlijk van die mini r.a.w op monteren maar dit is niet zoals het hoort die knoerten van lollies is juist zo leuk op zo'n oudje :Y
Er zat achter zo'n kofferrek op met ingebouwde r.a.w :r .
Waar ik eigenlijk op stuit,de (teller)wijzerplaten zijn verweert door ingetrokken vocht,het zwart is mistig :+ geworden.
Kan natuurlijk met een penceeltje het zwart verven maar is niet netjes. :N
Ik zoek dus alleen de wijzerplaten in goede staat.

Enne de XJ draait weer :9~ ,hij moet opschieten want mijn volgend project staat te wachten(FZ750 :Y )[afbeelding]


PB verstuurd
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :)
Lijkt wel een beetje op Billy, alleen had die nog een motorspoiler (taartschep). Was een US import en had toen ik 'm kocht ook een V&H eronder. Met heel weinig demping -O- Reed ook voor geen meter, onder de 4000 toeren -waar een FZ normaal al heel aardig rijdt- was er echt 0,0 vermogen en boven de 4k was het een typhusherrie. Maar trok dan wel als een speer door naar het rode gebied :+ Maar zo snel mogelijk een ori 4-2 onder gezet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan