mijn vreemde interesse: elektra, draden en kabelbomen

R-Rat

Die hard MF'er
27 okt 2008
775
8
Het werd eens tijd om een topic te openen over een vreemde interesse van mij. Elektra, draden en kabelbomen. Een aantal mensen op het motor-forum kennen mij en inmiddels heb ik ook een aantal motoren van anderen in mijn garage gehad.

Er zijn een aantal momenten wanneer een nieuwe kabelboom interessant is. Wanneer de motor te veel is aangepast, waardoor de huidige kabelboom te veel aangepast moet worden. Ik zie ook vaak dat de originele kabelbomen van oudere motoren een verleden hebben en minder betrouwbaar zijn. Stekkers die inmiddels hun beste tijd hebben gehad wat zorgt voor stroringen, of aanpassingen met bijvoorbeeld tape en kroonstenen. Bij een nieuwe kabelboom worden zoveel mogelijk draden en stekkers vervangen. Sommige onderdelen zijn voorzien van draden die niet vervangen kunnen worden. Waar nodig worden draden gesoldeerd en omhuld met een krimpkous. De zekeringhouder word meestal vervangen en tot slot worden de draden gebundeld en ingetaped.

Mijn interesse komt een deel vanuit mijn werk, maar begon pas echt met mijn eerste verbouw motor in 2010. Een GSX-R uit 1989 die ik vanuit standaard naar een streetfighter heb verbouwd. De elektra kon hier natuurlijk niet achterblijven.
  • Alle schakelaars heb ik verplaatst. De meeste schakelaars heb ik verplaatst naar onder de tank alleen de knipperlicht en claxon en intercom schakelaars zijn op het stuur gebleven.
  • De draden heb ik door het stuur, stuurpen en achterbrug laten lopen.
  • Verder zijn alle draden en stekkers vervangen en opnieuw in een kabelboom verwerkt.

GSXR-750.jpg


Een andere leuke motor was een simpele “no-nonsens” Honda CB360. Hier heeft de bouwer zelf de onderdelen geplaatst onder het zadel. Hier heb ik een compleet nieuwe kabelboom voor gemaakt.

CB360.png


Nu is elke motor anders en de wensen van elke bouwer/rijder zijn anders.
Inmiddels heb ik ook kabelbomen gemaakt voor meerdere Yahama XS750. Bij de eerste was het een wens om tussen het motorblok en achterwiel zoveel mogelijk leeg te houden en zoveel mogelijk onder het zadel en in de kont te verwerken.

XS750-Rusty.jpg


Andere bouwers kiezen voor een ander soort zadel waardoor weinig onder het zadel geplaatst kan worden. Bij de volgende XS750 hebben de CDI, zekeringen, claxon, relais en startmotor een nieuwe plek gekregen voordat ik een nieuwe kabelboom kon maken.

XS750.jpg


Hier had ik weer een andere uitdaging. Een Yahama XS 650 met een jaren '60 chopper style. Hier had ik weer een andere uitdaging met de chopper style tank. Onder de tank was weinig ruimte om elektra kwijt te kunnen. De motor moet nog op een aantal punten worden afgewerkt, zoals een beugel voor de bobine, maar het is een leuke motor geworden.

XS650.jpg


Ook een leuke replica racer heb ik met plezier op mijn werkbrug gehad. Hier moest zomin mogelijk op, met een after-market teller en een programeerbare CDI. Bij deze motor was het ook belangrijk dat zoveel mogelijk beschermd zijn voor het geval dat de motor een keer valt. Ook moesten de diverse systemen zoveel mogelijk gescheiden worden, zodat bij storing zoveel mogelijk nog blijft werken.

Yamaha-R7-circuit.jpg


Ik ben er ook achter gekomen hoe leuk een VX500 kan zijn. Vooral een niet standaard frame bied meer weer andere mogelijkheden voor de bekabeling. Veel van de kabels konden door het frame lopen.

XS500.jpg


Sinds mijn eigen GSXR was het al weer jaren geleden dat ik aan een GSXR mocht werken.

GSXR-7-11.jpg


Ik was altijd al een fan van motogadget en ook hier was ik positief verrast door hun m-unit die op deze BMW R100 is gemonteerd.

BMW-R100.jpg


Bij deze Ascot was het stuur dik genoeg om gatjes te boren waar ik de bekabeling door heen kon laten lopen.

VT500.jpg






Een tijdje geleden kreeg ik een bericht van Robinjo hij was bezig met een speciale Honda VF1000R waarmee geracet zou gaan worden tijdens een klassieke race op Spa Francorchamps. Wat deze motor nodig had was een nieuwe kabelboom.

Dit was een leuk motor met een paar nieuwe ontwerp eisen. De motor is voor het circuit bedoeld en daar is belangrijk dat hij zo snel mogelijk de finishend behaalt ongeacht de mogelijke storing. Sleutelen aan de motor moet ook snel kunnen gebeuren, dus dat was ook een punt om over na te denken.

Over deze motor is ook een serie artikelen geschreven in het motorblad Motor Revue. In ondersta artikel staat ook een stukje over de nieuwe draadboom wat ik heb kunnen maken. Zelf ben ik ook benieuwd naar het vervolg artikel wat in September uitkomt.

Motor-Revue-1-e1505161826966.jpg


Motor-Revue-2.jpg


Motor-Revue-3-e1505161854837.jpg


Motor-Revue-4.jpg


Motor-Revue-5.jpg


Ik ben benieuwd of er meer leden hier zijn met soort gelijke interesses. Ik zal jullie verder op de hoogte houden van een aantal leuke projecten die nog volgen.
 
Laatst bewerkt:
Gelijke interesse in streetfighters maar daar houd het op, niks vind ik zo kut als elektra. Vooral oude kabelbomen plakt altijd aan alle kante. Nee niet mijn ding.
Maar vooral de Suzuki is er geslaagd ! :Y
 
Kijk,dit zijn mooie adresjes want de meeste bouwers hebben problemen met electra. :+
Ziet er allemaal zeer strak en vakkundig uit. :}
 
Kijk,dit zijn mooie adresjes want de meeste bouwers hebben problemen met electra. :+
Ziet er allemaal zeer strak en vakkundig uit. :}

Sommige zijn goed met frames en tank, mijn sterk punt is elektra.
 
Laatst bewerkt:
Gelijke interesse in streetfighters maar daar houd het op, niks vind ik zo kut als elektra. Vooral oude kabelbomen plakt altijd aan alle kante. Nee niet mijn ding.
Maar vooral de Suzuki is er geslaagd ! :Y

Helemaal mee eens bouwen is leuk maar die elektrische shit niets voor mij.
Ik kan wel wat maar mijn hobby zal het nooit worden :N
Goed om te weten dat er iemand heel handig in is ;)
 
Ik moet ook de schaar in mijn project zetten.. tzt...
Eind deze maand staat ie op zn wielen..
Dan uitlaat afbouwen..
En hopen dat ik de draadjes ergens in kan wegstoppen....
:+ :+ :+
 
In het verleden heb ik ook regelmatig een kabelboom vervangen/ vereenvoudigd. Het is bizar hoeveel meter draad die japanners gebruiken (dodemansknop, jiffy stand, koppeling, vrijstand etc.) ze blijven heen en weer gaan met die kabel. Functioneel kan je meestal met de helft prima wegkomen.

Ik ben alleen benieuwd, ik heb zeer regelmatig gehad dat als ik de kabelboom van een oude motorfiets verving voor een verse eenvoudige uitvoering (20 jaar oud of zo) dat binnen een week dan de gelijkrichter kapot ging, na vervangen ging deze dan weer jaren mee.

Ik heb altijd gedacht dat dit kwam omdat deze opeens minder weerstand in de bekabeling had dan dat hij 20 jaar gewend was en daardoor dan opeens kapot ging. bij een verse was dit probleem dan niet meer.

Ik was benieuwd of dat je bovenstaande herkent?

Verder een leuk topic, zeker omdat een ondergewaardeerd onderdeel is van de fighter/zelfbouw terwijl bekabeling maakt het vaak juist net af, of net niet ........

Groet,

Alex (Luna)
 
In het verleden heb ik ook regelmatig een kabelboom vervangen/ vereenvoudigd. Het is bizar hoeveel meter draad die japanners gebruiken (dodemansknop, jiffy stand, koppeling, vrijstand etc.) ze blijven heen en weer gaan met die kabel. Functioneel kan je meestal met de helft prima wegkomen.

Ik ben alleen benieuwd, ik heb zeer regelmatig gehad dat als ik de kabelboom van een oude motorfiets verving voor een verse eenvoudige uitvoering (20 jaar oud of zo) dat binnen een week dan de gelijkrichter kapot ging, na vervangen ging deze dan weer jaren mee.

Ik heb altijd gedacht dat dit kwam omdat deze opeens minder weerstand in de bekabeling had dan dat hij 20 jaar gewend was en daardoor dan opeens kapot ging. bij een verse was dit probleem dan niet meer.

Ik was benieuwd of dat je bovenstaande herkent?

Verder een leuk topic, zeker omdat een ondergewaardeerd onderdeel is van de fighter/zelfbouw terwijl bekabeling maakt het vaak juist net af, of net niet ........

Groet,

Alex (Luna)

Het is soms idd echt bizar hoeveel draden ik soms uit een kabelboom haal die niet meer nodig zijn bij verbouwde motoren. In mijn eerste post staat een CB360 2 cylinder met een nieuwe kabelboom, zonder startmotor, knipperlichten, lichtschakelaar, enz. Contact aan is licht aan, remlicht en een kickstarter.

De spanningsregelaars zijn idd. defect gevoelig na een aantal jaar. Na 20 á 30 jaren gaan ze zeker een keer stuk. Ik verwacht niet dat het door de weerstand komt van de draden. Het traject is vanaf de dynamo rechtstreeks in de spanningsregelaar en van de spanningsregelaar een directe weg naar de accu. De rest van de motor krijgen stroom vanaf de accu. De weerstand in de draden voor de spanningsregelaar zal minimaal wijzigen.

Wat wel een probleem is voor de spanningsregelaars is warmte ontwikkeling. Belangrijkste is dat verse luncht langs kan stromen om te kunnen koelen. Ik heb een aantal keer de spanningsregelaar in een "bakje" gezien maar met wel de voorkant en achterkant open zodat de lucht kan blijven "stromen". Het liefst de regelaar voorop de motor vol in de rijwind, maar dat is ook niet praktisch. Het lijkt me geen probleem om de regelaar ergens tussen te plaatsten, maar dan gaat hij gewoon minder lang mee.
 
Laatst bewerkt:
Laatste twee motoren heb ik direct de originele kabelboom eraf getrokken allemaal ouwe meuk.
Er is altijd wat met de kabelbomen van motoren van plus 20 jaar oud.

Maak tegenwoordig een compleet nieuwe boom from scratch wt ik bij mijn volgende project ook ga doen

Bij mijn laatste project heb ik gebruik gemaakt van een steuerbox van mgm waardoor je hele strakke schakelaars van motogadget kunt gebruiken.

Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig heel moeilijk is om draad stekkers harness etc te kopen is in een winkel alle zaken die dat verkopen zijn inmiddels uitgestorven

Koop tegenwoordig alles op Ebay

Piccie van mijn ecu etc in het kontje weggewerkt
Heb hier twee kabelbomen gemaakt 1 voor licht etc en 1 uitsluitend voor injectie

Ook te zien is mijn bluetooth zender voor communicatie tussen mijn tablet en ecu en de ontvanger van mijn deaadloze sleutel van motogadget

 
Laatst bewerkt:
Daar haal ik ook een deel van mijn spullen. Altijd goede ervaringen mee.
 
Het is soms idd echt bizar hoeveel draden ik soms uit een kabelboom haal die niet meer nodig zijn bij verbouwde motoren. In mijn eerste post staat een CB360 2 cylinder met een nieuwe kabelboom, zonder startmotor, knipperlichten, lichtschakelaar, enz. Contact aan is licht aan, remlicht en een kickstarter.

De spanningsregelaars zijn idd. defect gevoelig na een aantal jaar. Na 20 á 30 jaren gaan ze zeker een keer stuk. Ik verwacht niet dat het door de weerstand komt van de draden. Het traject is vanaf de dynamo rechtstreeks in de spanningsregelaar en van de spanningsregelaar een directe weg naar de accu. De rest van de motor krijgen stroom vanaf de accu. De weerstand in de draden voor de spanningsregelaar zal minimaal wijzigen.

Wat wel een probleem is voor de spanningsregelaars is warmte ontwikkeling. Belangrijkste is dat verse luncht langs kan stromen om te kunnen koelen. Ik heb een aantal keer de spanningsregelaar in een "bakje" gezien maar met wel de voorkant en achterkant open zodat de lucht kan blijven "stromen". Het liefst de regelaar voorop de motor vol in de rijwind, maar dat is ook niet praktisch. Het lijkt me geen probleem om de regelaar ergens tussen te plaatsten, maar dan gaat hij gewoon minder lang mee.

Daar heb je wel een punt, het zit hem voor mijn gevoel dan ook niet voor de gelijkrichter (dit is inderdaad recht vanaf de dynamo met drie gele draden) maar erna. Maar ik heb geen onderbouwing voor mijn ervaring met defecte gelijkrichters. In de genoemde situaties heb ik de gelijkrichters op de zelfde plaats laten hangen dus de koeling kan het niet zijn.

Ach het doet er niet toe, ik was gewoon benieuwd of je de zelfde ervaring had als ik.
Eén dezer dagen ga ik de bekabeling van een Burgman slopen, kijken of de gelijkrichter het dan wel uit houd ;)
 
Daar heb je wel een punt, het zit hem voor mijn gevoel dan ook niet voor de gelijkrichter (dit is inderdaad recht vanaf de dynamo met drie gele draden) maar erna. Maar ik heb geen onderbouwing voor mijn ervaring met defecte gelijkrichters. In de genoemde situaties heb ik de gelijkrichters op de zelfde plaats laten hangen dus de koeling kan het niet zijn.

Ach het doet er niet toe, ik was gewoon benieuwd of je de zelfde ervaring had als ik.
Eén dezer dagen ga ik de bekabeling van een Burgman slopen, kijken of de gelijkrichter het dan wel uit houd ;)

Brugman elektra? Leuk! Ik ben wel eens bezig geweest met een kleine aanpassing van een elektrische scooter maar, nooit met een kabelboom van een motorscooter. Ik benieuwd naar de de topic/foto's en of je iets electrisch tegenkomt wat veel anders is als bij een motor.
 
Laatst bewerkt:
Dubbele post. Iets met kleine telefoonscherm en dikke vinger. 😬
 
Laatst bewerkt:
tot zover niets bijzonders hoor behalve dat je de rem moet in knijpen om de motor te kunnen starten (wat er er overigens af gaat), verder alles gewoon als elke andere motor.

Wel gelijk nog een vraagje, heb jij ervaring met brandstofmeters, de burgman is voorzien van benzine meter, de hele cockpit gaat eraf, nu zou ik nog wel graag een lampje laten branden op het moment dat voorheen ook het reserve lampje ging branden.

dus de vraag is of jij ervaring hebt met brandstof meters, ik neem aan variabele voltage, waarbij het ideaal zou zijn als hij 12 volt stuurt op het moment dat de tank over gaat op zijn reserve. (maar dat weet ik dus niet) Dan zou ik namelijk met een led lampje (zijn nogal gevoelig voor voltage) zijn reserve kunnen signaleren.

Ik hoor het graag als je nog tips of tricks hebt.

Eigenlijk moet ik voor die verbouwing van de Burgman een topic openen, (er zijn nog wel een paar dingen meer veranderd ;) ) maar ik heb het een beetje te druk en om een topic bij te houden en om een topic te openen als hij af is vind ik ook weer niks.
 
Laatst bewerkt:
Een interesse of hobby is het nou net niet (ondanks ruim 13 jaar radio en tv technicus geweest te zijn en dus dagelijks in de draadjes zat) :Y

Maar nu ben er aan toe om het blok in mijn caferacer te hangen en de bedrading aan te passen/reduceren tot een aanvaardbaar en zo weinig mogelijk zichtbaar niveau.

Ik wil zelf inderdaad zo weinig mogelijk zien, geen draden opgebost onder een tank gepropt o.i.d. dus wel veel knippen en plakken/solderen

Wordt een uitdaging, maar zie geen onoverkomelijke zaken hoor, gewoon lekker op het gemakkie, bakkie koffie erbij in het zonnetje ;)

zal bij enige progressie wel een piccie sturen!
 
tot zover niets bijzonders hoor behalve dat je de rem moet in knijpen om de motor te kunnen starten (wat er er overigens af gaat), verder alles gewoon als elke andere motor.

Wel gelijk nog een vraagje, heb jij ervaring met brandstofmeters, de burgman is voorzien van benzine meter, de hele cockpit gaat eraf, nu zou ik nog wel graag een lampje laten branden op het moment dat voorheen ook het reserve lampje ging branden.

dus de vraag is of jij ervaring hebt met brandstof meters, ik neem aan variabele voltage, waarbij het ideaal zou zijn als hij 12 volt stuurt op het moment dat de tank over gaat op zijn reserve. (maar dat weet ik dus niet) Dan zou ik namelijk met een led lampje (zijn nogal gevoelig voor voltage) zijn reserve kunnen signaleren.

Ik hoor het graag als je nog tips of tricks hebt.

Eigenlijk moet ik voor die verbouwing van de Burgman een topic openen, (er zijn nog wel een paar dingen meer veranderd ;) ) maar ik heb het een beetje te druk en om een topic bij te houden en om een topic te openen als hij af is vind ik ook weer niks.

Ik heb even op de volgende tekening gekeken. http://burgmanusa.com/gallery/d/54433-2/an400k7wiring.jpg
Daar is de brandstofmeter niet echt een schakelaar, maar een variabele weerstand. De weerstand varieert namaten de hoeveelheid brandstof in de tank. Deze waarde gaat naar het dashboard. Ik verwacht dat het dashboard intern het reserve lampje aan stuurt. Je kunt de huidige brandstof meter niet gebruiken om direct een lampje aan te sturen. Waarschijnlijk dat ergens wel een “omvormer” bestaat maar, ik heb ze nooit gezien.

Diverse oudere modellen van Suzuki hebben wel een schakelaar in de brandstoftank zitten. Ik weet niet of de sparing in de tank hetzelfde is, maar misschien dat je de huidige meter kunt ombouwen. Uit ervaring weet ik dat Suzuki zoveel mogelijk standaard/universeel ontwerpt. Dit het is mogelijk dat bijvoorbeeld benzine vlotter van een oudere Bandit of Intruder gewoon past in een Burgman.
 
Terug
Bovenaan Onderaan