Wat voor invloed heeft de compressieverhouding?

adrinalino

MF'er
16 jun 2015
157
6
Eernewoude
Hallo allemaal. Als ik bij de specificaties van verschillende brommerds kijk wordt er meestal een compressie verhouding vermeld. Deze varieert tussen 8 en 12.
Welke invloed heeft een hoge of juist lage compressieverhouding?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hoi,
Aad.
 
Zeer kort door de bocht: Efficentie.
Hoe hoger de compressie des te efficiënter kun je mechanische arbeid uit chemische energie halen.

D'r zijn echter ook een aantal nadelen aan hoog compressie motoren die er voor hebben gezorgd dat we tegenwoordig niet met een compressieverhouding van 30 rond rijden.

db
 
Zeer kort door de bocht: Efficentie.
Hoe hoger de compressie des te efficiënter kun je mechanische arbeid uit chemische energie halen.

D'r zijn echter ook een aantal nadelen aan hoog compressie motoren die er voor hebben gezorgd dat we tegenwoordig niet met een compressieverhouding van 30 rond rijden.

db

Is wel HEEL kort door de bocht
Met een turbo kun je de efficientie verhogen, maar dan moet de compressie weer omlaag...

tis een oude gewoonte uit de tijd dat er geen "betrouwbare" benzines geleverd werden, en de klopvastheid zomaar 8-10 kon verschillen, nu doen we er niets meer mee....
 
Om 1 liter benzine helemaal opgebrand te krijgen is ong. 14 liter lucht nodig. Dus een compressieverhouding hoger dan 1:14 heb je niks aan, de ongebruikte lucht komt dan weer net zo hard de uitlaat uit.

Waarom zijn dan niet alle motoren 1:14? Dat heeft te maken met het ontwerp van de motor, het managen van de temperatuur, de efficiency van het blok, etc etc. Vaak zie je sportievere motoren een wat hogere verhouding hebben dan de minder sportieve blokken, maar ook dat is geen wet van meden en perzen.


Dit heeft niets maar dan ook niets met compressieverhouding te maken...
 
Laatst bewerkt:
Om 1 liter benzine helemaal opgebrand te krijgen is ong. 14 liter lucht nodig. Dus een compressieverhouding hoger dan 1:14 heb je niks aan, de ongebruikte lucht komt dan weer net zo hard de uitlaat uit.

Waarom zijn dan niet alle motoren 1:14? Dat heeft te maken met het ontwerp van de motor, het managen van de temperatuur, de efficiency van het blok, etc etc. Vaak zie je sportievere motoren een wat hogere verhouding hebben dan de minder sportieve blokken, maar ook dat is geen wet van meden en perzen.
je praat poep.
een verbrandingsmotor zuigt geen lucht aan maar mengsel (behalve bij diesels). de mengverhouding lucht en brandstof heeft ook helemaal niks met compressie te maken. dat wordt door de carburateur of injectie bepaald.

een hogere compressie geeft tijdens het comprimeren van het mengsel meer warmte in het mengsel waardoor er kans op detonatie ontstaat (gaat je blok kapot van). die kans kan je dan weer verkleinen door andere brandstof te gebruiken met een hogere klopvastheid maar die is niet overal te koop.
ook geeft een hogere compressie meer krachten op het motorblok dus moet dat zwaarder geconstrueerd worden (met als nadeel minder makkelijk toeren draaien). maar het geeft ook een efficiëntere verbranding en het remt ook harder op de motor af als je het gas dicht draait.
zouden we met z'n allen op LPG gaan rijden (ja ik weet ook wel dat dat niet gaat gebeuren) en de motor daar ook voor ontwikkelen dan zou de compressieverhouding makkelijk omhoog kunnen naar 1:17 omdat LPG een veel grotere klopvastheid heeft als euro 95 waar de motor nu voor worden gemaakt.
voor de gebruiker geeft een compressieverhouding weinig aan, je kan er samen met andere constructiefactoren iets over het karakter van de motor mee aflezen en iets over hoe efficiënt de motor zijn brandstof verbrand maar heel veel betekenis voor de gebruiker heeft het niet. zeker niet bij een motorfiets want dat is normaal een emotie aankoop en dan let je helemaal niet op efficiëntie maar of het goed voelt.
 
Laatst bewerkt:
Om 1 liter benzine helemaal opgebrand te krijgen is ong. 14 liter lucht nodig. Dus een compressieverhouding hoger dan 1:14 heb je niks aan, de ongebruikte lucht komt dan weer net zo hard de uitlaat uit.

Waarom zijn dan niet alle motoren 1:14? Dat heeft te maken met het ontwerp van de motor, het managen van de temperatuur, de efficiency van het blok, etc etc. Vaak zie je sportievere motoren een wat hogere verhouding hebben dan de minder sportieve blokken, maar ook dat is geen wet van meden en perzen.
Soms.... is het beter om niets te zeggen.
 
Om 1 liter benzine helemaal opgebrand te krijgen is ong. 14 liter lucht nodig. Dus een compressieverhouding hoger dan 1:14 heb je niks aan, de ongebruikte lucht komt dan weer net zo hard de uitlaat uit.

Waarom zijn dan niet alle motoren 1:14? Dat heeft te maken met het ontwerp van de motor, het managen van de temperatuur, de efficiency van het blok, etc etc. Vaak zie je sportievere motoren een wat hogere verhouding hebben dan de minder sportieve blokken, maar ook dat is geen wet van meden en perzen.


hahahahahaha :} ik lag niet vaak om het gebrek van kennis van andere mensen ikzelf heb zat te leren maar dit...dit slaat egt alles!!! _O-

Heerlijk om zo lekker naïef gewoon te typen wat je denkt zonder ook maar in de verste verte enige vorm van onderbouwing te hebben, misschien in de wachtruimte bij de lokale garage iets opgepikt en nu ben je expert 8-) :W
 
Laatst bewerkt:
Om 1 liter kilo benzine helemaal opgebrand te krijgen is ong. 14 liter kilo lucht nodig. Dus een compressieverhouding hoger dan 1:14 heb je niks aan, de ongebruikte lucht komt dan weer net zo hard de uitlaat uit.

Waarom zijn dan niet alle motoren 1:14? Dat heeft te maken met het ontwerp van de motor, het managen van de temperatuur, de efficiency van het blok, etc etc. Vaak zie je sportievere motoren een wat hogere verhouding hebben dan de minder sportieve blokken, maar ook dat is geen wet van meden en perzen.
Verder nogal onzin, heeft niets met compressieverhouding te maken.
 
Kilogram. Het is één woord.
Held!!

e4db4ce3072b432581d944e61a915e2e_zps837c490c.jpg
 
Met een turbo kun je de efficientie verhogen, maar dan moet de compressie weer omlaag....

Dat pingelt (jaja..) maar die verhouding gaat omhoog bij gebruik van de turbo. Eigenlijk nooit bij stil gestaan wat de compressie dan doet, maar geleverde vermogens suggereren een heel hoge compressie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan