Ride Report: Cols, Kiezel, Kamperen

De patatkoning

MF veteraan
6 dec 2004
1.310
4
Hallo allemaal,

Na vele jaren hier op MF te hebben rondgezworven dacht ik nu, laat ik ook eens een "ride report draadje" aanmaken. Niet om te "posen", maar gewoon voor de fun. Misschien hebben sommige MF-ers er nog iets aan.

Heel kort een klein stukje historie. Ik rijd al wat jaartjes rond, 17 jaar geleden op mijn 19de begonnen op een Suzuki LS 650 Savage. Na vele omzwervingen (racers etc.) komt de "rust" met de jaren *D , en proberen we elk jaar (al dan niet met mijn maatjes in verschillende samenstellingen) leuke tochten te maken. Franse alpen, Italiaanse Dolomieten, Oostenrijkse Alpen etc.

Dit jaar ga ik er eens 2 weken alleen op uit. En om mezelf weer een beetje te "kietelen", zit er voor mij een nieuwe component in de reis, Off Road. Ik vind namelijk dat een KTM Adventure niet alleen gemaakt is voor het gladde asfalt :) en ga een poging wagen, hetzij met beleid (off road in je eentje is niet altijd even verstandig, denk dat het soms best wel spannend wordt).

Een kleine greep uit de cols die op het programma staan (de meesten zijn bekend terrein voor me):

  • Col des Aravis
  • Ballon D'Alsace
  • Cormet de Roselend
  • Col de L'Iseran
  • Col D'Izoard
  • Col de Vars
  • Col de la Bonette
  • De Gorges du Verdon
  • Mont Ventoux
  • Alp D'Huez / Sarenne
  • Col du Chaussy (google maar eens op images)
  • Col de la Madeleine

En tussendoor ga ik dus een aantal off-road "uitdagingen" aan (voor sommigen hier op MF wellicht weinig uitdagend meer, maar ik moet dat nog gaan meemaken :) ):

  • Col du sommeiller (top ligt op 3009 meter)
  • Monte Jafferau (optioneel, schijnt heel moeilijk te zijn)
  • Assietta pass (40 km tussen de bergzadels, alles boven 2000 meter)
  • Col du Parpaillon (ik zal wel een aantal keer een schone onderbroek aan moeten trekken als ik door die tunnel ga......)
  • Col de Sarenne (achterkant van de alp d'huez, deel offroad)
  • Col du Solude (zeer mooie panorama's)

Anyways, het plan is klaar, aankomend weekend wordt er gepakt. A.s. maandag vertrekken richting de Vogezen voor een eerste tussenstop. Eerste nacht een hotel, de rest in principe in de tent (hopen op droog weer).

Tussendoor zal ik proberen geregeld een soort van update te posten. En misschien kom ik nog wel MF-ers tegen onderweg!

Groet!

full
 
Gave reis, alleen die Jafferau heb ik nog niet gedaan. Sarenne is eigenlijk gewoon geheel verhard. Probleem daar is dat de tunnel ingestort is dus goed je route plannen. De weg gaat nu (tijdelijk) langs de andere kant van het meer. Solude is ook erg gaaf, ook onverhard bovenin, wel even goed zoeken zelfs met GPS hoe je er op komt vanuit Bourg d'Oisans. Herberekenen dus zeker uitzetten!
De Chaussy is niet de Chaussy die jij bedoelt denk ik. Ik vermoed dat je doelt op de Lancets de Montvernier. Hier stond ik vorig jaar boven en toen lagen er dermate grote blokken op de weg dat ik er zelfs met mijn DL 1000 niet langs kon. Dit ivm de veiligheid van de wielrenners (WTF) die een paar dagen voor de tour deze weg ook wilden rijden.
 
Laatst bewerkt:
Gave reis, alleen die Jafferau heb ik nog niet gedaan. Sarenne is eigenlijk gewoon geheel verhard. Probleem daar is dat de tunnel ingestort is dus goed je route plannen. De weg gaat nu (tijdelijk) langs de andere kant van het meer. Solude is ook erg gaaf, ook onverhard bovenin, wel even goed zoeken zelfs met GPS hoe je er op komt vanuit Bourg d'Oisans. Herberekenen dus zeker uitzetten!

Dank voor de tip. Ben in Bourg D'Oisans goed bekend, maar dit soort afsluitingen zal ik nog wel vaker tegenkomen.

De Chaussy is niet de Chaussy die jij bedoelt denk ik. Ik vermoed dat je doelt op de Lancets de Montvernier. Hier stond ik vorig jaar boven en toen lagen er dermate grote blokken op de weg dat ik er zelfs met mijn DL 1000 niet langs kon. Dit ivm de veiligheid van de wielrenners (WTF) die een paar dagen voor de tour deze weg ook wilden rijden.

Idd, die bedoel ik :-)
 
Ben benieuwd naar het verhaal, ga het volgen!

Wat betreft de Jafferau: Je hebt/had 3 mogelijkheden om boven te komen. Via Salbertrand, maar dan moet je door de geblokkeerde tunnel. Vorig jaar was dit met een zware allroad niet mogelijk, maar inmiddels misschien wel. Ook kan je vanaf Bardonecchia vanaf Hotel Jafferau, dat is prima te doen, gewoon goed te rijden gravelweg. Iets verder dan Hotel Jafferau kan je via het onderhoudspad van de skilift. Dat vond ik erg steil. Ik ben boven gekomen maar zou het met een zware allroad zonder offroad ervaring zeker niet aanraden, zeker niet bij slecht weer.

Wat de Parpaillon betreft, ik hoorde afgelopen weekend tijdens de Stella Alpina dat je niet meer door de tunnel schijnt te kunnen? Heb ik verder niks over gehoord/gelezen. Vorig jaar kon het nog gewoon, maar misschien is het veranderd. Zo spannend vond ik de tunnel overigens niet hoor. Het is alleen donker en nat, bij mij lag er geen ijs.
 
Ben benieuwd naar het verhaal, ga het volgen!

Wat betreft de Jafferau: Je hebt/had 3 mogelijkheden om boven te komen. Via Salbertrand, maar dan moet je door de geblokkeerde tunnel. Vorig jaar was dit met een zware allroad niet mogelijk, maar inmiddels misschien wel. Ook kan je vanaf Bardonecchia vanaf Hotel Jafferau, dat is prima te doen, gewoon goed te rijden gravelweg. Iets verder dan Hotel Jafferau kan je via het onderhoudspad van de skilift. Dat vond ik erg steil. Ik ben boven gekomen maar zou het met een zware allroad zonder offroad ervaring zeker niet aanraden, zeker niet bij slecht weer.

Wat de Parpaillon betreft, ik hoorde afgelopen weekend tijdens de Stella Alpina dat je niet meer door de tunnel schijnt te kunnen? Heb ik verder niks over gehoord/gelezen. Vorig jaar kon het nog gewoon, maar misschien is het veranderd. Zo spannend vond ik de tunnel overigens niet hoor. Het is alleen donker en nat, bij mij lag er geen ijs.

Klopt! Dat Salbertrand was afgesloten, had ik al op alpenroute.de gelezen. Dank voor de tip vwb Hotel Jafferau.

Vwb de parpaillon, ik hoop het je volgende week te kunnen vertellen :)

Bandjes zijn inmiddels gemonteerd. Wellicht iets te veel van het goede (qua profiel), maar dat gaan we wel zien. Het wordt geen (weg-) race, gewoon relax.

Met dank aan Motorbanden Quickservice in Bleiswijk, (en zijn nagelnieuwe monteerapparaat), bedankt Ed voor de goede service wederom!

full
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te volgen, ben zelf ook van plan in de eerste 2 weken door frankrijk te gaan zwerven met de motor.
Ben nog nooit eerder met de motor op vakantie geweest dus hoop hier de nodige informatie en tips te lezen.
Ziet er ook naar uit dat ik alleen ga met tentje en alles, heb niemand die mee kan/wil.
Ga je via snelwegen naar de alpen om daar een week te sturen of geheel binnendoor die kant op?
Ben benieuwd hoe de route eruit ziet die je gaat rijden.
Veel succes en plezier! :]
 
Leuk om te volgen, ben zelf ook van plan in de eerste 2 weken door frankrijk te gaan zwerven met de motor.
Ben nog nooit eerder met de motor op vakantie geweest dus hoop hier de nodige informatie en tips te lezen.
Ziet er ook naar uit dat ik alleen ga met tentje en alles, heb niemand die mee kan/wil.
Ga je via snelwegen naar de alpen om daar een week te sturen of geheel binnendoor die kant op?
Ben benieuwd hoe de route eruit ziet die je gaat rijden.
Veel succes en plezier! :]

Nee ga alleen het eerste stuk tot aan de vogezen over de snelweg. Vanaf daar alles binnendoor. Weet niet hoe je gaat navigeren, maar wellicht kan ik je wel wat routes tippen. Stuur maar een PB als je interesse hebt. En jij ook veel plezier en succes uiteraard. :]
 
Tjemig, wat een posertopic gaat dit worden..

Maarre.. Duimpje, en :}
ik lees met belangstelling! ik wil die omgeving ook nog eens gaan bekijken.

Heb zelf gemerkt: schrijven savonds niet zo heel makkelijk: plan daar wat tijd voor in,en/ of houd notities bij en doe het uitschrijven later thuis. mijn verslagen zijn daarom altijd een rommeltje omdat ik het er tussendoor doe.

Oh en Suggestie: zet af en toe ook een kaartje neer... anders moet ik steeds google-maps op.
 
Tjemig, wat een posertopic gaat dit worden..

Maarre.. Duimpje, en :}
ik lees met belangstelling! ik wil die omgeving ook nog eens gaan bekijken.

Heb zelf gemerkt: schrijven savonds niet zo heel makkelijk: plan daar wat tijd voor in,en/ of houd notities bij en doe het uitschrijven later thuis. mijn verslagen zijn daarom altijd een rommeltje omdat ik het er tussendoor doe.

Oh en Suggestie: zet af en toe ook een kaartje neer... anders moet ik steeds google-maps op.

Tot nu toe alleen maar leuke reacties! Nu maar hopen dat ik niet bij Luik al met pech langs de kant kom te staan. Dat zou een mooie mop zijn _O-
 
Laatst bewerkt:
Jafferau is ook met "zware" allroads door de tunnel te bereiken. Wij zijn er vandaag met een 990ADV en 800GS doorheen gereden. Afdaling gedaan via de skipiste... dat raad ik je minder aan... was een spannende afdaling daar.. :)
 
Tunnel weer helemaal open, of is het roadblock inmiddels dusdanig "uitgesleten" dat je er gewoon overheen kan?

Vorig jaar stonden er wel wat sporen overheen, maar dat waren voornamelijk mountainbikes denk ik. Ik heb de gok maar niet genomen toen, mede ook omdat ik daar alleen was en dan probeer ik mijn verstand vaak boven mijn gevoel te laten spreken :+
 
Laatst bewerkt:
Jafferau is ook met "zware" allroads door de tunnel te bereiken. Wij zijn er vandaag met een 990ADV en 800GS doorheen gereden. Afdaling gedaan via de skipiste... dat raad ik je minder aan... was een spannende afdaling daar.. :)

Vanuit waar zijn jullie naar boven gereden?
 
Leuk om te volgen, ben zelf ook van plan in de eerste 2 weken door frankrijk te gaan zwerven met de motor.
Ben nog nooit eerder met de motor op vakantie geweest dus hoop hier de nodige informatie en tips te lezen.
Ziet er ook naar uit dat ik alleen ga met tentje en alles, heb niemand die mee kan/wil.
Ga je via snelwegen naar de alpen om daar een week te sturen of geheel binnendoor die kant op?
Ben benieuwd hoe de route eruit ziet die je gaat rijden.
Veel succes en plezier! :]

:^

leuk topic om te volgen.
voor de wat 'apartere' ritten is het inderdaad wat lastiger om like minded personen te vinden :)

frietkeizer : heb je al gekeken naar La Mouche ?
www.motorhotel.eu

hotel en camping tegelijk, als je dat gezien heb weet je gelijk waar je langs gaat op de terugweg ;)
 
Laatst bewerkt:
Je kan er via de andere kant wel heenrijden, maar je komt hem niet vanzelf tegen.

Misschien heb je hier iets aan: http://www.peveradasnc.it/mtb/percorsi/maps/jafferau.gif

Hotel Jafferau (Alb. Jafferau) zie je helemaal links op het kaartje. De route bovenlangs gaat over de skipiste. De route onderlangs is de langere en wat eenvoudigere route. Helemaal rechts onderin het kaartje zie je een pijl richting Pramand. Dit is ook richting Salbertrand. Daar kom je ook de tunnel tegen, die staat niet op het kaartje.

Ze staan trouwens ook op Google Maps, maar dan moet je wel redelijk ver inzoomen. Makkelijkste is om even de top van de Jafferau op te zoeken en dan de route naar beneden te volgen.
 
:^

leuk topic om te volgen.
voor de wat 'apartere' ritten is het inderdaad wat lastiger om like minded personen te vinden :)

frietkeizer : heb je al gekeken naar La Mouche ?
www.motorhotel.eu

hotel en camping tegelijk, als je dat gezien heb weet je gelijk waar je langs gaat op de terugweg ;)

Kijk eens, daar heb ik wat aan, morgen ochtend eens even bekijken! Thanks!
 
:^

leuk topic om te volgen.
voor de wat 'apartere' ritten is het inderdaad wat lastiger om like minded personen te vinden :)

frietkeizer : heb je al gekeken naar La Mouche ?
www.motorhotel.eu

hotel en camping tegelijk, als je dat gezien heb weet je gelijk waar je langs gaat op de terugweg ;)

Aanrader!
 
Zo, alles is gepakt, motor staat klaar, olie gecheckt, remmen nog even schoongemaakt (lichte vorm van OCD ;-) ), morgen ochtend is het zover. Ik heb er zin in!

Daarnet even 10KM op de nieuwe Karoo 3 gemaakt. Afrol-geluid valt me zeker mee. Hoe het met de slijtage zal zijn, gaan we meemaken.

Grofweg zal onderstaand de route worden. Met hier en daar wellicht een kleine omweg / afkorting (als het offroaden goed bevalt, blijf ik wellicht wat langer in de buurt van de assietta, daar zijn nog meer interessante grindcols te vinden).

Ik ga jullie op de hoogte houden! Voor additionele tips houd ik me altijd aanbevolen. En als er natuurlijk omgekeerd vragen zijn van jullie kant, dan probeer ik die uiteraard zo goed als mogelijk te beantwoorden!

Gr!

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan