Italie en Frankrijk : hotels en B+Bs.

pdv_moto

Mooi Weer Rijder
Donateur
20 sep 2013
10.037
5.429
Vraagje alhier maar weer.

Hoe makkelijk vind je, zonder plan of booking, redelijke Hotels of B+Bs in Italie ?
Tips, Tricks... ?
Bepaalde zaken om te vermijden ? (bv matige hotelketens of gebieden met notoir slecht internet ?)
Iemand ervaring met Couchsurfing?
Ervaringen met AirBnB ?

Wat ik zoek:
- Hotels of B+Bs met goed internet: ik moet af en toe remote-werken.
- Ad-hoc (telefonisch) te boeken: ik weet pas omstreeks 1500 waar ik ongeveer wil overnachten.
- Af en toe dagje blijven zitten (om even te werken)

De Ambitieuze route..
https://goo.gl/maps/W44bAbQPnp52
Clockwise of counterclockwise.. kan ik afh van weersverwachtign nog aanpassen.

Achtergrond:
Ik heb een mogelijke afspraak in Rome begin Sept, en ik wil natuurlijk met de motor. Tegelijk proberen die stad weer eens te bezoeken (weekend Rome doen) en wat van Italie te zien... En de Stelvio nu eens met de motor rijden.

Op doorreis denk ik deels door Frankrijk te gaan (de RDGA of Route Napoleon eens bekijken, en een kleine bedevaart naar Nice, Blvd des Anglais, om persoonlijke redenen).
In Frankrijk red ik me wel: spreek ok-frans en ken al wat addressen...
Italie ten zuiden van Milano/Venetie is nieuw voor me. Ik weet dat ik in de Dolomieten altijd wel aan redelijke B+Bs kon komen, en men spreekt daar Deutsch.
Zuidelijker ben ik nog nooit met eigen vervoer geweest.
Vandaar eens informeren.
 
Booking.com? Als je het rijden zat bent een grotere plaats opzoeken. Met je mobiel en booking.com een hotelletje in de buurt opzoeken en meteen reserveren. Gaat prima.

Goeie route :)
 
Dank.
gaat allemaal dus wel werken.

nog bijzonderheden voor Italie ?
tips?
do's and don'ts ?

hoe is Internet in The Old Country ?
 
Meer km's maken in de Appenijnen!!
Paar jaar terug zelf gereden. Ook in september. Prachtig traject en heerlijk rustig.

Florence-Arezzo-Perugia-Foligno-Spoleto en dan Parco Naz. Gran Sasso-Laquila naar Rome.
Beneden Florence wordt kamperen een stuk goedkoper. Ook meerdere keren daar gegeten voor een schijntje.
De km's in de cols van Frankrijk zou ik er zo voor inruilen. Daar is vaak file-rijden.

Heb dat zelf ook dit jaar weer ervaren. In de Picos de Europa in Spanje prachtige wegen die je helemaal voor jezelf hebt. Daarna gereden naar de bekende Pyreneeën-cols in Frankrijk. Daar rijdt je dan de hele dag achter sukkelende auto's. Het wordt nog erger als ze op een smalle passage vlak voor je stil gaan staan om elkaar ruimte geven.

Toegevoegd............
Mijn ervaring in Italië van toen is wel dat het nog niet altijd makkelijk was om een kamer te vinden. Ik kreeg op verschillende adressen het gevoel dat ze helemaal geen zin hadden in een motor-rijder voor slechts 1 nacht. Ook meerdere campings verder Italië in, bleken te zijn opgeheven. Sta je daar voor een gesloten hek!
En dan is het ineens niet zo leuk meer om 's avonds in het donker door onbekende bergen te rijden op zoek naar een slaap-adres.
 
Laatst bewerkt:
@meanmachine: Dank. Genoteerd.

lichte ongerustheid nog over Wifi/Internet: waar + hoe goed internet te vinden ?
In D en A en oost europa kan je bij MacD en tankstations meestal wel terecht.

In F is dat al lastiger.
Hoe is dat in Italie ?
 
Laatst bewerkt:
Gewoon wifi aanklikken in booking.com. En als je direct reserveert kunnen ze je ook niet weigeren :P
 
Vorige week nog door F heen gereden.

Eigenlijk overal in F wel 4G aanwezig. (voor zover ik ben geweest)
Zelfs op een moto-camping achteraf was er 4G waarvan ik eigenlijk verwachtte dat dat er niet zou zijn. Ergens hoog tussen 2 bekende Pyreneeen-cols had ik idd geen verbinding. Dan rijd je gewoon het dal in bij bewoning en dan is er weer contact.

In Italië 2 jaar terug had ik eigenlijk ook wel bijna overal verbinding.
Zelfs op Sicilië. Staat me niet (meer) bij dat er problemen waren.
Zowel voor I als F wil het nog wel eens als je achteraf zit dat internet heel langzaam is.

Onlangs in NW Spanje wilde het nog wel eens dat een foto verzenden niet lukte, maar gewoon appen was geen probleem.
 
thx. 4G is inderdaad een alternatief.
*moet nog eens informeren hoe dat sinds Mei met Roaming tarieven zit*
 
Dank.
gaat allemaal dus wel werken.

nog bijzonderheden voor Italie ?
tips?
do's and don'ts ?

hoe is Internet in The Old Country ?

Je route door Frankrijk zou ik vanonder het meer van Genève naar Menton leggen (RDGA). Is veel mooier rijden dan de Route Napoleon, maar dat is subjectief natuurlijk. Je kunt er ook voor kiezen om niet helemaal naar de kust te rijden (Menton), maar al eerder een pas naar Italie te pakken (is korter, en dus meer tijd in de Apenijnen). Zodra je in Italië bent zou ik zoals eerder gemeld kiezen voor zoveel mogelijk de Apenijnen te volgen. Zelf nog niet gedaan, maar staat nog wel op de bucketlist.
Terugweg zou ik ook niet langs het Iseomeer gaan, maar rechts langs het Garda. Je kunt daar nog wat leuke passen meepikken op weg naar de Gavia en Stelvio.
Moet erbij vertellen dat de Stelvio niet de mooiste pas is, hij heeft wel de naam.

Veel plezier op je reis.
 
In mijn abonnement van Vodafone zit enkele Mb's ruimte voor gebruik in het buitenland.
Voor mijn dagelijkse contacten was dat steeds voldoende. Slechts op 1 dag kreeg ik een melding dat ik mijn limiet had bereikt en dat het gewone tarief zou gaan volgen. Op dat moment zat ik in mijn laatste berichtje................

Of deze vorm geschikt is om ook werkzaamheden op je tablet in het buitenland te doen, denk ik eerlijk gezegd niet. Gewoon voor vertrek goed uitzoeken!

Het fijne van deze vorm is dat je niet steeds op zoek hoeft naar Wifi. Ik kon internetten net waar ik was en waar ik zin had. Anderen moeten dan steeds op zoek naar een Wifi-punt. Natuurlijk als er Wifi was maakte ik er gebruik van. Hoewel....... Vaak was Wifi mij veel te langzaam zodat ik toch overschakelde op 4G. Geen gezeur en veel sneller!
 
Laatst bewerkt:
@boxerob : Dank. ga ik plotten.
Maar afhankelijk van weer, werk en ander factoren weet ik nog niet hoeveel tijd ik voor tourisme heb.
Moet flexibel zijn.

(Hell, het hele project ligt nog maar op tekentafel, maar ... YOLO, en dammit, ik wil rijden! Seizoen en gelegendheid zijn te goed om te laten liggen. Werken in Amsterdam, en Flesjes in de achterhoek -of gewoon in europoort- ophalen blijft toch locaal behelpen...)
 
Laatst bewerkt:
OK, ben onderweg.

1e "business meeting" in Egelsbach was een success...

met wat geluk is de trip hier te zien..
sept 2016 tour


Weather became excellent: Sunny, not too hot. Clothes dried quickly.

The too-light rain-jacket did get a tear on the other shoulder though.
And the perfect-fitting made-to-measure Damen-jacket has another zipper deteriorating.
And this time it is out of warranty... hm.

crappy internet hier is een copy van mn engelse notes. vertaling later)

One slight mistake:
Coffee in Egelsbach (it is a business-trip after all) and after coffee I ended up in the evening-rush-hour.
one Blocked Autobahn and some gridlocked cities around it. Lost a bit of time there.
note: Lane-splitting and filtering are not permitted in Germanny,
and the car-drivers will make it known that you are doing something illegal.
(Two dutch motorcycles honked and revved quite a bit at roadworks, and they did manage to "force"
some openings..
At one point, the car that blocked the bike in front of me left a huuge gap to his left, which I could use. He did have a functioning horn.... hehehe)
 
Laatst bewerkt:
G**VERDOMME hier ga je echt van vloeken,
wat een Idioot traag internet hier.

dit gaat ze verdomme puntenkosten op Tripavisor.

motor-garage, prima eten, ok kamer, redelijk gezelschapt, morgen eens kijken hoe ontbijt is
maar het beloofde Weh-lan doet alleen maar pijn (Weh, get it?).

voor deze iets-te-hoge prijs verwacht ik minstens FUNCTIONEREN wifi...
nmaar dit faalt om de zoveel minuten.
 
Zo zie je maar.......

In het achterland van Spanje in B-hotelletje doet wifi het prima.
Kom je in Dld (daar verwacht je beter) dan wil het niet.............

Kan ook nog wel eens moment-afhankelijk zijn.
Als in jouw nabijheid 10 mensen een film aan het binnenhalen zijn, dan kan je beter een even wachten. Ook mijn ervaring dat 1 of het andere tijdstip nog wel eens veel verschil kan maken..............
 
@meanmachine: Dank. Genoteerd.

lichte ongerustheid nog over Wifi/Internet: waar + hoe goed internet te vinden ?
In D en A en oost europa kan je bij MacD en tankstations meestal wel terecht.

In F is dat al lastiger.
Hoe is dat in Italie ?

Ik meen dat er tegenwoordig providers zijn (Vodafone) die abonnementen leveren die je 4G/3G dekking kunnen geven door heel Europa, tegen een redelijk tarief. Als voor jou internet zeer belangrijk is (voor mij vaak ook) is dit een serieuze optie, want...

Ik heb zoveel hotels gezien, waar Wifi ontvangst slecht is / de internet connectie slecht is, of het vaak gewoon niet werkt. Dat je naar de receptie loopt en zegt dat de WPA key niet werkt, en dat die fransoos geen idee heeft waar je het over hebt en dan 10x tegen je zegt dat het wel werkt... In Wintersport oorden willen ze nog wel eens werken met die centrale systemen door het hele dorp die een creditcard eisen, maar ook daar is de ontvangst belabberd. Ik heb enkel goede WIFI gezien in de duurdere hotels, daar had je letterlijk zowel Wifi als LAN.
Oh en ik heb ook nog een aantal hotels gezien met een computer waar je euro's in moest stoppen, en dan kon je gebruik maken van een Safari browser op een linux PC :)

De vraag is ook maar wat je met je verbinding wilt. ICA/RDS gok ik voor jou? Of gewoon wat platte websites?

Ik heb een collega die van een hoop landen een aparte pre-paid kaart heeft. Hij kan tegen lokale kosten 3G gebruiken, vaak als uitweg als er echt niks is, maar of dit tegenwoordig nog interessant is weet ik niet echt. Ik kan het morgen wel vragen wat hij gebruikt als je interesse hebt.

Zelf roei ik altijd met de riemen die ik heb.

Mooie rit overigens :)

Edit: ik lees dat je al in het buitenland bent. Wen er maar aan :)
 
Laatst bewerkt:
Update: heb het even nagevraagd.

Een collega van mij heeft een MIFI router, simlock vrij gekocht. Idee is dat je daar met je laptop naar verbind, in het buitenland gewoon een simmetje koopt (zonder bellen, gewoon 3/4G), die prikt in dat apparaat en draaien maar.

Of het nog interresant is over een jaartje betwijfel ik, aangezien de roaming kosten in alle landen gladgestreken gaan worden door Brussel.
 
Zit nu sinds een week in Italië. Twee Mac's aangedaan: gratis internet hoewel het in Lucca iets ingewikkelder was moest je registreren.
Eergisteren F1 via VPN zitten kijken: geen centje pijn op de simpele Samsung tablet maar de T300 Chi stopte er steeds meer (buffering). Ligt dus niet altijd aan de waan.
Verwacht geen bandbreete van tientallen mbps maar wel op alle plaatsen redelijk fatsoenlijk beschikbaar
 
Laatst bewerkt:
Volgend jaar vanaf 01-06 geen roamingkosten meer, dus dan nu een modem kopen is naar mijn mening zonde van het geld. Tenzij je per se moet of zo...
Op de meeste plekken in het buitenland is internet slechter dan in Nl, wij zijn gewoon verwend. Alleen in Scandinavie/Finland vind je in elke dorp gratis wifi en ook bij supermarkten en het werkt ook nog. Maar ja daar is pvd_moto niet _O-
 
Laatst bewerkt:
Zo zie je maar.......

In het achterland van Spanje in B-hotelletje doet wifi het prima.
Kom je in Dld (daar verwacht je beter) dan wil het niet.............

Kan ook nog wel eens moment-afhankelijk zijn.
Als in jouw nabijheid 10 mensen een film aan het binnenhalen zijn, dan kan je beter een even wachten. Ook mijn ervaring dat 1 of het andere tijdstip nog wel eens veel verschil kan maken..............

Idem in Eastern-Europe: Vrijwel overal Brilliant Wifi, maar in D en A en F en I.. hm...

ik lees net alle tips: Dank.


route gaat voorspoedig, had wat tijd over en heb de MautMaffia een vinger toegestoken,
check de fotos op deze stop..
sept 2016 tour

NL verslag later..
 
Vandaag weer heerlijk gereden, maar inderdaad: lastig Wifi zoeken.
En als er al wifi beloofd is (wanhopig naar MacD en Autogrill) werkt het matig of gewoon niet. jammer.

Volledig verslag : ooit. wellicht.

ff fotootje bij Colosseum..
29326109801_918aaddb76_k.jpg
 
Laatst bewerkt:
We rijden weer...

vanochted uit Rome weg..
Die romeinen hebben een ideaal systeem.
naast de ringweg ligt een strook asfalt, zo ongeveer waar wij de vluchtstrook verwachten.
Maar op de "Grande Raccordo Annunlare", de GRA, is die gereserveerd voor...
SCOOTERS!
(enne ik heb er net als sommige andere motoren ook maar gebruik van gemaakt)

Vre-Se-Lijk handig: als alles stilstaat ga je niet revvend, toeterend en duwend door het meest-linkse-paadje, maar je kan gewoon met Vmax rechts erlangs...

hier de route
f5c8dba7d26f20f6626629b0e5ba1412


deel vd dag was redelijk saai: meters maken over de autostrada.
ook mn eerste tie-wrap reparatie gehad. later meer in het F800 topic.

na vlotte rit toch nog even wat alpen meegepakt, en o.a. een kudde harley-rijders uit NL ontmoet.
hiero
6105f648cf39c6edfa6c39c88cd888b0



en Savonds, na bliksembezoek aan Nice, een heerlijke set bochten om bij hotelletje te komen. Dit is pas hard-core-bochtendraaien...
2d495f3e58a2f2f8d3f187f4444ebc79
 
Laatst bewerkt:
OK. Frankrijk.
Genieten!

sept 2016 tour

collega's zeuren altijd: Mooi hoor, dat Fr, alleen jammer dat er fransen wonen....

Well.. ik heb nu meegemaakt
Parijs, vorig jaar, vrijdagavondspits en zondagdrukte: Ging Prima. Lekker tolerant.
Omgeving Monaco en Nice (blvrd en centrum), Avondspits: Prima. gewoon achter de scooters aan, en met je voetje de koekblikken bedanken.
Gap en RN85, Avondspits: Idem. Lekker doorrijden met de andere tweewielers. Koekblikken gaan 90% opzij zodat je er lekker langs kan. Voetje uit...
Annecy, Avondspits: Idem. Lekker doorkachelen achter de scooters aan... Af en toe een stel Deutsche GSAs in de file voorbijzwaaien (die zijn toch te breed met al dat touratech spul)...

Mag ik wensen dat de rest van NL en Duitsland eens wat vaker in Frankrijg gaat kijken??

Wegen zijn Prima.

Verkeer is chaotisch maar Tolerant, en koekblikken gaan netjes opzij voor tweewielers.
Wel af en toe opletten: NL en D toeristen spiegelen minder en als ze al opzij gaan is dat wellicht niet omdat ze de motor achter zich ook gezien hebben...

Voordringen bij stoplichten mag en kan, en men gaat vanzelf voor je opzij, vrijwel overal.
En als je het stoplicht niet meer kan zien dan toetert er wel iemand kort...

Ging dat op de N57 van Brielle tot Veere ook maar zo lekker.
Maar nee.. NL blikkers gaan niet opzij, en NL wegbeheerder legt stenen in de middenberm...

Frankrijk! Morgen weer lekker Genieten!!!
 
Laatst bewerkt:
Zekers in F gaat het prima tussen de files door.
Rondom Parijs op de Périférique gaat dat helemaal prima. Toch een paar weken terug niet altijd geprobeerd om die snelle scooters proberen bij te houden tussen al die auto's door. Dat grenst soms aan kamikaze-werk.

Meestal bij file vind ik het wel heel prettig als er een motor of scooter net voor me rijdt tussen de rijen auto's door. Voor mezelf is dat een stuk extra veiligheid. Als voorgaande motor al tussendoor is gereden dan is automobilist alert op motor-fietsen. Daarna dus minder kans op open vliegende deuren of auto's die van rijbaan wisselen. Voor mij is dat dan veiliger.

Maar ook in NL gaat het wel goed. Van de week tussen Rdam en Gorinchem ook tussen file door. Meeste auto's maken echt wel ruimte...............
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond en vanochted...

Ik was niet dronken...
e6b6c4ea474b02259cfd0016ecd5146c



Maar vanavond voor het eerst sinds meer dan een week weer een biertje, zit tenslotte vlakbij bitburg..
sept 2016 tour

note: ik had vanuit luxemburg binnendoor hierheen willen kachelen, maar de GPS werkte niet mee (en is ook vaak lastig aflezen bij fel zonlicht)
 
Terug
Bovenaan Onderaan