4200 Zomer-kilometers op de Vespa P200E

David_ZZR

MF veteraan
4 mrt 2010
5.656
3.709
Kaaiendonk
Na in 2020 op vakantie te zijn geweest met de V-Strom was het dit jaar weer de beurt aan de Vespa om mij, en al mijn bepakking, door Europa te vervoeren. Zoals te lezen is in het topic (Vespa P200E projectje) dat ik gemaakt heb van al het onderhoud was de Vespa geheel klaar voor de trip. Routes werden gemaakt en ik verheugde me op een mooi stukje toeren door de Alpen om op de terugweg via centraal Frankrijk weer omhoog te gaan.
Helaas, in de week voor mijn vertrek bleek dat het weer in Zwitserland behoorlijk slecht zou zijn. Ik draaide de route grotendeels om en zou hier op de terugweg wel langs gaan, dacht ik.


NsuRE9k.png


Zaterdag 24 juli 2021
De Ardennen en Limburg waren inmiddels getroffen door een overstroming. Mijn eerste etappe zou naar Luxemburg gaan waar een aantal vrienden van mijn oude motorvereniging op de camping zaten. In mei had ik ook al een weekendje met hen gekampeerd en vannacht zou ik een nachtje aansluiten. De route die ik gemaakt had ging met een grote boog om Luik en Pepinster heen dus ik zou geen last hebben van afgesloten wegen, dacht ik. Het eerste en laatste stuk van de reis zijn altijd het vervelendste, namelijk binnendoor door het land waar men met de spaarpunten van een krat pils een rijbewijs krijgt en waar men wegenonderhoud doet met een kangoo. Ik heb het inderdaad over België, het land waar in het Vlaamse gedeelte alle dorpen in elkaar overlopen en waar het dus overal druk is. Gelukkig was het in dit drukke gedeelte nog droog. In het Waalse gedeelte, na het passeren van de Maas, welke weer laag stond, bij Huy begon het toch wat grijzer te worden en te spetten. In het verleden had ik geleerd om maar gelijk het regenpak tevoorschijn te halen want mijn katoenen spijkerbroek en jas drogen niet snel.
In de buurt van Durbuy begon het harder en harder te regenen en mijn zonnebril was geheel beslagen en de regen tetste flink hard in mijn gezicht. Redelijk op de tast wist ik het dorp te halen waar ik de Vespa het centrale plein opreed. Overal werden horeca-intereurs en apparatuur naar buiten gegooid in containers. Het had hier dus schijnbaar ook onder water gestaan. Bij de pizzeria die wel open was werd mij verteld dat het water een week eerder nog een meter hoog stond in het restaurant maar dat ze hard gewerkt hadden om zo snel mogelijk weer open te kunnen om gasten te ontvangen. Zo kon er weer omzet gegenereerd worden dus ik was meer dan welkom. Ik zat droog op het terras en de Vespa die werd nat. Echter na mijn pizza, cola en koffie bleek dat de bui maar heel langzaam naar het noorden zou trekken. Het was dus of nog anderhalf uur de bui uitzitten, of een kwartiertje doorperen en de bui voorbij zijn. Ik koos voor de tweede optie. Net na Durbuy hield het dus al op met regenen. Ik gooide de Vespa vol en begon aan de laatste 150 kilometer van de trip. In de Ardennen moest er natuurlijk nog even gestopt worden om een rolletje aan te duwen want dat hoort er immers bij.

5YtjjcX.jpg



Het was heerlijk om door Luxemburg te rijden met droog weer echter toen ik bijna bij mijn eindbestemming Berdorf was bleek dat daar de weg was afgesloten. Ik mocht in plaats van 4 kilometer nog 20 kilometer omrijden. Op camping Martbush was het gezellig, het eten was goed alleen het plekje was voor 6 tentjes wat klein, maar het paste. Ik kon alleen mijn scheerlijnen niet geheel mooi in de volledige lengte afspannen. Na een lekkere maaltijd in het campingrestaurant, wat biertjes en een aantal borrels bij de tent was het tijd om te gaan slapen.

SYqUE2G.jpg


Zondag 25 juli 2021
Mijn nieuwe Exped Synmat had me heerlijk laten slapen. Echter door het niet goed af kunnen spannen van de tent was de binnentent tegen de buitentent aan gekomen en dat was dus nat geworden. Ach, de tent was toch zeiknat en moest ingepakt worden. Een leermomentje voor de volgende keer. De Vespa werd weer opgepakt, de rest werd na een ontbijtje gedag gezegd en ik begon aan de tweede etappe van mijn trip.

v4hOm6w.jpg


Bij het verlaten van de camping moest ik er even rekening mee houden dat de weg die ik wilde nemen afgesloten was. Mijn Garmin houdt hier geen rekening mee dus het was effe zoeken hoe te rijden en weer naar de juiste route toe rijden. Dat herberekenen dat houdt in het type gps dat ik heb nog geen rekening met wegafsluitingen en al helemaal niet als ik er waypoints heb gelegd. In Luxemburg gooide ik de Vespa nog een keer vol en reed op den duur het volgende land in. Het land waar men het wegenonderhoud afgekeken heeft van de Belgen. Het land waar naast vreemdgaan het bumperkleven volkssport nummer 1 is. Het land waar je na lunchtijd even van de weg af moet zijn aangezien iedereen dan met een slok op aan het rijden is en tevens het land waar het peu in Peugot staat voor iets kleins wat men moet compenseren met een volslagen idiote rijstijl. Inderdaad, ik reed Frankrijk binnen.
Het noorden van Frankrijk is gelukkig een relatief rustig gebied dus dit schoot goed op en al snel kwam mijn eindbestemming in zicht. Onderweg stopte ik even om een nog in mijn rugzak zittende krentenbol naar binnen te werken.

GO2x6PI.jpg


Aangezien ik nog niet geluncht had besloot ik in Vitry de Vespa eerst nog even vol te gooien en daarna mezelf te trakteren op een rondje Mac. Deze kwam ik echter niet in en alleen de Mc Drive was open. Met een volgepakte Vespa door de Mc Drive en dan een beker cola aanpakken zag ik niet echt zitten. Het werd dus te voet door de Mc Drive. Dit was gelijk de traagste Mc Drive die ik ooit in mijn leven ervaren had. Na 10 minuten voor het raampje gestaan te hebben, met een claxonnerende menigte achter me, kreeg ik eindelijk mijn menuutje.
Na het menuutje naar binnen gemetseld te hebben begon ik aan de laatste kilometers naar Courdemanges. Ik werd door de eigenaresse van de camping gelijk herkend en mocht een plekje uitzoeken. Aangegeven plekjes heeft deze camping niet maar toch… Ik besloot lekker mijn boek te gaan lezen met een flesje bier en daarna een fles (door de camping) zelfgemaakte appelsap.

6UV277E.jpg


jyGnLtX.jpg


Eten was op deze camping niet te krijgen dus ik schakelde over op mijn noodrantsoen. Een zak pasta pesto welke eigenlijk nog heel goed te eten was.

rgh7rb8.jpg


Op tijd ging ik mijn bedje in en toen de kinderen op de camping uitgespeeld waren (hier spelen ze nog echt dus niet op tablets) viel ik in slaap.

Maandag 26 juli 2021
Mijn ontbijt bestond uit een kop koffie, een krentenbol en een koekreep. Het tentje werd ingepakt, de camping werd afgerekend en ik was weer onderweg.
De wegen door de Champagne schoten weer heerlijk op en net voor de Bourgogne trof ik een barretje waar ik eerder gezeten had. Toen ter tijd stond er een leuke dame achter de bar en nu, 5 jaar later, stond ze er nog steeds, echter vergezeld van een zeker 15 jaar oudere nors kijkende fransoos. Ik gokte dat hij Peugot rijder zou zijn. De Vespa parkeerde ik aan de overkant van de straat en ging zelf lekker op het terrasje zitten.

hv67maa.jpg


7jASyGb.jpg


De wegen door de Bourgogne schoten ook goed op en voor ik het wist was ik er doorheen en in de Auvergne beland

c9kDmT9.jpg


Niet veel later arriveerde ik op Camping Moto Auvergne. Een relatief nieuwe motorcamping waar ik nog niet eerder geweest was. Een leuk kleinschalig plekje op een zeer rustige locatie. Het veldje lag er prima bij. Naast mij waren nog 3 andere motorrijders, van tegen de 70, aanwezig op de camping. De maaltijd was in buffetvorm maar erg goed en meer dan voldoende. Na nog wat biertjes en twee goede borrels was het tijd om te gaan slapen.

YbN1hMk.jpg


Dinsdag 27 juli 2021
Na een goede douche in het zeer propere sanitair van deze camping werd het tentje ingepakt. Ondertussen zette ik nog wel een bak koffie omdat het ontbijt pas om half 9 klaar zou staan. En tsja ik ben altijd nogal vroeg wakker. Toen de boel was ingepakt kon ik aanschuiven aan het ontbijtbuffet. Eindelijk een keer een goed ontbijtje met yoghurt en muesli gevolgd door een croissant.

krTMFIT.jpg


Iedereen werd gedag gezegd en ik vertrok aan de volgende etappe van mijn trip. De eerste tussenstop zou in het dorpje Auzon zijn. Hier zit het Vespa museum. Helaas was dit gesloten. De dame van de VVV welke ernaast zat belde nog wel even met de eigenaar maar wilde er niet bij zeggen dat ik een mede Vespa-rijder was die uit Nederland hierheen gereden was.

8Xcp5uE.jpg


De brug over de Allier was gesloten dus ik moest een flinke omweg maken. Natuurlijk liet ik mijn GPS niets herberekenen om de route intact te houden. In het plaatsje Brioude, wat niet oorspronkelijk in de route lag stopte ik even bij de bakker om een lunch te regelen. Een straat verderop stond een mooi kerkje waar ik even naar toe liep om een fotootje te schieten.

dn4v2ZT.jpg


De wegen die volgden, met name de N122, schoten heerlijk op en op een parking langs een van deze wegen stopte ik even om de in Brioude gekochte broodjes en Cola naar binnen te werken.

zsMRyX7.jpg


Eenmaal aangekomen op le Camping Moto Dordogne was het als thuiskomen. Gezellige lui die ik kende van eerdere jaren, welkomstpilsje, een mooi plekje in de schaduw en ’s avonds een gezellige BBQ.

svON7pd.jpg


Woensdag 28 juli 2021
Vandaag had ik een rustdag gepland. Door de schaduw was ik later dan normaal wakker. Na een goede kop koffie en mijn verdere reguliere ontbijtje stelde ik de achterschokbreker van de Vespa iets bij zodat ik vandaag zonder bagage kon gaan rijden. Ik had een klein toertje in de omgeving gepland. Als eerste stopte ik bij l’Abbaye-Nouvelle. Een oude abdij die half ingestort was. Het kerkgedeelte stond nog wel overeind maar dit was gesloten. Een kleine sneak peak door het sleutelgat leerde me dat het er binnen nog wel mooi uitzag. Op de vloer lag echter wel behoorlijk wat omlaag gekomen rommel.

t698UEP.jpg


skwhkC1.jpg


Xi3R4F1.jpg


Aangezien mijn tank ver leeg was besloot ik een stukje van mijn route af te wijken en te gaan tanken in Gourdon. De Total waar ik wilde tanken ging net dicht en een extra kan 2-takt olie kopen zat er niet meer in. Enige behulpzaamheid van de dame die werkzaam was bij deze pomp zat er niet in. Ik had nog wel genoeg, en iets meer, om mijn tank af te vullen en de juiste smering te maken dus dat werd maar later terugkomen. Ik had voor de volgende etappe toch echt wel een nieuwe kan nodig. Vanuit Gourdon reed ik terug naar mijn route en reed naar het plaatsje Salviac en wandelde hier een klein rondje. Het is een mooi plaatsje maar net als alles in de Dordogne vergeven van de Hollanders die keer op keer de vraag blijven stellen of ik helemaal op dat ding hierheen gereden was. Het lag op mijn lippen om een keer te zeggen dat ik te voet was en de Vespa zelf met het vliegtuig gekomen was maar ik deed het maar niet. Iedereen probeert vriendelijk te zijn … alleen steeds dezelfde vraag… misschien lok ik het ook wel uit door deze manier van reizen.

fTZ9yGf.jpg


o5eEXiW.jpg


Vanuit Salviac reed ik door naar een uitzichttoren die al van kilometers ver staat aangegeven. Het barretje wat er onder zat was natuurlijk gesloten. Het uitzicht vanaf de toren was niet echt heel spannend. Natuurlijk kon je ver kijken maar voornamelijk over de bossen heen.

4eN8dBq.jpg


a8KfeWB.jpg


Na nog wat andere plaatsjes reed ik terug naar Gourdon om de tank geheel af te vullen bij de Total zodat ik mijn volgende etappe in ieder geval met een volle tank zou beginnen. De laatste druppels olie uit mijn kannetje gingen in de tank erbij en ik zou binnen wel een nieuwe kan kopen. Helaas, geen 2-takt olie te krijgen bij deze pomp. Gelukkig zat er niet verderop een Bricomarché. Bij de bosmaaiers en grasmaaiers stond wel 2-takt maar deze is speciaal geschikt voor tuingereedschap. Na enige navraag werd ik doorverwezen aar een ander schap met automaterialen en ik trof daar zowaar de keuze uit 3 verschillende soorten 2-takt. Ik koos de Castrol die ik er nu ook al in had zitten.
Na een warme panini gegeten te hebben bij de bakker ging ik weer terug naar de camping. Hier verzamelde iedereen zich langzaam aan weer op het terras. Na een gezellige avond was het weer tijd om te gaan slapen.

Donderdag 29 juli 2021
De tent werd na een goede douche weer ingepakt, een kop koffie ging erin en na het verplichte fotomomentje begon ik aan mijn volgende etappe, deze keer op weg naar Spanje!

2Aowg9P.jpg


De wegen door de Dordogne waren heerlijk om te rijden en al snel reed ik rond in de Midi-Pyrenees. Ook wel het Franse Toscane genoemd. Leuke kleine dorpjes in een heuvelachtig landschap.

8yaGeVX.jpg


De wegen gingen voornamelijk rechtdoor dus het tempo zat er goed in. Op het moment dat ik bedacht te moeten gaan lunchen reed ik langs een restaurantje en besloot maar gelijk te stoppen. Een saladebuffet vooraf, Steak Tartare (zo goed als rauw) maar wel met warme pepersaus, aardappeltjes en witte boontje en een Crême Brulée na.

Y63bHyN.jpg


Met een goed gevulde maag vervolgde ik mijn weg tot ik plots een pijnscheut voelde op mijn borstkas. En daarna nog een… en even later lager nog een. Ik stopte direct en wist dat er een beest mijn shirt in was gevlogen. Zo snel mogelijk alles uitdoen en uitschudden. Het beest had 5 keer zijn angel in mijn torso getorpedeerd… de bitch.
Na het heuvelachtige landschap werd het plots vlak en daarna ineens een stuk stijler. Ik zat in de Pyreneeën. Via de Pont de Rei reed in Spanje in en al snel trof ik hier een Repsol station waar ik de Vespa voorzag van een nieuwe sloot kwaliteitspeut en mezelf tracteerde op een ijsco.

UdcoKb5.jpg


Met een volle tank vertrok ik weer en haalde bij een wegafzetting wat langzame vrachtwagens in die op bochtige wegen wel heel erg langzaam reden. En toen was daar de Tunnel de Viella. Een behoorlijk lange tunnel die toch best wel heel erg stijl omhoog bleek te lopen. De vrachwagens zaten achter mij maar de Vespa wilde door de hellingshoek niet harder dan 60 rijden. In zijn 4 had ik niet genoeg vermogen en in z’n 3 is 60 de max. In de stikdonkere tunnel (ik had mijn zonnebril nog op) zag ik de vrachtwagens toch langzaam naderen in mijn spiegels. Ik ging platter liggen maar dat hielp niet veel. Ik zat duidelijk nog met de asociale Franse bumperklevers in gedachten. Toen de vrachtwagens dichterbij naderden hielden ze gelukkig in en ineens wist ik weer dat ik in Spanje was waar men wel rekening houdt met (langzame) motoren op de weg.

kdkECFo.jpg


Camping Isabena was nog een kilometer of 40 rijden dus in totaal had ik 70 kilometer gereden als ik op de camping aan zou komen. Ik zou de dag erna wel even de boel volgooien bij de eerste pomp die zou volgen. Het tentje werd opgezet en van mijn buren kreeg ik een eerste koude pint.

Ew6K47k.jpg


PhqW430.jpg


Na een frisse douche ging ik naar het terras om verder te lezen in mijn boek, wat te eten en vervolgens nog meer pintjes te drinken samen met twee Belgische motorrijders.

Wordt vervolgd!
 
Mooi verslag, gaaf hoor op de Vespa!!!
Mijn mening: Frankrijk is een motorminded land met goed asfalt! (België is k en rij ik zsm doorheen of omheen via Duitsland). Goed, ik rij op een Africatwin 750 en de Fransen zijn daar dol op heb ik deze zomer gemerkt. Spanje op mijn wish list!

Edit: ff nuanceren: België is natuurlijk wel mooi rijden, dwz ten oosten en zuiden van Luik. Maar ben daar vaak op doorreis naar het zuiden, dan focus ik mij op andere gebieden.
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag, het reizen van camping naar camping is niet echt mijn ding, maar toch een beetje jaloers...
Ik heb dit jaar nog niet kunnen reizen, en vorig jaar was ook al niet te vet....


Maar misschien toch een tip voor je volgende reis.....
Ik woon namelijk in dat drukke deel van België en waar ze aan dat slechte wegonderhoud doen...

Er bestaat zoiets als snelwegen, ja... ook in België hebben we van die dingen. Bij ons mag je er zelfs nog 120!
Moest daar wat meer gebruik van gemaakt worden, dan zouden wij Vlamingen, op onze drukke wegen ook wat minder last hebben van onze Noorderburen die met momenten geen flauw benul hebben van ons verkeersreglement. 😅

Wil je echt de snelweg niet op, dan bestaan er hier ook mooie, verkeersluwe wegen om Vlaanderen te doorkruisen. Er zijn nog stukken Vlaanderen waar je geen last hebt van die lintbebouwing. Die zijn wat moelijker te vinden maar goed...

Ah ja... over dat automerk van Frankrijk... da's een PeugEot.
😉


Ik kijk al uit naar het vervolg!
 
@A.S.Moto Tsja met de Vespa ga ik echt de snelweg niet op en zeker niet in een land waar de snelwegen zo druk zijn als in Nederland en België. In Spanje ben ik ooit wel op de rondweg van Barcelona beland maar daar is men ingesteld op motorscooters en hier kijkt men 1000x beter dan hollanders en belgen doen. Met de Suzuki ga ik overigens altijd direct via de snelweg naar Namen om zo in een rustig gedeelte uit te komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ztje
Zoals altijd weer met jaloezie het begin van je tocht gelezen. Ga zo door :}

In je verhaal zeg je dat je bij de brug over de Allier herberekenen uit hebt staan, omdat dat je route in de war zou gooien. Nu moet op de gis proberen na de omleiding weer op de route te komen.
Ik heb een Zumo 220 (een oud beest van nu 11 jaar) dat nog steeds perfect werkt. Ik heb herberekenen wel aanstaan omdat deze mij dan zo snel mogelijk weer op de route probeert te brengen. Je route blijft intact, alleen kan je op de track zien wat je gereden hebt.
 
Laatst bewerkt:
Zoals altijd weer met jaloezie het begin van je tocht gelezen. Ga zo door :}

In je verhaal zeg je dat je bij de brug over de Allier herberekenen uit hebt staan, omdat dat je route in de war zou gooien. Nu moet op de gis proberen na de omleiding weer op de route te komen.
Ik heb een Zumo 220 (een oud beest van nu 11 jaar) dat nog steeds perfect werkt. Ik heb herberekenen wel aanstaan omdat deze mij dan zo snel mogelijk weer op de route probeert te brengen. Je route blijft intact, alleen kan je op de track zien wat je gereden hebt.
Dat is bij mij ook wel het geval. Ik zoom gewoon uit en rij weer naar de route terug waar mogelijk. Echter aangezien er daar maar weinig rivierovergangen zijn duurde dit wel even. Als ik herberekenen aanlaat staan dan wil de GPS bij iedere mogelijkheid keren om toch naar die brug te gaan, zwaar irritant, dan weet ik het zelf meestal wel beter door gewoon door te rijden en uit te zoomen en richting de roze lijn te rijden.
 
Vrijdag 30 juli 2021
De routine van het tent inpakken en douchen zat er goed in. De tent en het grondzeil waren gelukkig kurkdroog. Vandaag zou ik naar Lloret de Mar rijden waar mijn vriendin met haar kinderen al aanwezig zouden zijn in het vakantiehuis. Normaal zou ik de tent daar dan te drogen hangen aangezien je die niet nat 2 weken in de verpakking moet laten zitten. Dit scheelde weer een klusje. Toen alles ingepakt was haalde ik bij het restaurantje op de camping mijn bestelde broodjes op en verliet de camping.
De weg van Isabena naar het zuiden is en blijft schitterend. Een geheel ander landschap dan ik de eerdere dagen in Frankrijk gezien had. Mijn GPS stuurde me een weggetje in wat redelijk stuiterig was en vervolgens het dorpje Lascuarre in. Alles leek hier dood te lopen dus ik reed weer terug naar de weg en drukte op overslaan op de gps, ik had volgens waarschijnlijk per ongeluk een waypoint net in dat dorpje gezet. De pomp waar ik langsreed bij Castigaleu was zo gesloten als wat. Er zou vast wel een volgende komen als ik weer bij de grotere weg uit zou komen, dacht ik. Helaas tot aan Puenta de Montañana was er geen pomp te vinden. Ik keek op mijn GPS waar de dichtstbijzijnde pomp was. Dit was hemelsbreed 15 kilometer wat dus in zou houden dat het in het echt veel langer zou zijn. Ik keek in mijn tank en die was toch echt wel erg leeg aan het raken. Ik had de keus, gaan zoeken naar die ene pomp of het er op wagen en hopen de andere kant van de berg te halen en in Tremp, waar ik eerder geweest was, uit te komen en daar 100% zeker een pomp te treffen. Grote kans dat dit de pomp was die mijn gps ook aangaf. Ik koos de laatste optie.

eZFffPR.jpg


De weg was schitterend maar echt lekker zat het me niet. Het gevoel wat ik had werd waarheid. De berg afrijdend naar Tremp begon de Vespa te sputteren en viel op den duur uit. Ik zette de motor uit, zette de Vespa in z’n vrij en liet ‘m de berg afrollen. Onder was een T-Splitsing met 2 opties., Tremp ingaan naar links naar een pomp waarvan ik wist dat deze zeker open was of rechtsaf van de route af naar een andere pomp waarvan ik niets wist. Ik koos voor linksaf. Echter Tremp was weer omhoog en de pomp was nog 850 meter. Met een temperatuur tegen de 35 graden was dit best wel een klusje. Doordat de weg omhoog liep kwamen de laatste druppels benzine toch nog even in de carburateur terecht en de Vespa startte zowaar weer. Na 100 meter gereden te hebben viel deze weer uit, maar ach, het was al een kleine winst. Zwaar verhit kwam ik aan bij het tankstation waar ik 7,5 liter peut, en nog wat olie, in de tank gooide. Ik trakteerde mezelf maar een koude cola en op de broodjes die ik op Isabena gekocht had. Met een nokvolle tank ging ik weer op weg en had mezelf voorgenomen eerder te gaan tanken want ik wilde niet nog een keer duwen.

uQzHtCm.jpg


Een van de punten die ik in mijn route had opgenomen voor deze dag was het Museu de la Moto de Bassella. Ooit had dit museum een vestiging in Barcelona. Toen ik het daar wilde bezoeken was die vestiging jammer genoeg al voorgoed gesloten. Tijdens mijn trip op de Suzuki in 2020 was het museum in Basella ook al gesloten geweest in verband met Covid. Nu zou het wel open zijn. Naast het museum lag een tankstation en aangezien ik toch al wel weer 75 kilometer gereden had nam ik het zekere voor het onzekere en gooide de tank maar vol. Eerst hetgeen doen wat echt moet en dan pas het aangename. Ik parkeerde de Vespa voor het museum en ging naar binnen.

Mv4mEFS.jpg


Afgezien van enkele mensen die een broodje kwamen eten in het aangrenzende Pans restaurant was ik de enige persoon in het museum. Het kapje, of in mijn geval mijn Buff, kon dus naar beneden. Het meisje dat achter de kassa van het museum zat vertelde me dat er nu een speciale Montesa collectie aanwezig was op de benedenverdieping. De rest van het museum was de reguliere collectie welke uiteenliep van motoren van rond 1900 met een leren belt aandrijving tot cross Bultaco’s en zelfs enkele scooters.

WvR5JC4.jpg


LLszUIM.jpg


l9x95mg.jpg


De benedenverdieping was een collectie van alle soorten Montesa’s ooit gemaakt. Crossers uit de jaren 60, Endurospul en ook WK winnend spul van enkele jaren oud.

ClCBgpo.jpg


Na alles goed bekeken te hebben verliet ik het museum en at nog een broodje bij de Pans, heerlijk in de airco. Eenmaal buiten was het weer goed warm. Ik startte de Vespa en reed de weg weer op om mijn etappe te vervolgen. Bij het overschakelen aar z’n 3e versnelling was het plots gedaan met de pret. Mijn koppeling was geheel dood. Ik zette de Vespa aan de kant van de weg en constateerde al snel dat de kabel gebroken was. In de volle zon sleutelen daar had ik weinig zin in dus dat werd voor de tweede keer vandaag duwen geblazen, nu slechts zo’n 100 meter naar het tankstation bij het museum, waar ik in de schaduw aan de Vespa kon werken. Jas uit, en sleutelen maar. Het was natuurlijk een vette bende maar binnen een half uurtje had ik de kabel vervangen door een nieuw exemplaar wat ik in mijn toolrol had zitten in geval van nood.

FKLR7aV.jpg


Ik kon mijn weg weer vervolgen. Mijn volgende bestemming zou zeer afgelegen liggen en ook het landschap erheen was zeer verlaten, maar niet minder mooi.

Jr5C9rm.jpg


xC8i8aK.jpg


Ik volg al geruime tijd de bouw van de Sagrada Familia. Ik ben totaal niet gelovig maar vind dit gewoon een erg interessant bouwproject. Op een afstand van zo’n 80 kilometer van Barcelona ligt het dorpje Galera. Hier is de bouwplaats van de Sagrada familia waar alles wordt gefabriceerd en van te voren in elkaar wordt gepast voordat het in Barcelona op een definitieve plaats wordt gezet. Ik wilde wel eens kijken of hier iets te zien zou zijn. Jammer genoeg was het enige wat ik zag een oude ingangspoort die ik een aantal jaar eerder nog in Barcelona had zien staan en een hele norse bewaker die me weg stuurde en me duidelijk maakte dat foto’s maken uit den boze was.

v4ZNs31.jpg


Als toetje van mijn route moest ik over Montseny heen. Een mooi bochtig bergachtig natuurgebied. Als je bijna thuis bent begint het te kriebelen en dat merkte ik aan mijn rijstijl. Ondanks dat de Vespa zwaar beladen was had ik het tempo er erg flink inzitten en een blik op het schaamrandje van mijn bandjes leerde me dat ik misschien wel iets te fanatiek aan het sturen was geslagen. Na Montseny volgde er een saaier stukje. Niet veel later was ik dan eindelijk in het vakantiehuis in Lloret de Mar.

Zaterdag 31 juli tot en met donderdag 12 augustus
In deze periode had ik dus gewoon een lekker relaxte vakantie. Dagje strand, dagje Barcelona, boekje lezen en een toertje op de Vespa, nu zonder bepakking langs de Costa Brava. Hier merkte ik dat de Vespa niet geheel super oppakte en dat het dus tijd was voor een nieuwe Bougie die ik bij het inmiddels vaste adresje in Lloret wist te scoren.

TIrFebq.jpg


ZC6YnFP.jpg


oiyO0Fe.jpg


nNvTI4p.jpg


En natuurlijk kon ik er weer verder werken aan de Vespa van mijn vriendin. Deze heeft ze al 33 jaar in haar bezit en iedere keer lukte het mij maar niet om het ding goed lopend te krijgen. Met een gradenboog en stroboscoop ging ik aan de slag om de vernieuwde ontsteking af te stellen. De Carburateur ging geheel uit elkaar en werd gereinigd en toen was het moment daar…

OjI58Se.jpg


BVP3OGW.jpg


De Vespa liep en bleef lopen!


Na 12 dagen was het weer tijd om te beginnen aan de terugrit

Wordt vervolgd!
 
Vrijdag 13 augustus 2021
Na een kleine twee weken rust aan de Costa Brava was het weer tijd om terug te keren naar het noorden. Ik hoefde vandaag geen tent in te pakken. Alles stond al zo goed als ingepakt klaar. Nadat ik mijn vriendin gedag gezegd had was ik weer onderweg. Via een aantal dorpen reed ik naar het stadje Olot. Daar gooide ik de Vespa weer vol zodat ik in de Pyreneeën niet zonder peut zou komen te staan. Ik had deze keer gekozen voor de grensovergang bij de Col d’Ares. Deze had ik nog niet eerder genomen. Dit was wel een lus extra maar zeker de moeite waard. Eenmaal de hoogte in waren de uitzichten super.

Mp1g1Fw.jpg


Ik vervolgde na een meegenomen broodje mijn weg naar de top welke tegelijk de grens met Frankrijk was.

faQaut4.jpg


2rwhe25.jpg


Eenmaal naar beneden rijdend merkte ik gelijk dat ik weer in Frankrijk was door het kutasfalt. Lengtegroeven, welke de kleine bandjes van de Vespa niet amusant vinden, gaten in de weg om maar te zwijgen over de idiote manier van rijden. Het lijkt wel of men altijd en overal de drang heeft om in te willen halen. Ook al ga ik in hetzelfde tempo als de voertuigen voor mij, men moet en zal die Vespa inhalen want dat gaatje dat ik laat vallen tussen mijn voorganger en mijzelf, omdat ik gewoon een langere remweg heb, moet door een Fransoos opgevuld worden. Vanuit de Pyreneeën reed in de haute Languedoc in. Zo Haute is het eerste gedeelte hier niet van. Ook hier hadden de Fransen de goede weg langs een riviertje weer compleet weten te verkrachten door op mijn weghelft, rechts van de middenlijn dus, in het midden van mijn rijstrook een geul van zo’n 75 cm breed uit de weg te slijpen om er een kabel of iets dergelijks onder te leggen. Dit werd vervolgens met een ander soort asfalt dichtgesmeerd net een paar centimeter hoger dan de rest van de weg en dan aan beide stroken was dit hoogteverschil afgewerkt met een dikke betumenstreep. Ideale lijnen rijden zat er dus niet in want ik glibberde alle kanten uit bij het passeren van die betumenstrook, en dat een kilometer of 15 lang!
Na het toeristische gedeelte van de Haute Languedoc verlaten te hebben reed ik een erg rustig stuk in waar zowel de wegen als de uitzichten dan wel weer mooi waren.

qCUVeGK.jpg


MsgQI6J.jpg


In Lezignan-Corbières bezocht ik om de snelle honger te stillen nog even de daar gelegen Mac Donalds voor een burgertje en een halve liter ijskoude cola. Met temperaturen tegen de 40 graden aan was de airco zeer aangenaam en de halve liter cola zat er dan ook zo in. In het verleden had ik in dit dorp al 2 x slechte benzine getankt bij de eerste pomp in het dorp. Ik zou me geen derde keer aan deze steen stoten dus reed ik door naar de in het stadje gelegen Total. Hier lurkte ik nog een cola naar binnen en vervolgde mijn weg naar de camping.
Op de camping kreeg ik een mooi plekje toegewezen speciaal voor motorrijders en fietsers en vlakbij het sanitair-gebouw. Er stond een mooie picknicktafel welke ook wel erg handig was.

vJNGuoe.jpg


Na een biertje gedronken te hebben bekeek ik de Vespa eens goed en zag dat de achterband, die aan het begin van de tocht nog zo goed als nieuw was, al een heel stuk verder heen was dan de voorband die er al een eerdere vakantie op had zitten. Ik besloot de boel om te draaien zodat ik de rubberslijtage een beetje extra kon spreiden tussen voor en achter.

L6FlNqv.jpg


Ik had mezelf ingeschreven voor het diner op de camping wat rond de klok van 8 zou beginnen. Het eten hier op de camping was altijd erg goed dus waarom dan zelf iets in elkaar zetten. Natuurlijk was ik zo’n 2 uur te vroeg dus ik ging lekker op het terras zitten lezen met een biertje erbij. Men had me al gezegd dat er een band op zou treden die avond en ik had daar een beetje een hard hoofd in. Helemaal toen bleek dat het tafeltje dat voor mij gereserveerd was geheel vooraan stond. De eigenaresse van de camping zei er nog bij dat er aan de tafel tegenover me 2 leuke dames zouden zitten. Ik waagde het er maar op en ging verder in mijn boek. Toen de band eenmaal begon te spelen ging het lezen niet meer en ik was aangenaam verrast door de 3 koppige band. Ze speelden leuk en ik besefte me dat de laatste keer dat ik live muziek geluisterd had toch zeker anderhalf jaar geleden (een carnavalsband) moest zijn geweest ivm de gehele Covid toestand. De dames gingen ook aan hun tafeltje zitten. Ondanks dat ze ook Nederlands waren en een jaar of 15 jonger dan mij, en daarmee zeker een jaar of 40 jonger dan de rest van het publiek op de camping, hadden ze alleen maar oog voor elkaar.

fN55zFf.jpg


Door de verkeerde keuze qua rijst was de paella die ik te eten kreeg meer soort van een visnasi geworden maar het smaakte goed.

MhalUu9.jpg


Na enkele biertjes, een sangria en nog 2 karafjes rosé was het tijd om te gaan slapen.

Zaterdag 14 augustus 2021
Na een goede douche werd het tentje ingepakt terwijl mijn koffiepotje stond te pruttelen voor een goede bak koffie om mee wakker te worden. Toen alles op de Vespa zat liep ik naar de receptie om de daar bestelde broodjes te halen voor onderweg en ik verliet de camping. De voor en achterbandjes van de Vespa waren verschillend afgesleten en nu dus omgedraaid dus het rijden was weer even wennen.
De route schoot goed op tot er in Bédarieux, net nadat ik getankt had, ineens een opstopping was. Als Fransen ergens goed in zijn dan is het wel demonstreren. Er was dus een demonstratie aan de gang voor of tegen het een of het ander van enkele honderden mensen en die zouden mij er echt niet langs laten. De politie stuurde ons een andere kant uit. Met een toeristisch lusje door het stadje, waarbij ik met de Vespa over banen reed waar ik niet mocht rijden maar ik had geen zin om achteraan in de rij aan te sluiten, verliet ik het dorp weer.
In Lunas stopte ik nog even om een paar fotootjes te schieten en ik vervolgde mijn weg weer.

zvQhymH.jpg


JDQ8dtZ.jpg


Na Lodève volgde er een heerlijk weg met uitzicht op het Cirque de Navacelles. Hierna volgde er een heerlijk bochtencircus.

Rv341CC.jpg


Het was inmiddels echt heet aan het worden en ik begon vermoeid te raken. Ik was me met mijn stomme kop vergeten in te smeren en voelde dat ik verbrand begon te raken. Hoe dichter ik bij de Autoroute du Soleil aan het komen was des te drukker was het aan het worden. Inmiddels had ik geleerd dat afkoelen heel erg goed kon bij de Mc Donalds. Toen ik deze een zag zitten was de keuze dan ook snel gemaakt om voor de zoveelste keer even de verkoeling van de airco op te zoeken.
In mijn route had ik een camping in Saou opgenomen. Echter na de avond zonder enige aanspraak op de camping in Lézignan-Corbières was ik wel weer toe aan wat gezelligheid. Na een mindere ervaring op Le Camping Moto 2 jaar eerder had ik besloten hier even niet te komen. Toch blijft deze camping mij trekken en dat was maar goed ook. Ik besloot dus toch naar de motorcamping nabij Crest te gaan. In eerste instantie voor 1 nachtje. De route werd hierdoor nog iets langer maar na zo’n 380 kilometer was ik dan eindelijk op Le Camping Moto aanbeland. Het was er redelijk rustig maar het terrein lag er erg mooi bij. Na een welkomstbiertje liep ik een rondje over de camping om te kijken waar ik mijn tentje op kon zetten. De laatste keren dat ik hier was stond er op mijn vaste plekje een huurcarvan. Nu was het veldje leeg en ik kon mijn tentje weer op mijn oude vertrouwde rustige plekje aan het water plaatsen.

e7SAldK.jpg


Na een goede douche was het tijd voor een koude pint. De tafel vulde zich langzaamaan en het was erg gezellig. Een blik op het weerbericht in Zwitserland deed me beslissen maar wat langer hier te blijven en de Alpen deze zomer links, maar op de kaart rechts van mijn route, te laten liggen. Na een goede maaltijd en een aantal pinten in goed gezelschap was het tijd om te gaan slapen.

Zondag 15 augustus 2021
Ik werd later wakker dan normaal aangezien ik mijn tentje lekker koel in de schaduw onder de bomen had geplaatst. Na een goede douche zette ik bij mijn tentje en bak koffie en at het croissantje dat ik nog over had van de vorige dag. Ik stelde de achterschokbreker van de Vespa weer wat losser in zodat ik iets comfortabeler kon toeren vandaag. In mijn tank zat nog genoeg peut om Die te halen. Na een mooi stukje door het dal van de Drôme kwam ik aan in Die waar ik de tank van de Vespa volgoot. Na de tankbeurt schoot ik de Col du Rousset op. Dit is en blijft een van mijn favoriete colletjes. Het mooie van deze col is dat de 20 kilometer lange weg naar de top erg afwisselend is. Mooie licht slingerende stukken worden afgewisseld met 90 graden bochten en hairpins. Halverwege stopte ik even om een banaan te nuttigen welke ik eerder gekocht had in de een supermarktje.

GeB9FQ0.jpg


Op weg naar boven zag ik nu voor het eerst dat ik hier reed vale gieren boven me vliegen. Gigantische beesten waarvan het zeer indrukwekkend is ze zo dichtbij in het wild te zien vliegen.
Boven bij de tunnel stopte ik natuurlijk even voor het vaste fotootje en genoot van het geweldige uitzicht over de Drôme.

JveqVLq.jpg


Normaal ga je op de Col du Rousset na de tunnel linksaf, de Vercors in. Rechtsaf zit het skidorp en rechtdoor is een doodlopende weg die nog 5 kilometer verder de hoogte in gaat naar een parkeerplaats. Ik was ooit eerder op deze parkeerplaats geweest maar toen was het er, in de zomer, 6 graden en het regende met 10 meter zicht. Nu scheen de zon en was het redelijk helder. Ik besloot dus door te rijden om hier te gaan kijken. De parking stond redelijk vol met campers en ik zette de Vespa naast een Nederlandse camper weg. Ik gokte erop dat men wel van mijn spullen af zou blijven en begon aan de wandeling naar de echte top. Ik dacht dat het een paar honderd meter zou zijn maar achteraf had ik toch 6 kilometer stijl omhoog en weer omlaag gelopen. Eenmaal boven de boomgrens waren de uitzichten op de Vercors schitterend.

5tYmcNg.jpg


o1Xg4Kp.jpg


En hier kwamen de vale gieren nog veel dichterbij dan op de bergpas zelf.

A3yxOLp.jpg


Nu stond ik dus echt aan het randje van het klif.

vaxPlnJ.jpg


7tbRWUO.jpg


B7BK5HJ.jpg


Na een stukje lopen over het klif was er een uitzicht op de berpas, Col dus Rousset, vanaf een geheel andere kant dan ik gewend was.

LHZeLhX.jpg


De flinke klim was dus echt meer dan de moeite waard geweest. Eenmaal beneden had ik behoorlijke honger gekregen en reed naar het ski-dorp waar ik mezelf trakteerde op een galette met kaas en ei met een koude cola. Hierna vervolgde ik mijn weg door de Vercors . Via Vassieux-en-Vercors reed ik de berg op welke me ook hier gelijk een schitterend uitzicht gaf.

5FPu5Ik.jpg


Na nog enkele schitterende uitzichtpunten kwam ik aan op de Col de la Bataille.

uwCLksp.jpg


k3wPdvz.jpg


YM0mAYe.jpg


Na de Col de la Bataille reed ik via La Vacherie en Leoncel terug naar de camping. Na mezelf even opgefrist te hebben ging ik maar alvast aan de lange tafel zitten en bestelde een biertje. Zien zitten doet zitten. Het werd dus al snel gezellig. Rond de klok van 12 was het na een flink aantal bertjes tijd om te gaan pitten.

Wordt vervolgd!
 
Toen ik vroeger vaak alleen op motorvakantie ging, nam ik een Sigg benzinefles van 1 liter mee. Scheelt 15 tot 20 km lopen.
 
Weer een leuk verslag en het is wederom of we er zelf bij zijn. :t
Heb je trouwens geen reservewiel bij je of is dit niet standaard op een Vespa?
Ik verslind dit soort verslagen, van jou en anderen, aan de ene kant om nieuwe gebieden te ontdekken en aan de andere kant de plekken waar ik zelf geweest ben.
Keep it up, ik volg.. :Y
 
Yups zeker reservewiel bij, maar dat is gewoon een echte reserve voor nood. Oftewel de achterband van mijn vorige trip. Nu zijn ze alle 3 zo goed als op kan alles mooi tegelijk vervangen worden.
 
Toen ik vroeger vaak alleen op motorvakantie ging, nam ik een Sigg benzinefles van 1 liter mee. Scheelt 15 tot 20 km lopen.
Ach een heel enkele keer gebeurt 't dat je aan het duwen komt.
Onlangs in Toscane (gelukkig was 't nog ochtend en minder heet) zag ik ineens dat de benzine-wijzer ver in het rood stond.
Direct op de Garmin gezocht naar dichtbij-ste pompstation. Maar helaas ca 2 km voor de pomp was 't over en uit.
Gelukkig liep de weg naar het dorpje flauw omlaag, maar de laatste 500m lichtjes omhoog.
Duwen van de FZ met 50kg bagage erop in de hitte is geen feestje. Het was dan wel ochtend maar het kwik was toch al de 30 voorbij.
Op plekken met een boom met schaduw even een rust-momentje. Ik was blij dat de tank weer vol kon.

Aan de overkant van de pomp was een mini-supermarkt met een wel zeer oude dame.
Daar even een gekoeld (!) blikje cola gekocht. Het zweet stond me in de nek.
Kwam dat oude mensje met een krukje aanzetten zodat ik even lekker kon zitten. TOP :t
 
Ik heb een HPE uit 2020.....Reserve onderdelen hoop ik thuis te kunnen laten.....Bovendien zijn mijn sleutelkunsten niet gelijk aan die van jou ( toen ik de fotos bekeek en je verhalen las......)
 
Kleine reparaties om weer op gang te komen kan je vaak gewoon langs de weg doen.
Wel enige kennis van de motor/ scooter hebben natuurlijk en minimaal boord-gereedschap.
Maar als 't ernstiger wordt dan ben je toch op een dealer aangewezen.

In Italië was 1 bougie van de FZ overleden. Hup naar de Yamaha dealer.
Staan ze daar de FZ750 aan alle kanten te bekijken omdat ze dit type niet kennen.
Dat geeft wel te denken als er een keer ECHT aan de motor zou moeten worden gesleuteld. Onderdelen??
Overigens wilden zij niet de bougie voor mij verwisselen. Mijn gedachte was dat dit een HEET klusje zou gaan worden.
Zij vonden het wrs ook te warm om de bougie uit het hete blok te draaien op een plek waar je nauwelijks bij kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan