reisverslag Offroad Noord-Spanje, Andorra Lepenszeur

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.969
10.497
Op reis
Facebook
Welkom allen bij het reisverslag van een rit met een oldtimer motorfiets van NL naar Zuid Portugal, waarbij een week lang offroad gereden word

Deze rit kan u volgen op de volgende plek : LONG WAY XJ REISVERSLAG SPANJE PORTUGAL LEPENSZEUR XJ750

Dit topic zal verder gaan over het offroad rijden in Noord Spanje, de omgeving van de Pyreneen en Andorra

De reis begon op 21 September 2016 , de dag dat ik werd opgehaald om met 2 motoren richting Andorra te gaan.
Die reis zou moeten eindigen in de omgeving van Faro waar ik een tijdje met vriendin zou doorbrengen alvorens het vliegtuig terug naar NL te pakken.
Dat is de kortst mogelijke manier om het te vertellen en uit te leggen, maar ook de minst interessante en het minst leuke dus daar zal ik de komende pagina's proberen wat aan toe te voegen.

Voordat ik een heel verhaal af ga steken zou ik graag willen vermelden dat het mijn doel is, met dit verhaal, mensen aan te steken om een soortgelijk iets te gaan doen.

Daarmee bedoel ik om te gaan dagdromen wat je leuk vind om te doen en daarmee aan de slag te gaan , om zo uit te komen op een plan waarbij je denkt ' zou dat allemaal wel lukken' .
Waarbij ik moet denken aan een quote/oneliner uit een motorblad in de kop van een reisverslag naar de himalaya :
" avontuur zonder risico is Disneyland " .

Wat is avontuur ?

Om een lang verhaal kort te maken denk ik dat het iets is wat je gaan doen, wil doen, wat buiten je 'comfort zone' ligt.

In het geval van dit reisverhaal houd dat het volgende in :

In de bus stappen met 2 personen die je nog niet eerder in het echt hebt meegemaakt.
2 motoren meenemen achter die bus, waarvan 1 mee terug gaat , omdat je zelf op de andere motor verder rijd van noord Spanje naar zuid Portugal.
Je slechts 300 km al op die motor hebt gereden die je voor 325 euro hebt gekocht, een paar maanden voor vertrek.

De rit van Noord Spanje naar Zuid Portugal in theorie in 2 dagen te rijden is, maar dat is natuurlijk saai, dus daar trekken we 2 weken voor uit in de planning.
Aangezien er een beetje op budget gelet gaat worden, de overnachtingen in een tent zullen plaatsvinden.

Er van te voren niet duidelijk is hoe koud het in de nacht is, in de bergen in Noord Spanje rond eind september.
Maar als beiden reisgenoten een elektrische kachel bij zich hebben het al wat duidelijker word :

optie 1 je bent op reis met een stel watjes (deels waar)
optie 2 je twijfel over welke slaapzak mee te nemen is terecht, je had voor de warmere moeten kiezen....
optie 3 er is een enorm gezellig 'restaurant' bij de camping waar de wijn goedkoop en lekker is dus drink je genoeg om het niet (te) koud te hebben.

'All of the above .. '

Ach, maakt ook niet uit, daarna gaat het verder naar het zuiden (waarschijnlijk) en zal het met de dag (en dus nacht) warmer worden (waarschijnlijk) en zal het wel te doen zijn..

Van te voren word de route uiteraard zorgvuldig uitgestippeld....
Nee eigenlijk toch niet, enkele uren naar google maps staren later, verdeelt over meerdere dagen, doet mij besluiten om 2 oranje Michelin kaarten te kopen en de vele loze uurtjes in de 1e week in te vullen met het plannen van de route.

Owja , die eerste week waarbij er offroad word gereden , het 's avonds om 7 uur donker is en er vervolgens word gegeten en gedronken en er geen tot nauwelijks licht is in de avond , bij de tent....

We gaan natuurlijk niet alles gelijk al verklappen, ik hoop dat uw aandacht 'gegrepen' is....

Uiteindelijk word de terug weg 1 dag eerder 'aangevangen'
Er word dus ook 1 dag eerder begonnen aan de '' route'' door de Pyreneeën..
Deze route is in de navigatie van de telefoon gezet, dat was al geen succes in : 500 euro in 1 week challenge Franse passen RDGA

er zijn wat routes uitgezet door de mooiste passen van de Pyreneeën, met bovenstaande opmerkingen zal men wel begrijpen de behoefte naar 'Zuiderlijke temperaturen' al snel prioriteit werd... vooral s'nachts ....

De volgende update zal foto's bevatten.
Er zijn ook foto's gemaakt met een helmcam, de cam is hier, de helm is kwijt....
Er zijn in totaal 3000 foto's , deze moeten onder de 2 Mb zijn en elk afzonderlijk geupload worden naar MF.
Moet dit ? nee, maar als ze elders staan is er altijd de mogelijkheid dat het over een tijdje niet meer toegangkelijk is voor MF.
Sinds de limiet van 200 kB is opgerekt naar 2 Mb is het mogelijk om fatsoenlijke foto's in een verhaal, topic of post op te nemen.
Bijna onopgemerkt voor velen, maar in MF termen vergelijkbaar met de oprichting/ het ontstaan van Youtube..

afgezien daarvan neemt dat nog wel wat tijd in beslag.

Gezien de populariteit van Facebook zal een en ander daar ook geplaatst worden.
Als men dit hier leest hoeft men daar verder niets mee te doen, maar het is merkbaar dat er steeds meer dingen uit het dagelijks leven daarheen gaan.
Om er iets terug te kunnen vinden is een stuk lastiger (voor een dinosaurus als mij, met mijn 42 jaar , ook al heb ik 8 jaar tussen de nerds gewerkt).

Een ieder heel veel plezier met het lezen van dit reisverslag.
Ik hoop dat ik mensen kan prikkelen zoals een Ed March mij geprikkeld heeft en nog steeds doet.
Dat men kan lachen om de gebeurtenissen, men de neiging heeft om soortgelijke dingen ook te doen, of om gewoonweg te kunnen lezen en genieten en zo 'mee te reizen'

"Werkt die man van jou nog wel eens" was de vraag toen ik mijn motoren afleverden bij Jaap die de bus en aanhanger heeft waarmee het avontuur begon.

Nee.

Wat ik meekrijg wat de meeste mensen onder werk verstaan, werk ik niet meer.
Voor de mensen die met veel verbazing dit verslag lezen , schrijf ik het.
degene die al weten hoe dit werkt, ook veel plezier gewenst ;)

Voor alle lezers en lezeressen , veel plezier en veel succes :)
 
Laatst bewerkt:
Hé.......! Blijkbaar meer bewoners van Ede die in 2016 in Iberica rond hebben getoerd!
Pyreneeën, Spanje en Portugal? Ik was ook daar met de brommerd maar dan in augustus!! :] :]
 
Laatst bewerkt:
Hallo Hans,

ik ken jou voornamelijk van je indrukwekkende reis naar zuid Italië.
spanje en portugal zijn natuurlijk hartstikke mooi, maar voor de meeste mensen zo onbereibaar met hun eigen motorfiets omdat je al 1 etmaal onderweg bent om door Frankrijk te komen.

Door mijn ervaring in 2013 met Picos de Europa

was ik van plan daar weer heen te gaan.
of dat gelukt is zal ik even in het midden laten om de spanning er in te laten voor het verhaal.

In 2013 was het een compleet overdonderende ervaring waarbij ik het gevoel had nog maar het puntje van de ijsberg gezien te hebben.
Maar nu heb ik meerdere nachten in een tent geslapen op plekken waar ik uitkwam omdat ik moe werd of de zon al begon te zakken.
In Riano was de eerste overnachtingsmogelijkheid, om half 10 's avonds opende de keuken...

Allemaal dingen die je nooit meer vergeet.
door mijn interesse in koken ben ik pas begonnen aan een serie van Jamie oliver die met zijn camper alleen naar Italie gaat (palermo) en op een totaal verlaten camping uitkomt.

tja , je bent even verbaast, maar het zijn herinneringen die je niet meer loslaten.

ik hoop dat een beetje in komend reisverslag over te brengen.
 
Sicilië en de Picos ga je idd nooit meer vergeten!
Blijkbaar zijn wij uit ander (Veluws) hout gesneden.
Sommigen huilen al na 300km.....? Voor ons geldt: 1000km doen we effe!.

Riaño (zuid-zijde Picos) is mij wel bekend. Bij het stuwmeer had je meerdere resto's waar je prima kan eten terwijl je over het stuwmeer kijkt. Ik heb 10km verder 1 week in hotel gezeten in Boca de Huérgano.

Het is jouw topic, maar toch voor geïnteresseerden mijn verslag van de Picos de Europa:
zie: fz750.nl • Toon onderwerp - Picos de Europa

Ik denk dat ik wel eea herkenbaar in jouw verhalen terug ga vinden.............?
 
Nou, ik zit al met bier en chips klaar om de rest van het verhaal (en de plaatjes natuurlijk) te lezen!!!!
 
Mooi hoor.

zal het binnenkort een keer lezen, het is nu wat laat.

mocht je een film willen zien over santiago de compostella :

The.Way.2010.720p.Bluray.x264.anoXmous (download torrent) - TPB

een preview ervan : The Way (2010) - IMDb

de dagen van de reis die nog zullen volgen zullen max 400 km op 1 dag zijn.

Je zal vast wel gemerkt hebben, hoe langzamer je reist, hoe meer je ziet.
vandaar ook bovenstaande link.

ik heb reeds een topic gemaakt over mijn reis naar de Franse Alpen, ook dat ik binnen 1 dag teruggereden ben naar huis.
dat was meer voor de ervaring als dat ik iemand zou aanraden het ook te doen.
'Mijn' topic geld voor mij niet zolang men iets toevoegd, dus : zeker het lezen waard ;)

fz750.nl • Toon onderwerp - Picos de Europa

misschien wil je overwegen om komend jaar mee te gaan met de 500 euro challenge :

De 500 Euro Challenge 2017: David vs Goliath

denk dat je daar een mooie toevoeging op maakt :Y
 
Op dit moment nog twijfel in 2017 naar China(vliegtuig) of met motor via Rusland naar Noordkaap ........

Ik ben nu 61 (en gelukkig nog heel gezond) en heb nog een flinke bucket-list. Vroeger zat ik altijd met de familie aan de costa's om "bruin te bakken". (nee, het was niet zo erg als dat ik het nu opschrijf) Maar ik heb dus nog wel eea in te halen!
 
via rusland rij je wel om he ;)

het laatste stuk noordkaap is niet wat je noemt spannend, wat ik er van gelezen heb.

er is wel een zwitser die in mongolie ofzo motoren verhuurt, dat zou ik eerder overwegen als ik die kant op zou willen ( ja wil ik wel) .

china mag je niet door zonder begeleiding, ik weet niet hoe jouw facebook eruitziet, maar zou daar eerst vrienden maken anders stuurt met daar iemand met jou mee gedurende jouw verblijf, als je er met eigen voertuig verblijft, maar dit zeg ik n.a.v een verslag van een stel met een camper die naar China gingen rond 2003.

als je een 'gewone' vakantie bedoelt, dat je er heen vliegt en niet daar met eigen vervoer rijd is bovenstaande niet van toepassing.

om naar mongolie te kunnen hoef je maar een klein stukje door Rusland, of via dat grote meer/zee ; kaspische zee, maar daar liggen ook , op het moment nogal, ongezellige landen omheen....

blij om te zien dat er nog steeds mensen zijn die voldoen aan het motto 'hoe ouder hoe gekker' ;)
 
Laatst bewerkt:
Fijn weer een reisverhaal te kunnen lezen.
De vorige reisverhalen hebben mij het vertrouwen gegeven om op de motorscoot weg te gaan, afgelopen zomer.
Niet zoals mean-machine, ook boven de 60, maar voorlopig op kleinere schaal.
 
buskruit :Y

een aantal opmerking in de openingspost zijn ook bedoeld als een soort cliffhanger, als ik het zo goed verwoord, dat men uit nieuwsgierigheid naar het vervolg terug komt om te lezen.

overigens zijn er zat filmpjes op internet over een bus en een bang ... waar het best avontuurlijk er aan toe gaat.. wat ik gehoord heb hoor... ;)

maar om ook inhoudelijk antwoord op je vraag te geven , de mogelijkheid deed zich voor om met Jaap en Richard offroad te gaan rijden in de buurt van Noord Spanje, na overleg bleek de handigste optie te zijn om beiden motoren mee te nemen met de bus, zodat ik vanaf Noord spanje 'verder' kon rijden.

trouwens denk ik dat qua avontuur jij al wat vooruit loopt op mij :
Reisverslag: 3080 km op een 34 jaar oude Vespa

misschien nog even een topic erbij maken met een verzameling van leuke reisverslagen :Y

ik hoop jou nog een keer in te halen , over beter gezegd nog veel inspiratie op te doen van jou :)
met de vstrom op die zwarte grond bij die zwarte pistes in de bergen vond ik erg indrukwekkend.

Met dat in het achterhoofd heb ik zelfs al een stukje van die eerder genoemde 300 proef km's in zand gedaan in Nederland op de XJ....

Het was niet onmogelijk maar heb daardoor wel gekozen het niet bewust op te zoeken ; offroad rijden met de XJ.
Zeker na een week offroad rijden met een apparaat wat daar wél voor gemaakt is leek offroaden met een oldtimer vol bagage waar je niet met losse handen op kan rijden, mij niet handig :P
 
Sicilië en de Picos ga je idd nooit meer vergeten!
Blijkbaar zijn wij uit ander (Veluws) hout gesneden.
Kom dan wel uit Brabant maar dat je Sicilië niet meer gaat vergeten geef ik je volkomen gelijk in. :t

En @topic starter, kom maar op met het verhaal.. :+
Ik zit er klaar voor ;)
 
Niet alleen zwarte pistes in Val Thorens gepakt hoor ;)

Dapper of Dom: Met de motor op wintersport januari 2012

Foto's doen het niet meer in het verslag maar deze zegt denk wel genoeg ;)
full
 
Laatst bewerkt:
via rusland rij je wel om he ;)

het laatste stuk noordkaap is niet wat je noemt spannend, wat ik er van gelezen heb.

er is wel een zwitser die in mongolie ofzo motoren verhuurt, dat zou ik eerder overwegen als ik die kant op zou willen ( ja wil ik wel) .

china mag je niet door zonder begeleiding, ik weet niet hoe jouw facebook eruitziet, maar zou daar eerst vrienden maken anders stuurt met daar iemand met jou mee gedurende jouw verblijf, als je er met eigen voertuig verblijft, maar dit zeg ik n.a.v een verslag van een stel met een camper die naar China gingen rond 2003.

als je een 'gewone' vakantie bedoelt, dat je er heen vliegt en niet daar met eigen vervoer rijd is bovenstaande niet van toepassing.

om naar mongolie te kunnen hoef je maar een klein stukje door Rusland, of via dat grote meer/zee ; kaspische zee, maar daar liggen ook , op het moment nogal, ongezellige landen omheen....

blij om te zien dat er nog steeds mensen zijn die voldoen aan het motto 'hoe ouder hoe gekker' ;)


@Noordkaap
Als ik die kant op ga, dan onderweg vooral interessant hoofdsteden Baltische landen en natuurlijk bezoek aan St. Petersburg. Ook Helsinki wil ik bezoeken. Daarna met grote stappen naar het noorden. Mss nog nr Santa Claus in Rovaniemi. Ik heb begrepen dat je in Finland overal 100 mag en dat de wegen recht en leeg(?) zijn. Moet ik alleen niet tegen Vixen, Rudolph of Dasher aan rijden!! (rendieren) Na de Noordkaap via fjorden terug naar beneden. Begrepen dat Lofoten erg mooi zijn, maar ook onderweg is nog veel te zien. Ik heb op werk al een visje uitgegooid voor reis van 6 weken.

@China
Dat wordt idd een 'gewone' vakantie. Georganiseerde reis langs de bekend high-lights.
Ik wil wel eens bij de Chinezen thuis kijken. Want ik kom ze de laatste jaren werkelijk bij iedere (internationale) bezienswaardigheid tegen. Zelfs afgelopen zomer op een camping bij de Covadonga in N.Spanje. Mijn kampeer-plek (en die was al niet echt groot) die ik alleen voor mezelf nodig had, werd door de Chinezen iets verderop gedeeld met 6. Allemaal een eigen mini-tentje. Heel klein brandertje in het midden. Wat me verder opviel: Heel erg op elkaar klitten en vreselijk preuts. Zijn dit de voorlopers? Over 20 jaar de halve camping vol met Chinezen......?

@Mongolie
Een kennis van mij is getrouwd met een Mongoolse. (nee, niet van het syndroom)
Haar hulp zou motor-huur in Ulan-Bator wel makkelijker kunnen maken.
 
Dag 1 "We rijden in 1 dag naar Noord Spanje.....dat is best te doen"

Om 19:00 's avonds word ik opgehaald door Jaap en Richard om te vertrekken richting Andorra om daar met z'n drieen offroad te gaan rijden.

Zoals sommigen al misschien ergens gelezen hebben heb ik zelf al een aantal keren aan het offroad rijden mogen proeven in Portugal, een land wat zich daar uitstekend voor geschikt is.
Iedereen die je tegenkomt vind het leuk dat je er bent, in NL zijn die reacties vaak wat minder positief :P

Het plan is om ongeveer 1 week op een camping te gaan zitten waarvandaan meerdere ritten gepland staan die door de jaren heen zijn versammelt door dhr Jaap.

qua locatie ga ik niet teveel vertellen aangezien de streek erg rustig en sereen is, dat willen we graag zo houden.
Er zijn voldoende offroad organisaties die meerdere ritten in hun programma hebben in zowel Spanje als Portugal.

De camping is overigens ook erg basic, denk ik dat dat wel mooi verwoord is.



Overigens kom ik er ook net achter dat de foto's van de helmcamera niet heel erg denderend zijn.
Als vergelijkings materiaal heb ik echter die van het vorige reisverhaal in gedachten, die zijn allemaal met een normaal toestel gemaakt als ik stil stond en vaak ook nog even nadacht over compositie en rustig stilstaan en om me heen keek wat er uberhaupt de moeite was om op de foto te zetten...

500 euro in 1 week challenge Franse passen RDGA

Bedenk dus bij elke foto dat er anders niks had gestaan.
200 km offroad rijden en soms even stoppen om te drinken en te eten is druk zat als je voor het donker weer terug wil zijn.
onderweg foto's maken schiet er dan al snel bij in, zeker als je niet alleen rijd.

Maar ik dwaal af..

Persoonlijk zie ik nogal tegen de autoreis op.
Sinds een jaar heb ik geen auto meer (nodig) en het slapen in een auto is nooit mijn ding geweest en heb ik ook bijna nooit gedaan.
de keer dat ik dat deed was ik kotsmisselijk en had ik de dag erna een hernia.
nou was dat wel 1200 km in totaal aangezien de helft van het gezelschap autopech kreeg en we de hele afstand Utrecht/ magny-cour.
dit keer gaat het om dezelfde afstand maar gaat er om de beurt gereden worden en is er plek om te slapen.

Wat ik begrepen heb van de 'overlevering' is dat ook hetgeen wat ik gedaan heb.
uiteraard moest ik meteen naar de wc op het moment DAT ik wakker werd.
helaas had ik nog niet geslapen tot een uur of 2 's nachts en hield het toen 'maar '2 uur vol tot om 4 uur 's nachts voor mij het licht uitging.
Richard heeft ervaringen met nachtdiensten, daar was ik na 1 keer al klaar mee, Jaap schijnt wel eens te slapen, het enige bewijs hiervan is dat als hij aan het mopperen is het slapen net klaar is.. maar het daadwerkelijk gezien hebben...

Maar even een foto dan :

full


en ik zei de gek :

full


Wat kan men en ik verwachten de komende dagen ?

Een rit in de buurt van Andorra.
Een erg vreemd 'land' met een ditto hoofdstad, alles buiten die hoofdweg is voornamelijk mooie natuur, maar dat moet je wel opzoeken dus .

Een aantal ritten in de omgeving van de camping, waarbij opvalt dat er soms een aardig stuk asfalt gepakt moet worden eer de offroad route opgepakt kan worden.
Laten we het er op houden dat de mooiste gedeelten aangedaan zijn waarbij het asfalt een noodzakelijk kwaad is.

Een aantal dagen verderop zal ik iets beleven waarbij ik wat meer inzicht krijg in wat het begrip supermotard nu echt inhoudt , maar daarover later meer ;)

In Portugal worden de ritten uitgezet vanaf een bed and breakfast, waarbij je het het uitgaat , de weg oversteekt en je rijd onverhard.
Bij deze neem ik graag de gelegenheid om te duiden op het nadrukkelijk achterwege laten van het mode woord 'letterlijk' .
Dit woord dient alleen gebruikt te worden indien er iets gebeurt of omschreven word wat 'figuurlijk' opgevat zou kunnen worden.

Het gras bij de buurman is lett*** groener , mijn tuin is namelijk totaal verdort en bruin.
aangezien er een bekend spreekwoord is ; het gras is altijd groener aan de overkant/bij de buren.

Elk ander gebruik is erg Amerikaans en erg aandacht vragerig, alstublieft, je kan hier niet op Like drukken, maar probeer hier op te letten... ok verder :j

Op de Camping is er een paard, niet in de gang.
Het beste beestje is ongeveer 34 jaar oud en moet soms terug op zijn poten gezet worden.
Allemaal prima, na een aantal dagen zie ik dat hij op mijn tent loopt te kwijlen met groen speeksel aangezien meneer (denk ik ) gras aan het kouwen is...

full


Misschien zitten hier ook campeerliefhebbers, lijkt me logisch, dus misschien het vermelden dat de tent op de foto eeh niet meer in het assortiment zit, of ik kan hem niet vinden.
ik ging oorspronlijk voor de 200 euro kostende lichtgewicht Trekkingtent Quickhiker Ultralight 3 personen lichtgrijs

maar er was er 1 voor 120 euro, vergelijkbaar in gewicht en pakformaat, misschien niet als je op de trapfiets bent, maar voor de motor maakt het geen kont uit.

We komen in de ochtend aan op de camping na een hele nacht rijden.
zodra we Andorra voorbij zijn is het tijd voor koffie.

gekscherend zeg ik op het terras " Ik had tegen Richard kunnen zeggen dat het licht in de wc nogal snel uitgaat, maar ja, dat is lang niet zo lollig natuurlijk"
Prompt komt er een hele anekdote hoe hij in het donker heeft moeten kakken :P .
Affijn we zijn min of meer wakker en rijden verder naar de camping.
hier krijgen we een welkomstdrankje en worden de tenten opgezet.

Jaap slaapt achterin de bus op een reeks dekens en met een electrische kachel... ik vermoed dat hij roomservice op speeddial heeft staan, maar dat is alvast niveau Libelle natuurlijk...
Richard gaat zijn tent opzetten, de eerste die hij vond.
Er zijn dus mensen met een verzameling tenten... ok :)
vervolgens lijkt het er op dat de zon achter de wolken verdwijnt.

Het blijkt echter de tent van Richard te zijn die het op het gemiddeld festival terrein niet zou misstaan.
Maar dan wel die waar het optreden in plaats vind en een man of 2000 in kan, niet die van het campeer terrein.

Dit is uiteraard gedaan omdat zijn crossbrommert in kwestie een yzf is en dus gedurende de vakantie 2 oliewissels krijgt, nou dat kan dan mooi in het bivak de tent....

De eerlijkheid gebied mij dan wel te zeggen dat ik erg dankbaar was voor die tent aangezien het niet alle dagen droog was en mijn mini tentje niet berekend was op het drogen en droog houden van een hele rits crosskleding...

Als je al slaapt met de handdoek van het douchen boven je hoofd om s'nachts deze te kunnen laten drogen....

affijn, meneer heeft een coolbox bij zich, verlengsnoer dus alles en iedereen (ok alleen ik) laad bij hem op.

valt ook af, geen echte campeerder.

Wat ik de komende dagen te verduren krijg :

3 keer op verschillende nachten : kramp in mijn benen.
1 keer misselijk vanwege teveel zooi door elkaar eten i.c.m rode wijn, witte wijn en enkele glazen en koffie's met Bailey's .
die nacht lig ik ook 3 minuten lang op het doorgaande pad van de camping, op weg naar de wc, maar zeer ernstige kramp, na 2 minuten hoop ik dat de kramp weggaat en ik tzt een keer wakker word op het pad.
maar uiteraard mag ik volop genieten van de pijn van de kramp en kan vervolgens door naar de toiletten...

na een aantal koude nachten ben ik er achter dat het toch geen slecht idee was geweest om mijn winterslaapzak mee te nemen, die had ik dan waarschijnlijk alsnog meegegeven als ik daarna op doorreis was gegaan, wat ook nog koud was, maar goed...

met broek, t shirt, long sleeve, trui , 1 arm in de slaapzak en 1 erbuiten (dik) en daar dan maar een vest overheen zit ik uiteindelijk in een tempto dat ik 1 uur on- onderbroken kan slapen.

pro tip, je kan in een te warme slaapzak deze altijd op een kiertje zetten, een te koude krijg je bovenstaande ellende....

De 12 euro kostende slaapzak zal voor zuid Portugal voldoende zijn, ook in de 'winter' , maar nu houden we er iig een leuke anecdote aan over...

Owja....

Wat kan men en ik NOG MEER verwachten de komende dagen ?

een rit door een woestijn in de buurt van Zaragoza.
een rit die vanwege de lengte word afgebroken in de buurt van Sort : Google Maps

Enorm lekker maaltijden op de camping verzorgd door de eigenaresse en haar familie.

Gieren.

de meest fantastische uitzichten.
afgelegen eetgelegenheden waarvan je je afvraagt dat ze uberhaupt kunnen bestaan.
verdwalen op plekken waar geen weg is. ook niet onverhard , gewoon niks.
ook geen single track, gewoon zero track....

komen op plekken die zo verlaten zijn dat je er eigenlijk geen voorstelling van kan maken, tot je na 1 km een restaurant tegenkomt.weliswaar met alleen maar 4x4 voertuigen bij ingang, maar toch ;)

Veel plezier, geen beloftes wanneer dag 2 en de rest komt, morgen eerst een krat bier ruilen voor een motorfiets.
vanavond alweer een paar uur hier mee bezig geweest... ;)

full
 
Met kou slapen dat lukt meestal slecht. Meerdere keren per nacht wakker, terwijl je normaal lekker door kan knorren. Zoals je schrijft allemaal extra kleding aan, dat komt wel bekend voor.

Vorig jaar was ik in juli in Z.Afrika op tent-safari. Juli, dan is het daar dus winter. Toch was het veel kouder dan dat ik vooraf had ingeschat: Nachtvorst! In de bergen van Lesotho 1 nacht geslapen in een negerhut. Nee, geen CV en voor verlichting was er een kaarsje met een doosje lucifers. Ik kreeg toen wel een extra pak dekens tegen de kou aangereikt. Primitief, maar wel heel leuk!

Weer terug in de tent ging tot overmaat van ellende de rits van de slaapzak ook nog stuk. Overal gezocht naar een (mummy-)slaapzak. Pas enige dagen voor vertrek eentje kunnen kopen. Vanaf dat moment weer heerlijk kunnen slapen. Een thermo-mummy-slaapzak met hele kleine inpakmaten voor weinig. De lage prijs maakt dan zeker nog iets goed. Voor toekomstige (motor)reizen naar koudere oorden ben ik iig helemaal klaar. Nee, koud ga ik het niet (gauw) meer krijgen. :z :z Dat wordt lekker snurken!!
 
Ooit eind september begin oktober willen gaan camperen. Mooie route gemaakt door de alpen, wat denk je, een week voor we vertrekken valt e reen bak sneeuw waardoor alle passen dicht zijn. Nieuwe route gemaakt ene en dag voor we vertrekken is alles weer open. Dus toch de Alpen in.
Megadikke legeerslaapzak meegenomen en warm dat ik het had 's nachts..... In dat ding zou ik zelfs bij -10 durven te gaan slapen.

Ook geen foto's meer (wel videos) van deze trip in het verslag (mijn reisgenoot had 3 weken zijn rijbewijs): Rondje Europa 2011: 23 sept. t/m 3 okt. 2011 - www.motorvision.nl
 
DAG 2 "we bouwen het offroad gedeelte op, dus vandaag de 'asfalt' route.... "

Na de lange reis van afgelopen dag zat een lange rit er niet in, dus hebben we een kleine offroad rit gedaan in de directe omgeving van de camping.
Van te voren was al bekend dat er Lam met Knoflook geserveerd zou worden, wat een enorme delicatesse bleek te zijn geserveerd met lekkere wijn en muskatel als toetje.

Erg mooi om een eerste indruk en vond al een hoop gelijkenissen met Portugal, wat ik op een gegeven moment zo vaak in de woord nam dat ik het maar afkorten naar J .
Wel veel hogere bergen in Noord Spanje , wat ook voor mij wel merkbaar was en is, ik kan minder goed tegen ijle lucht.
MF'ers die mijn posts gewend zijn zouden de opmerking kunnen plaatsen dat ik wel gewend zou moeten zijn aan ge- ijl , maar dat is het niet...eh hetzelfde..

Deze dag merk ik wel dat het erg wennen is om steeds hele stukken over het asfalt te rijden.
deze XR400 laat ik meestal in de omgeving van Ede uit waarbij ik binnen een paar km al op onverhard zit en dat ook grotendeels blijf.
Maar zowel het tempo wat je kan rijden en daardoor dus ook het aantal afgelegde km's wijkt wel behoorlijk af. Erg hard rijden doe ik hier in de omgeving toch niet zo (vind ik) .
In het begin van de rit is het fris en op sommige plekken zelfs wat mistig.
full


Dan rijd je rond een uur of 9 al in de bergen en komen er vanuit de mistwolken mountainbikers naar beneden.
Laten we er maar even vanuitgaan dat ze daar niet geslapen hebben en het wat langer heeft geduurt om boven te komen..knap hoor.

full


Zo hier en daar word er nog even gekeken of we wel op het goede pad zitten en op een gegeven moment hebben we allemaal wel dorst en trek en word er een leuk, zelfs sjiek, restaurant gevonden waar we lekker penne met een salade eten.
Dat je door een steegje moet wat zo smal ik dat je er niet meer door kan zodra er een auto staat, is hier heel normaal.

Ook voor wegmotoren is het een mooie omgeving, wat niet gek is aangezien we steeds in de buurt zitten van de N260 wat een, zoniet dé doorlopende weg van de Pyreneeën is.

Na de lunch gaat het weer verder, het mooiste is het continue subtiel veranderen van de omgeving als je aan het rijden bent.
Soms denk je na 10 minuten , houd dat naaldbos nou nooit eens op en 2 minuten later denk je, hé , dit hobbelt een stuk meer (stenen) , wat kan je hier ver weg kijken zeg , hé alle bomen zijn weg...

Je rijd dan ook vaak midden in de natuur waarbij de omgeving ook niet zou vervelen als je er een paar uur aan het wandelen zou zijn.
full


wel op je tempo letten want het begrip vangrails is nog niet zo doorgedrongen op de bergweggetjes, zal ook vast wat te maken hebben met de financieren en dat het ook niet echt mooi staat zo in de natuur.

full


soms denk je wel, ik hoop dat de weg nog even doorgaat na het punt waar ik het zie op houden....
Overigens herken ik dit stukje weg nog goed uit mijn geheugen van waar het was.
Een erg mooi gebied ( ja die hebben we vaker gehoord) wat pas begon toen we helemaal vanuit Andorra omhoog de bergen in gereden zijn en op een gegeven moment, na wat waarschuwingen uiteraard, de weg ophield en het onverhard weg .
Onder het toeziend oog van koei'n paard'n en ander bbq materiaal reden we door een gebied wat zou wijds is dat het me nog het meest aan de Grossglockner deed denken.
Een pas die redelijk wat mensen toch wel eens gezien hebben en waar mij vooral de weidsheid van is bijgebleven, dat je niet kan geloven zoveel natuur te zien, zo ver als je kijkt en je haast geen inschatting kan maken of iets nu 2 of 4 km van je vandaan is.

Goh ben je daar dan ook geweest vandaag, nou nee.
De foto's zijn een zooitje.
de camera heeft 1 dag genummerd alsof het het jaar 2000 was.
dan zijn er nog foto's gemaakt met de altijd aanwezige smartfoon.
Voor de wat leukere, nettere foto's was er nog een gewone digitale camera mee, die werd onderweg nauwelijks gebruikt vanwege het aan hebben van handschoenen 2 brillen en een jas onder het zand en blubbert.

Helaas is MF nog geen platform waarbij je zo een foto naar je verhaal kan slepen en dat het er dan vanzelf geplaatst word met een hondesnoet op je gezicht een duckface en een roze strik eromheen.
Vooral dat 1e mis ik nogal.

Owja...

meest waarschijnlijke is dat ik van deze dag niet zo heel veel foto's heb.
Het was ook nog een beetje betrokken.
We hoorde het al een beetje rommelen en het betrok toen we even bij een bankje met waterput gestopt waren.
(inmiddels loopt het verhaal weer siengroon :P )

Dat beetje betrokken werd later steeds meer en toen hoosde het...
Uiteraard is dat een prima moment voor de motor om er mee uit te scheiden..
Na 4 mm regenval komt jAAP er aan rijden en net voor het donker komt Richard er ook aan (ok tikkeltje overdreven)..
De slotconclusie van dit zeer technisch onderlegde gezelschap is dat de vorige eigenaar van mijn brommert de reserve van de benzinekraan heeft gehaald, slangetje ingekort watever...
Na het overhevelen met waterflesjes gevuld met benzine en nog wat meer getrap doe de XR het weer en gniffelt even naar het gezelschap van Yamaha's ..
de anderhalve liter die er in 3 flesjes zou gaan blijkt omgerekend helaas net 400 m te weinig te zijn om het benzinestation te halen.
jAAP vind het welletjes , nu houd hij zijn poot stijf.
dit keer gelukkig tegen mijn voetsteun aan zodat ik naar de pomp geduwt word, in figuurlijke zin had ik zeker mogen lopen...

gelukkig zijn we bij 'ons' vaste benzine station waar er koffie is, lekker en goedkoop, wifi voor Richard en bediening in een string.
Op meerdere manieren een streling voor de zintuigen die gelijk kunnen opdrogen.
Na een aantal minuten zijn we weer op de camping.

Er word weer heerlijk gegeten.. ik heb in mijn mem warez niet genoteerd wat , wanneer maar elke avond had ik het idee weer lekkerder dan de vorige avond gegeten te hebben.

Morgen staat de rit door Andorra op het programma, dan is het zaterdag en we hebben het voornemen om op Zondag naar de woestijn gaan in omgeving Zaragoza, de Monegros.
Aangezien dit meer dan 150 km rijden is en we dan ook nog terug moeten is het handig de motoren de dag van te voren op de aanhangert te laden.

De mem warez geven het niet meer aan, maar na 1 bepaalde avond met wat meer wijn maar ook vooral baileys , al dan niet door de koffie, begint mijn maag toch wat te protesteren tegen al dit onbezorgde en extreem variërende innamepatroon.
Op zich geen probleem maar als het koud is heb je geen zin om 5 keer per nacht je slaapzak uit te moeten, zeker niet voor een grote boodschap.
Een aantal keren had ik ook al kramp gehad en (waarschijnlijk net die 5e keer) op een gegeven moment slaat deze in alle heftigheid toe waardoor ik voor mijn gevoel een minuut lang in het pikkedonker , op het zandpad van de camping lig , te wachten tot de kramp wegtrekt en ik mijn weg kan vervolgen.....

Hierna worden de nachten gelukkig wat zachter van temperatuur, in ieder geval deze camping.....
 
@kramp
Dat is dan weer het nadeel van te veel alcohol..............
Je moet in de nacht meermaals je bed uit en je gedronken gedestilleerd weer kwijt. Door kou lijkt het wel alsof je dan extra keren moet. Alcohol heeft als vervelende bijwerking dat het vocht aan je lijf onttrekt............ De bekende nadorst!

Je hebt natuurlijk de hele dag op de motor gezeten, in een houding die je niet urenlang gewend bent. Spieren bouwen dan een verzuring op met afvalstoffen die in de uren/ nacht daarna weer wordt afgebroken. Ook daarvoor is vocht nodig. Helaas is het vocht gebruikt voor afbraak van de alcohol. Gevolg: KRAMP!

In zo'n geval is de oplossing veel drinken! En daardoor moet je nog eens extra......!

@N260
Het enige herkenbare wat ik van jouw verhaal lees is de N260. Net op de kaart gekeken en gezien dat ik daar ook afgelopen zomer een stuk van heb gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Dank u.
mocht iemand meer informatie willen hebben omtrent een bepaalde plek dan kan dit altijd gevraagd worden per pb ( persoonlijk bericht) .

of en wat voor antwoord je krijgt kan afhankelijk van de vraag bekeken worden ;)

simpel uitgelegd, zolang er nog lange discussies worden gevoerd over het gebruik van een dB killer kan ik me voorstellen dat er een groep is die hun eigen rustige weggetjes en plekjes rustig wil houden.

Uit sommige discussies zou je het idee kunnen krijgen dat de rijders zonder dB killer zelf meer herrie maken dan hun uitlaten ;)


zodra de reis over het asfalt begint kom ik ook plekken tegen zoals Sort en een aantal bekende passen zoals Canto : Google Maps

die Pas opzoeken op een celeron laptop met maps.... ik moet me nu gaan scheren...

Schijnt dat de N260 steeds breder word en minder leuk is t.o.v vroeger, maar voor de omgeving te zien is het een handige leidraad voor iemand die de Pyreneen voor het eerst aandoet, genoeg moois te zien en te rijden :Y
 
Tsja, het is een beetje dubbel. Voor- en nadelen!

Zeker is dat veel wegen in de Spaanse bergen breed en recht getrokken zijn. Prachtig wegdek, overal vangrails. Daarnaast bij iedere bocht, het zijn mss wel een miljoen bordjes met verboden in te halen. Die waren zeker in de aanbieding in Spanje. Me dunkt, een doorgetrokken streep zegt toch eigenlijk al voldoende. Verder zijn de wegen aan de Spaanse kant van de Pyr. meestal erg rustig. Dus in berg-gebied kan je prima snelheid blijven houden. Vaak heb je van die hele lange bochten waar je met hoge snelheid in kan gaan hangen.

In de Franse Pyr. is dat een heel ander verhaal. Veel meer verkeer, vaak slechter wegdek en soms is de weg wel heel erg smal. Deze weggetjes zijn dan voor het oog weer aantrekkelijker. In Frankrijk dus veel meer opletten! Paar keer hier vervelende dingen langs de weg gezien.
 
Laatst bewerkt:
Dag 3 "In Spanje naar de MacDonalds.. dat laat je toch wel uit het verslag...."

Deze dag gaat vrij lang duren.
De motoren gaan we aan het eind van de rijdag op de aanhanger zetten wat toch nog best wat werk is en we dus zeker een uur voor donker wel terug willen zijn.

Na wat broodjes met simpel beleg wat we doorgaans aan het eind vd vorige dag halen vanwege het ontbreken van een bakker op de camping, gaan we er vandoor.
Een hele tijd heuvelop rijdend ( nee ik weet ook niet waar) komen we in een mooi naaldboom gebied.
Erg weids uitzicht met hier en daar een koei en schaaps.
full


Het off road rijden word inmiddels ook wat meer een 2e natuur, wat meer een automatisme.
Het blijft toch elke keer weer gek om zo vanaf het asfalt het zand of steen en grind op te rijden, maar met een beetje noppen banden merk je dat die zich minstens net zo fijn voelen als op asfalt.
Het echte 'rollen' wat iedereen herkent van het op de (asfalt) weg rijden is er niet met noppen banden.

Onderweg word er even gestopt bij een refuge , een wat? , nou een hutje maar dan noemt men het een refuge, meestal wat hoger in de bergen.


Ik heb niet in de gaten dat we alleen voor koffie stoppen en al snel zit ik aan de pan tomate, een spaanse delicatesse waar je in dit geval gewoon lekker tomaat over brood uitknijpt en er een hap knoflook bij neemt.

Maar de 'lunch' staat al gepland dus we hangen niet al te lang rond en genieten nog even van de koffie en het mooie uitzicht.

full


Na een afdaling door een smalle vallei staan we dan opeens op de doorlopende weg naar Andorra.

full


Hier word de macdonalds aangedaan onder het mom dat er toch elke avond ultra authentiek Spaans gegeten word.
Ook schijnt het dat door de wisselkoers je hier 50 euro pint, er 52 euro uitkomt.
Hoe ze dat doen met muntjes is mij helaas niet duidelijk geworden, maar jAAP was er zeer duidelijk over.

Ook wel eens leuk om even door wat meer stedelijker gebieden te rijden, maar Andorra is wel heel wat anders hoor, gelukkig slaan we af voor het centrale shopping centrum wat het midden van de stad moet voorstellen.
full


Vervolgens gaat het een heel eind heuvel op om na de top in een verschrikkelijk mooi dal uit te komen.

full

full

full

full


Wat vervolgens weer een smal pad word tussen rotspartijen door.
Echt van die plekken waar je met een normaal voertuig niet snel zal komen en je je dus afvraagt waarom er eigenlijk iets van asfalt ligt.
full


Zo zijn er nog veel meer foto's maar helaas is het merendeel helaas grotendeels wegdek voor zover er wegdek is uiteraard)

wel komen we na een ander mooi dal voor de keus te staan om een weg in te slaan waarbij staat dat deze niet toegankelijk is vanwege wegwerkzaamheden.
En voor veel voertuigen geld dat ook inderdaad..

full


en aan het eind van deze weg staan een aantal Fransen te wachten en vragen aan ons of het te doen is om door te rijden.
Wel voorbereid op offroad raden we toch aan om om te rijden..

full


Na een hele mooie rit, misschie 1 van de mooiere van de vakantie , komen we dan weer aan op de camping waar we de motoren opladen en afspreken om 6 uur in de ochtend te vertrekken....
Ok 1 bailey's minder dan gisteren dan maar :Y

Ook in de aantekeningen die ik gemaakt heb staat er weinig over deze dag, gewoonweg omdat er wel wat anders te doen was dan hetgene wat al gebeurt was in te tikken op mijn telefoon.

Als ik mij goed herinner stond er Paella met vlees op het menu, alleen het brood met worst en vlees met de salade stond al op tafel en dat was op zich al voldoende geweest.
Maar wel erg lekker. De Pan had een diameter van een XXL pizza en was 3 cm diep.

Wel enorm moe hoop ik wel een goede nacht te hebben aangezien die kort zat zal zijn.
Morgen naar de Google Maps *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan