Biggest four
MF veteraan
- 19 feb 2003
- 1.184
- 116
Ik heb het idee dat er steeds minder traditionele toermotoren op de markt komen.
Uiteraard hebben we grote jongens zoals de RT, Pan European, FJR, GTR, etc. maar bijvoorbeeld Suzuki heeft geen dikke toerbuffel meer, zoals vroeger de Bandit 1200 of 1250.
In de middenklasse wordt de spoeling ook steeds dunner. Een Deauville is een optie of een BMW F800GT. Ook heeft de XJ900 Diversion niet een echte opvolger. Of is dat de 900 Tracer? Het valt me op dat steeds meer nieuwe modellen niet meer een echt zadel hebben waarop een duopassagier ook comfortabel kan zitten. Door aan - bijvoorbeeld - een GSX1000F een paar tassen/koffers te hangen is het nog geen echte toermotor, vooral vanwege het gemis aan een echt duozadel. Zo vind ik het ook jammer dat de Kawasaki Z1000SX meer een naked bike is met toeraccenten, dan een echte toermotor voor twee personen. Volgens mij is de Honda CB1000F ook niet meer in het programma. Gelukkig wordt de allroad-klasse wel meer toergericht, zoals we aan de fraaie Kawasaki Versys 1000 4-pitter kunnen zien.
Wat vinden jullie van deze trend? Of ben ik als ruime 50-plusser te veel gehecht aan nostalgie?
Uiteraard hebben we grote jongens zoals de RT, Pan European, FJR, GTR, etc. maar bijvoorbeeld Suzuki heeft geen dikke toerbuffel meer, zoals vroeger de Bandit 1200 of 1250.
In de middenklasse wordt de spoeling ook steeds dunner. Een Deauville is een optie of een BMW F800GT. Ook heeft de XJ900 Diversion niet een echte opvolger. Of is dat de 900 Tracer? Het valt me op dat steeds meer nieuwe modellen niet meer een echt zadel hebben waarop een duopassagier ook comfortabel kan zitten. Door aan - bijvoorbeeld - een GSX1000F een paar tassen/koffers te hangen is het nog geen echte toermotor, vooral vanwege het gemis aan een echt duozadel. Zo vind ik het ook jammer dat de Kawasaki Z1000SX meer een naked bike is met toeraccenten, dan een echte toermotor voor twee personen. Volgens mij is de Honda CB1000F ook niet meer in het programma. Gelukkig wordt de allroad-klasse wel meer toergericht, zoals we aan de fraaie Kawasaki Versys 1000 4-pitter kunnen zien.
Wat vinden jullie van deze trend? Of ben ik als ruime 50-plusser te veel gehecht aan nostalgie?