E10 ethanol op vakantie en in NL(coming soon)

Wat tanken wij?

  • E10

    Stemmen: 5 7,2%
  • Euro 95(E5)

    Stemmen: 30 43,5%
  • Premium 98 BP

    Stemmen: 18 26,1%
  • VPower Shell

    Stemmen: 11 15,9%
  • competition 102

    Stemmen: 3 4,3%
  • Nitro

    Stemmen: 1 1,4%
  • Gelood

    Stemmen: 1 1,4%

  • Totaal aantal stemmers
    69

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Het gaat er voor 2020 van komen. Dat vermaledijde bio ethanol van 10% welke nu al in België en Frankrijk getankt wordt. Met euro 95 (5%) hebben 2 cilinders nu vaak al last bij hoge temperaturen. Wat tanken jullie op motorvakantie in het buitenland?

Ook al zou je voertuig hiermee vol getankt kunnen worden volgens overheid, onderzoeken laten steeds het tegendeel zien. En de overheid in bijvoorbeeld Duitsland tankt de eigen voertuigen niet af met E10 vanwege toenemende onderhoudskosten, maar legt het wel de burger op.

Tanken jullie na invoering van bovenstaande nog E10? Of stapt de mf'er over op Premium 98?
 
Laatst bewerkt:
Wanneer er normale 95 (5%) beschikbaar is dan tank ik dat en anders gaat er 98 in.
Voor zover ik op kan maken uit berichten van de mensen die het zouden moeten weten is een duurdere benzine tanken uiteindelijk toch goedkoper.
Ik wordt onderhand een beetje ziek van dat korte termijn denken van de overheden en dan met name de groene rakkers.
Naast korte termijn denken wordt er al helemaal niet gedacht aan alle wat er bij die "schone" alternatieven komt kijken zoals productie, opslag en transport en het elders opwekken van energie.
Om maar niet te spreken van de grondstoffen voor accu's die op zeer milieu en mensonvriendelijke manier gedelft wordt in landen waar totaal niet aan het milieu gedacht wordt.
 
gewoon massaal niet kopen die rommel, raken ze het niet kwijt dan gaat het van zelf over.
goed koop he ,en de olie raakt op, dat is ook een welles nietes verhaal,
in het buitenland is altijd maar weer de vraag waar moet ik wat tanken
 
E10 :r

Typisch beleid wat de plank volkomen misslaat en meer kwaad dan goed doet.

Driving%20to%20destruction.bmp.jpg
 
Laatst bewerkt:
De motor tank ik zoveel mogelijk bp ultimate 98. En anders iig de hoogst verkrijgbare kwaliteit. De auto gaat de goedkoopste meuk in die in kan vinden. :)
 
"Goed voor het milieu" Niets van, je verbruikt er meer van en je km/l schiet er van in de lucht. Ook niet leuk voor je portemonnee door de toegenomen kostprijs per liter en eventueel onderhoud (door slijtage rubber).

Met mijn XF heb ik nog een half jaar E10 getankt, vond ik niet leuk. Kon er 30km minder mee rijden.
Sindsdien tank ik met m'n nieuwe NC Euro 98, per week ongeveer 10 à 15 euro ofwel ongeveer 10 liter.
 
ik tank met de auto regelmatig E10 in B. Auto is een Toyota Auris Hybride uit 2011. Die heeft er geen enkel probleem mee.
1 nadeel is er wel, het verbruik gaat merkbaar omhoog. Voorheen haalde ik makkelijk 1:20, nu nog ongeveer 1:18 bij dezelfde rustige rijstijl. Kan niet anders want de energie dichtheid van een gegeven massa ethanol is nu eenmaal lager dan van dezelfde massa benzine. De injectie moet dus meer E10 inspuiten om hetzelfde vermogen te leveren en om de correcte lambda waarden te halen.

af en toe tank ik het ook wel eens E10 in de Kawa maar de carbs lijken het niet zo fijn te vinden. De jetting en afstelling zijn er immers niet op aangepast.

Op zich is ethanol best een leuke brandstof want het heeft een hoog octaan getal en verbrand bovendien erg volledig dus schoon. theoretisch moeten moderne turbo blokken en hoge compressie blokken er lekker op kunnen draaien....

Wat mij bij E10 echt stoort is dat je minder energie koopt voor hetzelfde geld, want correct me if i am wrong maar volgens mij zijn de prijzen na invoering van E10 niet gedaald...! Om het eerlijk te houden zou E10 goedkoper moeten zijn dan gewone oude euro95.
 
Laatst bewerkt:
Ik probeer ook meestal 98 te vinden voor mijn auto ( is getuned op 98)
Maar is best moeilijk verkrijgbaar of duur , met als voorlopig hoogte punt , zondag een tango pomp langs de snelweg , de 95 koste 1,51 Stond op geplakt in grote letters
Hang de slang van de 98 in mijn tank , verschijnt er 1,75€ dat is toch best schandalig
Vorige week in belgie nog voor 1,48 mijn tank vol gegooid met 98
 
Ik tank 98, woon in België en wij zitten al met die E10. Ook al mag mijn motor die volgens de fabrikant, ik neem t risico niet. Het tast gewoon alles aan. En dat mag dan wel meer kosten dan de 95, hij loopt er soepeler op.
 
Ik zie in het rijtje geen LukOil staan. Die hebben in Capelle aan den IJssel sinds kort ook een tankstation geopend waar Superplus 98 verkrijgbaar is. Ik heb hen een mail gestuurd met de vraag of zij hieraan ethanol toevoegen en dat is niet het geval. Hier zal ik dus in de toekomst met mijn motorfiets gaan tanken. :t
 
Ik heb me er eigenlijk nooit echt in verdiept hoe goed of slecht het voor de motor is, maar als ik in het buitenland de keus heb pak ik toch zo veel mogelijk de gewone 95 en niet de E10 variant. Paar jaar terug op vakantie in Finland had ik geen keus omdat ze daar overal ook alleen maar E10 hebben. Na een tijdje had ik het gevoel dat de motor het minder fijn vond en iets minder vermogen had. Zat misschien tussen de oortjes, maar zo leek het. Toen ben ik verder gegaan met 98, en leek het beter.
 
Yamaha geeft aan dat mijn motor (om precies te zijn al hun motoren vanaf '90) E10 aankan, dus op vakantie mik ik dat er gewoon in. Mocht ik de keuze hebben, dan neem ik wel E5. Ik had wel het vermoeden dat het verbruik hoger lag, maar ivm bepakking is dat moeilijk vergelijken.
 
Laatst bewerkt:
In Nederland tank ik al jaren Shell V-power, in het buitenland simpelweg de duurste benzine als ik aan een pomp kom. Nooit problemen gehad met mijn carburateur motoren.

:]
 
TS geeft al zelf aan dat we tegenwoordig bij gewone euro95-benzine eigenlijk E5 tanken. Ondanks dat ik een ouderwetse carburateur-motor heb, tank ik in het buitenland (meestal is dat Duitsland) gewoon E10. Als je flink blijft doorrijden dan heb je helemaal nergens last van. Als ethanol-benzine niet de tijd krijgt om neer te slaan of uit te dampen zal er geen residu ontstaan.

Ik lees hierboven: Oververhitting, dat is mij onbekend.
Ook lees ik alle Yamaha's na 1990 E10-geschikt. Mijn Yamaha is van 1985. Toch geen klachten!
Ik lees hierboven ook nog van een hoger verbruik bij ethanol-benzine. Afgelopen week in de Harz zelfs meer km's gemaakt dan wat ik normaal kan halen. Nee, nooit een hoger verbruik geconstateerd. Òf komt dat omdat ik gedurig vakantie-tempo heb gereden?

Die vieze zooi van ethanol heb ik alleen last van bij langdurige stilstand. Laatste 2 tankbeurten voor de winter tank ik Firezone Competition 102, met 0% ethanol. Anders heb je na de winter allemaal bagger in je carbs, en daar heb ik geen zin in. Kan je het motor-seizoen beginnen met de ultrasoon-bak ipv lekker je eerste rondje te rijden. Mijn motor-dealer heeft in het vroege voorjaar een wachtrij bij de ultrasoon-bak!
 
Laatst bewerkt:
Als grensbewoner ( heb dus al sinds begin van het jaar de keus, E10 of Super )
E10 voor het koekblik ( al , scheelt het uiteindelijk niet veel, want verbruikt veel meer
brandstof )

De motoren allebei 98/super , ze mogen die ethanol meuk niet hebben volgens Meneer Honda.
 
Hmmm niet op gelet of het verbruik hoger ligt...
Tank eigenlijk in NL gewoon 95 in m'n NCx en in Duitsland/Belgie E10...

Gister avond volle tank E10 uit Belgie gehaald, vandaag 150+Km later wat meer moeite op snelheid te komen.
Heb dat altijd afgeschreven aan tegenwind/ketting die weer gesteld moet worden en niet aan E10...
(Vooral omdat ik na een tankbeurt in Duitsland (ook E10) wel "gemakkelijk" aan m'n topsnelheid kom)

Zal eens kijken of een tijdje 98 tanken verschil oplevert.
 
Laatst bewerkt:
Hmmm niet op gelet of het verbruik hoger ligt...
Tank eigenlijk in NL gewoon 95 in m'n NCx en in Duitsland/Belgie E10...

Gister avond volle tank E10 uit Belgie gehaald, vandaag 150+Km later wat meer moeite op snelheid te komen.
Heb dat altijd afgeschreven aan tegenwind/ketting die weer gesteld moet worden en niet aan E10...
(Vooral omdat ik na een tankbeurt in Duitsland (ook E10) wel "gemakkelijk" aan m'n topsnelheid kom)

Zal eens kijken of een tijdje 98 tanken verschil oplevert.


Die uitslag kan ik je al geven, tegen zeker aangrenzende waarschijnlijkheid minder verbruik en prettigere loop. Dan wel die zonder ethanol bij BP of Shell, anders heeft het nog geen zin. Nog beter is competition 102, de oude benzine zonder toevoeging. (Die ruikt zoals benzine vroeger rook. ) Maar dat is mij ook te duur.
 
Die uitslag kan ik je al geven, tegen zeker aangrenzende waarschijnlijkheid minder verbruik en prettigere loop. Dan wel die zonder ethanol bij BP of Shell, anders heeft het nog geen zin. Nog beter is competition 102, de oude benzine zonder toevoeging. (Die ruikt zoals benzine vroeger rook. ) Maar dat is mij ook te duur.

Als daar ook 't verbruik mee daalt... (en dus op de langere duur weer goedkoper)

Zag nu iets van 4.5 per 100K/m bij 130Km/u...
Dat getal is toch best wel hoger dan dat ik me herinner (3.8)... (al een tijdje geen snelweg gereden)
 
Laatst bewerkt:
Oei wat nu dan als je die troep niet in je motor wilt hebben? Elke keer als je moet tanken naar duitse buren??
 
Mijn auto rijdt op de snelweg zodanig zuinig op "premium" 98, dat het prijsverschil op weegt tegen de kilometers uit 1 tank. Dus geen E10 voor mij, want heeft dus helemaal geen zin.

Dat los van de bezwaren m.b.t de walgelijke (verre van groene) industrie die achter de productie van Ethanol schuil gaat.

De motoren krijgt hoe dan ook geen E10, want die meuk trekt vocht aan en ze lopen er beide (1 carburateur motor en 1 eerste generatie ongeregelde injectiemotor) beduidend slechter op.
 
Ik vraag me af hoeveel van het hogere verbruik tussen de oren en andere oorzaken zit. Als je het hebt over energiedichtheid zit je bij E10 iets van 3% lager vergeleken bij normale benzine. Daar zit je ook zo aan als je wind tegen hebt.
 
Hmm kan iemand me wat meer vertellen over het bovenstaande?

Gaat Euro95 eruit en gaat men het vervangen door E10?

Ik heb me eigenlijk nooit verdiept in het brandstoftype, ik heb mezelf altijd aangeleerd om d'r in iedergeval geen Diesel in te gooien anders kan ik de ANWB bellen.

Is er een overzichtje van wat voor type brandstof welk effect heeft?
 
Mijn auto is niet geschikt voor E10 (de meeste toyota VVTi en/of mitsubishi GDI motoren niet) Dus da's makkelijk.

Verder heb ik met de motor (carbs) al genoeg gezeik gehad om gewoon geen E10 te willen. Carbs zijn compleet opnieuw gebouwd met alles nieuwe onderdelen omdat de interne kunststof delen als het ware smolten van E5.

Alleen de onderdelen prijs was al ruim boven de 200 EURO dus ik houd het bij euro 95 of 98, net wat verkrijgbaar is.

Verder ben ik het eens met de bovenstaande opmerkingen:
Het is kortzichtig en lost niets op. Je kijkt alleen naar de uitstoot maar neemt alle andere factoren energiedichtheid en bovenstaande problemen niet mee?

Verder kost het nu landbouw grond welke gebruikt zou kunnen worden voor voedsel!

Marc
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan