sena smh5-fm tegenover cardo scala freecom 2

bonzaikris

MF'er
13 okt 2015
109
18
Ik luister nogal vaak ( altijd ) muziek op mijn motor.
Nu met oortjes begin ik nogal ambetant te vinden om altijd in te steken op te doen ...

Nu ben ik aan het twijfelen tussen smh5 van sena en de cardo freecom 2.

Heeft er iemand ervaring met beide? Komt de muziek er bij beide ongeveer hetzelfde uit?
Zijn er ontvangst problemen met de radio? of andere problemen die 1 van beide vaker heeft?

Ik ken niet zoveel van headsets dus alle hulp is welkom :)

Ahja ik communiceer af en toe met een passagier en heel heel soms met meerdere rijders. Nu is het met handgebaren want ik heb nog geen headset *D
Maar ik wil het voornamelijk voor de radio. Want meestal rijd ik alleen.
Moest iemand een ander voorstel hebben, dan enkel rond deze prijs aub ik wil geen 100'en extra uitgeven :N
 
ok.. wellicht offtopic, maar ik kan je vertellen dat de Freecom 4 echt bagger fm radio ontvangst heeft.
 
Oeps sorry verkeerde forum dus. Moet ik het daar starten? of kan jij het verzetten?
 
Topic is al verplaatst door moderator. ;) Heb zelf alleen ervaring met de SMH5-FM, voor wat betreft radio luisteren. Als de ontvangst in het gebied waar je rijdt okee is, dan kun je er kraakheldere radio mee luisteren. Probleem is wel dat als het bereik minder is, dat je ruis tussendoor hoort. Verder is er een functie om verder te scannen naar een alternatieve frequentie van een radiostation, als deze dreigt weg te vallen. Ben zelf alleen niet heel erg te spreken over deze functie, want soms springt hij over naar een andere frequentie als het geluid nog -redelijk- goed is.

Een makkelijk alternatief op de SMH5-FM is dat je gewoon via Bluetooth kunt koppelen met je telefoon, en via die weg muziek kan luisteren. Kun je van tevoren een afspeellijst klaarmaken en deze luisteren. Dat is absoluut super geluid, geen onderbrekingen, ruis of wat dan ook.

Met de Scala die je noemt heb ik geen ervaring, misschien dat iemand anders je daar meer over kan vertellen.
 
Ja dat koppelen wist ik, maar tegenwoordig download ik nogal weinig muziek dus daarmee dat ik ook wel graag radio luister. + het nieuws horen vind ik meestal wel boeiend. En ik had het zelf daar snel aangemaakt omdat het er niet bijstond :p . Maar in gebied waar hij weg valt bedoel jij dus meer in de bergen ofzo? Woon werk verkeer zal niet veel probs geven neem ik aan?
 
Ja dat koppelen wist ik, maar tegenwoordig download ik nogal weinig muziek dus daarmee dat ik ook wel graag radio luister. + het nieuws horen vind ik meestal wel boeiend. En ik had het zelf daar snel aangemaakt omdat het er niet bijstond :p . Maar in gebied waar hij weg valt bedoel jij dus meer in de bergen ofzo? Woon werk verkeer zal niet veel probs geven neem ik aan?

Ik rijd zelf een flink stuk per dag voor woon-werk, waarbij ik precies over een grensgebied heenrijd van het radiostation. In het ene gebied (meer richting westen van het land) zit de zender op een bepaalde frequentie, maar in het andere gebied (meer naar het oosten) zit de zender op een andere frequentie. Ik rijd precies in dit overgangsgebied, waardoor ik vaak wel last heb van variabele kwaliteit van ontvangst. Zie bijvoorbeeld deze website en zie over welke frequenties je favoriete radiostation per locatie varieert.

Als je binnen de dekking van één frequentie blijft, dan heb je veel minder (lees: bijna geen) last van storing.
 
Ik rijd zelf een flink stuk per dag voor woon-werk, waarbij ik precies over een grensgebied heenrijd van het radiostation. In het ene gebied (meer richting westen van het land) zit de zender op een bepaalde frequentie, maar in het andere gebied (meer naar het oosten) zit de zender op een andere frequentie. Ik rijd precies in dit overgangsgebied, waardoor ik vaak wel last heb van variabele kwaliteit van ontvangst. Zie bijvoorbeeld deze website en zie over welke frequenties je favoriete radiostation per locatie varieert.

Als je binnen de dekking van één frequentie blijft, dan heb je veel minder (lees: bijna geen) last van storing.

En merk je dat met een autoradio minder? Ik veronderstel dat die ook gewoon zelf zijn frequentie aanpast?

( Ben belg dus ik zal een andere site moeten nakijken *D )
 
Topic is verzet naar techiek vragen en antwoorden dit mag dicht :$

Grin... ik had het topic juist UIT techniek gehaald en in Algemeen neergezet.

Techniek gaat echt over de techniek van de motorfiets, niet allerlei aanverwante dingen.


Je kan zelf geen topic's verzetten, dan zou je een nieuw topic aan hebben moeten maken. En die ga ik dan weer dichtgooien, onder techniek dan tenminste, dan kan deze open blijven staan :)
 
Grin... ik had het topic juist UIT techniek gehaald en in Algemeen neergezet.

Techniek gaat echt over de techniek van de motorfiets, niet allerlei aanverwante dingen.


Je kan zelf geen topic's verzetten, dan zou je een nieuw topic aan hebben moeten maken. En die ga ik dan weer dichtgooien, onder techniek dan tenminste, dan kan deze open blijven staan :)

Haha aaah ok, ik dacht al wel dat ik het in techniek eerst gezet had. my bad ;)
 
Ik heb de Sena en ben er zeer over te spreken. Zeer goede speakers, ook zeer goede kwaliteit van ruisonderdrukking (mensen geloven nooit dat ik op de motor zit als ik soms bel, zo stil is het.. ook als ik 130+ rij). Knop is makkelijk te bedienen, functies zijn ook redelijk makkelijk te onthouden. Prima ding dus.

Wat ik minder vind aan de Sena is dat wanneer je naar de FM radio luistert je geen bluetooth audio meer binnen krijgt; telefoon, navigatie, FM en bluetooth hebben allemaal hun prioriteit en er kan er maar één tegelijkertijd worden afgespeeld. En je kunt die prioriteit niet aanpassen.
Oftewel, als je bv flitsmeister aan hebt staan op de mobiel en je luistert tegelijkertijd naar de FM radio, dan heb je geen kokosnoot aan flitsmeister (alhoewel daar dan toevallig wel een optie in zit om de melding als een telefoongesprek te simuleren).

Daarom heb ik nu altijd gewoon internet radio aan via bluetooth, probleem opgelost (en met een 2GB abbo kan dat er prima uit). Of je zet even 100 uur aan muziek op je mobiel, ram het spul op shuffle en je bent de komende tijd ook klaar.

Daarnaast nog in mini minpuntje (wellicht al opgelost in firmware update?): als je de FM radio aan hebt staan en je zet deze, zoals ik, op een zeer laag volume dan is het volume van de ringtone als je gebeld wordt ook zeer laag. Zo laag dat je die dus gewoon mist. De enige manier om die te herkennen is dat de radio af en toe hapert (valt volume even weg voor de ringtone).

Maar... al met al zou ik zo weer voor deze set gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Sena en ben er zeer over te spreken. Zeer goede speakers, ook zeer goede kwaliteit van ruisonderdrukking (mensen geloven nooit dat ik op de motor zit als ik soms bel, zo stil is het.. ook als ik 130+ rij). Knop is makkelijk te bedienen, functies zijn ook redelijk makkelijk te onthouden. Prima ding dus.

Wat ik minder vind aan de Sena is dat wanneer je naar de FM radio luistert je geen bluetooth audio meer binnen krijgt; telefoon, navigatie, FM en bluetooth hebben allemaal hun prioriteit en er kan er maar één tegelijkertijd worden afgespeeld. En je kunt die prioriteit niet aanpassen.
Oftewel, als je bv flitsmeister aan hebt staan op de mobiel en je luistert tegelijkertijd naar de FM radio, dan heb je geen kokosnoot aan flitsmeister (alhoewel daar dan toevallig wel een optie in zit om de melding als een telefoongesprek te simuleren).

Daarom heb ik nu altijd gewoon internet radio aan via bluetooth, probleem opgelost (en met een 2GB abbo kan dat er prima uit). Of je zet even 100 uur aan muziek op je mobiel, ram het spul op shuffle en je bent de komende tijd ook klaar.

Daarnaast nog in mini minpuntje (wellicht al opgelost in firmware update?): als je de FM radio aan hebt staan en je zet deze, zoals ik, op een zeer laag volume dan is het volume van de ringtone als je gebeld wordt ook zeer laag. Zo laag dat je die dus gewoon mist. De enige manier om die te herkennen is dat de radio af en toe hapert (valt volume even weg voor de ringtone).

Maar... al met al zou ik zo weer voor deze set gaan.


Wel raar dat die fm radio ook bv je nav enzo uitschakeld. Ik ben benieuwd of het met die andere ook zo is. Dit is ook de eerste keer dat ik dat hoor. ( Andersom heb ik het nog niet gehoord natuurlijk :D )
 
Navigatie krijgt wel prioriteit boven de FM radio (kennelijk is er binnen het bluetooth protocol wel speciaal iets voor navigatie).

In de handleiding staat ook:
The SMH5-FM operates in the following order of priority:

(Highest)
Mobile Phone,
Intercom,
Music sharing by Bluetooth stereo music,
FM Radio,
Bluetooth Stereo Music
(Lowest)

A lower priority function is always interrupted by a higher priority function. For example, stereo music is interrupted by intercom call, and intercom conversation is interrupted by incoming mobile phone
call.
 
Ik heb de Sena en ben er zeer over te spreken. Zeer goede speakers, ook zeer goede kwaliteit van ruisonderdrukking (mensen geloven nooit dat ik op de motor zit als ik soms bel, zo stil is het.. ook als ik 130+ rij). Knop is makkelijk te bedienen, functies zijn ook redelijk makkelijk te onthouden. Prima ding dus.

Wat ik minder vind aan de Sena is dat wanneer je naar de FM radio luistert je geen bluetooth audio meer binnen krijgt; telefoon, navigatie, FM en bluetooth hebben allemaal hun prioriteit en er kan er maar één tegelijkertijd worden afgespeeld. En je kunt die prioriteit niet aanpassen.
Oftewel, als je bv flitsmeister aan hebt staan op de mobiel en je luistert tegelijkertijd naar de FM radio, dan heb je geen kokosnoot aan flitsmeister (alhoewel daar dan toevallig wel een optie in zit om de melding als een telefoongesprek te simuleren).

Daarom heb ik nu altijd gewoon internet radio aan via bluetooth, probleem opgelost (en met een 2GB abbo kan dat er prima uit). Of je zet even 100 uur aan muziek op je mobiel, ram het spul op shuffle en je bent de komende tijd ook klaar.

Daarnaast nog in mini minpuntje (wellicht al opgelost in firmware update?): als je de FM radio aan hebt staan en je zet deze, zoals ik, op een zeer laag volume dan is het volume van de ringtone als je gebeld wordt ook zeer laag. Zo laag dat je die dus gewoon mist. De enige manier om die te herkennen is dat de radio af en toe hapert (valt volume even weg voor de ringtone).

Maar... al met al zou ik zo weer voor deze set gaan.

Nee hoor. Volume is per onderdeel in te stellen. Even een uitgaand gesprek en je kunt je telefoon volume instellen. Deze onthoud hij en is niet gekoppeld aan het volume van je muziek
 
Nee hoor. Volume is per onderdeel in te stellen. Even een uitgaand gesprek en je kunt je telefoon volume instellen. Deze onthoud hij en is niet gekoppeld aan het volume van je muziek
Dat is niet het volume wat ik bedoel. Ik bedoel echt het volume van de ringtone, dus dat je hoort dat je gebeld wordt. Deze wordt afgespeeld op het volume wat je op dat moment hebt, niet op het 'algemene' volume of het bel volume.
Na wat telefoontjes gemist te hebben, heb ik uiteraard het e.e.a. getest om erachter te komen ;)
 
En trouwens momenteel neig ik naar de sena.

Maar kan je de sena ook koppelen met niet sena toestellen? Die cardo kan dat wel blijkbaar.
 
De Sena is ook geschikt om te koppelen met niet-Sena toestellen. :) Wordt beschreven op de website van het product:

CROSS-BRAND INTERCOM COMPATIBILITY

Universal Intercom™ capability

Even if your companions don’t have Sena gear, the SMH5-FM uses the Universal Intercom™ protocol, which allows your gear to work with their gear, regardless of brand.
 
En merk je dat met een autoradio minder? Ik veronderstel dat die ook gewoon zelf zijn frequentie aanpast?

( Ben belg dus ik zal een andere site moeten nakijken *D )

Oh, en om nog op je eerdere vraag in te gaan: in de autoradio's waar ik ervaring mee heb, krijg je ook radio-ontvangst met ruis als je radiostation verschuift naar een andere frequentie. Dit is in mijn beleving wel minder abrupt hoorbaar dan bij de Sena.

Al met al denk ik dat je een hele goede intercomset met radio hebt als je de Sena koopt. Ik heb voordat ik hem kocht ook even goed gekeken naar ervaringen van anderen ermee. Daarbij kwam als een van de weinige minpunten naar voren dat er een 'puist' op je helm zit, omdat hij redelijk uitsteekt. Maar dat boeit me niet zo, want de bediening is daardoor wel supermakkelijk (ook met handschoenen).
 
Oh, en om nog op je eerdere vraag in te gaan: in de autoradio's waar ik ervaring mee heb, krijg je ook radio-ontvangst met ruis als je radiostation verschuift naar een andere frequentie. Dit is in mijn beleving wel minder abrupt hoorbaar dan bij de Sena.

Al met al denk ik dat je een hele goede intercomset met radio hebt als je de Sena koopt. Ik heb voordat ik hem kocht ook even goed gekeken naar ervaringen van anderen ermee. Daarbij kwam als een van de weinige minpunten naar voren dat er een 'puist' op je helm zit, omdat hij redelijk uitsteekt. Maar dat boeit me niet zo, want de bediening is daardoor wel supermakkelijk (ook met handschoenen).

Op de auto radio heb ik hier eigenlijk geen enkel probleem mee ( in belgië *D ).
Mss moet ik dan maar gewoon de smh5 kopen, scheelt toch ook weer enkele "tientjes" zoals jullie zeggen :P .
Straks als ik thuis eens bekijken of daar nog andere verschillen bij zijn buiten de radio functie.

Alvast bedankt iedereen :} :t :]
 
Laatst bewerkt:
Betere speakers en beter bereik (bijna dubbele). Beide zijn het extra geld wel waard lijkt me. Want je wilt gewoon ook bij 130+ alles nog goed kunnen verstaan (alhoewel dat ook prima kan zijn bij de niet FM versie, online lees ik dat de speakers van de FM wel echt beter zijn). En bereik kun je nooit genoeg hebben.

Was ook de reden voor mij om voor de FM te gaan. Tegenwoordig hebben ze ook een smh5 multicom om het makkelijker te maken :+
 
Betere speakers en beter bereik (bijna dubbele). Beide zijn het extra geld wel waard lijkt me. Want je wilt gewoon ook bij 130+ alles nog goed kunnen verstaan (alhoewel dat ook prima kan zijn bij de niet FM versie, online lees ik dat de speakers van de FM wel echt beter zijn). En bereik kun je nooit genoeg hebben.

Was ook de reden voor mij om voor de FM te gaan. Tegenwoordig hebben ze ook een smh5 multicom om het makkelijker te maken :+


Ja dat wou ik nog opzoeken, maar die speakers zijn voor mij inderdaad ook nodig! Is een vette meerwaarde :}

Wat is het grote verschil met die multicom? Als ik vragen mag :)

Edit : ik veronderstel

"DESIGNED FOR EASY INSTALLATION & REMOVAL
Our simplest clamp design yet

The SMH5 MultiCom was designed to easily snap on and off of user’s helmets. The Quick Clamp allows the unit to be quickly and effortlessly installed and then transferred between helmets – ideal for motorcycle training courses, tours or rentals. In addition to the simple installation, the jog dial and large intercom button on the SMH5 MultiCom make for an intuitive user interface that’s easy to control while riding for riders new or old!"



Dus eigenlijk voor als je meerdere helmen hebt? Of is er nog iets dat ik over het hoofd zie :/
 
Laatst bewerkt:
Ja dat wou ik nog opzoeken, maar die speakers zijn voor mij inderdaad ook nodig! Is een vette meerwaarde :}

Wat is het grote verschil met die multicom? Als ik vragen mag :)

Edit : ik veronderstel

"DESIGNED FOR EASY INSTALLATION & REMOVAL
Our simplest clamp design yet

The SMH5 MultiCom was designed to easily snap on and off of user’s helmets. The Quick Clamp allows the unit to be quickly and effortlessly installed and then transferred between helmets – ideal for motorcycle training courses, tours or rentals. In addition to the simple installation, the jog dial and large intercom button on the SMH5 MultiCom make for an intuitive user interface that’s easy to control while riding for riders new or old!"



Dus eigenlijk voor als je meerdere helmen hebt? Of is er nog iets dat ik over het hoofd zie :/

Ja, voor als je hem vaker zou moeten overzetten tussen meerdere helmen, dus dat heb je goed gezien. ;) Of voor als je je helm niet graag beplakt met een permanente mount, dan is die MultiCom een alternatief. Maar het verschilt per helm hoe goed dit werkt, bij mij bleef die klauw niet echt goed zitten en heb ik gewoon de mount met sticker gebruikt. Die plakt heel goed, dus je hoeft niet bang te zijn dat je hem onderweg verliest. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan