Motorrevisie

Ceebee400Tee

MF veteraan
13 jan 2003
1.229
0
Utrecht
Hoi mensen, omdat ik nu superveel tijd heb (not...) ben ik begonnen om het motorblok van mijn Cb550f te reviseren. Aanleiding was een (bescheiden) rookwolk uit de uitlaat en een bonkend/klapperend uit het blok. Ik heb nu de kop, cilinder en zuigers gedemonteerd. Zo zag het zaakje eruit toen ik het openmaakte:

full


Op zich ziet het er goed uit allemaal (ja ik weet het, de foto's zijn onscherp; goedkope camera...) De nokkenas en zuigers/cilinders zijn nog in goede staat. Ik heb alleen de zuigers nog opgemeten (met een schuifmaat, dus niet heel nauwkeurig) maar zal het binnenkort op de TU met een micrometer nameten.
 
Nadeel is dat bij demonteren van de zuigerveren van de laatste zuiger, de 2e veer gebroken is :(
full

Ik denk dat ik maar even ga investeren en overal nieuwe zuigerveren monteer (4 x 25 pleuro) zodat ie iig weer optimale compressie heeft.
 
Het grote nieuws is eigenlijk dat ik geen voelbare speling op de krukas (big-end-lagers) heb kunnen ontdekken! Gemaild met Fourdeel en Johan vertelde mij dat het waarschijnlijk aan de carbs ligt, dat ze niet synchroon staan.
:) :) :) --> Effe synchroniseren en bonkend geluid pleite? Ik hoop het zo!!!

Verder is de nokkenasketting niet goed meer. Een tandje van de "tandheugel" in de spanner is afgebroken, waardoor ie altijd maximaal gespannen staat. Toch was de ketting goed te horen. Ik ga dus even een nieuwe nokkenasketting bij Roukama bestellen en een 2ehands spanner bij Fourdeel halen (samen met de zuigerveren..)

Ook heb ik ontdekt dat een uitlaatklepgeleider wat uitgesleten is (iig meer dan de inlaatklepgeleider) dus ik ben aan het overwegen deze ook te laten vervangen. De andere 6 kleppen heb ik nog niet gecontrolleerd, maar zal er wel hetzelfde aan toe zijn vermoed ik :? Dat verklaart iig het roken uit de uitlaat bij warme motor en lagere toerentallen.

Iemand een idee wat dat gaat kosten, om ze allemaal te laten vervangen??? In elk geval ga ik de klepseals vervangen!
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik maar even ga investeren en overal nieuwe zuigerveren monteer (4 x 25 pleuro) zodat ie iig weer optimale compressie heeft.
Dan zou ik ook ff de cilinders laten honen. Is niet zo heel duur, goedkoper dan een setje zuigerveren iig.
(Niet vergeten welke zuiger bij welke cilinder hoort. ;) )
 
1
Effe synchroniseren en bonkend geluid pleite? Ik hoop het zo!!!

2
Iemand een idee wat dat gaat kosten, om ze allemaal te laten vervangen??? In elk geval ga ik de klepseals vervangen!
1
Best redelijk kans. :)

2
Ik denk beter proberen een sloop-kopje te nemen & kleppenspul laten slijpen. Bij mij in de buurt kost kleppenslijpen ruim 100 euro. Nieuwe klepgeleiders weeknie maar ik ben bang dat 't onevenredig duur is.
 
Het grote nieuws is eigenlijk dat ik geen voelbare speling op de krukas (big-end-lagers) heb kunnen ontdekken! Gemaild met Fourdeel en Johan vertelde mij dat het waarschijnlijk aan de carbs ligt, dat ze niet synchroon staan.
:) :) :) --> Effe synchroniseren en bonkend geluid pleite? Ik hoop het zo!!!

Verder is de nokkenasketting niet goed meer. Een tandje van de "tandheugel" in de spanner is afgebroken, waardoor ie altijd maximaal gespannen staat. Toch was de ketting goed te horen. Ik ga dus even een nieuwe nokkenasketting bij Roukama bestellen en een 2ehands spanner bij Fourdeel halen (samen met de zuigerveren..)

Ook heb ik ontdekt dat een uitlaatklepgeleider wat uitgesleten is (iig meer dan de inlaatklepgeleider) dus ik ben aan het overwegen deze ook te laten vervangen. De andere 6 kleppen heb ik nog niet gecontrolleerd, maar zal er wel hetzelfde aan toe zijn vermoed ik :? Dat verklaart iig het roken uit de uitlaat bij warme motor en lagere toerentallen.

Iemand een idee wat dat gaat kosten, om ze allemaal te laten vervangen??? In elk geval ga ik de klepseals vervangen!

Synchroon stellen helpt zeer veel mbt klapperen. Mijn ceebeetje 4 rammelde er goed oplos, na het synchroniseren liep ze als een goed geoliede naaimachine. :)
 
Dan zou ik ook ff de cilinders laten honen. Is niet zo heel duur, goedkoper dan een setje zuigerveren iig.
(Niet vergeten welke zuiger bij welke cilinder hoort. ;) )

En ff na laten meten of je niet te veel ruimte overhoud voor je zuigertjes (anders heb ik hier nog wel een setje van een GS550 liggen O-) (56mm)).

Klepgeleiders waren voor mijn suz-brik erg duur (exacte prijs weet ik niet meer).

PS: Is die 2e zuiger echt lichter van kleur?
 
Bedankt voor de reacties mannen! Heb nog effe contact met Fourdeel gehad. Johan zei dat het op zich geen kwaad kan als er een beetje speling op de klepgeleiders zit. Dus ik laat dat maar even ziteen en gooi er nieuwe klepseals in en dan kijken we wel hoe lang het houdt. (scheelt iig weer pieken :9 )

Opnieuw honen van de cilinders lijkt me niet nodig. Ze zitten nog prima binnen de toleranties en op zich zijn de zuigerveren nog goed. Maar als ik bij 1 cilinder er nieuwe zuigerveren ingooi en bij de andere niet, kun je wel compressieverschil krijgen (volgens Johan.) Ik denk dus dat ik sowieso alle zuigerveren vervang. Die ene veer brak ook heel gemakkelijk; heb alle andere veren zonder problemen kunnen verwijderen en deze brak spontaan af...

Heb weinig tijd, maar ik zal jullie op de hoogte houden!
 
Synchroon stellen helpt zeer veel mbt klapperen. Mijn ceebeetje 4 rammelde er goed oplos, na het synchroniseren liep ze als een goed geoliede naaimachine. :)

Ik hoop dat het werkt!!! Heeft er iemand tijd/zin/aparatuur om t.z.t. met mij mijn carbs af te stellen tegen een vergoeding in de trant van een goede fles wijn/doos sigaren/o.i.d. ? Bij voorbaat dank! :}

Maakt niet uit als het wat verder weg is van Utrecht... :]
 
Laatst bewerkt:
En ff na laten meten of je niet te veel ruimte overhoud voor je zuigertjes (anders heb ik hier nog wel een setje van een GS550 liggen O-) (56mm)).

Klepgeleiders waren voor mijn suz-brik erg duur (exacte prijs weet ik niet meer).

PS: Is die 2e zuiger echt lichter van kleur?

Nu is ie zeker lichter van kleur, heb hem namelijk even schoongemaakt en gepolijst :) Zonder gekheid: alle zuigers zien er nog goed uit, evenals de cilinders.

Zuigers van een Soes gaan BTW niet echt passen; de boring van CB550'tjes is 58,5 mm.
 
Op zondag 16 november 2003 15:04 schreef Ceebee400Tee het volgende:
Opnieuw honen van de cilinders lijkt me niet nodig. Ze zitten nog prima binnen de toleranties en op zich zijn de zuigerveren nog goed....

Nieuwe veren zonder honen heeft weinig zin, in het begin lijkt het een verbetering , maar na verloop van tijd gaan de veren zich zetten en komt de on-rondheid van je cilinders weer voren. Als je cilinders maar enigszins onrond zijn( en dat zijn ze, meet maar na) is een hoonsteen het beste dat je ze kunt geven. Honen kost echt de wereld niet en de nieuwe veren dichten stukken beter af.
 
Wat ik trouwens gisteren gekocht heb:

full


Ben er superblij mee! De man waar ik hem van kocht, vond dat ie eigenlijk niet meer in goede staat is. 2 scheurtjes...
 
Er zitten 2 van dit soort scheuren in, voor de rest issie helemaal gaaf!!!

full


stukje fietsband erachter plakken met contactlijm en hij is weer helemaal ready-to-use... :)
 
Ik zat aan zoiets te denken:

misc


Ik vind alleen de kleur niet zo mooi, de combinatie van geel met metallic grijs (van het frame)
 
Nieuwe veren zonder honen heeft weinig zin, in het begin lijkt het een verbetering , maar na verloop van tijd gaan de veren zich zetten en komt de on-rondheid van je cilinders weer voren. Als je cilinders maar enigszins onrond zijn( en dat zijn ze, meet maar na) is een hoonsteen het beste dat je ze kunt geven. Honen kost echt de wereld niet en de nieuwe veren dichten stukken beter af.

Maar na het honen moet je toch overmaat-zuigers monteren, etc? Of is dat alleen na opboren?
hoeveel gaat er van de wanddikte af bij honen?

------
edit: heb een beetje zitten lezen op internet, ik las idd dat het het beste is om cilinders te laten honen voordat je nieuwe zuigerveren monteert. Het nadeel is dat je meestal ook nieuwe zuigers nodig hebt. Dat wordt dus een dure grap!

Ik vervang dan misschien toch maar alleen de veer/veren van de 4e zuiger. De andere zuigers zijn op zich nog goed, maar er is er dus eentje gebroken bij demontage. Die moet dus vervangen worden. Als het verder niet veel uitmaakt qua compressie (ik bedoel: als ze dan toch weer snel verslijten ofzo) laat ik die andere veren lekker zitten. Ik denk dat het roken van de motor al een stuk minder is na vervanging van de klepseals (was namelijk vooral na een rit bij stilstaand gasgeven duidelijk te zien...) Dus plan de campagne is nu: 1 set zuigerveren vervangen, klepseals vervangen, kleppen opnieuw inslijpen, nieuwe nokkenasketting en -spanner, alles monteren en carbs sync-en.
Denken jullie dat dit een verstandige move is? Bedankt voor het meedenken! :}



 
Laatst bewerkt:
Op zondag 16 november 2003 17:49 schreef Ceebee400Tee het volgende:Maar na het honen moet je toch overmaat-zuigers monteren, etc? Of is dat alleen na opboren?
hoeveel gaat er van de wanddikte af bij honen?

Met honen wordt er maar een minimaal laagje uit de cilinderwand verwijderd, theoretisch heeft dit laagje een dikte van {grootste diameter}-{kleinste diameter}. Je praat hier over enkele honderste milimeters. Eigenlijk wordt hij gewoon weer rondgepoetst. Je cilinder zal door de aanlegkracht van de zuiger altijd iets ovaal worden, dit is vaak goed te zien aan de oude hoonsporen als deze nog aanwezig zijn.
 
Mooi zadeltje hoor. Let er alleen even goed op dat die 2 scheurtjes niet verder gaan. Ze zitten precies op de plek waar je zit dus dan kan het snel gaan.
 
Als je met die klepjes ff bij mij komt, dan zal ik ze wel voor je slijpen (ps. neem dan ook ff de kop mee, is wel handig) voor een paar goede flessen wijn (geen aldi he :9 ). Verders

1. zadeldekje ; ff demonteren en aan de binnenzijde een stukje erop laten zetten door de schoenmaker.

2. Honen ; effect ervan is dat de zijkanten weer ruw worden en beter de olie geleiden (mits machinaal gehoont, met de hand zijn de sporen te recht en heeft het weinig zin). Overmaat zuigers zijn bij honen niet nodig (tenzij je natuurlijk tegen de tolerantiegrens aanzit, dan kan het net een zetje geven). Nieuwe zuigerveren zonder honen heeft weinig nut.

3. klepseals is waarschijnlijk voldoende voor het walmen.

tria
 
Als je met die klepjes ff bij mij komt, dan zal ik ze wel voor je slijpen (ps. neem dan ook ff de kop mee, is wel handig) voor een paar goede flessen wijn (geen aldi he :9 ). Verders

1. zadeldekje ; ff demonteren en aan de binnenzijde een stukje erop laten zetten door de schoenmaker.

2. Honen ; effect ervan is dat de zijkanten weer ruw worden en beter de olie geleiden (mits machinaal gehoont, met de hand zijn de sporen te recht en heeft het weinig zin). Overmaat zuigers zijn bij honen niet nodig (tenzij je natuurlijk tegen de tolerantiegrens aanzit, dan kan het net een zetje geven). Nieuwe zuigerveren zonder honen heeft weinig nut.

3. klepseals is waarschijnlijk voldoende voor het walmen.

tria

0. Een pááár flesjes wijn... Zuiplap! ;) ;) Bedankt voor het aanbod Triaatje, erg aardig van je, maar kleppen inslijpen kan ik zelf wel. --> Beetje slijppasta tussen klep en zitting, draaien, af en toe even oplichten en weer draaien totdat het vlak weer mooi grijs is.

1. De schoenmaker raadde mij aan er een stukje fiets(binnen)band onder te plakken.

2. Dan vervang ik alleen van zuiger 4 de veren.

3. Dat denk ik ook!

Bedankt voor je tips! Aan iedereen: alle commentaar en kritiek is welkom!
 
Wat ik trouwens gisteren gekocht heb:

(Afbeelding)

Ben er superblij mee! De man waar ik hem van kocht, vond dat ie eigenlijk niet meer in goede staat is. 2 scheurtjes...


Hee, dat zadel ken ik ;) Was me aangeboden door een vent. Moment dat ik wat wilde afspreken komt ie met het verhaal dattie het weggedaan heeft naar een vent in den Haag die met een paardenzadel rondreed. :( En bedankt. lekkere afspraken. Maar goed: heb jij het in den Haag gekocht van iemand?
 
Hee, dat zadel ken ik ;) Was me aangeboden door een vent. Moment dat ik wat wilde afspreken komt ie met het verhaal dattie het weggedaan heeft naar een vent in den Haag die met een paardenzadel rondreed. :( En bedankt. lekkere afspraken. Maar goed: heb jij het in den Haag gekocht van iemand?

Euh, nee :? Dat verhaal dat ie hem ging verkopen aan die man in Den Haag klopt niet helemaal, want ik had tegelijk met die man geboden. uiteindelijk heeft ie hem dus aan mij verkocht, want ik heb gelijk het stuurtje, knipperlichten, etc. erbij gekocht. Hij wou zijn zooi een beetje opruimen en blijkbaar was mijn bod hoog genoeg...

Het spijt me voor je, ik wist niet dat jij ook met hem in onderhandeling was. Maarreh, nee ik wil 'm niet aan je doorverkopen! })

;) ;) ;)
 
Bij het monteren van nieuwe zuigerveren is het inderdaad nodig de cilinders te laten hohnen, dit i.v.m. het inlopen van de nieuwe veren, er zet zich aan de binnenkant van de cilinders n.l. een soort glasachtig laagje af, en dit is zo hard dat de zuigerveren niet in kunnen slijten.
Gevolg: roken, meer benzine verbruiken en minder trekkracht
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan