36000km klepspeling OK of niet??

Marrcel

Die hard MF'er
22 apr 2003
382
36
023
vandaag was het een heerlijke regenachtige dag om de srad de huiskamer in te rijden.Eigenlijk had ik dit al bij 24000km moeten doen, maar goed.

resultaat:
uitlaatklep speling cilinder 1,2,3,4: (25/25)(30/30)(22/25)(25/25)
inlaatklep speling cilinder 1,2,3,4: (12/12)(15/15)(15/15)(15/15)

uitlaat spec is 0,200 - 0,300
inlaat spec is 0,100 - 0,200

Nu zou je kunnen zeggen het ligt binnen spec. of zou ik toch voor die 22 en 12 nieuwe sjimms halen. Wat zouden jullie doen???
 
vandaag was het een heerlijke regenachtige dag om de srad de huiskamer in te rijden.Eigenlijk had ik dit al bij 24000km moeten doen, maar goed.

resultaat:
uitlaatklep speling cilinder 1,2,3,4: (25/25)(30/30)(22/25)(25/25)
inlaatklep speling cilinder 1,2,3,4: (12/12)(15/15)(15/15)(15/15)

uitlaat spec is 0,200 - 0,300
inlaat spec is 0,100 - 0,200

Nu zou je kunnen zeggen het ligt binnen spec. of zou ik toch voor die 22 en 12 nieuwe sjimms halen. Wat zouden jullie doen???


Bij de 48.000 kijken wat er gedaan dient te worden.
Nu dichtmaken en weer rijden.
 
ja dat zijn inderdaad de 2 keuzen nu doen of later. Ik heb 'm weer dicht gemaakt. Als ik die sjimms nu op de hoek van de straat direkt kon omruilen zou ik het gelijk gedaan hebben.
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig of deze verschillen er al vanaf het begin (zeg 5000 km) erin hebben gezeten. Hoe snel zou het nog verder verlopen naar 48000km? Of gaat dat verlopen na 30000km errug langzaam? heeft iemand daar ervaring mee???
 
ja dat zijn inderdaad de 2 keuzen nu doen of later. Ik heb 'm weer dicht gemaakt. Als ik die sjimms nu op de hoek van de straat direkt kon omruilen zou ik het gelijk gedaan hebben.
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig of deze verschillen er al vanaf het begin (zeg 5000 km) erin hebben gezeten. Hoe snel zou het nog verder verlopen naar 48000km? Of gaat dat verlopen na 30000km errug langzaam? heeft iemand daar ervaring mee???


Volgens mij verloopt die handel niet zo veel.
In het begin zet de boel zich. Daarna heb je te maken met slijtage.
Die hangt af van je rijstijl (warm rijden enz.) en van de gebruikte olie.

Na verloop van tijd komen de kleppen strakker te staan.
Zolang ze binnen de tolerantie zitten is er niks aan de hand.
Te strakke kleppen kan tot verbrande kleppen leiden. Of in het ergste geval raken de kleppen de zuiger.
 
Lekker laten zo, klepspeling verloopt vooral in het begin, neem een bijv een R1, eerste keer kleppen meten is bij 42.000 km
En ze zitten gewoon binnen de specs.
Ik kan me sims gewoon omruilen bij de motorzaak om de hoek, tegen een kleine bijbetaling.
 
Terug
Bovenaan Onderaan