hakinnen
MF veteraan
Klassieker of brik?
Zoals iedereen zeg ik ook wel eens terugdenkend aan een motor die ik ooit eens heb verkocht, shit, had ik dat ding maar nooit weggedaan, die dingen zijn nu klassiek en hebben dus verzamelwaarde.
Of andersom, dat ik ooit eens voor weinig een bepaalde motor kon kopen en dat toen niet gedaan heb omdat het model niet zo geliefd was terwijl datzelfde model nu een fiks aantal jaren later vet geld opbrengt!
Er zijn dus bepaalde motoren die met het verstrijken der jaren hun brikstatus zijn kwijtgeraakt en nu zeer gezocht zijn.
Toen ik een jaartje of 13 geleden mijn 72er GT750J kocht heb ik er toendertijd zo’n 1500 gulden voor betaald.
GT’’s hadden toen de brikkenstatus en de exemplaren die er nog waren werden veelvuldig gebruikt als woon-werk vervoer of als pekelfiets. Er waren dus niet veel GT’s die toen al als verzamelobject behandeld werden en meer onderhouden, gepoetst dan gebruikt werden
Anno nu is een Mooie en originele GT750 wel een klassieker waarbij vooral de 72er uitvoering de meest gezochte is. De nieuwprijs was in 1972 zo’n 5800 Gulden, Tegenwoordig brengt een in zeer goede origineelstaat verkerende 72er al gauw zo’n 4500 Euro op! Dat is dus flink meer als de nieuwprijs!
Ik ben dus blij dat ik de mijne nooit voor een appel en een ei heb weggedaan.
Ander voorbeeld, (shit, dit wordt een lang verhaal, maarja, ik ben er aan begonnen dus..)
Mijn Pa had een jaartje of 15 geleden de keuze uit 2 motoren. Een Suzuki GSX1100Katana of een Duc 900 Mike Hailwood replica.
De keuze was snel gemaakt, de Soes was kwalitatief beter, sneller sterker enz, dus het werd de Katana.
Wie wou er nou zo’n oude koningsasser Duc hebben, die dingen vraten toch big-ends en who the fuck was Mike Hailwood?
Ducati ’s MHR900 is nu zeer gezocht en de weinige originele exemplaren die er nog bestaan zijn veelal in handen van verzamelaars.
Het is wel een troost dat vandaag de dag ook een 1100Katana tot de echte klassiekers mag worden gerekend.
Het gaat hier dus om motoren die een jaartje of 15/20 geleden niet echt bijzonder waren maar die toendertijd wat betreft toekomstige klassieker status erg ondergewaardeerd werden.
Wat is nu mijn punt?
Ik zou dus wel eens willen weten met welke modellen die nu nog de echte brikstatus hebben hetzelfde staat te gebeuren? Is een nu 20 jaar oude Honda CB900 Bold’or over 10 jaar opeens heel bijzonder en dus geld waard?
Kawasaki”s Z1 (Z900) is behoorlijk in waarde gestegen de laatste jaren, de z1000 wat minder.
Is de eerste serie GPZ een klassieker van de toekomst? En wat te denken van een GS750/1000 of een cx500.
Een 1985 Suzuki GSX-R750 is volgens mij absoluut een rasechte klassieker van de toekomst, ik ben dus ook op zoek naar een 100% exemplaar.
Wie had er jaren gelden gedacht dat de CBX en Z1300 zespitters nu een hoop euro’s waard zouden zijn?
De vraag is dus, welke fietsen zijn toekomstige klassiekers? Wat is nu nog niks waard en over een aantal jaren wel.
En, waarom het ene model wel en het andere weer niet?
Jullie mening graag, ben benieuwd.
Gegroet maar weer,
Hakinnen
Zoals iedereen zeg ik ook wel eens terugdenkend aan een motor die ik ooit eens heb verkocht, shit, had ik dat ding maar nooit weggedaan, die dingen zijn nu klassiek en hebben dus verzamelwaarde.
Of andersom, dat ik ooit eens voor weinig een bepaalde motor kon kopen en dat toen niet gedaan heb omdat het model niet zo geliefd was terwijl datzelfde model nu een fiks aantal jaren later vet geld opbrengt!
Er zijn dus bepaalde motoren die met het verstrijken der jaren hun brikstatus zijn kwijtgeraakt en nu zeer gezocht zijn.
Toen ik een jaartje of 13 geleden mijn 72er GT750J kocht heb ik er toendertijd zo’n 1500 gulden voor betaald.
GT’’s hadden toen de brikkenstatus en de exemplaren die er nog waren werden veelvuldig gebruikt als woon-werk vervoer of als pekelfiets. Er waren dus niet veel GT’s die toen al als verzamelobject behandeld werden en meer onderhouden, gepoetst dan gebruikt werden
Anno nu is een Mooie en originele GT750 wel een klassieker waarbij vooral de 72er uitvoering de meest gezochte is. De nieuwprijs was in 1972 zo’n 5800 Gulden, Tegenwoordig brengt een in zeer goede origineelstaat verkerende 72er al gauw zo’n 4500 Euro op! Dat is dus flink meer als de nieuwprijs!
Ik ben dus blij dat ik de mijne nooit voor een appel en een ei heb weggedaan.
Ander voorbeeld, (shit, dit wordt een lang verhaal, maarja, ik ben er aan begonnen dus..)
Mijn Pa had een jaartje of 15 geleden de keuze uit 2 motoren. Een Suzuki GSX1100Katana of een Duc 900 Mike Hailwood replica.
De keuze was snel gemaakt, de Soes was kwalitatief beter, sneller sterker enz, dus het werd de Katana.
Wie wou er nou zo’n oude koningsasser Duc hebben, die dingen vraten toch big-ends en who the fuck was Mike Hailwood?
Ducati ’s MHR900 is nu zeer gezocht en de weinige originele exemplaren die er nog bestaan zijn veelal in handen van verzamelaars.
Het is wel een troost dat vandaag de dag ook een 1100Katana tot de echte klassiekers mag worden gerekend.
Het gaat hier dus om motoren die een jaartje of 15/20 geleden niet echt bijzonder waren maar die toendertijd wat betreft toekomstige klassieker status erg ondergewaardeerd werden.
Wat is nu mijn punt?
Ik zou dus wel eens willen weten met welke modellen die nu nog de echte brikstatus hebben hetzelfde staat te gebeuren? Is een nu 20 jaar oude Honda CB900 Bold’or over 10 jaar opeens heel bijzonder en dus geld waard?
Kawasaki”s Z1 (Z900) is behoorlijk in waarde gestegen de laatste jaren, de z1000 wat minder.
Is de eerste serie GPZ een klassieker van de toekomst? En wat te denken van een GS750/1000 of een cx500.
Een 1985 Suzuki GSX-R750 is volgens mij absoluut een rasechte klassieker van de toekomst, ik ben dus ook op zoek naar een 100% exemplaar.
Wie had er jaren gelden gedacht dat de CBX en Z1300 zespitters nu een hoop euro’s waard zouden zijn?
De vraag is dus, welke fietsen zijn toekomstige klassiekers? Wat is nu nog niks waard en over een aantal jaren wel.
En, waarom het ene model wel en het andere weer niet?
Jullie mening graag, ben benieuwd.
Gegroet maar weer,
Hakinnen