Brik of Klassiekerstatus in de toekomst?

hakinnen

MF veteraan
17 aug 2003
5.366
2
Maastricht
Klassieker of brik?

Zoals iedereen zeg ik ook wel eens terugdenkend aan een motor die ik ooit eens heb verkocht, shit, had ik dat ding maar nooit weggedaan, die dingen zijn nu klassiek en hebben dus verzamelwaarde.
Of andersom, dat ik ooit eens voor weinig een bepaalde motor kon kopen en dat toen niet gedaan heb omdat het model niet zo geliefd was terwijl datzelfde model nu een fiks aantal jaren later vet geld opbrengt!
Er zijn dus bepaalde motoren die met het verstrijken der jaren hun brikstatus zijn kwijtgeraakt en nu zeer gezocht zijn.
Toen ik een jaartje of 13 geleden mijn 72er GT750J kocht heb ik er toendertijd zo’n 1500 gulden voor betaald.
GT’’s hadden toen de brikkenstatus en de exemplaren die er nog waren werden veelvuldig gebruikt als woon-werk vervoer of als pekelfiets. Er waren dus niet veel GT’s die toen al als verzamelobject behandeld werden en meer onderhouden, gepoetst dan gebruikt werden
Anno nu is een Mooie en originele GT750 wel een klassieker waarbij vooral de 72er uitvoering de meest gezochte is. De nieuwprijs was in 1972 zo’n 5800 Gulden, Tegenwoordig brengt een in zeer goede origineelstaat verkerende 72er al gauw zo’n 4500 Euro op! Dat is dus flink meer als de nieuwprijs!
Ik ben dus blij dat ik de mijne nooit voor een appel en een ei heb weggedaan.

Ander voorbeeld, (shit, dit wordt een lang verhaal, maarja, ik ben er aan begonnen dus..)
Mijn Pa had een jaartje of 15 geleden de keuze uit 2 motoren. Een Suzuki GSX1100Katana of een Duc 900 Mike Hailwood replica.
De keuze was snel gemaakt, de Soes was kwalitatief beter, sneller sterker enz, dus het werd de Katana.
Wie wou er nou zo’n oude koningsasser Duc hebben, die dingen vraten toch big-ends en who the fuck was Mike Hailwood?
Ducati ’s MHR900 is nu zeer gezocht en de weinige originele exemplaren die er nog bestaan zijn veelal in handen van verzamelaars.
Het is wel een troost dat vandaag de dag ook een 1100Katana tot de echte klassiekers mag worden gerekend.

Het gaat hier dus om motoren die een jaartje of 15/20 geleden niet echt bijzonder waren maar die toendertijd wat betreft toekomstige klassieker status erg ondergewaardeerd werden.

Wat is nu mijn punt?
Ik zou dus wel eens willen weten met welke modellen die nu nog de echte brikstatus hebben hetzelfde staat te gebeuren? Is een nu 20 jaar oude Honda CB900 Bold’or over 10 jaar opeens heel bijzonder en dus geld waard?
Kawasaki”s Z1 (Z900) is behoorlijk in waarde gestegen de laatste jaren, de z1000 wat minder.
Is de eerste serie GPZ een klassieker van de toekomst? En wat te denken van een GS750/1000 of een cx500.
Een 1985 Suzuki GSX-R750 is volgens mij absoluut een rasechte klassieker van de toekomst, ik ben dus ook op zoek naar een 100% exemplaar.
Wie had er jaren gelden gedacht dat de CBX en Z1300 zespitters nu een hoop euro’s waard zouden zijn?

De vraag is dus, welke fietsen zijn toekomstige klassiekers? Wat is nu nog niks waard en over een aantal jaren wel.
En, waarom het ene model wel en het andere weer niet?

Jullie mening graag, ben benieuwd.

Gegroet maar weer,

Hakinnen ;)
 
In mijn straatje de 4L0. Nog meer als de 31K, t waren de éérste waterkoelers.
GSX1100 vind ik een typische toekomstige verzamelaarsfiets.


Hoe zou dat gaan met de R6sen en R1nen???
 
Het is wel een troost dat vandaag de dag ook een 1100Katana tot de echte klassiekers mag worden gerekend.

Hakinnen ;)

Ah, toch leuk om te horen dat ik op een klassieker rij in plaats van een oud Japans barrel :+ Hangt er trouwens wel vanaf waar je aan komt zetten, bij de Harley dealer wordt je weggekeken, Cok van den Heuvel komt er de zaak voor uit lopen...

full


De Suzuki GS1000S Wes Cooley replica (mijn vorige fiets) is nu zeker in originele staat al flink in waarde aan het stijgen, ook door de lagere verkoopaantallen TOV de "gewone" GS1000. Zou de GS1150 dezelfde richting opgaan?
De 1e GSX750R wordt ZEKER een klassieker.
 
De 2004 R1 en de eerste 916's (van wanneer zijn die??) lijken mij een goede kandidaat om over 35 jaar klassiek te zijn. 't Is alleen dat er zoveel van zijn verkocht. Maar ze blijven nooit allemaal origineel (omdat motoren om kunnen vallen en omdat mensen toch een unieke motor willen hebben). Om deze redenen zijn de motoren bij mij in de schuur altijd behoorlijk in prijs gekelderd ;) !!
 
2004 R1? Waarom?
De eerste serie 916 wordt volgens mij zeker een klassieker, de vroege 851 ook.
Ik bedoel eigenlijk ,welke motoren die nu nog brik zijn hebben over een aantal jaren de echte klassiekerstatus?
Een BMW K1 gegarandeerd ook , maar dat is nu dus niet echt een brik.

gr
Hakinnen
 
De hasj-puchies, waar er zó veel van waren zijn vlvl ook niet meer te betalen... Ook de R1 wordt een zeldzame fiets.
 
Van de Japanners zijn de Fireblade '92 en de R1 '98 zeker toekomstige klassiekers.
Iets ouder zijn de GSXR750 '85 en de CB1100R.
 
Ook de R1 wordt een zeldzame fiets.
Als je daarmee het 1ste model bedoelt (98 geloof ik) bedoelt heb je zeker gelijk. Die zie je nu maar af en toe meer rondrijden(itt tot 4-5 jaar terug), het lijkt alsof R's elke 2 jaar ingeruild worden voor het nieuwer model en dat ze dan op een of andere manier van de aardbodem verdwijnen...
 
Laatst bewerkt:
De hasj-puchies, waar er zó veel van waren zijn vlvl ook niet meer te betalen...
Olee,... en ik ben ook blij dat ik de mijne nooit weg heb gedaan. Niet voor het geld maar dit machientje heeft een grote emotionele waarde voor mij. Als ik een oude man ben en motorfietsen zijn te snel of als de staat wegens ouderdom mijn rijbewijs heeft afgenomen, gaat ik weer lekker op mijn puchie rondknorren.

het is wel verschil tussen liefhebbers van oude motoren.
De ene houd zijn oude fiets omdat ie het gewoon een geweldige apparaat vind. En op een gegeven moment blijkt het opeens een klassieker te zijn, of niet.
En je hebt vreemd genoeg ook de gene die een bepaalde motor kopen als soort van belegging.
 
2004 R1? Waarom?
Een BMW K1 gegarandeerd ook , maar dat is nu dus niet echt een brik.

gr
Hakinnen

De 2004 R1 vanwege het neiuwe tijdperk (1 op 1 verhouding) dat is ingeslagen. En omdat het een bloedmooie machine is. Aan de 98 R1 moest ik kwa schoonheid wennen. De 2004 is in een keer oogstrelend. De laatste 5 jaar heb ik eigenlijk geen behoefte gehad om een nieuwe fiets te kopen, maar nu weet ik wel wat ik met een winnend staatslot moet doen.

Een K1 is al klassiek (eigenlijk bij het uitkomen al).
 
De 2004 R1 vanwege het neiuwe tijdperk (1 op 1 verhouding) dat is ingeslagen. En omdat het een bloedmooie machine is. Aan de 98 R1 moest ik kwa schoonheid wennen. De 2004 is in een keer oogstrelend. De laatste 5 jaar heb ik eigenlijk geen behoefte gehad om een nieuwe fiets te kopen, maar nu weet ik wel wat ik met een winnend staatslot moet doen.

Een K1 is al klassiek (eigenlijk bij het uitkomen al).

Een evolutie van een bestaand model wordt nooit een echte klassieker. Alleen de eerste heeft dat recht. Zie Kawa Z serie, Honda Black bomber, Honda CB750 enz.
 
Ah, toch leuk om te horen dat ik op een klassieker rij in plaats van een oud Japans barrel :+ Hangt er trouwens wel vanaf waar je aan komt zetten, bij de Harley dealer wordt je weggekeken, Cok van den Heuvel komt er de zaak voor uit lopen...

(Afbeelding)

De Suzuki GS1000S Wes Cooley replica (mijn vorige fiets) is nu zeker in originele staat al flink in waarde aan het stijgen, ook door de lagere verkoopaantallen TOV de "gewone" GS1000. Zou de GS1150 dezelfde richting opgaan?
De 1e GSX750R wordt ZEKER een klassieker.


He Robinjo,
Jij hebt een 1100Kat?
Heb je mijn onderschrift gelezen?

Hakinnen
 
Misschien een CB-1 als toekomstige klasieker?

- Maar één model van gemaakt
- Beperkt aantal (twee jaar en twee maanden geproduceerd)
- Redelijk tijdloos design
- Onverwoestbaar

Zou het kunnen?
 
[over 'hasj-puchies']
Olee,... en ik ben ook blij dat ik de mijne nooit weg heb gedaan.
:^
Hoewel je het gezien mijn leeftijd misschien niet zou verwachten, heb ik mijn Puch VS50 ook nog op zolder staan. *D

On-topic:
Ik hoop ook maar dat mijn Z750GP ooit een klassieker-status toebedeeld krijgt, vooral als ik 'm wil verkopen! O-) :X
 
He Robinjo,
Jij hebt een 1100Kat?
Heb je mijn onderschrift gelezen?

Hakinnen

Uhm ja, ik heb je onderschrift gelezen...maar je kan misschien wel raden waarom ik daar niet op heb gereageerd. Ben er namelijk héél erg happy mee en wil hem niet meer weg doen. Maar als ik ooit in geldnood kom of zo ben je de 1e ;)
 
De Yamaha XS650 lijkt me ook wel een goede kandidaat, of kan dat niet omdat het een soort evolutie of modernere interpretatie van een Engelse twin is?
 
De XS650 is al een gewaardeerde klassieker (de eerste versie zekers,weet je wel wat je daar tegenwoordig voor betaald? ),maar denk ook aan "mijn" XS750; het was de eerste Japanse fiets met een europees uiterlijk.
Uiteraard omdat Yamaha Europe in Amsterdam destijds een dikke vinger in de ontwikkelings-pap had,maar toch...
Nu we het toch over klassieke viertakt Yams hebben,wat dacht je van de TX750?
Het grotere zusje van de XS650,beter bekend als "de slagroomklopper": de balansas klopte bij een te hoog oliepeil een schuimlaag op de olie,met alle desastreuse gevolgen (een oliepomp wil graag olie verpompen,geen lucht) vandien... :(
Trouwens,deze fiets is heel goed betrouwbaar te maken; goed letten op een correct olieniveau en de balanspijp tussen de uitlaataansluitingen verwijderen,zodat de rijwind betere toegang heeft tot de cylinderkop.
 
Wat zeggen jullie van een Yamaha GTS 1000 ...
M'n maatje heb't nog zo'n ding in de schuur staan en twijfeld om hem te verkopen omdat ie nu op een fireblade rijd ...
het idee om de GTS op te knappen (weer in nieuwstaat te brengen)
en als tweede brommert aan te houden ziet ie ook wel zitten met het oog op dat het een klasieker wordt

Massels Jack
 
Destijds is daar door mezelf ook wel over nagedacht, 'classic-potential'. Ik heb daar toen een artikeltje over ineen geknald met een grappige ondertoon. let wel, dergelijke, iets moeilijkere formules worden effectief gebruikt door mensen zoals de redactie van Classic Bike. Aandachtspunten blijven:
- vernieuwend, technisch dan wel op het vlak van vormgeving
- eventuele sportieve siblings (oude CZ-crossers, Bultaco-racers, Dakar-BMW's)
- productieaantallen en overlevingskansen
- herkomst van productie (exotiek versus massaproductie)

de link: http://www.motor-europe.com/news/readarticle.asp?item=400

veel leesplezier!
 
Wat zeggen jullie van een Yamaha GTS 1000 ...
M'n maatje heb't nog zo'n ding in de schuur staan en twijfeld om hem te verkopen omdat ie nu op een fireblade rijd ...
het idee om de GTS op te knappen (weer in nieuwstaat te brengen)
en als tweede brommert aan te houden ziet ie ook wel zitten met het oog op dat het een klasieker wordt

Massels Jack


Ik zou een fiets nooit kopen en opknappen omdat je denkt dat het wellicht wel eens een klassieker zou kunnen worden. Knap zo'n ding gewoon op omdat je het een leuke fiets vindt. Als je een restauratie goed doet dan zijn de kosten negen van de tien keer hoger dan dat de fiets uiteindelijk waard is. Ik zou een fiets waarin ik al mijn tijd heb gestoken bovendien niet makkelijk van de hand doen.... O-)
 
Vergeten erbij te zetten dat ie het een mooie fiets vind die bovendien heerlijk rijd, maar idd de pegels, tegenwoordig Euries genoemd hebben een aanmerkelijnk belang in het feit of die um aanhoud of niet

Groetsels Jack
 
Terug
Bovenaan Onderaan