450 EXC of een 525 EXC

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Sja... als je de keuze zou hebben? De 525 heeft meer vermogen als de 450, logisch. Met een gewicht van 90 kilo zou je dan voor de zwaarste kiezen. Aan de andere kant stuurt een 450 vele malen lichter, ook al heeft ze het zelfde gewicht. Ik neig dus ook meer naar een 450.

Wat denken jullie? :)
 
als je dan toch een andere ktm wil, doe mij die wielen dan :P

[edit ff on topic blijven]
kdenk dat het onderhoud bepalend zou zijn voor mij, als ik zou moeten kiezen
 
Sja... als je de keuze zou hebben? De 525 heeft meer vermogen als de 450, logisch. Met een gewicht van 90 kilo zou je dan voor de zwaarste kiezen. Aan de andere kant stuurt een 450 vele malen lichter, ook al heeft ze het zelfde gewicht. Ik neig dus ook meer naar een 450.

Wat denken jullie? :)

Ligt er aan wat je er mee wilt. Als je SM wilt dan zou ik zeker voor de 525 gaan. Als je serieus enduro wilt gaan rijden dan neem je de 450. Ik weeg zelf ook in de 90 en ik heb de 525 genomen. Op Offroad dagen zie je trouwens meer 525's dan 450's dus ik heb een beetje het idee dat een luie hobby rijder meer aan een 525 heeft.
 
als je dan toch een andere ktm wil, doe mij die wielen dan :P

[edit ff on topic blijven]
kdenk dat het onderhoud bepalend zou zijn voor mij, als ik zou moeten kiezen

Wie zegt dat de 620 weg gaat :P Met de tijd wel maar die wielen passen ook vast in een 525 / 450 ;)

Onderhoud maakt geen zak uit tussen de fietsen.

Ligt er aan wat je er mee wilt. Als je SM wilt dan zou ik zeker voor de 525 gaan. Als je serieus enduro wilt gaan rijden dan neem je de 450. Ik weeg zelf ook in de 90 en ik heb de 525 genomen. Op Offroad dagen zie je trouwens meer 525's dan 450's dus ik heb een beetje het idee dat een luie hobby rijder meer aan een 525 heeft.

Ik heb een stukje op de 450 van mijn broer gereden en dat gaat goed af.

Daarnaast zitten er bij ons in de Off road groep toch best veel 450's. Ook met zware jongens achter het stuur. Ze claimen allemaal dat de 525 een "stuk zwaarder" stuurt. Nu heb ik nog niet op de 525 gereden dus kan ik daar nog niet over oordelen.

Ohwja, SM is niet echt de hoogste prioriteid. Bagger gaat voor *O*
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een hobbyrijder met een 525, de volgende wordt een 450.Lichter sturen en genoeg power.Ik weeg zelf 74 kg,wellicht dat ik mijn armen ook wat minder ga voelen met wat minder vermogen.
 
Sja... als je de keuze zou hebben? De 525 heeft meer vermogen als de 450, logisch. Met een gewicht van 90 kilo zou je dan voor de zwaarste kiezen. Aan de andere kant stuurt een 450 vele malen lichter, ook al heeft ze het zelfde gewicht. Ik neig dus ook meer naar een 450.

Wat denken jullie? :)
Ik heb ook voor deze vraag gestaan. Op KTMtalk is er veel over te lezen.
Hoe kom je erbij dat een 450 vele malen lichter stuurt ?
Er is nl geen verschil in gyroscopisch effect omdat de 450 en de 525 dezelfde krukas en vliegwiel hebben. De zuiger van de 450 is dan wel wat lichter maar die draait niet rond en veroorzaakt dus geen gyro effect.
Daarbij rij je de 450 waarschijnlijk wat hoger in toeren waardoor gyro effect juist nog groter wordt... Rijwielgedeelte is hetzelfde.
Het enige verschil van de 450 met de 525 is dat ie wat minder koppel/vermogen geeft waardoor de meesten er in het terrein beter mee uit de voeten kunnen.

Wil je echt een lichter sturende machine dan moet je naar de lichtere korte slag krukas/vliegwiel combi. Bijvoorveeld een 400, maar dan heb je echt aanmerkelijk minder vermogen.
Verder zit ie in de SX blokken, maar die zijn lastig (eigenlijk niet) op kenteken te krijgen, en hebben nog wat nadeeltjes bij endurogebruik.
Er is ook een 450 met zo'n korte slag krukas erin: de 450 XC
Dat zou dan de ideale enduro zijn. Ik weet niet of die met kenteken leverbaar is.

Ikzelf hou het op de 525EXC, met mijn 72 kg })
In het zand is die meestal behoorlijk overpowered, maar het gas hoeft ook niet altijd open. En het ding loopt zo MOOI, afgelopen zondag kruip-door-sluip-door over blootgewoelde boomwortels: geen probleem.
Toegegeven: ik kom van een 620lc4 en heb nog nooit op zo'n 400/450 gereden.
En ik gebruik 'm ook voor supermoto, en dan heb ik het 525 vermogen bitter hard nodig. Als laatste kun je een blok ook lichter laten 'voelen' met een lichter vliegwiel (trail tech bij de meesten)
 
Ik ben bevriend met twee broers. De ene heeft een 450 en de ander een 525. Die kunnen dus zo nu en dan wisselen. Zij zijn het er over eens dat de 450 gewoon lichter rijdt. Ik zelf heb die ervaring nog niet. Ik heb alleen op de 450 van mijn broer gereden en dat kreng gaat echt af. Dus qua vermogen zal ik zeker niet te kort komen.

Het zal ook een beetje af hangen van wat ik tegen kom denk ik.
 
Ik ben een hobbyrijder met een 525, de volgende wordt een 450.Lichter sturen en genoeg power.Ik weeg zelf 74 kg,wellicht dat ik mijn armen ook wat minder ga voelen met wat minder vermogen.

Voel jij je armen dan ?
Die van mij voel ik na 5 min al helemaal niet meer...
 
Ik zou voor de DR-Z400 gaan :Y

Reden: geel is mooier :z

Nee ff serieus, als je hem voor SM (only) gaat gebruiken zou ik ZEKER voor de 525 gaan :] Waarom is al gezegt.
 
Quote:
Op dinsdag 25 oktober 2005 23:49 schreef The Saint het volgende:
[...]

Wie zegt dat de 620 weg gaat Met de tijd wel maar die wielen passen ook vast in een 525 / 450
[...]

achterwiel past zo, alleen ketting zit aan de andere kant dus band even omdraaien.
voorwiel is waarschijnlijk 20 mm. 525/450 is 26 mm as. maar hiervoor kun je bij sommer adapterbussen kopen voor 22euro en dan past dat ook weer.
 
525/450 is 26 mm as. maar hiervoor kun je bij sommer adapterbussen kopen voor 22euro en dan past dat ook weer.
Je kunt ook de lagers en tussenbus van een 26mm as in je naaf plaatsen. Past gewoon, is ietsje duurder maar schijnt wel stabieler te zijn.
 
heb je dat wel eens geprobeerd dan. Ik heb nog een wiel staan van een 620 maar volgens mij gaat dat lager nooit in de naaf passen
even opgezocht:
620 is bijv keerring 25x35x7
525 is keerring 35x47x7

dus dan zou volgens mijn simpele geest het lagergat net zo groot zijn als het gat in de naaf en mag het lager dus 0 mm dik zijn. zal denk ik niet echt werken. ;(
 
Laatst bewerkt:
heb je dat wel eens geprobeerd dan. Ik heb nog een wiel staan van een 620 maar volgens mij gaat dat lager nooit in de naaf passen
even opgezocht:
620 is bijv keerring 25x35x7
525 is keerring 35x47x7

dus dan zou volgens mijn simpele geest het lagergat net zo groot zijn als het gat in de naaf en mag het lager dus 0 mm dik zijn. zal denk ik niet echt werken. ;(

O ja... Ligt wel een beetje aan de naaf. Haan naven heb ik het dan over. Die hebben gewoon een paar verschillende naven en zetten daar verschillende lagers in voor verschillende types zodat ze niet zoveel verschillende naven hoeven te voeren.

Enneh.. Ik zou ook de 525 nemen.
 
Ik zou de 525 nemen.

Zo, nu ff uitleggen waarom.

Het "snellere sturen" van een 450 heb ik nooit gemerkt in het zand (nou kan ik ook niet rijden). Wel op gravel wegen en asfalt, maar daar heb ik meer aan een beetje extra koppel. Vooral als ik iets weer eens verkeerd heb ingeschat en een versnelling te hoog zit. In het zand is dat nog belangrijker.

Bij kruip en sluipwerk en lastige hellingen vind ik een brede powerband ook erg belangrijk.
 
Er is ook een 450 met zo'n korte slag krukas erin: de 450 XC
Dat zou dan de ideale enduro zijn. Ik weet niet of die met kenteken leverbaar is.
Die is als het goed is met kenteken. Ik zie er zat rijden op offroad dagen maar dat kan natuurlijk alleen een sticker zijn.

Bij Brouwer zag ik eergisteren een 525 XC staan (met kenteken) dus hij is er ook in 525. Als dat inderdaad een korteslag motor is dan lijkt dat me wel iets voor mij, de volgende keer.
 
Altijd leuk die topics van S-eendje.

Je geeft advies, terwijl je weet dat ie zich er niets van aantrekt, maar een tijdje later komt ie er dan zelf mee.

Marcel zijn volgende motor = dus een 525 of de opvolger daarvan denk ik })
 
Altijd leuk die topics van S-eendje.

Je geeft advies, terwijl je weet dat ie zich er niets van aantrekt, maar een tijdje later komt ie er dan zelf mee.

Marcel zijn volgende motor = dus een 525 of de opvolger daarvan denk ik })

Tering Ro... ken je mij al zo goed... :} :} :) :P
 
Die is als het goed is met kenteken. Ik zie er zat rijden op offroad dagen maar dat kan natuurlijk alleen een sticker zijn.

Bij Brouwer zag ik eergisteren een 525 XC staan (met kenteken) dus hij is er ook in 525. Als dat inderdaad een korteslag motor is dan lijkt dat me wel iets voor mij, de volgende keer.

525 heeft volgens mij dezelfde krukas als de jouwe.
Ik ga trouwens volgende week ook ff een 450 exc proberen. Niet voor mezelf, maar smurfin is afgelopen week geslaagd voor d'r rijbewijs. En zaterdag hebben we ons eerste ritje gemaakt. Zij op de Duke, ik vlug ff m'n SM wiellekes in gezet.
Onderweg ff een keer geruild, en jawel hoor: de EXC herinnerde d'r aan d'r crossfietsje van vroeger, en nou wil ze d'r eigenlijk ook een.
Ze heeft ook een beetje zin gekregen van de off road ritten de laatste tijd.
(dapper meiske)
Dat lijkt me wel wat, en dus gaan we volgende week een proefritje maken.
Ik ben benieuwd. Hoop dat ze niet afhaakt op de hoogte. Hij zal zowieso verlaagd moeten worden. Standaard is voor mij al aan de hoge kant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan