Stuiterend achterwiel

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Ik had het al eens gehad maar eze middag wel in de ergste graad...een keiharde noodstop maken en het gevoel krijgen dat je achterwiel minder snel afremd dan je voorwiel zodat je achterwiel begint te stuiteren (of zo toch aan voelt :? ) en je hoort je ketting tegen je achterbrug beuken...


Heeft dit beestje een naam en kun je er door op je muil gaan (voelde me onder geen enkel moment out of control)
 
Ik had het al eens gehad maar eze middag wel in de ergste graad...een keiharde noodstop maken en het gevoel krijgen dat je achterwiel minder snel afremd dan je voorwiel zodat je achterwiel begint te stuiteren (of zo toch aan voelt :? ) en je hoort je ketting tegen je achterbrug beuken...


Heeft dit beestje een naam en kun je er door op je muil gaan (voelde me onder geen enkel moment out of control)

Heb ik het toevallig vanmiddag over gehad. Is een teken dat je heeel hard remt. Zolang je je knieen tegen de tank houdt, komt je achterkant je niet voorbij. Een naam ervoor weet ik niet...
 
Als je op dat moment je kont van je zadel tilt kun je het een stoppie noemen ;)


Als je je kont te lang van je zadel houd op dan moment kan je het een crash noemen :+
 
ja komt voor als je idd heel hard remt , de achterkant houdt dan net contact met het asfalt en geeft het gevoel dat je stuitert.. ik heb het vlak voor een bocht gehad leek net of ik heel lang aan het glijden was, maar het kwam door het remmen... ( volgens een vro instructeur )
 
Als je op dat moment je kont van je zadel tilt kun je het een stoppie noemen ;)


Als je je kont te lang van je zadel houd op dan moment kan je het een crash noemen :+

Als je met deze afremsnelheid een stoppie probeerd ga je geheid op je bek
 
voelt idd aan alsof je voorwiel glijdt

eeh als je nou heel hard het gas opendraait zou je dan zo een powerslide krijgen ??
Je ziet ze bij de gp ook bij het ingaan van de bocht enorm glijden met het achterwiel , volgens mij omdat die zo licht word bij het vol inknijpen van de voorrem dat hij een weg gaat zoeken en meestal is dat naar buiten....
 
is dit niet gewoon omdat je tijdens het snelle remmen
een versnelling te klein schakelde waardoor je te hard op de motor
remde ?
hierdoor gaat je achterband even slippen en door de hoge snelheid begint het te stuiteren.
Ik had het met mijn 2-cilinder regelmatig en vond het best geinig :)
 
is de achterdemepr niet aan vervanging toe ?
of is dit het begin ervan
normaal gesproken moet dit niet gebeuren
en als jij er steeds meer last van gaat krijgen dan denk ik dat deze neit goed meer is
 
is dit niet gewoon omdat je tijdens het snelle remmen
een versnelling te klein schakelde waardoor je te hard op de motor
remde ?
hierdoor gaat je achterband even slippen en door de hoge snelheid begint het te stuiteren.
Ik had het met mijn 2-cilinder regelmatig en vond het best geinig :)

denk dat het idd te maken heeft met een combinatie hoge toeren/hard remmen

ik kwam net neer van een wheelie en zat tegen de bgrenzer in zijn 1 toen die kl :+ :+ tzak van de Gamma kwam
 
is dit niet gewoon omdat je tijdens het snelle remmen
een versnelling te klein schakelde waardoor je te hard op de motor
remde ?
hierdoor gaat je achterband even slippen en door de hoge snelheid begint het te stuiteren.
Ik had het met mijn 2-cilinder regelmatig en vond het best geinig :)
:^ ik heb dit ok zo nu en dan, eerst per abuis en later bewust "veroorzaakt" heeft vlgns mij ook met de staat van je banden te maken of t type, want sinds ik Diablo's heb gebeurt t minder snel (moet ik er meer moeite voor doen) *D
 
Nou, Sigma, dacht dat jij met al je ervaring dit toch wel vaker mee gemaakt moest hebben ;)

Maar je remt teveel af op het motorblok terwijl je hard met voor remt zodat je achterwiel licht wordt, zou je ook nog remmen achter dan gaat die gewoon blokkeren en glijden dus.

Zou je gewoon je koppeling inknijpen dan stopt die met stuiteren (stempelen is de meer gangbare naam hiervoor.
 
Nou, Sigma, dacht dat jij met al je ervaring dit toch wel vaker mee gemaakt moest hebben ;)

Maar je remt teveel af op het motorblok terwijl je hard met voor remt zodat je achterwiel licht wordt, zou je ook nog remmen achter dan gaat die gewoon blokkeren en glijden dus.


Je wil toch zo snel mogelijk stilstaan, dan is de hulp van het blok welkom ;)
 
Dus Sigma je hebt gewoon je koppeling niet gebruikt toen je die noodstop maakte :?
Dan is je motor toch gewoon stilgevallen of nie?
Of heb je op het allerlaatste moment de koppeling toch ingeknepen? ;)

Initieel niet, net toen hij begon te stuiteren wel, maar het inknijpen deed het stuiteren niet stoppen

Ik moet wel echt snel stil gestaan hebben want die kerel die van de parking kwam zat op de pasagiersstoel van zijn blikkie :P
 
Heb ik wel eens vaker gehad bij noodstoppies.Je achterwiel blokkeert en wiel heeft dan ook geen grip meer en als het glad is gaat je achterwiel je voorbij het enige wat je dan nog kan doen is lossen en heel heeeeeeel soms ff gas geven (speedway actie ) Als het glad is geen gas geven ga je geheid op je plaat zoals ik dus...

Bij droog weer kun je hem dan nog net redden want meestal wil je de situatie voor je net vermijden door eigenlijk links of rechts er langs te schieten..als er ruimte is..

Als het je eerste keer is..je was zeker een beetje wit ;) Welkom in het land der motorfietsen.

Je moet maar eens naar dat filmpje van die leip in griekenland kijken ..die doet dat constant..
 
Laatst bewerkt:
en daarom hebben ze bijv bij een mille een slipperclutch!!!!!!!!!! zonder deze moet je die met de koppeling behandelen, en je kan er geen powerslide uithalen want je bent remmende en niet trekkend. dus......
 
en daarom hebben ze bijv bij een mille een slipperclutch!!!!!!!!!! zonder deze moet je die met de koppeling behandelen, en je kan er geen powerslide uithalen want je bent remmende en niet trekkend. dus......

Slipperclutch? ws dat?
 
een slipperclutch is dat als je harder remt dat je achterwiel vertraagt gaat je wiel stuiteren en nu "slaan" je koppelingsplaten door zodat je volledig wegcontact houd met de weg. alleen de koppeling vangt het op en reduceert tot het maximaal toelaatbare op de koppelingsplaten. van een mille werkt het 100% maar van een benneli tornado weer niet (gelezen laatste kicxstart)
 
een slipperclutch is dat als je harder remt dat je achterwiel vertraagt gaat je wiel stuiteren en nu "slaan" je koppelingsplaten door zodat je volledig wegcontact houd met de weg. alleen de koppeling vangt het op en reduceert tot het maximaal toelaatbare op de koppelingsplaten. van een mille werkt het 100% maar van een benneli tornado weer niet (gelezen laatste kicxstart)

Hmm, handig kennen die soezen niet geloof ik. De mijne heeft een plak clutch..
standaard euvel ;)
 
Als het je eerste keer is..je was zeker een beetje wit ;) Welkom in het land der motorfietsen.

Je moet maar eens naar dat filmpje van die leip in griekenland kijken ..die doet dat constant..

niet de eerste keer, wel de eerste keer dat mijn testikkels meestuiterden :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan