Ontstekingsunit stuk ?

Péétje Brik

MF veteraan
3 jun 2002
13.465
1
Gistel Belgie
Deze morgen de VF opgehaald, niet helemaal probleemloos, maar kom, we gaan niet meer klagen, we hebben hem, we houden hem, en zullen hem rijklaar maken.
Bij -1°C 120km rijden met zomerhandschoenen , was na en km of 40 al pijnlijk, toen sloeg de toerenteller uit, en verloor ik vermogen, en deden er maar 2 cilinders meer mee, even gestopt, stationair was niets meer, ik moest het gas erop houden, geen olieverlies, of iets anders, hij draaide enkel op 2 cilinders, besloten om rustig door te rijden, toen was het opeens weer een 4 cilinder, na een paar km weer een 2 cilnder, in Gistel geraakt, het wphb geraadpleegd, en de toerenteller word bediend door de ontstekingsunit van cil 1 en 3, dus denk ik dat deze het begeven heeft.

Kan ik de units wisselen om te testen of dit het probleem is :?

btw het is een VF750F 1988
 
De 2 units heb ik al uitgehaald, en bekeken, niets abnormaals gevonden, maar ik durf ze niet te wisselen zolang ik niet weet of dit mag '(
Maak ze schoon haal alle merkjes eraf en laat ze ff vallen.
Dan weet je niet meer welke waar zat en durf je het daarna vast wel...want dan moet je :P

Ze zijn toch hetzelfde :? :X

Maar denk niet dat dit het is want units zijn echt stuk of gewoon heel en dus niet even stuk en dan weer even heel.
 
Maak ze schoon haal alle merkjes eraf en laat ze ff vallen.
Dan weet je niet meer welke waar zat en durf je het daarna vast wel...want dan moet je :P

Ze zijn toch hetzelfde :? :X

Maar denk niet dat dit het is want units zijn echt stuk of gewoon heel en dus niet even stuk en dan weer even heel.

ok ik geef ze een tijdje aan de kleinsten om mee te spelen :+
 
Hoi Peetje,

Vf-je erbij gekocht :?
Als het goed is kun je de twee unit's met elkaar wisselen, kijk even of er kleurverschil in de draden zit, en als de kleuren v/d contra-stekkers met elkaar overeen komen.
De kans dat de unit's kapot zijn is niet zo groot, ik heb 't iig nog nooit meegemaakt.
Verstandig lijkt me om te kijken als er een slecht contactje aan de pulsgever stekker is, maak het eea anders even schoon, en buig de contact voetjes iets samen om een beter contact te maken.
De aansturing v/d toerenteller zit aan de - zijde v/d ontstekingsuitgang, die ook naar de bobine gaat, als hier ergens een slecht geïsoleerd stukje draad zit wat soms contact aan massa maakt, dan krijg je exact deze problemen.

Suuk-6, Gr. Paul.
 
Jup, nu is de kleinen aan het wenen, B| }) .
Serieus nu, de 2 units hebben elk een ander nummer

Nippondenso 12V MBI

AKB Z23
131100-3950

AKB Z22
131100-3940

:?
Ja nu breng je mij aan het twijfelen :(
Was al aan het zoeken overal op net voor extra bevestiging voor je...Kon niks vinden.
Kijk morgen nog wel ff voor je als niemand anders reageert. ;)
Moet nu stoppen hier van mijn kids :)
 
Ja nu breng je mij aan het twijfelen :(
Was al aan het zoeken overal op net voor extra bevestiging voor je...Kon niks vinden.
Kijk morgen nog wel ff voor je als niemand anders reageert. ;)
Moet nu stoppen hier van mijn kids :)

Ik zit hier ook al een tijdje mijn gasten te paaien, nog een minuutje en dan mag je ook even O-) , maar de 2de pc komt eraan :}
 
Het ging echt op en af, nu wil hij zelfs niet meer draaien op 4 poten, maar als de bobine uitvalt, werkt de ontstekingsunit dan ook niet meer :?

Nee, als de bobine stuk is, krijgt de toerenteller nog steeds puls van de ontstekingsunit, de motor valt dan op de betreffende cylinders uit, maar de toerenteller blijft dan wél werken.
De ontstekingsunit's blijven dan dus gewoon doorwerken.
 
Nee, als de bobine stuk is, krijgt de toerenteller nog steeds puls van de ontstekingsunit, de motor valt dan op de betreffende cylinders uit, maar de toerenteller blijft dan wél werken.
De ontstekingsunit's blijven dan dus gewoon doorwerken.

Ik moet sneller leren typen, Paul, de beste wensen, en een gezond en motorvol nieuw jaar.

En wat is je oordeel, kan ik die 2 units verwisselen om te testen :?
 
Vandaar dat tie uitsloeg zoals ik lees in je eerste verhaal. De toerenteller is elektronisch en heeft inderdaad een aansluiting op de onstekingsunit.IK hou het op een van de bobines.Elektronische mankementen zijn altijd vervelend de kleinste
beschadiging van een kabeltje geeft vaak de grootste klachten iets dat kaalgeschuurd is en sluiting maakt.bobines die als ze warm worden doorslaan,bougiekabels die slecht werken,CDI units waarin de elektronika raar gaat doen bij warmte (losse soldeercontacten) etc.Zou ook sluiting in het CDI unit kunnen zijn.
 
Peetje let op,

sluit alles gewoon aan zoals 't hoort.
haal alle 4 de bougie doppen eraf, de bougie's eruit, en steek de losse bougie's in de doppen en leg ze op een massa punt.
start de motor rond en kijk welke er vonken.
Haal het stekkertje v/d pulsgevers uit elkaar en wissel de draden die in (een zijde)van de stekkerhuls zitten, zodat de pulsen telkens naar "de andere unit" gaan.
Kijk welke bougie's er nu vonken.
Is de situatie ongewijzigd, dan ligt het aan de ontstekings unit, de bobine of bedrading hiervan.
Is de situatie nu zo dat juist de andere bougie's vonken, dan is de pulsgever defect.
Vergeet niet de kabel v/d pulsgevers weer correct aan te sluiten!!

suuk-6
Paul.
 
ok, maar de toerenteller krijgt zijn signaal van de unit, en die slaat af samen met de 2 cilinder, dus mijn logica is, geen toerenteller, geen unit, of zie ik dat verkeerd :?

Nee, dat zie je niet verkeerd, maar......., als er een massa-sluiting (dan ligt het draadje ergens aan massa) is in het draadje wat naar de bobine's én de toerenteller gaat, dan komt de ontstekingspuls nóóit bij de bobine/toerenteller aan!
 
Peetje let op,

sluit alles gewoon aan zoals 't hoort.
haal alle 4 de bougie doppen eraf, de bougie's eruit, en steek de losse bougie's in de doppen en leg ze op een massa punt.
start de motor rond en kijk welke er vonken.
Haal het stekkertje v/d pulsgevers uit elkaar en wissel de draden die in (een zijde)van de stekkerhuls zitten, zodat de pulsen telkens naar "de andere unit" gaan.
Kijk welke bougie's er nu vonken.
Is de situatie ongewijzigd, dan ligt het aan de ontstekings unit, de bobine of bedrading hiervan.
Is de situatie nu zo dat juist de andere bougie's vonken, dan is de pulsgever defect.
Vergeet niet de kabel v/d pulsgevers weer correct aan te sluiten!!

suuk-6
Paul.

Duidelijke taal, thx, en het voordeel is, dat ik dit in de keuken kan blijven doen, lekker warm })
 
Ik moet sneller leren typen, Paul, de beste wensen, en een gezond en motorvol nieuw jaar.

En wat is je oordeel, kan ik die 2 units verwisselen om te testen :?

Natuurlijk hier vanuit Weert ook de beste wensen voor 't nieuwe jaar!
En dat we over pakweg 50 jaar nog steeds gezellig mogen posten hier op 't forum :+

Ik zou de unit's nog niet wisselen, eerst de andere optie's die ik snel ff getikt heb uitproberen......
 
Vandaar dat tie uitsloeg zoals ik lees in je eerste verhaal. De toerenteller is elektronisch en heeft inderdaad een aansluiting op de onstekingsunit.IK hou het op een van de bobines.Elektronische mankementen zijn altijd vervelend de kleinste
beschadiging van een kabeltje geeft vaak de grootste klachten iets dat kaalgeschuurd is en sluiting maakt.bobines die als ze warm worden doorslaan,bougiekabels die slecht werken,CDI units waarin de elektronika raar gaat doen bij warmte (losse soldeercontacten) etc.Zou ook sluiting in het CDI unit kunnen zijn.


Mee eens, lijkt veel op de storing die ik had met die schade fiets toen ik die weer aan de praat probeerde te krijgen Ik denk dus ook de bobine..zoek in je wph boek de weerstanden op en meet die dingen door. Haal ook ff je bougiekappen eraf en meet ze door (maar dat er 2 gelijk defect raken heb ik nog nooit meegemaakt) Draai de bougiekabels anders ff vast, check je stroomdraden en contacten naar je bobines en de bobines zelf dus..Controleer ook op eschadigde draden die weelicht in contact komen met frame...

Ben benieuwd..
 
Terug
Bovenaan Onderaan