TL1000S 1997 komt niet op temperatuur

easytj

Die hard MF'er
27 nov 2002
311
0
Venray
Hoi,

Onlangs heb ik een 1997er TL1000S aangeschaft. Nu komt tijdens het rijden de temperatuur niet boven de 45 graden. Ook niet na een lange rit. Stilstaand stationair draaien stijgt de temperatuur wel maar heel langzaam. Da kan toch niet normaal zijn? Of wel?

Ik dacht in eerst instantie aan een kapotte thermostaat. Deze eruit gehaald en getest. Werk prima. Maar, volgens mij was er een modificatie op geweest. Is dit een nieuwe of een oude thermostaat?
63141

Moet deze trouwens helemaal gesloten zijn als ie koud is of mag er wel wat water doorheel lekken? Bij mij ongeveer 1 druppel per sec.

Ik heb wel een flinke deuk in mijn radiateur zitten. Heeft dit enige invloed op de temperatuur die te lezen is op het dashboard? Deze zit aan de rechterkant van de radiateur. Op de plek waar je je rechter kuipdeel aanvastbout. zie foto.
full
 
Laatst bewerkt:
het is idd zo dat er een ander type termostaat in gaat met de modificatie,maar hij al nooit een hele warme temperatuur aangeven omdat de temperatuurvoeler op de afgaande kant van de radiateur zit,foutje van suzuki.zo meet je altijd de gekoelde koelvloeistof temperatuur.
je kan ook als het vriest de halve radiateur afplakken,blijft ie beter op temeratuur.
 
welke code staat er op je vdi unit?
deze zit onder de bestuurders zadel
daaraan kan je zien of je cdi unit is vervangen samen met je thermostaat

TLpeter
Ik had al in een ander topic mijn nummer (32920-02F20) doorgegeven. Maar de mijne klopte niet helemaal op een of andere manier.
paar vraagjes TL1000S

Ik heb nu ook de kabel naar de temperatuursensor op de radiateur losgehaald. Deze vervangen door verschillende weerstanden en daaruit blijkt dat alles in ieder geval klopt tussen die connector en het dashboard. Morgen ff de sensor eruit halen en ff in het water hangen => rustig aan de kook brengen en de weerstand erover meten. Misschien is die gewoon kopot ofzo. Maar da zie ik morgen wel.

Andere sugesties om te controleren of mijn motor echt niet op temperatuur komt zijn nog van halte welkom. Hopelijk wijkt alleen mijn dashboard gewoon af van de werkelijkheid en komt ie gewoon op temperatuur. Anders zie ik het somber in hoe lang ie het volhoud met een snelle rijstijl.
 
TLpeter
Ik had al in een ander topic mijn nummer (32920-02F20) doorgegeven. Maar de mijne klopte niet helemaal op een of andere manier.
paar vraagjes TL1000S

Ik heb nu ook de kabel naar de temperatuursensor op de radiateur losgehaald. Deze vervangen door verschillende weerstanden en daaruit blijkt dat alles in ieder geval klopt tussen die connector en het dashboard. Morgen ff de sensor eruit halen en ff in het water hangen => rustig aan de kook brengen en de weerstand erover meten. Misschien is die gewoon kopot ofzo. Maar da zie ik morgen wel.

Andere sugesties om te controleren of mijn motor echt niet op temperatuur komt zijn nog van halte welkom. Hopelijk wijkt alleen mijn dashboard gewoon af van de werkelijkheid en komt ie gewoon op temperatuur. Anders zie ik het somber in hoe lang ie het volhoud met een snelle rijstijl.
owja dat is waar :z
maar met deze temperaturen wordt mijn koelwater ook niet zo warm hoor
en toch heb ik een andere cdi en thermostaat
het koelt gewoon hard af nu
 
het is idd zo dat er een ander type termostaat in gaat met de modificatie,maar hij al nooit een hele warme temperatuur aangeven omdat de temperatuurvoeler op de afgaande kant van de radiateur zit,foutje van suzuki.zo meet je altijd de gekoelde koelvloeistof temperatuur.
je kan ook als het vriest de halve radiateur afplakken,blijft ie beter op temeratuur.

Is dit bij een TL1000R anders dan. Want een kameraad van me heeft die en bij hem komt de motor gewoon op 85 graden met dit weer.


Op zaterdag 31 januari 2004 21:09 schreef easytj het volgende:
Ik heb nu ook de kabel naar de temperatuursensor op de radiateur losgehaald. Deze vervangen door verschillende weerstanden en daaruit blijkt dat alles in ieder geval klopt tussen die connector en het dashboard. Morgen ff de sensor eruit halen en ff in het water hangen => rustig aan de kook brengen en de weerstand erover meten. Misschien is die gewoon kopot ofzo. Maar da zie ik morgen wel.

Bovenstaande (testen van sensor in water) heb ik nou ook gedaan. Alles klopt gewoon. Dus da zou betekenen dat mijn motor dus gewoon niet op temperatuur komt. Of zie ik nog wat over het hoofd? (heeft die deuk in de radiateur er misschien mee te maken?)
 
Hoi easytj,

Ik heb inmiddels (eindelijk : }) een oplossing! Het schijnt een bekend probleem te zijn dat deze blokken te koel blijven met winterse buitentemperaturen en er is eigenlijk maar één simpele remedie......een stuk karton/doek voor een gedeelte van je radiateur zetten! Dit vermindert het koeloppervlak en zorgt ervoor dat het blok simpelweg warmer wordt! :)
 
maar hij al nooit een hele warme temperatuur aangeven omdat de temperatuurvoeler op de afgaande kant van de radiateur zit,foutje van suzuki.zo meet je altijd de gekoelde koelvloeistof temperatuur.

Is dit eigenlijk wel echt waar. Als ik naar onderstaand plaatje kijk (uit het werkplaatshandboek) dan lijkt het er niet echt op dat de sensor aan de afgaande kant zit. De sensor zit namelijk onder de grote slang aan de bovenkant. Welliswaar helemaal onderaan maar das toch niet de afgaande kant of zie ik da nou verkeerd. Hij zou idd wel op een betere plaats gemonteerd kunnen worden. Precies waar de slang de radiateur inkomt bijvoorbeeld. Is kijken of ik nergens een andere radiateur op de kop kan tikken om dat eens te veranderen.
full
 
Ik moet zeggen dat ik zeker geen tl1000 specialist ben, de relatie cdi-unit/temp. voeler kan ik eigenlijk niet goed maken, misschien wat uitleg van de mensen die het wel weten??
Het lijkt me dat je 't probleem toch op de juiste manier aanpakt, karton voor je radiateur plakken zou voor mij iig absoluut géén optie zijn, klinkt in mijn oren eerder als een lapmiddel, hoe goedbedoeld dit ook moge zijn.
Heb je misschien een kennis met een temp. meter waar een voeler aan zit :? dan hou je die voeler gewoon tegen de orginele voeler aan, en kun je meteen zien als er een afwijking is, en hoe groot die is.
Ik ben vergeten te kijken waar je woont, maar als dat in de buurt is, mag je gerust ff langskomen, ik heb wel zo'n temp. meter en dan wil ik dat wel ff voor je nakijken.
 
Ik moet zeggen dat ik zeker geen tl1000 specialist ben, de relatie cdi-unit/temp. voeler kan ik eigenlijk niet goed maken, misschien wat uitleg van de mensen die het wel weten??
Het lijkt me dat je 't probleem toch op de juiste manier aanpakt, karton voor je radiateur plakken zou voor mij iig absoluut géén optie zijn, klinkt in mijn oren eerder als een lapmiddel, hoe goedbedoeld dit ook moge zijn.
Heb je misschien een kennis met een temp. meter waar een voeler aan zit :? dan hou je die voeler gewoon tegen de orginele voeler aan, en kun je meteen zien als er een afwijking is, en hoe groot die is.
Ik ben vergeten te kijken waar je woont, maar als dat in de buurt is, mag je gerust ff langskomen, ik heb wel zo'n temp. meter en dan wil ik dat wel ff voor je nakijken.


Je hebt helemaal gelijk.....een stuk karton is echt een lapmiddel, wat ik ook helemaal niks vind. Maar blijkbaar is dit een structureel probleem waar niet zo makkelijk een oplossing voor te vinden is! :? Ben benieuwd naar de echte oplossing!
 
Ik moet zeggen dat ik zeker geen tl1000 specialist ben, de relatie cdi-unit/temp. voeler kan ik eigenlijk niet goed maken, misschien wat uitleg van de mensen die het wel weten??
Het lijkt me dat je 't probleem toch op de juiste manier aanpakt, karton voor je radiateur plakken zou voor mij iig absoluut géén optie zijn, klinkt in mijn oren eerder als een lapmiddel, hoe goedbedoeld dit ook moge zijn.
Heb je misschien een kennis met een temp. meter waar een voeler aan zit :? dan hou je die voeler gewoon tegen de orginele voeler aan, en kun je meteen zien als er een afwijking is, en hoe groot die is.
Ik ben vergeten te kijken waar je woont, maar als dat in de buurt is, mag je gerust ff langskomen, ik heb wel zo'n temp. meter en dan wil ik dat wel ff voor je nakijken.
cdi en thermostaat zijn in één modificatie mee genomen
ik snap ook de relatie niet dus zal mijn beredenering wel de juiste zijn :P
 
cdi en thermostaat zijn in één modificatie mee genomen
ik snap ook de relatie niet dus zal mijn beredenering wel de juiste zijn :P

Wat ik erzo over gelezen heb zit het zo. De thermostaat is vervangen door eentje die bij 10 graden hoger pas open gaat. De temperatuur van het motorblok komt hierdoor 10 graden hoger te liggen. En hierdoor kan ook de motor armer lopen wat voordelig is voor het benzineverbruik. Verder hebben ze het cdi kastje vervangen omdat ze een nieuw injectieprogramma hadden. Ook voor verbering voor het benzineverbruik.
(bron: MOTO73 no 24 jaargang 1997)

Wie weet eigenlijk bij welke temperatuur de gemodificeerde thermostaat open moet gaan? (volgens mijn werkplaatshandboek tussen de 48 en de 52 graden, maar das voor een 1997er)
 
TLpeter:
Je hebt idd gelijk. In mijn werkplaatshandboek staat ook een stukje voor het 1998er model. Alleen spreekt het werkplaatshandboek zichzelf een beetje tegen. zie onderstaand plaatje
full


Ik denk dat ik toch maar eens een nieuwe thermostaat ga kopen. Is kijken of ie dan beter op temperatuur komt en of ie dan ook minder verbruikt. (1:10 is toch behoorlijk)
 
die andere modellen zijn de modellen uit amerika ,californie en canada
daar hebben ze dus andere modellen tl 1000
en 1 op 10 ligt aan het weer
toen ik de eerste rit maakte met mijn tl reed deze ook 1 op 10
maar ik heb ook een keer 1 op 25 gehaald in de eiffel
nou was dit wel een rustige rit maar het is haalbaar
 
Er staat een e-getal (land code) in je kopietje v/h wp. boek, vóór de waarden van temp. opening v/d thermostaat, nu kan uit uit m'n blote hoofd met 90% zekerheid zeggen dat nederland e25 als landcode heeft, en dat wil dus zeggen dat de thermostaat dus idd bij een erg lage temp. opent.
Als het mijn motor was, dan wist ik 't wel,
1: eerst kijken of er een ander zuigertype in de latere (warmere) modellen zit
2: thermostaat erin die opent bij 80 graden celcius
3: thermostaathuis wijzigen zodat de voeler aan de warme zijde v/h huis komt
4: uiteraard de oude locatie van de voeler dichtmaken
5: zorgen voor een goed (lees zeer open) luchtfilter
6: powercommander erop, of de standaard unit remappen.

80% kans dat 't brandstofverbruik afneemt, je olie (véél) minder belast wordt, en je motor sneller is.

Paul.

PS: kijk ook eerst ff of de (krukas/drijfstang) lagerspelingen bij een "warm" blok anders zijn.......
 
Laatst bewerkt:
Er staat een e-getal (land code) in je kopietje v/h wp. boek, vóór de waarden van temp. opening v/d thermostaat, nu kan uit uit m'n blote hoofd met 90% zekerheid zeggen dat nederland e25 als landcode heeft, en dat wil dus zeggen dat de thermostaat dus idd bij een erg lage temp. opent.
Als het mijn motor was, dan wist ik 't wel,
1: eerst kijken of er een ander zuigertype in de latere (warmere) modellen zit
2: thermostaat erin die opent bij 80 graden celcius
3: thermostaathuis wijzigen zodat de voeler aan de warme zijde v/h huis komt
4: uiteraard de oude locatie van de voeler dichtmaken
5: zorgen voor een goed (lees zeer open) luchtfilter
6: powercommander erop, of de standaard unit remappen.

80% kans dat 't brandstofverbruik afneemt, je olie (véél) minder belast wordt, en je motor sneller is.

Paul.

PS: kijk ook eerst ff of de (krukas/drijfstang) lagerspelingen bij een "warm" blok anders zijn.......

Ned heeft idd E25
1. Ik heb geen idee waar ik kan achterhalen of er een ander zuigertype in de latere modellen zit.
2. Ben idd van plan deze week nieuwe thermostaat te kopen
3&4. Ik neem aan dat je de radiateur bedoelt. Moet ik nog ff bekijken.
5. Heb al een K&N open filter
6. Heb al een PCII

bedankt voor je reaktie
 
Er staat een e-getal (land code) in je kopietje v/h wp. boek, vóór de waarden van temp. opening v/d thermostaat, nu kan uit uit m'n blote hoofd met 90% zekerheid zeggen dat nederland e25 als landcode heeft, en dat wil dus zeggen dat de thermostaat dus idd bij een erg lage temp. opent.
Als het mijn motor was, dan wist ik 't wel,

Paul.
hoi paul
hier heb je de serienummers en land codes voor een tl s en r
TL 1000 Kompendium

Fahrgestellnummern und Ländercodes

Fahrgestellnummern und Ländercodes

TL1000S:

TL1000SV (E2) JS1AG111300100001
TL1000SV (E4) JS1AG211100100001
TL1000SV (E18) JS1AG121500100001
TL1000SV (E22) JS1AG311500100001
TL1000SV (E24) JS1AG111400100001
TL1000SV (E25;E34) JS1AG111100100001
TL1000SV (E39) JS1AG321200100001
TL1000SW (E2) JS1AG111300101147
TL1000SW (E4) JS1AG311100100001
TL1000SW (E18) JS1AG121500100547
TL1000SW (E22) JS1AG321500100001
TL1000SW (E24) JS1AG111400100446
TL1000SW (E25;E34)JS1AG111100102583
TL1000SX (E2) JS1AG111300101207
TL1000SX (E4) JS1AG311100100003
TL1000SX (E18) JS1AG121500100857
TL1000SX (E22) JS1AG321500100048
TL1000SX (E24) JS1AG111400100932
TL1000SX (E25;E34) JS1AG111100102957
TL11000SY (E2) JS1AG111300101667
TL1000SY (E4) JS1AG311100100239
TL1000SY (E18) JS1AG121500100977
TL1000SY (E22) JS1AG321500101168
TL1000SY (E24) JS1AG111400101137
TL1000SY (E25;E34) JS1AG111100103234

TL1000SV = 1997
TL1000SW = 1998
TL1000SX = 1999
TL1000SY = 2000


TL1000R:


TL1000RW (E2) JS1AM111300100001
TL1000RW (E4) JS1AM311100100001
TL1000RW (E18) JS1AM121200100001
TL1000RW (E22) JS1AM321200100001
TL1000RW (E24) JS1AM111400100001
TL1000RW (E25;E34) JS1AM111100100001
TL1000RX (E2) JS1AM111300101248
TL1000RX (E4) JS1AM311100100493
TL1000RX (E18) JS1AM121200100176
TL1000RX (E22) JS1AM321200100641
TL1000RX (E24) JS1AM111400100524
TL1000RX (E25;E34) JS1AM111100101428

TL1000RW = Modell 1998
TL1000RX = Modell 1999


Ländercodes:

E02 = Großbritannien
E03 = USA
E04 = Frankreich
E18 = Schweiz
E21 = Belgien
E22 = Deutschland
E24 = Australien
E25 = Holland
E28 = Kanada
E33 = Kalifornien
E34 = Italien
E37 = Brasilien
E39 = Österreich
E53 = Spanien
 
Ned heeft idd E25
1. Ik heb geen idee waar ik kan achterhalen of er een ander zuigertype in de latere modellen zit.
2. Ben idd van plan deze week nieuwe thermostaat te kopen
3&4. Ik neem aan dat je de radiateur bedoelt. Moet ik nog ff bekijken.
5. Heb al een K&N open filter
6. Heb al een PCII

bedankt voor je reaktie

Bij punt 3 bedoel ik, dat ik de zijde waar de voeler v/d thermostaat zit in het thermostaathuis een gaatje boor, een aluminium busje erop las, draad tappen, en de voeler op die plaats zet!, dit is nl. het punt waar je de temperatuur behoort te meten.........
Punt 4 spreekt voor zich, het oude gaatje moet natuurlijk netjes dichtgemaakt worden.

Op een microfiche kun je zien aan het onderdeelnummer als er wijzigingen zijn, dit geldt ook voor de lagerschalen, ander onderdeel nr. -> kijken of de nummers doorgewijzigd zijn, blijven de nummers verschillend, dan is er écht sprake van een ander onderdeel......, blijven de nummers gelijk, dan is het onderdeel ook gelijk, en kan je motor dus gemodificeerd worden.

Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan