ridermark
MF'er
17-02-2014 Jullie hebben waarschijnlijk al kennis gemaakt met mij, en twijfelde eerst tussen een A1 2t of 4t. Omdat ik gewoon de motor altijd wil pakken en geen gezeur met onderhoud en benzine verbruik enzo wil hebben ben ik toch voor de 4t gegaan. Ik ben erg blij met mijn Derbi Mulhacen Cafe 125. Hij rijdt super maar is toch wel een beetje suf aangezien je met hele harde wind echt langzaam gaat.
Daarom wilde ik de cilinderinhoud vergroten om meet koppel te hebben en om wat lekkerder door te kunnen rijden. Helaas is er voor deze Derbi Mulhacen niet veel te vinden. Aprilia RS4, Derbi GPR en Terra hebben het zelfde blok maar die zijn met injectie (!!), daarvoor kun je nog wel wat krijgen maar niet meer dan 166cc.
Omdat deze Derbi een carburateur heeft (wat overigens helemaal niet slecht is hoor), is er 1 kant en klare kit beschikbaar. Dat is die van Malossi, een 166cc kit. Helemaal compleet met cilinder, zuiger pakkingen ed. Helaas geen CDI, dat zit alleen bij de injectie modellen (vreemd!).
De kit kost 440 euro incl. BTW. CYLINDRE Ø 67 alum. axe Ø 15 H2O 4-stroke
De injectie versie (met CDI) kost 620 euro. Het klinkt als veel geld maar ik zie het zo.
M'n motor heb ik voor relatief weinig geld gekocht en met die kit rijdt die veel lekkerder door. Het is ook leuk om te weten dat je gewoon sneller bent dan welke ook in zijn klasse! KTM Duke, Yamaha WR/YZF etc rijdt je hard voorbij! Voor mij is het de investering dus dik waard.
Voor Honda CBR en alle Yamaha LC blokken heb je veel meer keuze en die kun je met meet cc's opvoeren. Ik geloof dat je kitjes hebt met 188cc, die zijn waarschijnlijk ook sneller maar daar weet ik niks van.
Maargoed, eerst reed die best vlot voor een 125cc 4t met 15 pk. Maar met volle wind tegen rijdt die 100, en zonder wind ca 130 km/u. Dat is best een groot verschil.
Met de kit hoop ik een kleine 20pk te halen. Dit klinkt niet veel maar op zo'n licht motortje voel je dat wel degelijk, in ieder geval heb je minder last van de wind. Topsnelheid zal ca 10 ophoog gaan.
Wat ik ga doen is een 166cc kit van Malossi er op zetten en kijken wat die gaat doen. Ik heb nu de cilinder er af en ga de kit bestellen (zat eerst namelijk nog te twijfelen om de originele cilinder uit te laten boren, maar is niet slim voor deze cilinder).
Waarschijnlijk koop ik er ook een afstelbare CDI bij zodat ik de ontsteking kan afstellen en daardoor heeft die simpelweg meer vermogen. Dat kost tussen de 120 en de 210 euro. Wellicht laat ik dat professioneel afstellen op en testbank, en dan heb ik gelijk prestatie uitslagen
Ik moest best wel lachen toen ik voor het eerst het motortje van binnen zag. het is allemaal zo klein en schattig. Ik ben een vw Golf 2.0l gewend
Er komen natuuurlijk meer updates, maar doe het rustig aan aangezien ik nog 4 maanden de tijd heb.
UPDATE 19-02-2014 Malossi Big bore kit is besteld! Zal over een weekje binnen komen.
Zit nu ook te denken om m'n nokkenas te laten slijpen zodat die overall meer vermogen zal hebben. Een hele goede autotuner (kennis van m'n pa) heeft dat sterk aangeraden, nu het blok toch open ligt
Zal me ca 100 euro gaan kosten dus valt wel mee. Je moet dan alleen wel je nulpunt opfzo van je kleppenstoters aanpassen maar daar heb ik geen verstand van :s
Volgende update wordt als de kit binnen is en komen er foto's natuurlijk.
UPDATE 05-03-2014
Grote MALOSSI doos op de tafel, ik helemaal blij; de cilinderkit is binnen en ziet er prima uit.
Ik heb ook een andere uitlaat demper gekocht. Daardoor kan de luchtstroom er makkelijker uit waardoor die beter door loopt. Uitlaatbocht zelf is dik zat (30mm) en de demper doorgang is 40mm, dat blijkt beter te zijn ofzo. Ik moet dus een pijpje maken van 30 naar 40 mm. De oude dikke demper was super zwaar en daar zit dus ook de katalysator in, ook een vooruitgang.
LASER demper(set). 2 voor 60 euro. Niet duur voor nieuwe pijpjes toch? Komt wel 1 op natuurlijk, die andere is zo te koop denk ik..
Daarom wilde ik de cilinderinhoud vergroten om meet koppel te hebben en om wat lekkerder door te kunnen rijden. Helaas is er voor deze Derbi Mulhacen niet veel te vinden. Aprilia RS4, Derbi GPR en Terra hebben het zelfde blok maar die zijn met injectie (!!), daarvoor kun je nog wel wat krijgen maar niet meer dan 166cc.
Omdat deze Derbi een carburateur heeft (wat overigens helemaal niet slecht is hoor), is er 1 kant en klare kit beschikbaar. Dat is die van Malossi, een 166cc kit. Helemaal compleet met cilinder, zuiger pakkingen ed. Helaas geen CDI, dat zit alleen bij de injectie modellen (vreemd!).
De kit kost 440 euro incl. BTW. CYLINDRE Ø 67 alum. axe Ø 15 H2O 4-stroke
De injectie versie (met CDI) kost 620 euro. Het klinkt als veel geld maar ik zie het zo.
M'n motor heb ik voor relatief weinig geld gekocht en met die kit rijdt die veel lekkerder door. Het is ook leuk om te weten dat je gewoon sneller bent dan welke ook in zijn klasse! KTM Duke, Yamaha WR/YZF etc rijdt je hard voorbij! Voor mij is het de investering dus dik waard.
Voor Honda CBR en alle Yamaha LC blokken heb je veel meer keuze en die kun je met meet cc's opvoeren. Ik geloof dat je kitjes hebt met 188cc, die zijn waarschijnlijk ook sneller maar daar weet ik niks van.
Maargoed, eerst reed die best vlot voor een 125cc 4t met 15 pk. Maar met volle wind tegen rijdt die 100, en zonder wind ca 130 km/u. Dat is best een groot verschil.
Met de kit hoop ik een kleine 20pk te halen. Dit klinkt niet veel maar op zo'n licht motortje voel je dat wel degelijk, in ieder geval heb je minder last van de wind. Topsnelheid zal ca 10 ophoog gaan.
Wat ik ga doen is een 166cc kit van Malossi er op zetten en kijken wat die gaat doen. Ik heb nu de cilinder er af en ga de kit bestellen (zat eerst namelijk nog te twijfelen om de originele cilinder uit te laten boren, maar is niet slim voor deze cilinder).
Waarschijnlijk koop ik er ook een afstelbare CDI bij zodat ik de ontsteking kan afstellen en daardoor heeft die simpelweg meer vermogen. Dat kost tussen de 120 en de 210 euro. Wellicht laat ik dat professioneel afstellen op en testbank, en dan heb ik gelijk prestatie uitslagen
Ik moest best wel lachen toen ik voor het eerst het motortje van binnen zag. het is allemaal zo klein en schattig. Ik ben een vw Golf 2.0l gewend
Er komen natuuurlijk meer updates, maar doe het rustig aan aangezien ik nog 4 maanden de tijd heb.
UPDATE 19-02-2014 Malossi Big bore kit is besteld! Zal over een weekje binnen komen.
Zit nu ook te denken om m'n nokkenas te laten slijpen zodat die overall meer vermogen zal hebben. Een hele goede autotuner (kennis van m'n pa) heeft dat sterk aangeraden, nu het blok toch open ligt
Zal me ca 100 euro gaan kosten dus valt wel mee. Je moet dan alleen wel je nulpunt opfzo van je kleppenstoters aanpassen maar daar heb ik geen verstand van :s
Volgende update wordt als de kit binnen is en komen er foto's natuurlijk.
UPDATE 05-03-2014
Grote MALOSSI doos op de tafel, ik helemaal blij; de cilinderkit is binnen en ziet er prima uit.
Ik heb ook een andere uitlaat demper gekocht. Daardoor kan de luchtstroom er makkelijker uit waardoor die beter door loopt. Uitlaatbocht zelf is dik zat (30mm) en de demper doorgang is 40mm, dat blijkt beter te zijn ofzo. Ik moet dus een pijpje maken van 30 naar 40 mm. De oude dikke demper was super zwaar en daar zit dus ook de katalysator in, ook een vooruitgang.
LASER demper(set). 2 voor 60 euro. Niet duur voor nieuwe pijpjes toch? Komt wel 1 op natuurlijk, die andere is zo te koop denk ik..
Laatst bewerkt: