4t Derbi Mulhacen 125cc naar 166cc Malossi big bore project

ridermark

MF'er
7 jan 2014
62
0
HARDERWIJK
17-02-2014 Jullie hebben waarschijnlijk al kennis gemaakt met mij, en twijfelde eerst tussen een A1 2t of 4t. Omdat ik gewoon de motor altijd wil pakken en geen gezeur met onderhoud en benzine verbruik enzo wil hebben ben ik toch voor de 4t gegaan. Ik ben erg blij met mijn Derbi Mulhacen Cafe 125. Hij rijdt super maar is toch wel een beetje suf aangezien je met hele harde wind echt langzaam gaat.

2up4vig.jpg


Daarom wilde ik de cilinderinhoud vergroten om meet koppel te hebben en om wat lekkerder door te kunnen rijden. Helaas is er voor deze Derbi Mulhacen niet veel te vinden. Aprilia RS4, Derbi GPR en Terra hebben het zelfde blok maar die zijn met injectie (!!), daarvoor kun je nog wel wat krijgen maar niet meer dan 166cc.

Omdat deze Derbi een carburateur heeft (wat overigens helemaal niet slecht is hoor), is er 1 kant en klare kit beschikbaar. Dat is die van Malossi, een 166cc kit. Helemaal compleet met cilinder, zuiger pakkingen ed. Helaas geen CDI, dat zit alleen bij de injectie modellen (vreemd!).

De kit kost 440 euro incl. BTW. CYLINDRE Ø 67 alum. axe Ø 15 H2O 4-stroke

De injectie versie (met CDI) kost 620 euro. Het klinkt als veel geld maar ik zie het zo.
M'n motor heb ik voor relatief weinig geld gekocht en met die kit rijdt die veel lekkerder door. Het is ook leuk om te weten dat je gewoon sneller bent dan welke ook in zijn klasse! KTM Duke, Yamaha WR/YZF etc rijdt je hard voorbij! Voor mij is het de investering dus dik waard.

Voor Honda CBR en alle Yamaha LC blokken heb je veel meer keuze en die kun je met meet cc's opvoeren. Ik geloof dat je kitjes hebt met 188cc, die zijn waarschijnlijk ook sneller maar daar weet ik niks van.

Maargoed, eerst reed die best vlot voor een 125cc 4t met 15 pk. Maar met volle wind tegen rijdt die 100, en zonder wind ca 130 km/u. Dat is best een groot verschil.
Met de kit hoop ik een kleine 20pk te halen. Dit klinkt niet veel maar op zo'n licht motortje voel je dat wel degelijk, in ieder geval heb je minder last van de wind. Topsnelheid zal ca 10 ophoog gaan.

Wat ik ga doen is een 166cc kit van Malossi er op zetten en kijken wat die gaat doen. Ik heb nu de cilinder er af en ga de kit bestellen (zat eerst namelijk nog te twijfelen om de originele cilinder uit te laten boren, maar is niet slim voor deze cilinder).
Waarschijnlijk koop ik er ook een afstelbare CDI bij zodat ik de ontsteking kan afstellen en daardoor heeft die simpelweg meer vermogen. Dat kost tussen de 120 en de 210 euro. Wellicht laat ik dat professioneel afstellen op en testbank, en dan heb ik gelijk prestatie uitslagen :)


2pzabk2.jpg

35bdvrt.jpg

352f6v5.jpg

24dj6nn.jpg

Ik moest best wel lachen toen ik voor het eerst het motortje van binnen zag. het is allemaal zo klein en schattig. Ik ben een vw Golf 2.0l gewend ;)
dm8do2.jpg


Er komen natuuurlijk meer updates, maar doe het rustig aan aangezien ik nog 4 maanden de tijd heb.

UPDATE 19-02-2014 Malossi Big bore kit is besteld! Zal over een weekje binnen komen.
Zit nu ook te denken om m'n nokkenas te laten slijpen zodat die overall meer vermogen zal hebben. Een hele goede autotuner (kennis van m'n pa) heeft dat sterk aangeraden, nu het blok toch open ligt ;)
Zal me ca 100 euro gaan kosten dus valt wel mee. Je moet dan alleen wel je nulpunt opfzo van je kleppenstoters aanpassen maar daar heb ik geen verstand van :s
Volgende update wordt als de kit binnen is en komen er foto's natuurlijk.

UPDATE 05-03-2014
Grote MALOSSI doos op de tafel, ik helemaal blij; de cilinderkit is binnen en ziet er prima uit.
nffuch.jpg

23siv7r.jpg

2dvvlfm.jpg

Ik heb ook een andere uitlaat demper gekocht. Daardoor kan de luchtstroom er makkelijker uit waardoor die beter door loopt. Uitlaatbocht zelf is dik zat (30mm) en de demper doorgang is 40mm, dat blijkt beter te zijn ofzo. Ik moet dus een pijpje maken van 30 naar 40 mm. De oude dikke demper was super zwaar en daar zit dus ook de katalysator in, ook een vooruitgang.
LASER demper(set). 2 voor 60 euro. Niet duur voor nieuwe pijpjes toch? Komt wel 1 op natuurlijk, die andere is zo te koop denk ik..
28u7nnb.jpg

20zpthj.jpg
 
Laatst bewerkt:
Betwijfel of je met die paar ccs erg veel verschil zal merken.. :) Evengoed wel mooi om wat te knutselen natuurlijk..
 
Je had eigenlijk vantevoren in originele staat een dynorun moeten doen.. Had je duidelijk vergelijkingsmateriaal..
 
Ja dat had ik inderdaat kunnen doen maar andere modellen met 15pk opgegeven hebben op het achterwiel 12pk dus dat heeft deze wss ook.

Updates staan straks in mijn eerste post, en niet in de reacties. Dus dan weten jullie dat ff ^^,
 
Ik zou de nokkenstok lekker laten zoals die is en eens gaan graven in emissie ongein die er op zit en er af kan.. zal je alleen in gewicht wel het eea schelen..
Gezien de cilinderkop los ligt zou je ook eens kunnen kijken of daar gietresten of iets inzitten.. Maar ga niet zomaar er op los dremelen.. :)
 
Ik heb een paar jaar geleden een 166cc Malossi kit op mijn toenmalige Honda CBR 125 R laten zetten. Scheelde best veel, ik kon ineens veel beter meekomen op de snelweg. De top ging van 110 naar 130 toe. En dat in combinatie met een Gianelli uitlaat.

Succes met je project!
 
Het gaat allemaal wel goed maar gewoon lekker op een rustig tempo zegmaar... Ben 15 juni pas 18 dus heb wel ff tijd nog.
Zijn nu bezig om zelf een uitlaat te maken. De bocht is dik zat maar demper wordt beter, zijn die nu ''pas'' aan 't maken.
Nokkenasjes zijn naar Engeland verstuurd om ze te laten slijpen dus da's ook in werking.
Verder klooien we nog even met de nieuwe kleppen, hadden wat gekocht maar m'n pa was er toch niet helemaal tevreden over, daar moeten we ons nog even wat in verdiepen.

Al met al zouden we rond de 22 pk moeten kunnen scoren, zit er misschien wel in straks.............
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
Wat ik alleen wel 'jammer' vind is dat het geen racer is. Al had je 166cc onder een racer gezet, dan zou je helemaal winst boeken qua snelheid

Maar vet om te zien allemaal
die golf rijd je met je ouders ernaast? :P
 
Super gaaf om te doen zo'n kit eronder :) . Maar vind je het niet jammer van het geld? Kost nog wel wat alles bij elkaar :P
Met die nokkenas, cillinder, ontsteking, testbankrun, afstellen, etc. Kost een hoop geld :9 Maar het is wel weer gunstig voor de volgende eigenaar _O-
Succes in iedergeval :o
 
Het kost inderdaad echt wel wat geld. Maar ik bedenk maar zo, hij is uniek en sws sneller dan elke andere A1 motor (4takt).
Ik hoef geen racer aangezien dat veel te vermoeiend is en dit stuurt veel leuker.

En ja ik rijdt die Golf met me pa ernaast. Die is ook getuned :D
 
Nu je toch zo lekker bezig bent, meteen een turbo erop denk?
Dan meteen een dumpvalve erbij, en je krijgt heel wat bekijks :)
 
Ik heb nog wel zitten denken om er een turbo op te zetten maar werd me iets te gek qua kosten..

Verder zal geen kip merken dat hij meer dan 15 pk is. Hij wordt binnen de perken :p
 
Ik ben zeer benieuwd hoe het gaat worden, en tja... 3 pk's meer is eigenlijk al een wereld van verschil hoor!
Mijne gaat helaas maximaal 110 :(
Wind tegen denk ik, 95-100
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar jaar geleden een 166cc Malossi kit op mijn toenmalige Honda CBR 125 R laten zetten. Scheelde best veel, ik kon ineens veel beter meekomen op de snelweg. De top ging van 110 naar 130 toe. En dat in combinatie met een Gianelli uitlaat.

Succes met je project!

Wel apart.. Mijn cbr compleet standaard heeft als top 142 op de teller gehaald.. helaas moest ik van de snelweg af, anders was het misschien 145
 
mooi fietsje, ik zie wel als je er weer een filmpje van hebt.
ga je nu ook stoppen met je brommer handel?
of ga je door, haha je hebt zolangzamerhand wel weer een mooie verzameling zag ik!
 
EDIT!
De cilinderkop wordt nu bewerkt en is over een poosje klaar. De klepzetels worden ook juist gemaakt (komen van een CBR600).
Ik heb nog wel een probleem met m'n nieuwe CDI want die geeft niets aan...

Maargoed, straks alles in elkaar zetten en de boel afstellen.

Nogmaals, het is geen haast project ;)

Als de boel weer wordt opgebouwd komen er gegarandeerd foto's aan. En als die loopt UITERAARD een filmpje. Zijn ze wel gewend van m'n YouTube kanaal.
 
Heb je je a1 rijbewijs al of ben je nog bezig?
Mocht je je a1 al hebben zou ik maar een beetje haasten :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan