4takt/2takt motor

Yep. Ik durf niet te beweren dat het voor iedere viertakt geldt, maar bij de meeste viertakten zit de ontsteking gewoon op de krukas. Dit betekent dat bij iedere omwenteling de contactpuntjes openen (of een magneetje langs de pick-up spoel gaat bij electronische ontsteking) en er dus een vonk wordt gegeven.

Maar goed ik weet dus niet of er ook viertakten zijn waarbij de ontsteking is gekoppeld aan de nokkenas, of via electronische weg telkens een krukasomwenteling wordt overgeslagen oid.

Dat hebben alleen viertakten zonder verdelerkap. verder kun je er van uitgaan dat alle auto's zonder verdelerkap ook vonken op de uitlaatslag, en ja praat dan wel over viercilinders....
 
Ik meen me te herinneren ( ja ja, opa vertelt weer eens) dat er ook wel viertakten zijn geweest met de onderbreker of het pick-up spoeltje) op de nokkenas.
Maar het is wel heel gebruikelijk om onderbreker(s) dan wel spoeltje(s) op de krukas te zetten, en dan op b.v. een vier-cylinder motor een dubbelbobine voor steeds twee cylinders, en dus steeds een "echte" vonk en een loze vonk per cylinder.
Op de oudere BMW twins was dit ook zo, ik weet niet of het nog zo is op de modene BMW's.
Groeten,
Eduard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan