5" toch mogelijk?

Martijntje

MF veteraan
28 feb 2003
7.813
3
NL
Hmm...$tranger had onder zijn XR 4,5" excel achter, hij zei dat dit de max was en paul bon of vent van Haan zei zelfs dat 4,25 de max is.

Nu was ik vandaag bij steven, en hij heeft kawasaki wielen in zn xr. Gietwielen dus.
Hij heeft een 5.00 x 17 velg achter. Nu ben ik wel een beetje raar..maar volgens mij betekent dat dat hij gewoon 5" achter heeft.
Met een 150 bandje..of 160 geloof ik. Liep eerst wel tegen de ketting aan zei ie maargoed, de velg past dus.

Hij heeft een oud model achterbrug (met trommel dus, nu met schijf) en ik nieuw model...denk niet dat ze die achterbrug smaller hebben gemaakt...dus imho kan er 5" onder mijn XR toch?

effe foto van steven zn xr.
full

Had je dat niet meteen op kunnen meten slimmerik ? ;) .
Hij heeft btw dezelfde achterrempomp als ik (alleen zit ie er bij mij niet op :+ ).

niet aan gedacht harrie...

maar toch..blijkbaar past het..

als ik mn velg nou om laat spaken vraag ik me af of ie uit het midden moet ofzo..of niet...

mss moet ik gewoon mn achterbrug meegeven...mss dat ze daar iets aan hebben...
duurt trouwens nog wel ff..maar mocht ik banden zoeken...(denk dat ik sowieso 150 neem..)

en dat past?
ow tuurlijk :) ...idd...stel ik neem 5" met 160 krijg ik ong. zelfde bollingseffect als 4,5" met 150...jupper...en zal in beide gevallen ong. evenveel gezeik krijgen met mn ketting ofzo..

met mijn 160 bandje heb ik dus +- 2 mm band weg moeten halen (lateen halen door de ketting :+ )
verder past ie prima. Moet ik wel melden dat me achterwiel meer naar rechts staat ipv in het midden.

heb op supermotard.be te horen gekregen dat 5" echt niet nodig is en een 4,5 goed zat is...

heb op supermotard.be te horen gekregen dat 5" echt niet nodig is en een 4,5 goed zat is...
Een 5 inch stuurt beter en geeft iets meer grip dan een 4,5 inch
dunlop en michelin adviseren ook een 5-5,5 inch velg voor een 160 of 165 achterband
Een 165 op een 4,5 inch velg gaat goed maar ik weet uit ondervinding dat een 5inch meer grip geeft

ik heb 165 op 4.25.... staat naar mijn idee veeeeel te bol, ben ook bang (weet bijna zeker...) dat ik hem niet rond gereden krijg, staat zo lullig :+ vorige band was 150, paste perfect en rij je mooi rond.....

ik heb 165 op 4.25.... staat naar mijn idee veeeeel te bol, ben ook bang (weet bijna zeker...) dat ik hem niet rond gereden krijg, staat zo lullig :+ vorige band was 150, paste perfect en rij je mooi rond.....
Ik had op mijn 620 ook een 165 dunlop slick op een 4,25. Ook hiermee reed je de steunen vast aan het asfalt en ik had ook geen rubber over. een 5 inch rijdt alleen net iets beter.

maar jij rijdt best extreem toch v.d.v.? (circuit?)...

Wat adviseren jullie me hier dan?....5" met 160?...moet er zeker een stukje van de band af links maargoed...en misschien staan de wielen dan niet goed in lijn omdat de velg misschien uit het midden gespaakt moet worden?

dat uit het midden spaken merk je echt niet zo extreem...... en mooi om te horen dat je de band mooi rond kan rijden, zal ik toch wat harder mijn best moeten doen :)

Wat adviseren jullie me hier dan?....5" met 160?...moet er zeker een stukje van de band af links maargoed...en misschien staan de wielen dan niet goed in lijn omdat de velg misschien uit het midden gespaakt moet worden?
och, de pro's rijden zelfs met een 5.5" velgen, 16.5" velgen schijnen ook in te zijn... maar ik zie toch wel enig verschil met hoe ik door de bocht ga en hoe zij dat doen.

ik zou voor een 4,5/4,25 gaan met een 150 band... niet zo mode-gevoelig zijn...

Waarom denk je dat ik extreem rijd?
Dat valt heel erg mee hoor.
IK zou geen risico's nemen met een 5inch als je er niet zeker van bent dat het past. ik zou wel als je toch nieuw wielen wilt gaan kopen gaan voor een 4,5 inch i.p.v. een 4,25.

ik zou voor een 4,5/4,25 gaan met een 150 band... niet zo mode-gevoelig zijn...

Ik ben ook door dat gedonder gegaan met mijn XR650R en heb nu een 150 band op een 4.25" velg en eerlijk gezegd past dat het mooist. Toegegeven: breder staat stoerder maar alle ellende van een niet in lijn gespaakt achterwiel, busjes onder je tandwielen enzovoort is het echt niet waard.

Eigenaar van een van mijn vorige motoren, een XR600R, heeft hem ook omgebouwd tot supermoto met 160 band op een 4.25" velg en dat past netjes. Breder dan 160 zou ik niet gaan dus neem daar een goed passende velg bij: 4.25 of maximaal 4.5 :]

Eigenaar van mijn andere vorige motor, ook een XR600R, heeft een 4.5" velg met een 165 band maar dat is een slick en die staan altijd ronder en je schijnt die vaak net iets breder te kunnen nemen.

v.d.v, ik meen dat ik ooit gelezen heb dat jij circuit rijdt...en dus extremer...maargoed. :)

allemaal bedankt voor de info...tis voor mij wel duidelijk...wordt een 4,5" met 150 band. Nu hopen dat de motorzaak hier in de buurt nog een leuke gebruikte 150 band heeft liggen.

Nu moet ik ook nog gaan kiezen welke kleur velgen ik neem ;( ...

v.d.v, ik meen dat ik ooit gelezen heb dat jij circuit rijdt...en dus extremer...maargoed. :)

allemaal bedankt voor de info...tis voor mij wel duidelijk...wordt een 4,5" met 150 band. Nu hopen dat de motorzaak hier in de buurt nog een leuke gebruikte 150 band heeft liggen.

Nu moet ik ook nog gaan kiezen welke kleur velgen ik neem ;( ...
Ik rijd wel eens op een circuit maar dat maakt me nog geen geweldige rijder
Je moet eens gaan kijken bij een vrije training wat daar allemaal rond rijd
Er staat ook V.D.V. geen V.D.B. ;)
Op een 4,5 velg past een 160 en zelfs een 165 zonder problemen

Sharky Capas rijdt met een 5 inch achtervelg in een xr 650 :9~
www.bonmotoren.nl

Klopt.
Echter nadat ik enkele foto's had geplaatst kwamer ook een jongen met een XR600 bij Bon, deze wilde ook een 5 inch achterwiel. Toen bleek dat de achterbrug van een XR650 breeder is als die van een XR600. Aangezien ik enkele MM ruimte over had zou het dus zeker nooit in een 600 passen.

Ik vraag me dus af of de topic starter geen XR650 achterbrug heeft of dat Spaak velgen anders te monteren zijn als die aluminium velgen. Vind het in ieder geval super knap 5 inch in een 600 :}

Hier onder een foto van de ruimte van mijn 5 inch velg. Hopelijk kan je het een beetje zien
:9~

full

Terug
Bovenaan Onderaan