5 versnellingen

freewilly21

Rookie
17 okt 2005
24
0
Hoofddorp
Hallo iedereen,

ik vroeg mij af wat de voor- en nadelen zijn van een motor met (maar) 5 versnellingen? Een FZR 1000 bijvoorbeeld (wat me een leuke opvolgende motor lijkt 8-) ) heeft er maar 5. Rijdt dit heel anders of valt het wel mee? Ik heb nu een FZ 750, met (gewoon) 6 versnellingen.

Martin :]
 
Door het hoge koppel heb je ook genoeg aan 5 versnellingen. Je kan trouwens voor de funfactor wel een 6-bak in een 1000 zetten. FZR1000 87/88 past die van een FZ750 in en in de nieuwere FZR1000 past die van een YZF750.

Frans
 
Ik rijd op een GSX1100F, en die fiets heeft ook 5 versnellingen, want het koppel en de brede vermogensband zou een 6e versnelling overbodig maken. Tsja, aan de ene kant is dat dan misschien wel waar, maar ik mis de '6' toch echt; de 1e versnelling vind ik te lang en de 5e te kort.
 
Ik rijd op een GSX1100F, en die fiets heeft ook 5 versnellingen, want het koppel en de brede vermogensband zou een 6e versnelling overbodig maken. Tsja, aan de ene kant is dat dan misschien wel waar, maar ik mis de '6' toch echt; de 1e versnelling vind ik te lang en de 5e te kort.
Moet je niet zo hard willen rijden, en je aan de regels houden. ;) :+

Maar zo'n FZR is wel een sportieve fiets, best jammer dat er een 5 bak opzit.
Voor de rest is het natuurlijk wel een dijk van een motor, en zal je hem misschien niet snel missen, gaat meer dan hard zat.

Ik las in een test dat het ding ook nog lekker sportief stuurt. :}
 
Moet je niet zo hard willen rijden, en je aan de regels houden. ;) :+

Maar zo'n FZR is wel een sportieve fiets, best jammer dat er een 5 bak opzit.
Voor de rest is het natuurlijk wel een dijk van een motor, en zal je hem misschien niet snel missen, gaat meer dan hard zat.

Ik las in een test dat het ding ook nog lekker sportief stuurt. :}

We gaan het toch niet weer over die bekeuring hebben he!!
:+
 
Ik rijd op een GSX1100F, en die fiets heeft ook 5 versnellingen, want het koppel en de brede vermogensband zou een 6e versnelling overbodig maken. Tsja, aan de ene kant is dat dan misschien wel waar, maar ik mis de '6' toch echt; de 1e versnelling vind ik te lang en de 5e te kort.
Bij een 6-bak zijn de laagste en hoogste versnelling vrijwel gelijk,je moet dus meer schakelen voor hetzelfde effect. Het is voornamelijk persoonlijke voorkeur.
Als je al 10 jaar met een 6-bak hebt gereden en je gaat dan ineens terug naar een 5-bak dan kan dit behoorlijk vervelend zijn.
 
Bij een 6-bak zijn de laagste en hoogste versnelling vrijwel gelijk,je moet dus meer schakelen voor hetzelfde effect. Het is voornamelijk persoonlijke voorkeur.
Als je al 10 jaar met een 6-bak hebt gereden en je gaat dan ineens terug naar een 5-bak dan kan dit behoorlijk vervelend zijn.
Laatst vroeg iemand hoeveel versnellingen mijn motor had .. verdomt .. zou het geeneens weten..

Ik let er niet eens op, gaat allemaal automatisch. 8-)
 
op mijn honda zit een 5 bak en ik mis absoluut een 6de versnelling.
dan zou die wat rustiger draaien op de snelweg.
op mijn gsxr zit een 6 bak maar daar gebruik ik de 6 niet van,de 5 zelden.
op de snelweg waai ik er af bij de 180.
 
Terug
Bovenaan Onderaan