50 dagen Portugal zonder sneeuw XJ750

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.894
10.412
Op reis
Facebook
50 DAGEN PORTUGAL.

aangezien het vandaag grijs en nat was, 5 graden en waterkoud en ik het enige wat je echt niet moet laten vallen, een doos met 100 boortjes , liet vallen , ff helemaal niks meer.
Kacheltje aan en in de digitale foto doos duiken.

Vorige winter heb ik overwintert in Portugal.
Dat was kouder dan een ieder verwachtte , als je dan ook nog in een tentje zit resulteert dat in het winkelen naar een muts.. bij de Decathlon een jagersmuts werd het uiteindelijk en dat je s'avonds naast de tent zit met de motorbroek op de campingstoel , 2 joggingbroeken aan en dan nog een handdoek tegen eventuele wind.
Het zal van avond tot avond gevarieerd hebben maar de avondtemperatuur zat tussen de 2 en 8 graden.
En zelfs een beetje koud is niet zo erg, kan ook een teken zijn om naar bed te gaan/je slaapzak in te kruipen.
Maar als het al om 6 uur donker is duurt de avond best lang.
Ter info , het is er altijd nog 2 uur langer licht dan in NL in dezelfde periode en in tegenstelling tot NL word het ook daadwerklijk licht.

Waarom dit hele verhaal en zo een intro voor een reisverslag ?
nou eigenlijk was dat het enige wat lastig was, danwel tegenviel.
Later lees je dan verhalen van ouderen die klaagden dat ze de kachel moesten aanzetten in hun camper.
Op de camping waar ik stond zijn dat voornamelijk gezinscampers, dus het was ook niet alsof ze samen onder een dekentje moesten kruipen met de autokachel op de hoogste stand of een klein electra dingetje, nee gewoon ringverwarming in een camper van 60.000+ euro.
Mooiste/gekste die er stond was er 1 waar een klein auto'tje achterin kon, die werd er electrisch ingetakeld..
Concorde is op zich wel een mooie naam voor zo een technisch hoogstandje alleen de kruis snelheid zal wat lager liggen van dit type met schotelantenne...

Nou, vliegen, aankomen, opgehaald worden en bij mijn vriend op de bank mogen slapen aangezien het geen tijdstip meer was om nog een camping te zoeken en vooral de hele motor op te tuigen en de bagage uit te zoeken. Het was al donker.
Gezellig samen aan het bier gezeten, zelfs in huis was het al fris maar dat lag aan mijn slaapzak en de volgende ochtend was daar dan gewoon de zon.
En was het opeens lente.
Het blijft een beetje voelen als valsspelen en dat mag van mij zo blijven :P

Spullen gepakt op de motor en de afspraak gemaakt dat we met zn 2e nog een weekje Spanje induiken.
Ik ga even kijken of eerst alle tekst en dan de plaatjes fijner werkt/schrijft.
Dus hier de plaatjes bij de praatjes.

Aankomst op het nieuwe vliegveld.
IMG_0018.JPG


het was al donker in het vliegtuig zie ik nu.

IMG_0011.JPG


En dit stapeltje moet ik het dan de komende weken mee doen.

IMG_0020.JPG


Hier had nog een foto kunnen staan van een voet in een schoen met een wintersok.
Expres die foto gemaakt onder het mom, die zijn voor niks meegegaan, net als een hemd, maar dat kwam dus nog wel van pas...
Ik vind het wel lekker dat ik even een paar dagen kan wennen eer ik gelijk aan een hele rit naar buurland Spanje ga maken, dus morgen maar eens kijken wat de dag brengt :)
 
Dag 2, tja of reken je de dag van aankomst mee.... of de 1e dag dat ik ben gaan rijden, anders dan alleen naar de camping...
Ik laat het bij deze los ;)

Vandaag een ritje in de omgeving, Castela Velha o.a .
De eerste dagen zal ik doorbrengen op Camping Ria Formosa , waarbij ik op foto nr3 zie dat ze ook een fitnesszaal hebben, dus Dat zit boven het restaurant :)
Daarvandaan is het 25 km naar de Spaanse grens, maar dat is via een enorme brug en de snelweg, de volgende gelegenheid ligt een goede 100 km verderop naar het Noorden.
'opeens ' in Spanje zitten zal er dus niet bij zijn ;)

Zoals in de link te zien is , is Castela Velha een klein dorpje met een heel oud 'kasteel' wat geel van kleur zou moeten zijn.
Een mooi pad naar beneden naar het strand waar ook gevist word en heel veel krabbetjes rondlopen.
Ook kom ik vandaag op het meest oostelijke punt van Portugal.
Het meest Westelijke punt is een 'enorme' attractie met de laatste 'bratwurst' voor Amerika, aangezien het het meest westelijke punt van Europa is.
Cabo da Roca - Wikipedia

of laatste hamburger, ik weet het niet meer.
Ik weet alleen dat ik de volgende keer bovenop de Stelvio wel een bratwurst neem ook al zijn ze wat prijzig, want in het dal werd het uiteindelijk knakworst, dat valt toch wat tegen dan..
Maar dit is dus op geen enkel manier een opzienbarend punt en misschien daarom wel des te interessanter om te kijken hoe dat er dan bij ligt.
toch de hele middag zoet mee geweest, hoewel ik nu nog niet zeker weet of de klok van de camera wel klopt, misschien komt er nog een foto met schemer.
Plaatjes bij de praatjes :

IMG_0029 (Groot).JPG


brug naar Spanje.
IMG_0032 (Groot).JPG


een drassig stuk natuurgebied van Ria Formosa .

IMG_0037 (Groot).JPG


Qua eten zit je prima in Portugal, zoals in wel meerdere landen uiteraard.
Het restaurant vd camping is erg goed ( veel vers) en niet duur, zeker niet voor wat het is en in de omgeving zitten er , zeker in de Algarve , veel restaurants en eetgelegenheden.
Feit is wel dat ik geen zin meer heb om op te motor te stappen zodra het donker is, kwestie van in de middag of eind vd middag warm eten, ook geen straf ;)

In de avond een biertje op het terras met wat olijven en brood kost 7 euro als je 2x een halve liter neemt en zowel de olijven als het brood een keer laat aanvullen.
Als je nu het idee hebt dat ik u je lezer lekker te maken, dat klopt ;)
Morgen weer een dag die begint met koffie in de zon :)
 
Previously on XJ adventures....
( ik heb de afgelopen dagen wat filmpjes van c90adventures gekeken ;)

Wederom mooi weer zodra de zon op is rond 9:00
Begin van de middag voel ik mij al wat avontuurlijker en besluit wat meer op de bonnefooi het binnenland in te rijden.
Zoals wel vaker eindigd dat in een doodlopend stuk, tenzij ik zou besluiten offroad onverhard te gaan.
Inmiddels weet ik dat het kan met de XJ maar het rijd niet fijn, zelfs door mul zand is het heel aardig te doen, maar fijn is het niet.
Ook kom ik vandaag al langs het kasteel wat ik later nog zal bezoeken, in Castro Marim .
afbeeldingen bij het geklets :

IMG_0040 (Groot).JPG


je zoekt een plekje om vanaf de motor een foto van het kasteel te maken en dan lukt het alleen al vanwege de leuke kleurtjes ( de foto dan) , het kasteel zie je alleen wat muur van ;)
IMG_0042 (Groot).JPG


en bewijs dat het hier toch ook herfst kan worden, maar dan alleen de kleur van de loofbomen en het word weer lekker warm ipv heet :)


IMG_0043 (Groot).JPG


uiteraard 'geschoten' vanaf de weg maar dan wel het asfalt uit de foto houden ;)

IMG_0050 (Groot).JPG


Point of (no) return. , hier houd de weg op.

IMG_0051 (Groot).JPG


Wegwijzers zijn hier redelijk zeldzaam, maar soms pakken ze uit.
Ik heb gewoon Nog een foto van een ander kruispunt , zeker 80 km verderop, waar ook zoveel borden staan, die kwam ik pas nog op Fb tegen..
(wat wil je dr nou mee zeggen, ja weet ik veel, vond het apart , toeval )

IMG_0057 (Groot).JPG


IMG_0058 (Groot).JPG


En ruim een maand voor kerst staan de kerststerren hier volop in bloei, wat ze misschien wel vaker doen, ik ben nog niet gemigreerd ;) .
Tot mijn verbazing worden ze een maand later wel heel veel te koop aangeboden, maar sommige Engelsen kopen 5 a 6 van die dingen en zetten ze dan gewoon voor de voortent inc slingers en kerstballen en lampen.
Dus of het alleen voor de toeristen is, die verkoop, weet ik niet zeker.

En ik bedenkt me net dat ik alle telefoon foto's nog online heb staan.
Weet ik gelijk weer wat ik gegeten heb ;) :

IMG_20171124_161500.jpg
 
Bessen voor de drank.

Vandaag weer lekker er op uit trekken.
Via de foto's met gps zou ik er wel wat plaatsen uit kunnen trekken, maar zeg nou zelf, als je dr niet geweest bent zegt dat ook niet zoveel :P
minuscule dorpjes op weggetjes die door de auto van streetvieuw vaak (nog niet) niet gereden zijn.
Opeens zie ik rood en gele besjes in de berm hangen, de bekende Medronho.
Medronho - Wikipedia , daar maken ze dus drank van.
IMG_0066 (Groot).JPG



Het is al maanden droog, nauwelijks regen geweest, dus vandaag en de komende dagen zal ik aardig wat droge rivierbeddingen tegenkomen.
Aan jullie de taak naar de foto's daarvan te kijken, dus geen wilden beelden met stoere GS' en door ijskoude rivieren samen met wodka drinkende russen.
Maar rustige stillevens van keitjes en steentjes die al een tijdje droog liggen, tja ..
IMG_0071 (Groot).JPG




Door de onderstaande foto's heen aan het kijkend vraag ik mij toch af hoe een ander daar nu tegenaan kijkt, dus reageer gerust als je je geroepen voelt.
Het zijn en blijven toch maar plaatjes , maar in mijn geval als een geheugensteun voor wat er nog meer te zien was, te ruiken en proeven en horen.
Wat dat betreft een voorbeeld dat een foto meer duizend woorden zegt.
Als je echter gewoon een foto laat zien is het maar de vraag wat men zich daar bij voorstelt en bedenkt.
Dit gezegt hebbend zal dat misschien ook de reden zijn dat ik toch meestal een zinnetje bij een foto zet.

voorbeeld dan maar ;) :

Na lang twijfelen besloot ik dan toch maar eens een stukje onverhard te gaan rijden met de XJ.
Van de doorgaande weg stond er een kleine wegwijzer met een plaatsje erop, in het ergste geval kan ik in het dorp nog omdraaien en terug rijden als het niet fijn rijd, of al eerder als het echt te gek word , wat overigens af te raden is als je eigenwijs bent.
Het rijd heerlijk en gelijk waan ik mij weer op de offroad motor terwijl ik door de bloemenvelden rijd met overal de natuur om mij heen, ruikend naar bloemen en hars van de eucalyptus en planten.
De weg is zelfs zo goed begaanbaar dat ik op een kruising even kan parkeren en foto's kan nemen.
Uiteindelijk komt na slechts 2 km al het plaatsje medronheira (vast iets met die bessen) al tevoorschijn, wat op de splitsing al aangegeven stond en rijd ik nog onverhard langs wat huisjes tot ik met een zachte tik opeens weer op asfalt zit.
Een erg geslaagd uitstapje.

IMG_0088 (Groot).JPG


Boven kan u zien hoe ik na talloze omzwervingen van de weg afraak, de navigatie is helemaal de weg kwijt en ben overgeleverd aan nikszeggende wegwijzers . Talloze keren lijkt het voorwiel onder mij weg te glijden wat na een meestal verkeerde correctie gelijk het achterwiel er achteraan laat gaan.
Uiteraard de totaal verkeerde banden en ook in en uitgaande compressiedemping staan totaal verkeerd waardoor ik vaker dan gewenst iets te diep de vele afgronden inkijk, gevuld met afval en scherpe rotsen.

Zelfde foto, ander verhaaltje ;)
sorry als u zich gefopt voelt :)
Gelukkig voor mij was het verhaaltje boven de foto van toepassing.
En hieronder nog wat foto's van het dorpje.

IMG_0093 (Groot).JPG

IMG_0095 (Groot).JPG


Ik eindig met heerlijk warm eten in een restaurant waar men geen kip heeft maar haan, prima, ik zie wel en uiteraard, het is weer heerlijk. Google Maps
IMG_20171125_154145 (Groot).jpg



IMG_20171125_160217.jpg


buiten net voor het na het wegrijden word ik nog enorm gestoken, ik meen ergens op mijn borst, later word ik ook nog een keer op mijn hals gestoken.
een of ander beest wat klem zat denk ik, het is gevaarlijker om in paniek te snel te willen stoppen en met de hand vd koppeling stapvoets ergens tegenaan te rijden of om te vallen.
niet veel last meer van gehad dat ik me kan herinneren :)

Tot 3 keer toe dit bericht moeten aanpassen, als je een afbeelding niet naar de goedste plek in de tekst sleept opent de afbeelding in het browservenster en als je dan terug gaat is alles weg.
scheelt dat ik inmiddels eerst alles in Word97 Osr2 typdt sowdat allex vautfreij overgekopieplakt worddt.

Al met al weer een mooie dag :)
 
Laatst bewerkt:
Praia do Barril, een eind lopen en veel verroestte ankers..

Het was gisteren nog precies een maand voordat het kerst is.
Misschien denk je er tzt nog aan als het gaat over 1e kerstdag ;)
Het is vandaag zondag en wat is er dan simpeler om gewoon even naar het strand te gaan.
Vandaag geen motor te zien dus mocht dit essentieel zijn, bij deze de waarschuwing en maar snel verder scrollen ;)
de beelden bij het epistel :

IMG_0099 (Groot).JPG



IMG_0105 (Groot).JPG

In een later stadium zal ik vaker stranden bezoeken, maar meer in naam, omdat het praia's zijn , beter bekend onder de spaanse naam playa
, beter bekend onder de vakantiegangers ;)
en de tieten versie :
maar uiteraard zocht ik het origineel :

Maar dit strand is erg leuk.
Men moet eerst door een stuk brak moeras lopen, daar ligt een enigzins verhard pad doorheen, maar ook een treintje voor als je geen zin hebt om te lopen.
Aan het einde kan je het strand op waar ook allemaal strandcafeetjes zijn met simpele dingen, aangezien er op andere stranden ook complete restaurants zitten met verse (levende) kreeften en alle denkbare soorten vis.
IMG_20171126_142614.jpg


In de duinen heeft met tientallen grote ankers gelegd, ter herinnering waar men geld/eten mee verkreeg voordat men broodjes aan het strand ging verkopen ;)
Praia do Barril: Secret Tips you should know

IMG_0113 (Groot).JPG


IMG_0134 (Groot).JPG


IMG_0135 (Groot).JPG


De dag eindigd met gezonde boodschappen.
Ik kom er later wel achter dat een banaan gewoon in je topkoffer doen, zonder dat deze op zijn plek vast zit, interresante gevolgen heeft.

IMG_0136 (Groot).JPG


IMG_0138 (Groot).JPG


Vandaag was ook wel een goede reminder dat je de motor ook gewoon wel eens als een vervoermiddel kan gebruiken, dit strand was maar 4 km verderop en heb verder alleen boodschappen gedaan.
Ook wel eens lekker.

*edit* door het plakken vanuit tekst zie ik opeens dat een joep toep link gelijk word getoont inc alles verraadend spoiler /preview.
Zijn er nog meer mensen die last hebben dat ze op een youtube link geklikt hebben en omdat ze ingelogd stonden een week later nog steed videos voorgesteld kregen terwijl je gerick rolled werd of anderszins onnozele filmpjes kreeg voorgeschotelt ?
 
Laatst bewerkt:
Cachopo , de A397 van de Algarve , toevallig de N397 :P

Even wat toelichting voor de titel van vandaag.
De A397 is een zeer bekende weg die van de kust van zuid spanje naar Ronda gaat en zeer bekend is bij motorjournalisten vanwege de vele introducties die daar zijn van nieuwe motorfietsmodellen.
Alles is dr betaalbaar en het weer redelijk goed in de winter.
Later deze maand zal ik daar ook rijden, maar dat was niet van te voren opgezet.

Cachopo Google Maps is een mini dorpje , maar voor die omgeving een redelijk groot gehucht. maar liefst 2 restaurants , 1 café en een dorpsgek.
Het belangrijkste voor het motorrijden is dan ook voornamelijk de ligging ervan.
Een waar walhalla aan bochten en schitterende omgeving , ik wil eigenlijk de vergelijking met de Posbank maken, maar hier kom je in 50 km misschien 3 auto's tegen, die getallen zijn bij de Posbank omgedraait .
Maar voor veel gewone burgers zal het niet veel voorstellen, hoewel er een bruine borden van aan de kust staan, dus qua natuur is het iig een bezienswaardigheid.
Een van de charmes ervan vind ik het restaurantje waar de hele dag wel iemand is en de plaatselijke brandweercommandant met de rest van de (drinkende) gasten in gesprek is.
Een fotografische voorstelling bij deze verhaling :

een bloemetje om mee te beginnen :

IMG_0139 (Groot).JPG


ook onverhard een erg mooi gebied om te rijden .

IMG_0141 (Groot).JPG


IMG_0144 (Groot).JPG




IMG_0148 (Groot).JPG


geparkeerd in de 'rivier'

IMG_0153 (Groot).JPG


en weer
IMG_0163 (Groot).JPG



IMG_0165 (Groot).JPG


en dan de verlaten lunch in Cachopo
IMG_20171127_134659.jpg




lekker oudbollige inrichting maar wel echt van die regio .

IMG_20171127_133955.jpg


en met een redelijke omweg weer terug naar de camping.


IMG_0168 (Large).JPG


zoals hier te zien : Google Maps

dat is dan wel weer leuk aan gps .
 
Eigenlijk regent het bijna nooit, maar een paar dagen per jaar. Ja dan is het ook vaak gelijk heel veel...

De voorspellingen van vandaag zijn zelfs zo extreem dat een concert van UB40 in Lissabon werd afgelast uit vrees voor het weer.
Nu is Lissabon 250 km verderop en zo nu en dan heb ik last van optimisme dus vandaag rijd ik richting Albufeira.
Dat is wel die kant op , maar met het idee dat ik altijd kan omdraaien als ik de bui aan zie komen...
In de omgeving van Albufeira ligt Guia, wat niks met een luxe Ford te maken heeft, maar daar zit het bekende Piri piri restaurant Ramires . Google Maps

Men beweert iig dat de kip piri piri daar uitgevonden is.
Met 2 verdiepingen iig uitgerust voor VEEL gasten.
precies 9.90 voor kip met friet , salade en olijf met brood vooraf en 1 drankje, lijkt me een deal :)

IMG_20171128_162043.jpg


Opvallend ook dat in elk restaurant of café er wel 1 of meerdere tv's hangen.
Men is gek op bewegende beelden denk ik, borden die waarschuwen tegen smartphone gebruik zie je inmiddels al meer dan de 3! borden die waarschuwen voor drank achter het stuur, daar hebben ze al meer jaren oefening mee denk ik ...

IMG_20171128_161125.jpg


Maar eerst binnendoor , misschien stond Albufeira niet eens in de planning en ben ik maar gewoon gaan rijden ;)

geen woorden maar plaatjes :

IMG_0172 (Groot).JPG


en alweer een droge rivier, was nog best steil stukje naar beneden, voelt u de spanning ? ;)

IMG_0175 (Groot).JPG


En na een eerste korte maar hele forse regenbui ; Ramires :

IMG_0179 (Groot).JPG


je zou niet zeggen dat het bijna kerst is toch...

IMG_0181 (Groot).JPG


dat pakket vuil op de rode loper was dus van de bui waar ik net nog inzat.
met een zeiknatte jas over een andere stoel eet ik rustig in het volle vertrouwen dat de bui wel overgaat.
En dat ging hij ook, alleen haalde ik hem in en was er geen ontkomen meer aan.

De volgende dag zie ik nog een stille getuige van mijn douche avontuur :


IMG_20171129_142758.jpg


Ik heb mijn vorige/oude motorpak daar liggen, een oude revit waar ik net nog in pas.
waterdicht is nooit een claim van dat pak geweest en dat leek me ook niet nodig voor hier.
rond gaan rijden met regenkleding is ongeveer hetzelfde als rondrijden met skies achterop de motor, dus ik was tot op eeeeh, nouja overal zeiknat.
Omdat het er nauwelijks regent en het inmiddels op halverwege de terugweg ook al donker was reed iedereen 20 vanwege het zicht en het feit dat het glad kon zijn. de terug weg duurde dus anderhalf uur ipv 1 uur.
Eenmaal op de camping moest ik bedenken waar ik mijn kletsnatte motorpak kon laten drogen.
in Theorie zou de tent de enige plek zijn die van mij is en droog is, maar dat 2e zou hij dan niet lang blijven.
Gewoon alles eruit gehaald en in de douches gehangen dus.
toen in de regen in mn onderbroek naar de douches toe, het was niet koud, maar even wassen en wat warms voordat ik droge kleding ging aantrekken is wel lekker.
halverwege kom ik er achter dat ik mijn slippers niet aangetrokken heb, ik ben een verschrikkelijk mietje zonder eelt onder mn voeten dus alle gekende gravel steentjes op de camping deden best zeer, had net zo goed terug kunnen lopen.
en bovenstaande foto is dus een voetafdruk van toen alles onder het water stond, ik weet niet meer hoe ik op de terug weg na het douchen mijn voeten schoon gekregen heb , afdoende zodat de binnentent geen kleimasker kreeg ..
de afdruk heeft er gestaan tot ik weg ging.
'Take nothing but pictures and leave nothing but footprints' heeft een wat andere bijklank sindsdien ;)
 
Pizza en uit zichten en -rusten.
Ultra korte dag, let op of hij is voorbij.

Of kort, bedenk me zojuist dat vooral de nacht wat langer was dan gewoonlijk.
De regen en wind nam alleen maar toen in de avond.
De tent ben ik redelijk droog ingekomen, maar ben er niet of nauwelijks meer uitgeweest.
Voordeel van deze camping is een overkapping over een gedeelte van het tenten 'terrein' staat, hoewel zandbak een betere benaming is.

IMG_20171129_142708.jpg


ook was 1 haring losgekomen in de nacht en de vierkant van de koepel blijft wel intact, die haken op het eind in een oog, maar die punten staan haaks op de hoeken van de buitentent.
Opeens had ik dus een wild klapperende hoek in mijn tent(je) .
Gezien de bagage, motorkleding en mijn persoonlijke-niet gemiddelde afmetingen leek een 3 persoons tent mij een goede keus, maar als hij op het punt lijkt te staan om weg te waaien zou 3 personen als ballast wel handig zijn.
Maar 2 gillende vrouwen in het midden van de nacht (vanwege het onweer dan) is geen recept voor een goede nachtrust en 2 ronkende kerels de rest vd nachten niet, los dat dat niet mij voorkeur is.
Ik houd het bij mijn helm en pak in die hoek te drukken en te hopen dat eeeh, nou de hele stellage niet omdondert die zich boven de tent bevind, zo klinkt het namelijk wel.

De ochtend after de neijt biefoor gaat alles dus nog wat langzamer dan gewoonlijk (dathetkan) .
Om niet de hele dag op de camping te hangen ga ik smiddags nog even er op uit voor het diner, wat een prima pizza word bij een banketbakker..

IMG_0184 (Groot).JPG


IMG_0185 (Groot).JPG


IMG_0186 (Groot).JPG


IMG_0191 (Groot).JPG


Maar het kan nog gekker, de dag daarop is het ECHT KOUD.
Pas op , een zeldzaam selfie moment, zowel qua frequentie (ik houd er niet van) , als in kwaliteit ( het ziet er echt niet uit).
maar als het zo koud is qua wind dat je maar een tshirt om je hoofd bind om van de koude wind af te zijn... en dan is het nog ochtend...
IMG_20171130_075905.jpg


sorry.

Die avond besluit ik dan ook maar in het restaurant te gaan zitten.
Alle camperaars zitten toch aan hun zelf gemaakte hap dus in het restaurant zit ik niemand in de weg.
Kei Kersterigigiachtiger nu al.
IMG_0192 (Large).JPG


Maar morgen gaan ik en Sebastiaan op reis richting Spanje.
We hebben al een beetje contact gehad en mede de bui van eergisteren en zelfs voorspellingen van net boven 0 graden in de nacht doen ons besluiten naar de Kust van Spanje te vluchten.
Van die dag heb ik precies 0 foto's omdat we met schemer op de camping aankomen dus zetten we meteen de tent op, te laat , net als dat we meer dan een uur eten en dus eigenlijk ook weer te laat doorrijden.
Uiteraard weer een super armoeiige camping, maar wel aan het water.
kennienavigerenie.jpg


en geen verkeerde route maar zo zijn we niet gereden, ik meen uit mijn navigatie op te maken dat de dichtsbijzijndste camping 14 km verderop is, alleen staat hij standaard ingesteld op 'midden van de kaart' , nee waarom zou ik vanaf mijn huidige positie willen vertrekken....... 8)7 , 1 van de weinige dingen/eigenaardigheden van osmand, het staat ook gewoon aangegeven, je moet er op letten .

Voor de rest een leuke dag hoor , maar wel koud 's avonds , erg fijn dat ik wat biertjes en eten heb, de winkel is dicht en restaurant .........

IMG_0193 (Groot).JPG


400 meter voor de camping (volgens de navigatie) zie ik alleen maar een zandpad en vuilnisbakken met katten erop.
net voordat we het asfalt opdraaien zien we de ingang van de camping, normaliter komt men vanaf de andere kant aanrijden is mijn inschatting ;)

3 !! dagen in 1 , geen geld.
De rit door Spanje is begonnen :)
 
Laatst bewerkt:
Patat oorlog aan de costa del waterige sol .

route 1e camping spanje en verder.png


Van camping naar camping gereden.
We zitten nu aan de Spaanse kust en aangezien we Gibraltar voorbij zijn de Middelandse zee.
Dit schijnt qua klimaat en vooral de nacht temperatuur toch wat uit te maken, vooral milder dus erg populair bij overwinterAARS.
IMG_0195 (Groot).JPG


Met tentjes valt het toch wederom vies tegen, maar we zijn nu op een goede camping aangekomen en hoewel het 15 euro pp kost is het sanitair groot genoeg om in te verdwalen en een goed restaurant en beiden lekker verwarmt.
Het eten smaakt prima :YY maar wederom is de foto een bewijs dat de belichting eten onsmakelijk kan laten ogen.


IMG_20171201_210317.jpg


Ook hier zit de kerstsfeer er al helemaal in , het is nog echt pas 1 December .

IMG_20171201_224048.jpg



Het word erg gezellig met dat KilKenny bier (southpark stemmetje) en we kijken al vooruit naar morgen, eerst lekker uitslapen en dan met de zon op de helm er op uit :)
 
A397 tussen El Madronhal en Ronda .

Om maar met het mooiste te beginnen gaan we vandaag gelijk maar de A397 op.
De weg waar veel motortesten gehouden door veel fabrikanten.
Maar uiteraard gebeurt dat wel op meer plekken, maar het is wel wat meer garantie op een rijtechnisch interresant stuk weg.
IMG_0198 (Groot).JPG



IMG_0202 (Groot).JPG


IMG_0205 (Groot).JPG


en ik moest natuurlijk weer een klein pielweggetje inslaan , zodat we in smurfendorp uitkwamen .

IMG_0210 (Groot).JPG



IMG_0211 (Groot).JPG


ik weet dat een weg verkanting kan hebben , maar je kan het ook overdrijven.
IMG_0213 (Groot).JPG



IMG_0215 (Groot).JPG


die avond willen we ook niet de hele tijd in het restaurant/ de bar hangen dus gaan we de drank die we net voor het avondeten
nog gekocht hebben, aanbreken .
Het word wederom heel erg gezellig en melig, naast motorrijden en wat aankutten met je tent en andere zooi 'camperen©' natuurlijk een belangrijke reden om zoiets met meerdere mede gekken te doen.
 
Dagje met strand en verdwalen en dezelfde weg terug.

Tja dan verwacht je wel een lange nacht maar los van enkel interresante excursies om de blaas te legen ben ik iets over 9'en al over het strand aan het lopen.
Altijd een leuke plek om foto's te maken en ik was ruimschoots het eerst wakker.

De rit is weer heel mooi , maar meteen is te zien hoe weinig foto's ik maak als ik niet alleen rijd.
Dan stop je alleen op punten waar er plek is dat de ander ook kan stoppen, zonder achterliggend verkeer in de nek te krijgen, maar ook dan 'zit' het niet gemakkelijk als je het ene moment hele einden voorop ligt omdat je wat harder rijd, of de ander en dat je dan om de zoveel honderd meter stil staat omdat die ander de begroeing of wat dan ook leuk vind.
Dit typende besef ik mij opeens dat dat ook terugkwam in de uitleg van Ed March en waarom hij en zijn vriendin later weer solo / los van elkaar gingen rijden.
niet om een vergelijk te trekken, maar meer een opluchting dat dit vaker voorkomt en niet apart is , kan ik iig 1 dingetje van de lange lijst eigenaardigheden afstrepen ;)

#tekstzuigtplaatjesroelen
IMG_0219 (Groot).JPG


even een beetje 'artsy' doen
IMG_0223 (Groot).JPG

IMG_0224 (Groot).JPG


Vamos a la playa.

IMG_0230 (Groot).JPG


En onderweg uitzicht op Marokko.

IMG_0233 (Groot).JPG


IMG_0237 (Groot).JPG

IMG_0239 (Groot).JPG


een gammel terrasje, maar het zal je achtertuin maar wezen :P

IMG_0241 (Groot).JPG


IMG_0245 (Groot).JPG


Geen motor op de foto vandaag, het is wel heel erg mooi rijden hier, dus vandaar wat minder foto's en wat meer stuurplezier.
Simpel gezegd is wat getoont is de afgelopen 2 dagen in rij afstand van de camping op eerder getoont de kaart.

Camping la bella vista , kan ik de camping aanraden?
Poe , de camping heeft afgezien van schoon sanitair niets wat ik normaliter leuk vind aan een camping.
ligt aan een doorgaande weg ( dit word geen recensie hoor, gewoon een verhaaltje) wat mij niet uitmaakt qua herrie, maar behalve het strand oplopen vind ik bij campings ook leuk als je zo de natuur inloopt.
hier loopt je eerder een supermarkt in.
Overigens is de doorgaande weg ook alleen voor auto's , ik snap dat spanje anders met fietsen omgaat dan hier in NL maar makkelijk bereikbaar met iets anders dan auto of motor is eeeh, niet gebruikelijk :P

Alleen waren wij er toen het er 's avonds fris werd, dan zijn er geen kinderen die herrie maken, het publiek wat er staat heeft die ook niet (kinderen in de herrie makende leeftijdscategorie ) .
Dan zit er verder ook niemand met muziek buiten of dronken te lallen, behalve 2 motorrijders die al helemaal in een (stil) hoekje waren gaan staan.
Maar warmte, restaurant, bar en sanitair zijn dan de basics die je kan waarderen, dat zal morgen wel blijken op de terugweg....

Maar het was zeker voor herhaling vatbaar.
Samen rijden, allebei geen idee hebben waar je uitkomt en dat beiden in ongeveer gelijke mate ook niet zo bar veel uitmaken :P
Een paar keer , ook morgen, reden we op een weg waarbij ik mijn bedenkingen had.
Dat heb ik tegenwoordig vooral als het steeds meer afgelegen word, steeds smaller en de weg steeds in wat minder goede staat.
Van het echte offroad rijden weet ik dat als ik het eng vind, ik het gewoon niet moet doen.
Bij dit soort situaties zit ik dan meer met situaties dat 'stel dat er een tegenligger komt, dan moet ik in de berm en dat is zo losse ondergrond en dan kukel ik in die betonnen driehoekige berm die het water moet afvoeren.
Niet dat ik alleen maar naar het ALS kijk, maar naar de combinatie van factoren waarvan de ene er voor kan zorgen dat je de ander niet meer kan opvangen zonder een 3e gebeurtenis te triggeren.

Ach het houd je bezig onder het rijden ;)
'The wall only exists when you hit it' zei iemand over het racen op Macau.

Voor aankomst hebben we onderweg al warm gegeten, de 1e avond in het restaurant en de 2e, vandaag dus sluiten we af in het restaurant vlak bij de camping wat een wazige combinatie is van fish en chips maar ook spare ribs etc.
de bediening is nogal zenuwachtig en inderdaad op het moment dat wij al bijna klaar zijn komt er een enorm gezelschap daar eten.
Voordeel is dat je dan wel redelijk vlot geholpen word, zonder dat ze je wegkijken, want stel je voor dat je 2 toetjes bestelt als men net met 30 voorafjes bezig is.
Sebas heeft na het Wodka debacle van gisteren wel het voornemen om vanavond wat rustiger aan te doen en ik weet niet meer wat ik heb gedaan, dus ongetwijfeld te 'restjes' opgemaakt 8)7

Op de kaart heb ik een 'groene plek ©' op de kaart ontdekt dus de terugweg gaat wel goed komen.
 
"Van Spanje naar Portugal door de natuur want dat is mooi en onderweg nog wat eten natuurlijk, want een titel van een hoofdstuk mag best lang zijn, op Fb zou er niet eens een leesteken tussenstaan hahaha."

Na 2 leuke dagen op dezelfde plek gaan we weer richting Portugal.
Het opzoeken van echt warmer weer is niet gelukt maar hoe het in Portugal was in die week heb ik ook niet echt bijgehouden ofzo, het was in iedergeval erg leuk.
Omdat het niet fatsoenlijk in 1 dag te rijden is, is het wel leuk om zo toeristisch mogelijk te rijden in de 2 dagen die we er voor houden.
Of toeristisch is eigenlijk niet het goede woord, die pakken gauw de péage om maar snel op de plek van bestemming te zijn.

's Ochtends om 8:20 , tis dat de foto het zegt anders zou ik het ook niet geloven.
IMG_0247 (Aangepast).JPG


We besluiten om weer naar 'boven' te rijden en daar parc natural de la sierra de grazalema te doorkruisen.
Aangezien we toch naar boven moeten rijden en de Middellandse zee toch maar natte voeten geeft.



route terugweg spanje portugal.jpg


Dit is ongeveer de route geweest als ik de gps van de fotos mag geloven.
Voornamelijk het eerste gedeelte is heel mooi.
Heeft u daar misschien een beeld van, ik kan mij er zo geen foto bij bedenken :P ...

IMG_0249 (Aangepast).JPG


ja knap verlaten daar..



IMG_0250 (Aangepast).JPG


je zou kunnen zeggen, je bent hier echt 'vogelvrij'

IMG_0252 (Aangepast).JPG


IMG_0256 (Aangepast).JPG


De vogels die we eerder al zagen bleken uit een enorme colonie te komen waar men een apart stuk voor afgezet had.
Heel bijzonder om zoveel bij elkaar te zien.

IMG_0259 (Aangepast).JPG


IMG_0261 (Aangepast).JPG


Na dit indrukwekkende schouwspel nog genoeg mooie dingen gezien (uiteraard)

kleurtjes :

IMG_0269 (Aangepast).JPG

IMG_0271 (Aangepast).JPG
 
uiteraard laat, maar nog enigszins licht komen we aan op een camping.
tja, wat moet ik daar nou over zeggen.
beetje alternatieve mensen achter de balie, maar misschien ben ik wel alternatief en de rest van de wereld normaal, dat hoop ik tenminste van harte.
maar regelmatig lichaamshaar verwijderen in de buurt van het aangezicht en kleding die niet alleen maar rechtstreeks van een schaap afkomstig is zie je nu eenmaal niet overal, dus vandaar maar alternatief.

Dat deze camping vrijwel leeg is, is wel duidelijk.
Er is, misschien ook wel vorige week, een overstroming geweest en hier is overduidelijk nog niks aan gedaan.

Afijn, oordeelt u zelf :

Camping Dehesa Nueva, Aznalcázar, Spanje

Mijn beeld was wat minder rooskleurig (de volgende ochtend) :

IMG_20171205_084830.jpg


Maar misschien was het ook de kou en de verlaten sfeer.

IMG_20171205_085212.jpg


Met de camping zelf was niet zoveel mis, het sanitair was wel heel erg basic.
Ik had het vooral aan het eind van de avond echt koud, maar kon mezelf niet overhalen mij om te kleden in de douches aangezien die echt ijskoud waren, het water niet, maar een beetje een oud doorwaai hok zonder verwarming.
Het is wel weer erg gezellig en we maken zelfs een wandeling over de camping om zo een beetje warm te blijven.

Waarom ga je dan ook in de winter kamperen idioot, hoor ik u denken .
Nou om dezelfde reden dat oude-van-dagen klagen dat als ze gaan overwinteren en ze s'avonds een vestje moeten aantrekken en zelfs de kachel in de camper aanmoet.
'Op de ploatjes leek ut veel warmerder'
En het was een steeds terugkerend fenomeen,om het totaal niet te noemen zou ook een vertekend beeld geven.
Op weg naar Ronda zaten we rond de 1000 meter hoogte en lag op een plek langs de weg , die in de schaduw bleek, gewoon ijs.
Nee geen stracciatella.

Inmiddels (later die vakantie) heb ik bij de Decathlon in Faro ook wat meer spullen gekocht voor de warmte.
Het meest gekke daarvan is nog wel de muts.
Als je op de site van Decathlon kijkt zie je in NL wel een stuk of 50 mutsen, overigens paste ik met mijn plofkop nergens in, nog net de aanbieding waar een doos vol van stond maar juist alle roze motiefjes en bolletjes paste niet ;)
Nou in Portugal is het assortiment 1.
En dat is op de jagers afdeling, met allemaal camouflage kleding en groene jassen en broeken en andere dingen waarvan een bepaalde groep denkt dat je er dan stoer uit ziet.
Toen ik in Portugal een keer een groep jagers tegenkwam was dat met zulk grof geschut en uitrusting dat ik, zeker door de aanwezigheid van een meertje, vermoedde dat men op Lochness aan het jagen was (of familie ervan) .
Na meer dan een kwartier hoorde ik opeens wat schoten en vlogen er wat vogels rond.
Ik wou zeggen dat ze van de koste van die uitrusting wel 20 jaar uit eten kunnen in Portugal ,maar ik kan niet zeggen dat ik wel eens duif op de kaart heb zien staan.
Misschien komt dat wel door de schietkunst die ik net heb mogen aanschouwen...
Zwart varken koteletjes met friet en salade 9 euro.
Duif met met friet en salade , 1 week van tevoren reserveren verplicht, 122 euro ;)

WAT een lang verhaal over een muts, ga maar weer zeiken over de kou :P

Nou , lekker kort dan , bovenstaande foto's zijn van de laatste dag, die met deze foto eindigt :
IMG_0273 (Large).JPG


Weer terug in Tavira.
Het was wel een hele bijzonder route via Lepe en ayamonte.
Ook weer stukken dat je een kanon kon afvuren en niks zou raken.
Een paar bijna verlaten dorpjes en ook een heel stuk wat afgebrand was (bos en struiken) .
wel heel leuk gegeten aan het strand en zelfs nog wat motorrijders gesproken.

Sebas gaat weer terug naar huis en het dagelijkse leven en neemt de onderkuip van de xj mee, die zit niet echt meer vast en die halve kilo scheelt toch zo een seconde per rondje (portimao) ;) .
We spreken af nog wel een keer een rondje te gaan rijden, ik kan weer verder met mijn ontdekkingstocht in de algarve.
En daarboven...

Owja, de hele dag geen pepernoot gezien :t
 
Laatst bewerkt:
dag 3 van 4 van 12 , de natte grens .

Vandaag maar weer eens een onontdekt gebied (voor mij) bekijken.
Wat meer langs de rivier Guadiana rijden, de natuurlijke grens tussen portugal en Spanje.


Ergens ter hoogte van Odeleite begint de weg langs de rivier te lopen, dus tot daar binnendoor.
Pas bij Mertola is het mogelijk de rivier weer over te steken om in Spanje uit te komen, iets wat ik later nog een keer zal doen.

De foto's erna (hieronder) van o.a boten en dat dorp zijn van Alcoutim.

pics or it didn't happen :
IMG_0275 (Groot).JPG


IMG_0280 (Groot).JPG


als ik dan toch aan de waterkant aan het rondschuimen ben.

IMG_0283 (Groot).JPG



IMG_0291 (Groot).JPG


Mooi land hoor, dat Spanje :P

IMG_0295 (Groot).JPG


Vanwege gebrek aan foto's ook gelijk de volgende dag erbij.
Dat is een rondrit via Loulé geweest, totaal de andere kant op.

Dit zijn foto's van het kruispunt wat ik al eerder aanhaalde , waar veel wegwijzers staan.
IMG_0297 (Groot).JPG


IMG_0299 (Groot).JPG


Deze 2 foto's zijn 180 graden gedraaid tov elkaar gemaakt, maar voordat ik een kruispunt fetish krijg bedeeld, het uitzicht is er ook mooi hoor ;)

IMG_0298 (Groot).JPG


1 XJ heeft een koplamp die soms werkt en de ander een niet werkende toeter, gelukkig werkt de toeter bij deze niet ;)

IMG_0302 (Groot).JPG


Bij deze heb ik ook bewezen geen echt 'die hard' foodie te zijn die elke hap op Fb zet, maar als ik een keer minder lekker heb gegeten op een dag zal ik het even benoemen ;)
 
Dag vrijdag de 13 en zwart, It is all downhill from here....

Het leek mij wel een leuk idee om te gaan wandelen, ik had al eerder een bord zien staan van een soort park, daar eens ingereden en zag er leuk uit.

Fonte Férrea

Wat ik al eerder aanhaalde, een moment dat je moet kiezen om om te draaien...
Hier kreeg ik halverwege een enorm steile berg de zekerheid dat ik dat punt al een honderd of wat meter achter mij had liggen.
En aangezien het met ongeveer 5 meter per minuut ging, en het te steil was om terug te lopen.....
Terugdenkend vind ik het ook moeilijk om uit te leggen, ergens had ik het idee dat het pad opgehouden was, maar ja, het was toch echt een wandeling toen ik begon met bordjes enzo.
En iedereen die wel eens tegen iets opgereden /gefietst of gelopen is van ongeveer 22% weet dat dit ENORM stijl is , maar op de foto eigenlijk niet te zien.
Het klimmen ging zo stijl dat als ik even misstapte ik gelijk met mijn knie tegen de grond zat.
De andere kant oplopen was voor mij daarom geen optie aangezien ik dan niet de gebruikelijke 90 graden val zou maken, bij een vlakke ondergrond, maar ergens rond de 135, ik moet toch iets gokken.
met een hoop gezigzag ben ik uiteindelijk boven gekomen, nogal vermoeid.
Prima moment om even een inzinking te krijgen als je toch al zo vermoeid bent, dus geen fraai moment.

Afijn

Wel een hele mooie omgeving , dus maar even wat plaatjes, ook al vullen ze soms niet alle gaatjes :

IMG_0306 (Groot).JPG


IMG_0310 (Groot).JPG


IMG_0317 (Groot).JPG


en dan eindelijk terug kunnen lopen.

IMG_0320 (Groot).JPG


IMG_0323 (Groot).JPG


De weg vervolgend, maar dit keer asfalt en met wielen en weer langs eerder genoemd kruispunt Google Maps maar dan niet verder over de N2 maar linksaf de N124 op, erg mooi stuk qua natuur.

IMG_0330 (Groot).JPG


IMG_0331 (Groot).JPG



IMG_0337 (Groot).JPG


Soms moet je ook gewoon door, als je al te vaak achterom gekeken hebt.
 
Hoeveel kan je in 1 dag proppen, dat moet wel KipPower© zijn.


IMG_0366 (Groot).JPG


Toch weer omhoog (op de kaart) gereden, er zijn daar zoveel wegen , ook dezelfde weg de andere kant op rijden is al heel anders, qua bochten maar ook qua uitzicht.
Hier en daar een wegopstopping.

IMG_0338 (Groot).JPG


Geiten en schapenwolkjes.

IMG_0339 (Groot).JPG


de inwoners in Portugal weten inmiddels dat de zon alles sloopt.
Een tomaten of wijn vlek is in de zon gewoon weg na een dag en als je dan een wegwijzer bent die niet op een enorm beroemd kruispunt staat ;)

IMG_0343 (Groot).JPG

IMG_0348 (Groot).JPG


En dan nog langs het stuwmeer wat ook voorkwam in mijn andere reisverslag, inc. andere motor.


IMG_0350 (Groot).JPG


IMG_0351 (Groot).JPG


Om ook maar eens iets te doen, behalve door de wildernis te wandelen, parkeer ik bij het kasteel van Castro marim en merk dat het gesloten is.
Dus maar even een foto om te laten zien hoe slecht je diepte op een foto kan zien.

IMG_0354 (Groot).JPG


Dezelfde PaalAsperge© van een andere kant bekeken.

IMG_0355 (Groot).JPG


Maar op de parkeerplaats bij het kasteel ruik ik kip, dat komt hiervandaan :
en er waren 3 rookpluimen van de bbq's te zien hoor ;)
IMG_0359 (Groot).JPG


Ondanks alle witte busjes vermoed ik geen glazenwassers conventie en inderdaad is het een hele leuke markt.
 
IMG_0363 (Groot).JPG


ook typisch iets wat in Nederland niet zo snel zou voorkomen :
IMG_0368 (Groot).JPG


Voordat ik zit te eten ben ik een goed kwartier verder.
De meneer met geel shirtje van bovenstaande foto is namelijk degene die de rauwe kip marineert en gescheiden houd van de rest, zijn collega doet het grillen en de verkoop, hoewel je het bonnetje weer bij iemand anders koopt, inc de friet die weer wat later komt, het is nogal druk ;)
De laatst genoemde collega had het dan ook superdruk en bewoog zo snel dat de sluitertijd hem niet kon pakken ;)
Eerder genoemde man met geel shirt had hem goed hangen en had behoorlijk rode ogen, ondanks zijn beschonken toestand werd er wel goed opgelet met scheiden van rauw en gegrild, dus hij doet maar lekker :P

Ik probeerde ook nog een stukje om het kasteel heen te lopen, maar met het geklauter van gisteren en de toestand van het houten 'pad' was dat ook snel klaar.
IMG_0361 (Groot).JPG


Inmiddels is het al wat later in de middag en rijd nog een stukje, aangezien ik langs de kust terugrijd probeer ik een nieuw stuk strand te vinden.
owja, eerst nog sinaasappelen :)

IMG_0369 (Groot).JPG


IMG_0370 (Groot).JPG


IMG_0372 (Groot).JPG


IMG_0386 (Groot).JPG


Terug op de parkeerplaats zie ik een leuke tekst op een camper :

IMG_0387 (Groot).JPG


" U denkt dat het avontuur gevaarlijk is . Ik stel voor dat u routine probeert , dat is dodelijk " ( d'essayer moest ik opzoeken hoor ;) )

En aangekomen op de camping besluit ik ook nog even een weggetje in te slaan in het dorp wat er aan vast ligt.

IMG_0388 (Groot).JPG




IMG_0390 (Groot).JPG


Een leuk volle dag.
Wel bijzonder dat je na zo een dag als gisteren toch weer vol energie zit na een goede nachtrust.
Het zou voor veel mensen gezond zijn als hun enige vakantie niet beperkt zou zijn tot 3 weken in het hoogseizoen met veel stress en kosten om op de plaats van bestemming te komen. maar kort samengevat , ieder zijn ding .
Een goede vriendin zei wel eens " Iedereen doet waar hij gelukkig van word" ik weet wel zeker dat dat niet zo is, maar zou het wel heel mooi vinden.
 
Dag 666, Iron Maiden . What the fuck heeft dat nou weer ergens mee te maken...

tja, zondag, wat heb ik vandaag gedaan..
Nou ik kan er geen foto's van vinden, maar ben wel boodschappen wezen doen :
IMG_20171210_170245.jpg


waarschijnlijk was het weer niet zo denderend, de volgende dag, maandag was er ook nog een buitje waar ik voor moest schuilen.

IMG_20171210_170259.jpg


Maar Maandag ga ik terug naar het kasteel van Castro Marim en is het kasteel open.
De meest verveelde vrouw in de geschiedenis van de aarde verkoopt mij een toegangskaartje van 1,50 ofzo.
Maar zij heeft waarschijnlijk de expositie in het kasteel al meerder malen gezien en dan snap ik dat je nergens meer van opkijkt...

IMG_0394.JPG

IMG_0395 (Groot).JPG


Vooral die 2 gelijkende constructies waarbij vermeld staat dat ze gebruikt werden om de borsten van (overspelige) vrouwen kapot te trekken maakte wel duidelijk dat Isis gewoon oude wijn in nieuwe zakken is.
Als je dan echt tegenover zo een echt martelwerktuig staat kan je je helaas opeens beter voorstellen hoe men op een bepaald moment naar een mens kan kijken alsof het een stuk vlees is, met het verschil dat men dan gaat nadenken hoe er zoveel mogelijk pijn gedaan kan worden :

IMG_0397 (Groot).JPG


Een soort real-life matroesjka pop met grote spijkers aan de binnenkant.
Ik heb er geen foto van genomen omdat ik het eigenlijk te gruwelijk vond.

Iedereen kent de beelden wel dat er een geleide raket ontploft op een groep mensen, wat natuurlijk al gruwelijk genoeg is, los van het feit wat ze gedaan hebben en het misschien wel zo goed is om ze van de planeet te verwijderen, maar hier werd dus express gekozen voor een manier die zo pijnlijk mogelijk was.
Misschien dat je je nog zou bekeren ofzo.

Afijn, buiten het gebouw, de regen is inmiddels weg, verwacht je eerder dat men een klein cursus gaat geven gezien de hoeveel heid nat zand/klei.
Maar het uitzicht is wel mooi.




IMG_0401 (Groot).JPG



IMG_0403 (Groot).JPG


en uitzicht op Spanje :

IMG_0410 (Groot).JPG

IMG_0420 (Groot).JPG

IMG_0427 (Groot).JPG


Later zie ik nog een enorme regenwolk, waar het al uit regent, voorbijtrekken.
De 2e grote bui van de dag heb ik weten te ontlopen.
Een indrukwekkende dag, wel blij dat ik weer iets cultureels gedaan heb.
Van nature heb ik de neiging om al snel te zeggen, och dat is niks voor mij.
Maar zo heb ik eerder al doorgezet bij een bezoek aan het zwarte meer in Noord Spanje, het laatste stuk kon niet met de motor en moest per bus.
Ondanks het half uur wachten en dat het maar liefst 1,50 kosten en zoiets ook voor het parkeren vond ik dat ik te ver gereden was om maar gewoon om te keren.
Ook daar weer iets gezien wat je nergens anders ziet, maar ook een groep wielrenners op de foto gezet zodat ze er allemaal op stonden, ook leuk.


Maar het kan nog gekker !

Ik ga verhuizen .
 
Ik was het al bijna weer vergeten, maar naar mijn idee had ik nu toch wel grotendeels het oostelijke gedeelte van de Algarve gehad.
Je kan natuurlijk niet elk paadje inrijden maar om net als met die regenbui in Albufeira uit te komen was je al snel een uur aan het rijden.
Eerder had ik al een keer gezien dat er een vrij grote Camping net voor/boven Albufeira ligt.
Camping Albufeira , jaja je verwacht het niet .

Jaaa albufeira, dik feest drank uitgaan doner kebab (ok kebab kan altijd en overal), disco's ..... eehh

IMG_20171212_142439.jpg


Dit was wel de rustigste kant op gefotografeerd, maar verder wat campers en dat was het wel.
wel campers met verlichting.

IMG_20171213_194646.jpg


Maar Albufeira zelf heb ik al een aantal keren gezien, dus afgezien van vandaag zal ik daar niet meer komen.
Nu leek het mij wel leuk om even te parkeren en de stad door te lopen.
IMG_0455 (Groot).JPG

Hoppa.
In Juli en Augustus kan je hier over de hoofden lopen.
Voor alle horeca ondernemers daar hoop ik dat tenminste , want nu is er niks te doen.

IMG_0439 (Groot).JPG

IMG_0444 (Groot).JPG


IMG_0450 (Groot).JPG



IMG_0453 (Groot).JPG




IMG_0454 (Groot).JPG


En 's avonds is goed te zien dat hier de kerstsfeer er ook al goed in zit.
IMG_0458 (Groot).JPG


IMG_0459 (Groot).JPG
 
Door het centrum lopend zie je hier en daar nog wat reklame en dingen die weergeven hoe het hoogseizoen hier gevierd word.

IMG_20171212_163853.jpg


Als groot Hello Kitty fan vond ik dit wel de moeite waard, maar om er nou ook 1 te nemen..

's avonds in het restaurant van de camping op onderzoek of het daar een beetje betaalbaar en goed eten is en dat zit helemaal goed.
Ook de sfeer is op de kerst afgestemd :P :

IMG_20171212_192745.jpg


IMG_20171212_201549.jpg


ik probeer eerst maar de Pizza omdat ik niet omval van de trek en in eerste instantie verwacht dat ik wel genoeg heb aan brood en olijven.
Och een pizza kan wel, zeker als het een goede 20 minuten duurt, maar hij is best groot en wel heel rijk belegd.
Maar het gaat op en smaakt prima :YY

Goede eerste dag en nog goedkoper dan de vorige camping.
 
Laatst bewerkt:
De ene strandwandeling is de andere niet.

Aangezien Portugal onder meer erg bekend is vanwege de vele mooie stranden kreeg ik het idee om deze stuk voor stuk af te gaan.
Vooral vanaf Albufeira naar links (ok het westen) zijn er een aantal bekende stranden zoals Marinha en Carvoeiro en bij eerstegenoemde zie ik zelfs een complete wandeling aangegeven staan.
Mijn kleding is nooit helemaal afgestemd op wandelen, ik moet toch op de motor naar het strand en dan maar kijken of het met of zonder vest, of zelfs zonder trui te doen is.
Een aantal keren kwam ik zelfs een touw tegen wat bevestigt was zodat wandelaars zich daar aan vast konden houden, maar dan ook omdat je een stuk rots opmoest van 3 meter hoog met maar een paar uitsparingen erin wat je met de beste wil vd wereld geen trap of tredens kon noemen.
nou genoeg stoer gedaan, plaatjes :

Eerst maar het ( dacht ik) dichtbijzijnste strand : Praia da Ponta Pequena
Even een iets andere resolutie van nu af aan, als dat te zien is.
IMG_0464 (Aangepast).JPG


IMG_0470 (Aangepast).JPG


Nee, ze hebben zelden hekjes of paaltjes met touw staan en Ja ik ben van mijn hoogtevrees genezen deze vakantie (zolang de ondergrond vast is) .
Nu ik er aan denk hebben ze er een aantal op het bekendste strand Marinha staan, vraag me dan toch af hoeveel er daar dan niet eerst naar beneden zijn gevallen.


IMG_0489 (Aangepast).JPG


IMG_0507 (Aangepast).JPG


IMG_0509 (Aangepast).JPG


En heel ongebruikelijk voor mijn doen zit ik een uur na aanvang van de wandeling aan een biertje.

IMG_0511 (Aangepast).JPG


IMG_0512 (Aangepast).JPG


Maar ik ben inmiddels al 40 foto's verder en een km of 3, dus vind het wel ok.

Ook nog even de camera in de standaard stand geprobeerd, maar die laat alles echt veel fletser zien als dat het in werkelijkheid is , vooral op de rotsen achteraan te zien , in vergelijking met bovenstaande foto.
IMG_0513 (Aangepast).JPG




IMG_0525 (Aangepast).JPG


IMG_0528 (Aangepast).JPG
 
Tja dit gaat echt niet met 10 foto's lukken :$

dit laat je toch niet weg :

IMG_0533 (Aangepast).JPG


Weer een goed uur verder stap ik weer op en kom uit op Praia da Marinha.
Misschien wou ik hier toch snel heen voor het geval het weer slechter zou worden, vooral regen dan ofzo, ik weet het niet meer.

IMG_0543 (Aangepast).JPG


Vrijwel geen autodealers hier maar wel veel keramiek winkels en dat zit dan niet in remschijven.
En ook hier.. afijn..
IMG_0544 (Aangepast).JPG


Ik ga nog even een lekker broodje eten naast een hele luxe supermarkt en daar parkeert iemand zo geweldig slecht (hoewel hij redelijk snel ook weer wegrijd) dat ik het toch even wil vastleggen.

IMG_0545 (Aangepast).JPG


Wat men uberhaupt met van die grote bakken wil is beyond me, ik heb geen idee.
Behalve dan dat veel Portugese mannen de neiging hebben haantjes gedrag te vertonen, zeker als ze wat centen hebben.
Iets wat je hier ook wel bij bepaalde groepen ziet, maar die ga ik niet benoemen, daar mag een ieder zijn eigen beeld bij vormen.

Maar wel grappig om dan een oud mannetje in een 7 serie te zien rijden op een onmogelijk smal weggetje met een oud vrouwke naast hem die tot de plek van bestemming totaal geen enkel geluid zal voortbrengen omdat ze weet hoe hij aan het zweten is en met een bloedruk van 200 over 100 niet echt aanspreekbaar is.
In de weerspiegeling is van de supermarkt deur is overigens een rode mustang te zien.
Aan de hele zuidkust kon ik maar 1 winkel vinden waar je fatsoenlijk een motorhelm kan kopen (Portimao) dus God en Joost mogen weten waar die beste man heen moet voor een service beurt.

Om nog even door te neuzelen, in die Apollo supermarkt hebben ze alles.
misschien dat je ook wel eens gehoord hebt van een breed en diep assortiment, nou hier hadden ze 3! soorten HP sauce .
Dat ze dan Calve pindakaas ook met stukjes noot hebben staan is dan vanzelfsprekend, net als een aparte afdeling bij de viswaren voor sushi, waar ze voor het effect dan ook een chinees uitziend iemand neerzetten.
Ik heb er maar kip gekocht en hier opgegeten :

IMG_0547 (Aangepast).JPG



IMG_0550 (Aangepast).JPG


Om dan uiteindelijk toch op Marinha uit te komen.

IMG_0553 (Aangepast).JPG


Daar hebben ze een kattenopvang :)

IMG_0558 (Aangepast).JPG


IMG_0563 (Aangepast).JPG




IMG_0564 (Aangepast).JPG


Het is ruimschoot genoeg geweest voor vandaag.
Ik kom hier toch nog wel terug, ook omdat ik visite krijg na de kerst die wel nieuwsgierig was naar Portugal , dus dan kan je een bezoek aan Praia da Marinha niet overslaan.
Los daarvan heb ik onderstaand bord zien staan en heb ik al een plan gesmeed.
 
IMG_0569 (Aangepast).JPG


Globaal hield het in dat de complete wandeling 11 km was en in een dag te doen is.
Mijn idee was om te lopen tot ik het idee had dat het ver genoeg was voor vandaag en terug zou lopen, dus moest inschatten wanneer 'halverwege' zou zijn, qua loop plezier.

Dus weer terug naar praia da Marinha, ik denk het bekendste strand van de Algarve.

Een erg bloemrijke toegangs weg , met af en toe rare verkeersdeelnemers.

IMG_0575 (Aangepast).JPG

IMG_0577 (Aangepast).JPG


wel een beetje bewolkt vandaag, goed voor het indirect licht voor de fotos zal ik maar zeggen ;)
IMG_0581 (Aangepast).JPG


Op de wandelroute staan ook dingen met uitleg over de omgeving en de vegetatie( begroeiing) , dit zijn bevoorbeeld bessen :

IMG_0583 (Aangepast).JPG


En dit niet , maar iets anders, maar dat ben ik vergeten :


IMG_0584 (Aangepast).JPG


De 2 bogen die bekend zijn van veel ansichtkaarten.
Schijnen ook op een olifant te lijken.
The Iconic Natural Elephant Elefante Arch Of Praia Da Marinha In Algarve, Portugal Stock Photo - Image of landscape, formation: 120038782

IMG_0589 (Aangepast).JPG



IMG_0605 (Aangepast).JPG

IMG_0609 (Aangepast).JPG


IMG_0619 (Aangepast).JPG
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan