50 dagen Portugal zonder sneeuw XJ750

allemaal fieshj.
IMG_0646 (Aangepast).JPG

IMG_0651 (Aangepast).JPG


IMG_0655 (Aangepast).JPG


Inmiddels ben ik al aan het teruglopen. Er dook een klein strandje/dorpje op dus besluit de route daar morgen op te pakken.


IMG_0631 (Aangepast).JPG


Wat zal ik vanavond eens eten ;)

IMG_0672 (Aangepast).JPG
 
Met het dorpje (Carvoeiro) in het zicht leek het me nutteloos deze hele trap af te dalen als ik de volgende dag daar toch moest beginnen.

IMG_0681 (Aangepast).JPG


16 December hé ;)


IMG_0685 (Aangepast).JPG


IMG_0697 (Aangepast).JPG

IMG_0701 (Aangepast).JPG


IMG_0712 (Aangepast).JPG

IMG_0727 (Aangepast).JPG


IMG_0733 (Aangepast).JPG


IMG_0769 (Aangepast).JPG



IMG_0777 (Aangepast).JPG



IMG_0780 (Aangepast).JPG
 
Laatst bewerkt:
De volgende dag ga ik de wandeling niet verder oppakken , maar naar Praia da Falesia.
Waarschijnlijk was ik al het geloop en geklauter even zat, wat dan weer vaak inhoud dat ik het toch doe en net wat verder als in eerste instantie niet eens de bedoeling was.
Ongeveer.
Wel knap stijl hier.

In de verte Albufeira.
IMG_0817 (Aangepast).JPG


IMG_0820 (Aangepast).JPG


Al benauwd dat er een stuk afbrokkelt als ik er op sta, zie ik bij terugkomst een bord dat men niet met de auto tot de rand moet rijden en daar blijven staan.
Ipv van abortus is er hier dus ook wel eens de bevruchting erg abrupt afgebroken...

IMG_0824 (Aangepast).JPG


IMG_0825 (Aangepast).JPG


IMG_0830 (Aangepast).JPG


kwart voor 5 al weer, dus niet te lang blijven hangen.

Lekker de dag afsluiten in kerstsfeer , let op een foto met motor ;)

IMG_0841 (Aangepast).JPG


De volgende dag ga ik weer terug waar eergisteren de wandeling ophield.
Wel elke dag hetzelfde stuk rijden, maar dit is zeker geen straf, als je maar een beetje van de N125 af blijft, vanaf Faro, ,maar zeker vanaf albufeira alles doorgetrokken streep, maar nog veel erger, 10 miljoen paaltjes daar op gezet, dan kan inhalen ook gewoon niet.

Al eerder had ik eens een filter geprobeerd, geen software dingetje maar een echte, in dat geval een zonnebril.
Wat op zich prima kan werken, als het maar over het hele beeld is, of iig de scheiding precies op de horizon ;)

IMG_0842 (Aangepast).JPG


:P

afijn.

Soms is zo een hekwerkje geen gek idee, het is toch gauw 20 meter recht naar beneden.
IMG_0848 (Aangepast).JPG


En ipv alle pieken in de kerstbomen zit er hier een vogel in de agave.

IMG_0851 (Aangepast).JPG
 
IMG_0856 (Aangepast).JPG


Niet altijd de meest begaanbare paadjes.

IMG_0862 (Aangepast).JPG





IMG_0863 (Aangepast).JPG


Hier zie je de langpoot kolibrie een LangsteelAsperge © omverkijken met telekinese.
Echt de gekste dingen hiero, snel doorlopen.

IMG_0887 (Aangepast).JPG


Eenmaal wat meer in de buurt van huizen zie je duidelijk de aanwezigheid van wat rijkere bewoners.

IMG_0899 (Aangepast).JPG



IMG_0895 (Aangepast).JPG


En dat zijn dan nog de bomen en struiken buiten de tuinen, dus gewoon langs de openbare weg.
Zeggen en schrijven 18 December hé , dan zijn er altijd van die romantische dwazen die sneeuw zo mooi vinden, ja op een kerstkaart.
Realiti sjek in 1,2,3 :

nederlandftw.jpeg

nlsneeuwftw.jpg

Maar vooral die bruine klere zooi omdat we nu eenmaal ergens moeten zijn met zn allen :
bruinedrapkeiromanties.jpg


Dus ja.

IMG_0900 (Aangepast).JPG
 
Inmiddels op het volgende strand aangekomen :
IMG_0927 (Aangepast).JPG


soms zelfs een tunneltje om bij een strand te komen, of een trappetje naar beneden.
IMG_0903 (Aangepast).JPG


en binnen een paar meter ook al weer van het pad af, waar ik heen klauterde zaten meestal alleen vissers.
'heb je weer zo een gekke tourist' zie je ze denken, als ze überhaupt al iets opmerken dan.

IMG_0912 (Aangepast).JPG


IMG_0932 (Aangepast).JPG


Ja erg mooie dag.
Wel weer wat veel gelopen.
Simpele schoentjes van de Decathlon en altijd een tasje in 1 hand voor genoeg drinken en meestal ook wat eten.
Strandtentjes zitten nu eenmaal op het strand en niet op de rotsen.
Ik word ook nog een keer ingehaald door een groep renners die veel haast hebben en allemaal een garmin shirtje aan hebben.
Dus die zitten heel enthousiast of betaalt ergens aan mee te doen. :P
hoewel ik een beetje de leuke foto's er tussenuit probeer te vissen is het beeld toch erg incompleet.
De frisse zee afgewisseld met de heerlijke lucht van de struiken die een erg sterke maar lekkere geur afgeven geven een heerlijk gevoel.
Ik had een paar takjes meegenomen en na een aantal weken in de venster bank lag er er veel 'maanzaad'
Daar zijn 3 stekjes uit gekomen die nu net zo geuren.

Zo probeer je de sfeer een beetje mee te nemen.
De Cataplana van vanavond hielp daarin nog wel beter het hele huis ruikt ernaar :)
Wat ik die avond gegeten heb weet ik niet meer, dus de 'voedselselfie' blijft je bespaart.
 
Om dan ook maar gewoon het hele rijtje af te maken zoek ik op de kaart en zie dat er nog een mooi stuk natuur ligt net onder Galé .
Misschien beginnen al die strandfoto's te vervelen, maar ik hoop dat het aangeeft hoeveel moois er op een redelijk klein stuk 'landkaart' veel moois te zien is.
En overal ging ik op de motor heen waarbij het mogelijk was in volle motorkleding te gaan en dat dan inc. helm in de topkoffer op te bergen.
Die 45 uur en 3 kwartier dat het in Nederland mooi strandweer is, per jaar, zal de meeste angstbeelden van uren file bezorgen, zelfs met de motor haast niet langs te komen (ik heb geen idee ;) ) , maar hier is wel wat verkeer.
Zo nu en dan moet ik wat inhalen en soms is er een tegenligger, die dan ook vaak nog zwaait omdat die tijden niemand gezien heeft.
Ik overdrijf een beetje, maar los van de N125 die men door eerder genoemde redenen verknalt heeft is de rest van de Algarve prima te rijden.

Zoals eerder genoemd, niet altijd de meest doorlopende paadjes naar de rotsen en strand.
IMG_0938 (Aangepast).JPG


IMG_0940 (Aangepast).JPG

IMG_0942 (Aangepast).JPG


toch apart hoe zo een strand dan toch een heel eigen gezicht en kenmerken heeft. (vinnik)

IMG_0944 (Aangepast).JPG


Hoge golven vangen veel bomen naast appel die valt © .

IMG_0952 (Aangepast).JPG


IMG_0972 (Aangepast).JPG


Zo nu en dan vind men de situatie dan toch te onveilig en maakt men een trappetje, of in dit geval een brug.
Zo, daar hoeven we voorlopig niet naar om te kijken .......

IMG_0983 (Aangepast).JPG

Het 'kuiltje' eronder was 10 keer zo diep als het op de foto lijkt. Een goede 15 meter zeker.
#tjesuswatspannendlefgozerknettergekgadoor .

IMG_0987 (Aangepast).JPG


Golven en bloempie, mooie afsluiting van deze dag.

IMG_0991 (Aangepast).JPG
 
Laatst bewerkt:
Verhuizen ? alweer ? #watisdattoch #meekupjoormeind

Tja ik ben niet zo vaak eigenwijs, maar ondanks de redelijk frisse avond temperaturen wou ik toch eens kijken of dat nou echt een verschil was met de Alentejo, de regio die net als de Algarve van Oost naar West loopt en bovenop de Algave ligt.

Hm ok, de Alentejo is wat groter :

geejkleurtjesftw.gif


Het kleine uitsteekseltje links in het paarse gedeelte heb ik net in de verte kunnen zien (Sines)
Dus best een eindje rijden , na een paar uurtjes komt de 1e camping in beeld die ik qua ligging zou overwegen.

Een leuk gesprek gehad met een leuke Nederlandse jongedame, die (wat minder leuk) met dr gezin daar was en ze beiden op reis konden werken.
Er was nog een stel? met een camper ofzo, de rest vd camping was leeg, ongeveer zo :

IMG_20171220_131324 (Aangepast).jpg



IMG_20171220_131330 (Aangepast).jpg


Overigens heel niet zo gek om tussen de (eucalyptus) bomen te staan, maar dit deed wel heel erg verlaten aan.
De rest waren dus caravans van mensen die er het hele jaar stonden of inmiddels overleden waren en dit nog niet tot iedereen was doorgedrongen , etc e.d .
De camping eigenaar was even weg, 'iets' aan het doen, maar inmiddels heb ik geleerd dat als mijn instinct het niks vind, om dan maar door te rijden als het mogelijk is.
Aantal dagen terug zag ik ook dat de prijzen een euro of 2 hoger lagen dan voorgaande campings, los daarvan was alles dicht en de camping nogal ver van de echte bewoonde wereld.
"Computer says No "

Dus verder, ik wist dat er in Zambujeira do mar een camping zit die redelijk luxe overkwam van wat er online van te vinden was, bij de entree stond 1 vd 2 don't drink and drive borden dus sowieso memorabel ;)
Dus daar de tent opgezet :
IMG_20171220_144328 (Aangepast).jpg


Eigenlijk wel een hele leuke plek en ook een leuke camping.
De avond erop nog een heel gesprek gehad met een oudere vrouw die oorspronkelijk engels was maar geëmigreerd naar Frankrijk / normandie ofzo, afijn het klonk engels dus het duurde een tijdje eer ik door had dat het Frankrijk was, wat ze bedoelde.
dr man was dood aan het gaan, dat was mijn diagnose in iedergeval , gebaseerd op het gehoest wat ik hoorde, ze was al met hem naar een arts geweest maar volgens hem viel het allemaal wel mee , huppeldepup lalalla, afijn ze stonden er al een tijdje denk ik dus ze vond het wel leuk dat ze met iemand anders kon kletsen.
Naast de camping eigenaar bleek ze de enige normale persoon op de camping te zijn, tenminste die ik gesproken heb.
Er was wel een jongedame die het veld deed aanharken.
De bomen en struiken die ik op bovenstaande foto heb gezet waren zeker geen uitzondering, dus die meid liep water naar de zee te dragen.
Oftewel , verborgen werkloosheid zoals mijn gast die na de kerst zou arriveren het zou omschrijven.

Maar verder een leuke meid (afrikaans, als dat de manier is waar je tegenwoordig een negerin mee mag omschrijven ? geen idee )
Ik voeg een keer aan de vrouw van mijn baas of ze zwanger was, (dikke buik, 8 maanden onderweg) .
"Ja , wat denk je dan " , nou weet ik veel , zwaar getafelt, hoewel ik niet meer weet of ik dat gezegd heb, ze kwam er bijna nooit en ik zat niet elke dag te roddelen, ik was waarschijnlijk de laatste die het wist.
Ze leek iets beledigd door mijn onwetendheid, niet de HELE wereld wist dat ze zwanger was dus was ze toch iets minder Paris Hilton dan dat ze zelf dacht.

Waar gaat Dit nou weer over, nouja om maar met de woorden van Deadpool te houden ' What's a nice place doing in a girl like you '
Maar ze stond dus de veldjes aan te harken , onder de nog lang niet leeg gevallen bomen, waarschijnlijk omdat ze per uur betaalt werd.
'Iedereen doet waar hij of zij gelukkig van word' , Gelukkig had ze dr smartphone als afleiding.


Precies 5 foto's van deze dag.
Toch een erg mooie rit.
Uiteraard iets eten in Aljezur, alleen al omdat het zo lekker Arabisch klinkt maar gewoon halverwege de route ligt en niet net onder Dakar.
En een leuke bistro bij de brug aan het water.
Maar ik wist dat het een eindje rijden zou zijn ,dus te vaak stoppen voor foto's is ook zo wat.

wel ook hier weer de kerstsfeer :


IMG_20171220_191721 (Aangepast).jpg



En dan dezelfde kerstsfeer zonder op de juiste manier te 'kaderen' met de camera ' Oftwel, het ongewenst uit beeld te laten :
IMG_20171220_191726 (Aangepast).jpg


Volop in de verbouwing.

Ik kon kiezen uit wat pizza's die op een poster aan de muur hingen.
Duidelijke diepvries pizza's , wat overigens geen probleem is, maar 8 euro voor een diepvries pizza vond ik wat veel aangezien ik al warm gegeten had (denk ik ;) )

De volgende avond stond er een bbq aan, dit bleek een bbq voor het hele personeel te zijn (kerstmaal) waarvoor binnen al een hele tafel gedekt stond.

Jemig wat een verhaal man.
Ja.

Zo zie je maar dat de onverwachte en rare dingen later een mooi verhaal opleveren.
Toen ik bovenstaand biertje aan het nuttigen was, kwam er namelijk ook een man naar binnen met een rugtasje en die deed anders dan veel andere mensen doen.
Lijkt me een mooie manier om het te omschrijven.
De simpelste manier om het uit te leggen is, dat het de dorpsgek is.
De eigenaar hoorde hem aan op een manier dat hij het verhaal vaker gehoord had en liever van hem afwou.

Gezien de vloeiendheid waarmee de man engels sprak, ook om 2 uur 's nachts in het toilet, deed mij vermoeden dat hij van origine Engels is.
Hij stond ook in een Caravan daar, misschien had hij ook wel gewoon geld om zn plek te betalen, maar een beetje eigenaardig kwam het wel over.

Een tijdje terug zag ik in de spiegel dat ik het scheren alweer een paar dagen had vergeten, zodra het geen stoppels meer zijn word het ook wat zachter, afijn, misschien dat anderen ook wel zo over mij dachten.
Als je een Concorde camper hebt waar een auto in past en je ziet zo een ongeschoren wappie staan met een tentje in het zand en een motor uit de jaren tachtig kan ik me dat in hun situatie ook wel weer voorstellen.

Hier zat ik dus

Heej Pens, raak je nog eens uitgeluld anders kom je maar weer met al die strandfoto's hoor ;)

Morgen meer kust, maar dan de westkust ;)
 
Laatst bewerkt:
Met offroad rijden zat ik ook in deze regio.
Heel apart om dan geen idee te hebben waar je bent, want een voorrijder en als je dan opeens het asfalt opfloept en je na een paar km herkent waar je bent (soms).

deze foto heeft voor mij een aparte betekenis omdat ik hoorde dat ik gebeld was, of het iig zag toen ik even pauzeerde.
Mijn vader moest voor iets naar het ziekenhuis, er werd ook niet in paniek gebeld ofzo.
Maar als je het nr van je ouders in je telefoon zit staan met een gemiste oproep bel je toch terug zodra je het ziet.

Er komt vanzelf een tijd dat je geen gemiste oproepen meer krijgt van dat nr .

Geen idee meer wat het was, maar als je wat vaker onderweg bent is dat ene telefoontje , waar je niet op zit te wachten, wel iets wat altijd ergens in je achterhoofd zit.

Nou niet zo serieus gaan zitten zeiken he, o ok :

drinkanddriveouwe.jpg


Je moet met je kleine kut autootje niet een wijnglas wat half vol/leeg zit omver proberen rijden want dat word een smiley die elke maand verandert in Fb.

beetje ingewikkeld verhaal, zeker as je gesopuh heb, los daarvan is er niks wat je kapot kan rijden buiten het seizoen, maar zonder datum zal het wel voor het hele jaar gelden ;)

Gelukkig kan ik aan de tijd zien dat de voorgaande foto van onderweg was.
Mijn doel van vandaag was/is Porto Covo.

Waarom dat dan, omdat ik een keer eerder voor die plaats was omgekeerd.

Ik verbleef daar een paar dagen in een B&B in Porto das Barcas.
Een kleiner gehucht bestaat niet, eigenlijk is het geen gehucht, maar er stond een vakantiehuisje te huur.

Google Maps

Toen was ik na een aantal km het wel zat om te rijden door niemands land.
In de , zeer uitgebreide , gids in het vakantiehuisje stonden de 7 bekendste stranden van de omgeving, die heb ik toen bezocht in de 4 dagen ofzo dat ik er zat.
Mijn reisgenoot destijds kon de kwaliteit van de bedden niet waarderen en bood ik aan om apart te slapen, ik drong aan om dit toch te melden en toen heeft de verhuurder dezelfde dag nog extra beddengoed gebracht met een fles wijn en wat (veel te zoete) koekjes als tegemoetkoming voor de 'overlast'
De matrassen waren idd niet geweldig en voor noord europese ( dikke lange nederlanders) nogal aan de fluttige kant.

Net als die bedkussens in Duitsland, what's up with that ?
net een sloop met 3 watten erin, wat is daar het nut van ?

1 van de beste beslissingen ooit was om zalm te kopen in de supermarkt en die te grillen op de bbq die aan het huis bevestigd was.
In NL betaal je al snel 3 miljoen voor een stukje zalm, maar hier was voor 8 euro de kilo (ja kan hier ook, niet reageren aub) een mooi stuk met het bot in het midden , en hebben we heerlijk gegeten.

Owja dat was jaren geleden.

Dus ik wou naar Porto Covo.
Vast een heel erg toeristisch strand .
alleen de parkeerplaats gaf al aan hoeveel mensen hier komen in het hoogseizoen, echt Duizenden parkeerplekken.

Maar een heel mooi ruw en verlaten landschap zo in december, oordeelt u zelf :
IMG_0996 (Aangepast).JPG


Met schitterende begroeiing wat soms als een deken langs de rotsen leek te hangen :

IMG_1004 (Aangepast).JPG


IMG_1006 (Aangepast).JPG

IMG_1020 (Aangepast).JPG


Om degene die tussen de foto's door lezen een sneak preview te geven , de volgende dag rijd ik weer terug naar de zuidkust omdat de temperatuur 's avonds echt niet te harden is, maar ook o.a vanwege de bellende neger.
IMG_1025 (Aangepast).JPG


Maar dit is puur genieten.
Dan heb je al ettelijke km's en uren aan rotswandelingen erop zitten en nog steeds verbaasd en verheerlijk kunnen kijken naar wat de natuur hier heeft aangericht in de loop der (duizenden) jaren.


IMG_1034 (Aangepast).JPG


Heel erg mooi.
Eigenlijk heb ik in dat uur maar 2 km afgelegd , maar zeker de moeite waard.

op de terugweg eet ik in Vila nova de Milfontes.
Een plaats die zeker de moeite van het benoemen waard is.

Google Maps

Bij het offroaden ben ik hier 2 keer opeens de bossen uit geschoten en opeens ligt er dan zo een grote badplaats voor je neus.
1 van de vele kleine eetgelegenheden net buiten de 'stad' word aangedaan en heeft alleen al door het feit dat je eigenlijk heel moe bent al een soort van bedevaarts gevoel ;)

Ook ben ik hier een keer naar het water gereden in de stad om naar een restaurant te gaan waar de sardines heel speciaal zijn.
Bij mij was mijn camelbag al een paar km helemaal leeg dus net voor het dorp/stad ben ik gestopt om de laatste paar druppels er uit te halen die niet meer via het slangetje wilden, ik was compleet op.
Mijn gids en reisgenoot destijds, die over asfalt naar Milfontes was komen rijden , hebben gezellig zitten kletsen, terwijl ik weer probeerde te ademen en andere redelijk vitale lichaamsfuncties op gang te helpen.
Dit was 1 vd momenten dat ik mij heb ingeprent om altijd met genoeg water onderweg te zijn.
als ik nu naar mijn fiets loop zal daar tenminste 1 volle halve liter fles in zitten en doorgaans 2, ja het is nu +3 graden buiten.

Nauw, genoeg zeur vijvel geneuzel, het eten was heerlijk :
IMG_20171221_144601.jpg


het was een spare rib achtig iets, net een euro of 2 duurder dan de rest, dus dat moest wel haut cuisine zijn.
En dat was het ook, uiteraard doet de ambie anse ook iets :

IMG_1040 (Aangepast).JPG


Verder een schitterend strandplaatjes met een mooie brug, een aantal verschillende stranden en heerlijk uitzicht :

Google Maps
 
Laatst bewerkt:
Tja....

's avonds ben ik terug op de camping , eind vd middag eigenlijk al, meen dat ik dat gesprek met de engelse dame vandaag had.
Om herhaling van gisteren te voorkomen blijf ik niet te lang hangen in het restaurant/ cafe van de camping.
De winkel is wel open, met een 1 richting hek aan de ene kant en een kassa aan de andere, in het hoogseizoen nuttig om niet kinderen zonder geld de winkel in te laten gaan en dan via het restaurant onopvallend terug en zonder de betalen te laten gaan.
En de gasflesjes die ze normaliter ook in de decathlon hebben zijn hier 12 euro ipv 8 , wat niet zo heel boeiend is op het moment dat er alleen diepvries pizza's zijn of de avond temperatuur 5 graden....

Dus die avond zit ik gezellig in m'n eentje bij/voor/naast de tent en loopt er met enige regelmaat een donker getinte man over het pad, druk bellend.
Op zich had zijn huidskleur mij niet zo gek veel uitgemaakt, aangezien zijn gedrag al bijzonder genoeg was.
Het is compleet logisch dat men druk bellend langs komt lopen, maar als men een half uur later dezelfde weg terug komt lopen en er hooguit 1 of 2 campers of caravans verderop stonden die bewoond waren vraag ik mij toch af waarom die man een dergelijk belangrijk gesprek al wandelend over een bijna verlaten camping uitvoert.
Ik ben niet zo heel bang aangelegd, maar als je dan 's nachts uit je bed gaat omdat je ECHT HEEL ERG NODIG moet piesen en de eerdergenoemde blanke dorpsgek in het douchegebouw een heel gesprek met zichzelf zit te voeren om 2 uur 's nachts, vraag ik mij toch een beetje af wat mijn plek nou is in dit enigzins bizarre geheel.

Met het idee om de komende ochtend niet al te veel te treuzelen en misschien maar weer de tent in te pakken val ik prima in slaap.
 
22 December , dag nr , eeh wie houd dat nog bij,lekker boeiend ;)
Ik boek pas een ticket als ik het mooi vind geweest :P

Los van de gekkies is het toch wel merkbaar koeler aan de westkust en noordelijker in Portugal.
Wel jammer , want de omgeving is schitterend.
Dus dan maar terug, op de terug weg kan ik het ook niet laten wat foto's te maken van de B&B die ik eerder noemde . met de bbq en de zalm.
Ook een schitterend uitzicht daar.

IMG_1045 (Aangepast).JPG


Een tijdje later zit ik weer midden in de Alentejo, op weg naar Monchique , een plaats aan de voet van de hoogste berg van de Algarve met als hoogste punt Foia.

Eerst even veel foto's die voor mij goed aangeven hoe de Alentejo er uit ziet en wat ik er mooi aan vind.

IMG_1047 (Aangepast).JPG


Ik zie een offroad paadje bovenop die berg..

IMG_1049 (Aangepast).JPG



IMG_1051 (Aangepast).JPG


IMG_1055 (Aangepast).JPG


Ik zou misschien wel een apart topic zo groot al deze tot nu toe is , kunnen wijden aan de Alentejo, dus je komt er snel vanaf ;)

Hier ben ik al op weg naar boven naar Foia

IMG_1058 (Aangepast).JPG

Waar je dan uiteindelijk dit uitzicht hebt :

IMG_1059 (Aangepast).JPG


IMG_1063 (Aangepast).JPG


Geinspireerd door 'Dark side of the moon' probeer ik terug te rijden via de andere kant van de berg, dit lukt en kom uiteindelijk weer terug op de hoofdweg.
Nee, Transformers uiteraard, Pink Floyd is van voor mijn tijd ;)


IMG_1068 (Aangepast).JPG


Later nog een mooi uitzicht op de steengroeve die daar in de buurt zit :

IMG_1073 (Aangepast).JPG
 
Tja 10 foto's zijn 10 foto's , maar ik wil je toch graag even lastig vallen met de selfie van die avond :

Los dat ik even kan controleren of de data van de camera wel gelijk lopen met die van de smartphone...

IMG_20171222_192220.jpg


Tja.

Nodeloos confronteren en schokkend, ik snap het.

maar die dag had ik al een prima lunch gehad in Monchique met uitzicht op de taxi verzamelplaats waar nog een ouderwets telefoon toestel met hoorn aan een snoer hangt.

IMG_20171222_141842.jpg


stukkie vlees met friet en wat groente tegen het schuldgevoel, het smaakte iig prima.
maar om dan 's avonds weer naar het restaurant te gaan, allen voor de warmte.
Dus eindigde ik in het sanitair.

toen ik voor het eerst op camping Albufeira kwam waren de douchehokken koud.
Later kwam ik er achter dat de verwarming werd aangezet.
Ergens begin van de avond en rond een uur of 9 a 10 ging die weer uit.
Eventuele was had ik inmiddels ergens opgehangen, er kwam bijna niemand, want iedereen had een camper.
Ook de laptop opladen en onbemand achterlaten was geen probleem maar voor de vorm deed ik dit later voornamelijk met de powerbank omdat ik de laptop niet intensief gebruikte.

Maar dat is dan je lot als je te gierig en of lui bent om elke avond ik het verwarmde restaurant te gaan zitten , wat je eigenlijk hooguit 1 biertje hoeft te kosten.
Alsof de bediening het wat interesseert dat je een stoeltje en/of tafeltje in beslag neemt als het halve restaurant leeg is.
Het 'kroeg' gedeelte van het restaurant zat eind vd avond overigen wel vol.
Typisch Engels ( vermoed ik) om je vol te laten lopen als je te dicht op elkaar zit om dan met veel herrie en bombarie veel te laat je (camper) bedje in te rollen.
Of misschien ben ik een ongezellige lul en moet ik nog meer op mn engels oefenen en de volgende keer gewoon aansluiten.


Owja.


Een aantal dagen terug was ik de sleutel van mijn motor kwijt.
probleem met die oude zooi is dat de sleutel er gewoon uit kan met het contact op aan en de motor die draait.
Na meer dan een half uur gevaarlijk overal stapvoets rijden ( in Albufeira) kwam ik tot de conclusie dat de sleutel niet op straat lag, de extra bajonet sluiting die mijn motor bewaker er al aan had gemaakt had ik uiteraard niet gebruikt.... 8)78)78)78)7}:O

Dus het contact stond aan , afzetten en opnieuw starten ging prima, maar op een gegeven moment zou de accu er geen zin meer in hebben.
Ook geen ramp want de motor is aan te duwen, maar zonder reserve sleutel mee te nemen omdat ik echt een aars ben, maar niet ideaal.

en toen....
IMG_0674 (Aangepast).JPG


Met een beetje fantasie kan je de sleutel met wemoto sleutelhanger zien zitten, vanuit het contactslot was hij dus daar terecht gekomen.

Mij realiserend dat dit wel heel veel ellende in 1 post is zal ik afsluiten met een zonondergang foto van die dag, 15 december .
IMG_0678 (Aangepast).JPG


Wel lekker gegeten, wederom in Algarve shopping bij Albufeira.

IMG_0675 (Aangepast).JPG


het schijnt dat veel werknemers in Portugal hun lunch bonnetje gewoon kunnen declareren dus zit er een soort foodcourt met allerlei mini restaurantjes waar men ruim onder de 10 euro kan eten inc. drinken.

Alleen al om dat gevoel te herbeleven zou ik in Lunteren een keer bij een snackbar willen gaan eten.
Daar hebben ze een schnitzel menu voor 10.95 met uiteraard schnitzel en friet maar met een bolletje salade en rauwkost salade.
Aangezien je hier soms al 10 euro voor een voorgerecht betaalt wat dan ook nog verzopen is in liqor 43 omdat dat dan hip zou zijn maar eigenlijk kei zoet en overheersend, lijkt me dat wel leuk.

Nouja, ik heb iig mijn jagers muts laten zien...............
 
Laatst bewerkt:
Dus dat was de terugweg en een dag die al veel eerder was, kan je het nog volgen :P

Zoals eerder genoemd krijg ik na de kerstdagen visite.
Mijn enthousiasme over Portugal was een vriendin niet onopgemerkt gebleven en was gaan kijken of ze ook niet een lange week kon blijven in de kerstvakantie.
op voorhand zou ik dit iedereen afraden, alles wat in het hoogseizoen geld, geld bijna allemaal ook voor de kerstvakantie.
Het is niet meer zoals vroeger, wat Herman Finkers in een optreden zei, dat het hele dorp een telefoon nr had, waarvan 1 een geheim nr, de rest had van 1 tm 10 behalve nr 8, afijn je snapt het wel.

Dus in de kerstperiode vliegt half europa heen en weer naar de familie en aangezien de oudere paps en mams vaak met allerlei aandoeningen naar de zon zijn gevlucht zijn veel vluchten rond die tijd ook veel gezocht.

Weer terug in albufeira, wat qua afstand ook gunstig is voor de vlucht en het in ontvangst nemen van de huur scooter van de visite.

Maar vandaag eerst maar eens wat verderop gaan kijken en wil bij :

IMG_1080 (Aangepast).JPG


In de hoop dat de mediterrane slag ook bij het circuit van toepassing zou zijn en het misschien mogelijk was er stiekem op te komen, werd na een rondje eromheen rijden al duidelijk dat dat niet ging lukken.
Overduidelijk ZEER ruim , maar ook professioneel opgezet, met een apart offroad gedeelte en een kart gedeelte en een compleet hotel.

Tja , als je dan toch (goedkoop) de ruimte hebt :
IMG_1074 (Aangepast).JPG


Er staat een wit busje voor die 'gebouw' geparkeerd, om een beetje in voorstelling van de omvang te kunnen krijgen.

IMG_1075 (Aangepast).JPG


IMG_1079 (Aangepast).JPG


Ik nam toen het voornemen om er een keer te gaan rijden, maar dat is er nog niet van gekomen.
Met motorvervoer en het simpele gevolg dat je ook niet 1 dag gaat rijden als je je al die moeite neemt om hier te komen, maakt dat je ook gauw meer dan 500 euro kwijt bent.

Weer iets minder motorgerelateerd , maar ook synoniem met Portimao is Praia da Rocha.

IMG_1084 (Aangepast).JPG


IMG_1090 (Aangepast).JPG



IMG_1100 (Aangepast).JPG


IMG_1121 (Aangepast).JPG


Je zou dit soort beelden in meer exotischere oorden verwachten.

IMG_1131 (Aangepast).JPG


Maar een paar meter verderop loop je dan ook maar zo door een bos.


IMG_1135 (Aangepast).JPG
 
Laatst bewerkt:
Een mooie wandeling en op deze kerstavond kan je dan opeens een foto maken dat er iets dicht is wat eigenlijk altijd open is.

IMG_20171223_164710.jpg


En toch vind ik de kerstsfeer hier leuker dan in Nederland, het duurt nu al een maand, maar ondanks de vele disco verlichting is het toch wat luchtiger allemaal en lijkt het toch wat minder commercieel.

IMG_1141 (Aangepast).JPG


Wel jammer dat op 1e kerstdag het dan juist bewolkt en soms wat buiig is.
Aangezien 2e kerstdag niet echt bestaat hier is het vandaag een dubbele total lockdown van alles.
Gisteren heb ik dan ook extra ingeslagen omdat buiten de deur eten vandaag op vrijwel geen enkele manier mogelijk is.
Alles is dicht of compleet afgehuurd voor/door families .

De kleur van de wegwijzers klopt wel mooi bij de omgeving :

IMG_1142 (Aangepast).JPG


In de verte is er zeker regen.

IMG_1146 (Aangepast).JPG


IMG_1155 (Aangepast).JPG


Wat verderop word het een waar krater landschap.
IMG_1183 (Aangepast).JPG


IMG_1184 (Aangepast).JPG


Zoals eerder vermeld, na vele dagen van dit soort dingen is mijn hoogtevrees over, waarschijnlijk een in het onderbewustzijn gebeurde gruwelijke schreeuwende dood })
IMG_1192 (Aangepast).JPG


En hoe was uw kerstdag dit jaar :]8-)

IMG_1198 (Aangepast).JPG


Ik zie zojuist dat ik 140 foto's van deze dag heb, mooi he dat indirect licht .... :X8)7

Afsluitend de foto van de parkeerplaats van Albufeira shopping.
Nog net die dag en nacht open is het bijzonder dit verlaten van auto's te zien.

IMG_1280 (Aangepast).JPG
 
2e kerstdag maar je zou het niet zeggen, maar ik typte het wel net.

En die begint met 1 woord, Geweldig.
IMG_1282 (Aangepast).JPG


Stel je voor dat je in Nederland naar de chinees gaat voor lopende buffet, opscheppen wat je wil , inc drank ( ok in mijn geval 1 cola light ) .
Dan verwacht je niet voor 12,50 klaar te zijn, nou ik ook niet, maar hier wel dus.
En wel een tafel met pannen van 5 meter lang, er stond alleen al 1 meter aan sushi met zoveel soorten dat je daar al genoeg aan zou kunnen hebben als je elk soort 1 keer neemt.
Er zitten wat gezinnen die voor elk liflafje © een nieuw bord nemen , maar als boer uit de polder van NL die dagelijk leest dat de planeet ontploft door plastic en tesla's neem ik gewoon elke keer mijn bordje weer mee.
Wel al warm eten om 12:45 , dus ik hoop wel dat het een beetje goed valt en ik niet straks de rotsen zit vol te schijten.

Ik besluit eerst redelijk ver door te rijden en dan afhankelijk van hoe het loopt dan terug te rijden, zo kom in net onder Portimao uit op een strand met een enorme trap naar beneden.
In tegenstelling tot de haven aan die kant van portimao een iets lieflijker aangezicht, maar zoveel is er niet te zien.

IMG_1284 (Aangepast).JPG


Nee, ik ben niet op de wipwap geweest.
Vetplantjes in de tuin.

IMG_1286 (Aangepast).JPG

IMG_1288 (Aangepast).JPG


Een uur later ben ik terug op Praia da Marinha, maar ipv de gebruikelijke kant, het westen , op te lopen ga ik nu de andere kant op.
Een heel pad wat langzamerhand naar beneden loopt naar dit kleine strandje.
IMG_1293 (Aangepast).JPG


op de achtergrond het wat bekendere gedeelte.

Alweer een enigszins verouderd, eng bruggetje.
IMG_1306 (Aangepast).JPG


Hoe bedoelt u, afzetten met hekken ?

IMG_1314 (Aangepast).JPG


Dit soort foto's nam ik met uitgestrekte arm hoor ;) later maar kijken of het gelukt was :)

IMG_1323 (Aangepast).JPG


En om af te sluiten nog 2 foto's met een bijzonder perspectief.
IMG_1349 (Aangepast).JPG

IMG_1351 (Aangepast).JPG


Beiden zijn plasjes van 1 meter groot.
 
Terug lopend besef ik mij dat ik inmiddels wel aardig wat omgeving en vergezicht foto's heb en besluit wat meer het pad waar ik over moet vast te leggen.
Geeft gelijk een heel ander beeld.

IMG_1359 (Aangepast).JPG


Hier toch maar even omheen lopen.

IMG_1362 (Aangepast).JPG


IMG_1364 (Aangepast).JPG


Goed kijken en je ziet het klavertje 4.

Eenmaal terug op de camping is er nog genoeg van de dag voor kerst dat ik had ingeslagen.
Morgen ga ik Sjoukje ophalen bij het Ibis in Faro, een populair hotel wat meestal maar 36 euro per nacht kost en ideaal is als je vlucht op een onmogelijk tijdstip is om daarna nog ergens te komen.
Daar zal ook de motorscooter heengebracht worden.
Meeste motor verhuurders waren een stuk duurder of gesloten en/of een eind weg waarbij de transfer naar het vliegveld weer lang zou duren.

Op de heenweg een haast nog grotere bui dan een maand terug, dus iig mijn pak weer vrij van al het (stand) zand en stof B|

De enige foto van die dag is dan ook van de kerstboom in het Ibis, zelfs de scooter op de foto zetten, hoewel het dan even droog is, schiet er bij in.

IMG_1368 (Aangepast).JPG


Zoals eerder genoemd is praia da Marinha erg bekend, dus ja, waarom daar niet mee beginnen.
Alleen is het na een half uur tijd voor een heftige, maar wel korte bui.
IMG_1370 (Aangepast).JPG


IMG_1373 (Aangepast).JPG


Een leuke eerste dag , na het opzetten van de tent en het verkennen van de omgeving en wat eten en natuurlijk de scooter een beetje leren kennen.
Een Kymco400 , prima ding maar de gedwongen zithouding, weinig rond kunnen bewegen, de enorme tunnel tussen je voeten en de wel erg zachte vering, zeker voor de wegen in die omgeving zou voor mij aanschaf niet doorgaan.
#kortstereviewooit

De dag erop is het gelijk al wat beter weer, we gaan naar Silves, een redelijk grote stad die wat eenzaam ligt tussen wat kleinere dorpjes, wat verder van de kust en op doorweg naar de Alentejo en Monchique.

IMG_1374 (Aangepast).JPG



IMG_1376 (Aangepast).JPG


Een leuke ontspannen sfeer met veel leuke foto´s van vroeger over het kasteel e.d
Ook een leuk cafe waar je een tosti kan eten , lekker uit de wind, want kasteelmuren rondom ;)
men had er ook wat roofvogels aan een touwtje, wat dan misschien wat zielig oogt, maar in Nederland gaat dat ook zo met vogelshows, dan komen ze pas terug als ze zelf geen eten meer kunnen vinden of merken dat ze daar eigenlijk te lui voor zijn en ze niks kunnen vangen.

Verder op in de rit komen we langs erg afgelegen wegen rondom de berg van Monchique .

IMG_1382 (Aangepast).JPG


Met uitzicht op (de haven van ) Portimao.

IMG_1384 (Aangepast).JPG
 
Laatst bewerkt:
Even een verhaaltje tussendoor ?
We zitten hier nu toch..

Langs Silves rijdend zie ik opeens de B&B waar ik langs kwam bij de trip van 2013 en ben blijven slapen.
Het werd gerund door een ouder stel, ik liep met de man mee die het hele gebouw heeft laten zien inc enorme wijnkelder waar in de zomer wel excursies gegeven werden enzo.
Zo was ik helemaal in de stemming wat voor soort locatie het was , maar mijn reisgenoot zag voornamelijk dat het begin Mei nog geen seizoen was en het al weer even geleden was dat de badkamer schoon was gemaakt.
Ik was ondertussen helemaal in de wolken van de authentieke gebouw met sinaasappelbomen en enorme ontbijtzaal. Los daarvan was het een redelijke 30 euro voor 2 personen inc ontbijt ( in voornoemde enorme zaal) .

Een mooi voorbeeld hoe een plek totaal anders ervaren kan worden en misschien ook wel de reden dat een booking.com laat zien wat voor soort mensen de recensie geschreven hebben.
2 backpackende jongelui zullen hier misschien een 4sterren ervaring hebben terwijl een ouder stel hun eigen camper meer comfort vinden geven.

IMG_1493 (Aangepast).JPG


IMG_1494 (Aangepast).JPG


Het stel raadde ook aan de motors het terrein op te rijden, zie de gladde tegels, en ze dan ook achter het huis uit het zicht te zetten.
Ja, er was nog nooit iets gebeurt, maar je weet maar nooit.
Wat op zich wel een beetje de instelling weergeeft van oudere mensen, niet alleen in Portugal.
 
Vandaag een mega rit.
Het lijkt Sjoukje toch wel leuk om niet de volledige 10 dagen op 1 camping te zitten, dus we gaan terug/door/retour naar Tavira.
Om dit 1 vd komende dagen te doen besluiten we vandaag maar naar het meest westelijke punt van Portugal (en Europa) te gaan.
Dit is nu al een aardige rit van ruim anderhalf uur en vanaf Tavira haast niet meer in 1 dag heen en weer te doen.

Met tol vermijden is het bijna de hele weg over de N125.

route sagres.png


Steeds meer opgefokt door de stomme paaltjes en de automobilisten die met vanalles en nog wat bezig zijn omdat de weg nu eenmaal kunstmatig beperkt is qua snelheid word het tempo nogal interessant, waarbij hulde voor Sjoukje die het met het 'scootertje' allemaal aardig bij weet te benen.

Op de kaart is al te zien hoe een groene regio we inrijden net voorbij lagos, dit is dan ook een natuurpark wat doorloopt langs de westkust.

tijd voor plaatjes.

IMG_1419 (Aangepast).JPG



IMG_1438 (Aangepast).JPG


hier ook gewoon een touwtje naar... ja waarheen, ik durf niet eens te kijken, laat staan via zo een stukkie touw ergens uit te komen om een visje te kunnen vangen , F*ck that.

IMG_1445 (Aangepast).JPG


Zonder touw gaat ook prima.
Jammer dat meeuw niet eetbaar schijnt te zijn, anders zou je met 1 schot gelijk een surf en turf menuutje hebben ;)

IMG_1450 (Aangepast).JPG


Hier ook het bizarre zicht dat er een enorme (regen ?) wolk over het water aan komt drijven.

IMG_1460 (Aangepast).JPG


hier ook enorme gaten in de grond die eindigen bij het water wat aan de onderkant de vele grotten instroomt.
op sommige plekken is de doorgang zo smal dat er een enorme herrie en luchtdruk naar boven komt, op 1 plek heeft men hier zelfs een gebouw omheen geplaatst.

IMG_1472 (Aangepast).JPG


Een aantal jaren terug stonden er her en der kanonnen, sommige half vergaan op een aantal punten langs de rotsen.
aan het eind van de wandeling bleek dat ze die allemaal bij elkaar hadden gezet, de volgorde bepaald door de staat van ontbinding.
IMG_1479 (Aangepast).JPG


en wat verderop, aangekomen op het echte uiteinde , weer een maftoeter zonder hoogtevrees op zoek naar een visje.
IMG_1387 (Aangepast).JPG


Een erg indrukwekkende omgeving en een erg volle maar mooie dag.

IMG_1403 (Aangepast).JPG


En ik herinner mij inderdaad goed dat deze laatste dag goed afgesloten word in het restaurant van de camping Albufeira, in mijn geval met een heerlijk stuk zalm.
 
IMG_20171230_203812.jpg


wat de afgelopen dagen wel gebeurd is, wat de camping eigenaar in Zambujeiro do mar ( de gekkies camping) al zei, net voor de jaarwisseling word het heel druk (bij hem) met doorreizende mensen die de jaarwisseling gaan vieren aan het strand.
Overal aan de zuidkust zijn hier ook pamfletten van te zien, dat er artiesten en vuurwerk komen.

Om nu op oudejaarsavond te vertrekken geeft wel een kans dat er nergens meer plek is omdat heel Portugal naar de zuidkust schijnt te komen.
De hele camping begint ook vol te stromen met enorme caravans achter veel te dure Audi's , een ander publiek als de ouderen die overwinteren en de hippies die gewoon lekker hun ding doen en allang niet meer verlangen naar eerdergenoemde audi's .

Oudejaars dag rijden we dus nog even langs Silves en verdwalen ergens in de buurt nog heel mooi, met een stuwmeer waar een aantal camperaars een plekje hebben gevonden.
IMG_1491 (Aangepast).JPG


IMG_1489 (Aangepast).JPG


Een goed voorbeeld dat hoe leuker het rijden is, hoe minder foto's je maakt.
Dan kom je er gewoon niet aan toe en zijn er geen bijzondere punten in het landschap die je doen stoppen voor een foto, maar het is wel heel leuk rijden.

In tegenstelling tot Nederland waar men dagen van te voren al aan het knallen is, ging het hier net een half uur na 12 uur 's nachts los en daarna was het klaar.

De volgende dag is het 1 exodus van mensen die terug naar het noorden gaan, maar we hebben geen probleem om weg te komen en via Faro shopping, waar we wat eten en waar ik de volgende dag ziek van ben.
IMG_1496 (Aangepast).JPG


gewoon om iedereen schrik aan te jagen ga ik out net buiten en daarna net binnen het sanitair gebouw.
Als het te gortig is wat er in mijn maag zit doet mijn lichaam een harde reboot waarbij ik even weg ben, daarna gaat het wel weer.
Maar ik moest wel een dag aansterken.
Dit verklaart ook het gebrek aan foto's de komende dagen.
Sjoukje wil ook niet achterblijven dus die word de dag dat ik net beter ben, ook ziek maar met andere aanleidingen en andere symptomen.

Ik moest natuurlijk weer een luxe kebab schotel waarbij er bijzonder vlees ergens uit een hoekje van de vriezer is getrokken wat niet helemaal kosjer is opgewarmd.
Dit had ik al een keer eerder meegemaakt en toen was ik meer dan 4 dagen uit de running, dus ik was erg opgelucht toen het na 1 etmaal al beter ging.
de 2 dagen dat Sjoukje nog aan het aansterken is geeft ze aan dat ik niet hoef te blijven, dus besteed ik met het afraggen van de scooter.
 
Laatst bewerkt:
De dagentelling, die er toch al niet was, word vanaf hier nog een stuk waziger.
1 Januari komen we aan in Tavira.
Dat viel op een maandag dus het restaurant was dicht, altijd op maandag.
De ochtend erop word ik niet lekker, of die nacht al dus die dag ben ik out.
Blijkt dat het restaurant gesloten is tm 19 Januari.
Groot gelijk van die mensen, de super rustige tijd breekt nu aan, de gekkies uit het noorden gaan terug van de jaarwisseling.
Alleen de camperaars met hun eigen aanrecht en kookplaat blijven over.
En die 2 gekkies met hun tentje die niet lekker zijn en liever niet op de motor weggaan voor boodschappen.

Na 2 nachten ben ik weer ok, de vorige keer met dezelfde symptomen duurde een midweek, maar misschien dat eerder met bouillon beginnen de ellende dit keer verkort heeft.

2 dagen later maak ik deze inspiratieloze foto ipv eentje van de scooter

IMG_1500 (Large).JPG


uiteraard is het leuk rijden, want anders, maar om nou nieuw 6000 uit te geven aan zo een lang stuiterend ding waar je niet op kan verzitten, nee .

de dag erop ook weer een klein ritje in de buurt en wat boodschappen doen, waarbij ik het niet kan laten om vanuit mijn tent een update te sturen hoe goed ik hier zit en alles kippig is.

IMG_20180105_163137.jpg


de dag daarop zijn we allebei weer beter en kunnen de we laatste 2 dagen van Sjoukje dr vakantie nog een beetje besteden aan de bezienswaardigheden hier in de buurt.
IMG_1514 (Large).JPG


Het kasteel en de markt van Loulé

IMG_1512 (Large).JPG


Buiten word ik aangetikt op mijn schouder, blijkt dat kennissen met een B&B daar mij herkent hadden.
apart hoe het geen verschil uitmaakt als je iemand een hele tijd niet gezien hebt, of die dan vlak bij je woont of aan de andere kant van europa.
Getergerd door ernstige rugpijn blijkt dat elk huisje zijn kruisje heeft, zoals men vroeger zei.

Omdat er genoeg tijd is rijden we door naar de markt van Olhoa , wat een stuk dichter bij de camping ligt , maar zo , nu we toch tijd over hebben , prima op de terugweg te bezoeken is.

IMG_1510 (Large).JPG


IMG_20180106_121740.jpg


Die avond word ik getrakteerd op een compleet avondeten, in een echt restaurant, het soort waar men iets gaat vieren en het allemaal wat sjieker is.
Met vooraf en toetje en aardig wat drinken ( ja niet netjes als je getracteerd word) komt het op 60 euro.

maar dan zit je ook aan de verse inktvis en net iets teveel bier voor het nette (3) en toetje en voorafje en poe, best veel, maar ontzettend lekker.
Bedankt nog @Pipi Langkous .
scheelt dat het maar 2 km terug is en we na een afzakker te tenten in kunnen rollen.

IMG_20180106_204728.jpg


De volgende dag hebben we afgesproken met Sebastiaan en een andere Nederlander die zijn vrouw achter de motor meeneemt om zo met een groepje van 4 motoren ( ja ik reken de scooter mee ;) ) naar Cachopo te gaan.
Met meerdere tolken blijkt opeens de menukaart uit 3 opties te bestaan en zitten we allemaal aan de lamsbouten en een aantal met een toetje en het is zo gezellig dat ik vergeet foto's te maken.
Daarna gaat de route nog een heel stuk door en knijpen Sjoukje en ik hem wel een beetje of we op tijd terug zullen zijn, wat op zich allemaal wel lukt, maar met tanken gaat er toch wel wat mis door de spanning.
Met vliegen moet je echt zorgen dat je alles TE vroeg doet, want alleen al voor je Gevoel TE laat is erg stressvol.
Alles lukt en ik keer alleen terug naar de camping waarbij het , zeker na een drukke dag qua gezelschap, weer even wennen,maar ook wel lekker is om weer alleen te zijn.
 
Laatst bewerkt:
3 mooie dagen staan mij nog te wachten.
Met een smartphone met de ryanair app is een terugvlucht zo geboekt, voor slechts 40 euro.
Ik snap dat door deze manier ijsberen ronddrijven op een klein stukje ijs wat nog niet gesmolten is en dat piloten te weinig verdienen voor een lijntje coke na de kaviaar, maar als gewone consument druk ik op 'Boek vlucht' en ben ik blij dat ik niet 2500 km terug hoef te rijden met dit soort nachttemperaturen en zonder skies over de pyreneeën geraak.

Eerlijk is eerlijk, de kou en lange donkere avonden hebben mij doen besluiten terug te gaan.
de klanten die al contact hadden opgenomen vonden het geen probleem om even te wachten maar wat andere dingen die thuis speelden deden mij besluiten om toch maar terug te gaan.

Owja, ik had nog 3 dagen :)

Ik besluit om via Spanje naar Mertola te rijden, daar is de eerstvolgende mogelijkheid om terug Portugal in te rijden, dus op de heenweg over de brug die nu al een paar keer voorbij gekomen is.
Volgens Sebastiaan een leuke weg, maar wel heel veel rechtdoor, dus sommige stukken probeer ik maar bij welke snelheid mijn topkoffer problemen geeft.
Zo rond de 160 is de meeste vaart er wel uit en komt het grootste gevaar van rondvliegende kleppen ipv ex- of imploderende topkoffers.
in een Spaans dorpje is de volgende foto het eerste enigzins waardige foto moment na het oversteken van de brug ( tikkeltje overdreven)



IMG_1522 (Aangepast).JPG


Maar verder wel een leuke weg, ik stop zelfs een keer voor een foto.
IMG_1524 (Aangepast).JPG


maar de eerstvolgende :

IMG_1526 (Aangepast).JPG


Ik weet na meer dan 40 dagen nu ook niet meer wat ik in het begin getypt heb.
Maar laat ik beginnen met de engelse term 'blanket statement' .
"Oh jee daar komt weer zo een Pens verhaal"

Dat klopt, maar voor deze term kon ik geen nederlandse variant vinden, het geeft echter wel aan wat bij bijv Fb maar ook veel andere media mis is.
Van fake news tot grappig bedoelde berichtjes, begint met een zin of opmerking die gelijk aangeeft dat verder lezen eigenlijk overbodig is.

'Uit onderzoek is gebleken'
' dit en dat is gebeurt of vind ' iemand' , wat vind u daarvan ?

uit persoonlijk onderzoek ;) is gebleken dat ik graag luister en dan probeer met opmerkingen of mijn gedachte , iets toe te voegen, niet te beinvloeden, niet van gedachte te veranderen en zeker niet alleen maar ' Ik HEB, DOE, VIND ' , want dat doen de volgende 30 personen ook.
'Clickbait' noemt men dat.

Maar de opmerking 'Blank statement' geeft aan dat je kritisch naar de eerste zin moet kijken en jezelf afvragen, wat heeft het voor nut om hier verder iets mee te doen.
Op het moment dat je met dit ik je achterhoofd alleen maar blijft 'doorscrollen' wat mensen op Fb zeggen als ze geen commentaar of reacties willen, ias het misschien tijd om de tuin te gaan harken of met slecht weer desnoods een sneeuwpop te bouwen, maar leg je smartphone weg of druk je pc uit.

Zo, nu is iedereen weg ;)

owja, spanje en portugal.

De mens vind het vaak fijn om dingen in hokjes in te delen.
Spanjaarden lijken ......
Portugezen doen alleen maar ......
Het probleem met die Fransen is dat ze altijd ....

Op het moment dat je vind dat Fransen voornamelijk .... komt dat misschien omdat je als Nederlander voornamelijk tussen de Nederlanders zit die elkaar op basis van 1 weekje Frankrijk per jaar, waarvan 1 dag in de file elkaar vertellen dat Fransen heel vaak en veel ....
Wat natuurlijk als een lopende vuurtje gaat , want roddelen is kei leuk en platte petjes met stokbroden is natuurlijk een hartstikke charmant beeld van 67 miljoen mensen , maar daar moeten natuurlijk wel wat gekke eigenaardigheden tegenover staan.

Nou doen dan maar wat foto's , want dit is ook niks, ...oké ...

IMG_1527 (Aangepast).JPG


een krap half uurtje later sta ik bij de brug van Mertola .

IMG_1530 (Aangepast).JPG


IMG_1532 (Aangepast).JPG


en dan zie je zowaar eens bootjes liggen, apart als je 80 km van de zee vandaan bent en alleen maar dor landschap heb gehad.

IMG_1538 (Aangepast).JPG


Los van de kerk/ het kasteel en de brug is het stadje niet eens zo heel speciaal
Maar met wat zoeken zijn er veel leuke restaurantjes, ook een heel stuk de berg op, wat je dan van een lokaal iemand moet horen, dus er 4 dagen doorbrengen is geen probleem.

IMG_1547 (Aangepast).JPG


Een mooi voorbeeld dat je de bocht omkomt en het hele plaatje zo klopt dat je eigenlijk moet stoppen voor een foto. Ook al staat er niet iets heel bijzonders of opmerkelijks.
IMG_1550 (Aangepast).JPG


Een mooie streek om door te rijden.
Het is er wel soms zo verlaten dat je jezelf van tijd tot tijd afvraagt of het nou wel zo handig ( klinkt wat minder zwaar dan verstandig) is om hier met een motor van 30 jaar oud rond te rijden.

Er zijn ook alternatieve mensen die met hun gezin in een 40 jaar oude auto stappen om 50 km verderop op visite te gaan en geen water of contant geld meenemen.(verhaal van een kennis)
Dan zit ik met mijn 3 liter water nog niet zo verkeerd denk ik .

Erg mooie rijdag met veel km's en ben blij om weer even lekker uitgewaaid te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Regen , regen regen regen regen.
Tenminste , dat was volgens mij de reden dat ik geen foto's heb tot een uur of half 5, een uur voordat het donker word.
Het begon in ieder geval wel lekker :

IMG_20180109_085920 (Aangepast).jpg


Mocht u zich afvragen wat een enorm modieus eettafeltje ik heb, dat zijn zachte zijtassen die ik voor het enorme bedrag van 20 euro heb gekocht.
Kosten nogch moeitde sijn gespaardt om mijn avontuur zo avontuurloos mogelijk te maken, maar het blijft heel en ondanks dat ik er met de uitlaat een gat in gebrand heb is het slecht een rookgeur in een aantal onderbroeken als gevolg, een flauwe grap zal ik achterwege laten.

1 van de mooiste verwarrende en bizarre foto's van de heen weg was dan ook dat ik zo veel bepakt had dat mijn kussen eraf gewaaid was, daar had ik ook een zak doritos tussen geklemt.
En opeens nam ik iets waar in mijn spiegel(s) .
De volgende foto was van een motor , midden op de weg op zijn zijstandaard met een paar meter er vandaan een rood kussen en nog wat verder een zak doritos die niet eens opengeplopt was.
Dat ik daar uberhaupt een foto van kon en wou maken kwam omdat het daar behoorlijk afgelegen was. voor hetzelfde geld had de motor er nog gestaan :P

Dat ik gelijk als man van de wereld gezien word , want in Manhattan geweest, dat kan niet anders, is een mooi voordeel, maar vooral die roze biesjes die geen functionaliteit toevoegen behalve STYL met een hoodletter .

Maar toen het eindelijk even ophield met regen besloot ik maar naar een groot winkelcentrum te gaan, net bij Tavira.
Dan kan ik toch even bewegen, wat verder dan de overkapping van de tent en gelijk even op een leuke manier wat eten.
Dan blijkt er toch redelijk veel dicht te zitten op de 'foodcourt' , maar wat ik al op had weet ik niet, maar super honger had ik toch niet.

IMG_20180109_165045.jpg


aparte sfeer op zo een regenachtige dag, maar blij er even uit te zijn.

IMG_20180109_162225.jpg


IMG_20180109_162614.jpg


IMG_20180109_162842.jpg


Op de lange muur richting de toiletten heeft met een grote muur foto geplaatst .
De eiffeltoren staat op placemats tm kathmandu, maar hier zet met gewoon met trots iets uit de directe omgeving :

IMG_20180109_173203.jpg


Ja. leuk om terug te zien.
Apart hoe soms de meest verlaten natuur zo dicht bij iets heel commercieels kan liggen.
Tussen de camping en dit winkelcentrum ligt ook nog een chinees.
In tegenstelling tot o.a Nederland kan je hier alles kopen behalve etenswaren.
Alles...

Dit is bijvoorbeeld de afdeling die alleen maar nepbloemen en planten heeft :

IMG_20180110_113324 (Aangepast).jpg


bijkomend voordeel was dat de jongere zus van (net 3 minuten bezig geweest een foto te zoeken die niet van mijn oma is ) Angelina Jolie daar werkt.
Als ik moet kan ik echt heel dom allerlei dingen vragen zodat ik lang en uitgebreid geholpen word, maar op een gegeven moment vraag ik iets relevants en technisch waarop ze dr collega dr bij haalt.
ben ook gelijk vergeten wat ik daar kwam doen en wat ik nu aan het vertellen was.

angelina.jpg


Maar hier kom ik morgen omdat alle 12v sigaretten aansluiting naar usb dingen stuk zijn en ik wel graag mijn telefoon wil kunnen opladen.
Deze vakantie had ik nog mijn laptop bij mij, maar los van nutteloos fotos updaten via klote wifi heb ik er alleen vandaag echt nut van gehad, Mondo Enduro kijken omdat het regent op dag 48 van 50, denk ik het wel zonder gered te hebben.
 
Laatst bewerkt:
Wanneer ik geboekt heb weet ik niet meer, maar de 11e vlieg ik terug.
de 1e foto die ik weer in Nederland maak zijn van lagers die in de XJ passen :)

IMG_20180112_125254 (Aangepast).jpg


maar laat ik niet op de zaken vooruit lopen, ik besluit de laatste dag er een mooie rit van te maken, het weer is gelukkig weer prima.

IMG_1551 (Aangepast).JPG


Hier zomaar een apestaartagave © , heel zeldzaam.

IMG_1552 (Aangepast).JPG



IMG_1553 (Aangepast).JPG


blijf het na al die tijd nog bijzonder vinden, wat je allemaal aantreft langs de kant vd weg.

IMG_1555 (Aangepast).JPG


IMG_1558 (Aangepast).JPG


Ook een typisch ding van hier, zo een klein molentje, helemaal in de kleuren van de streek, blauw is algarve en geel de alentejo, zo uit mn hoofd.

IMG_1559 (Aangepast).JPG


Een erg luxe resort in aanbouw ?
IMG_1563 (Aangepast).JPG


of staat de bouwkraan met de rest mee te roesten achter slot en grendel ?

IMG_1564 (Aangepast).JPG


IMG_1569 (Aangepast).JPG


Deze beelden neem ik mee en ik herinner me de wijdsheid en gevoel van ruimte wat ze geven.

IMG_1570 (Aangepast).JPG


Om te eindigen in de haven van Tavira.
Hier is goed te zien hoe eb en vloed hier hun uitwerking hebben en zodoende voedsel van en naar zee toe voeren.

En niet vergeten, de laatste lunch in Cachopo.

IMG_20180110_140150 (Aangepast).jpg
 
Laatst bewerkt:
Tja , daar zit je dan aan het eind van 50 dagen, net op bladzijde 2, eigenlijk niet zoveel gebeurt ;)

Fijn dat MF inmiddels een volwassen platform geworden is om redelijk overzichtelijk (en soms zelfs motorgerelateerde ) foto's en verhalen bij elkaar te plaatsen.
Om de kwaliteit van de camera op voorhand express lager te zetten wil ik niet, omdat je met moderne camera's haast geen zoom meer nodig hebt, zoveel pixels zijn er ( ja klopt niet helemaal, maar voor het idee).
Daarom doe ik nog wel de fotos verkleinen, imageresizer heet het , wat ook gelijk het uploaden iets vlotter maakt.

Deze reis heb ik ook de moeite genomen de foto's van de gewone camera (de geheugenkaart iig) op de laptop te zetten en dan te uploaden.
Dat is dan (met het gemiddelde campinging) wifi best traag en omslachtig.
Ook voor Fb ben ik er achter dat je beter een foto van de telefoon kan gebruiken en dan Fb op je telefoon gebruiken om het te plaatsen, anders blijf je overzetten en uploaden en weet ik het allemaal.

Ook snap ik dat vergeleken met de jongere pc en smartphone gebruikers ik waarschijn dingen niet optimaal doe, maar dat is juist het probleem bij automatiseren.
De gebruiker die wil het niet optimaal, die wil het langzamerhand leren te gebruiken en dan nooit meer iets anders.

Vele reisverhalen en andere topics zijn ook om zeep geholpen door de fijne mensen bij Photobucket die opeens geld wilden voor foto's te gebruiken op plekken van derden.
ik zal over een paar jaar misschien ook niet meer omkijken naar dit reisverslag, maar iemand die het tegenkomt en leuk vind zal het jammer vinden als er allerlei dingen verteld worden over- en verwezen wordt naar foto's die er niet meer staan.

Waarom Portugal zou leuk is hoef ik hier verder geen betoog te houden, maar verwijs ik u naar de woorden en beelden op de eerste 2 bladzijdes van dit topic ;)

Of ik het nog een keer zou doen kan ik kort zijn, ik zit al te kijken naar tickets.
Zo tussen de 20 en 50 euro is gangbaar.

nedurlantlekkerkoutsoekutuit.jpg


Ja het was een lekker zonnetje vandaag, nee ik heb niet in t shirt gelopen , hoewel je het wel warm zou krijgen van de gasrekening...

Niet bijzonder geweldig, maar van een hele andere orde :

faro.jpg


Waar ik de kanttekening wel mag plaatsen dat buien nog wel eens spontaan verdwijnen.
Iemand die er al jaren woont vertelde dat, hij zat er namelijk op de wachten, dan werd het land niet zo droog, dat fenomeen was het hele jaar door.
Hij had ook verteld dat er een keer een hele week regen was, dan gaat het ook meestal heel hard en hoe sneu dat was voor de gasten.

Ja, Nee inderdaad is een week regen ook echts iets wat hier op elke verjaardag verteld word, weet je nog die week regen in Nederland :P

Afijn, u snapt waar ik heen wil , in dit geval ook fysiek ;)

Ook heb ik nog een ideetje wat aan het broeden is, wat ook met de Decathlon te maken heeft, maar niet met de afdeling met mutsen en sjaalen, maar ook niet met zwembroeken.
Als het zover is én als het zover komt , want als ik ergens geen zin in heb , komt dat omdat ik mij bedacht heb en dat is dan een onderdeel van mijn vrouwelijke kant.
Ergo, vrouwen zijn diplomatiek en efficient wat mannen ten onrechte nog al eens 'lui ' noemen ;)
Maar dan zal ik dit topic afstoffen en het hier melden.

Een ieder bedankt voor het lezen en graag tot een volgend verslag.

Groeten, Lepenszeur
 
Terug
Bovenaan Onderaan