500 euro challange Kawasaki GTR 1000 Project fiets

jort17

Die hard MF'er
20 feb 2006
617
1.131
Breda
Daar is die dan mijn nieuwe project fiets.
Zojuist aangekocht voor € 300,- en op de aanhanger mee naar huis.

20230509_204200.jpg


20230509_205156.jpg


20230509_205207.jpg


Ik heb voor de GTR gekozen omdat ik hierop lekker veel bagage kan meenemen.
Ook de goede windbescherming is een groot pluspunt als je langere tourtochten gaat maken en niet weet in wat voor weer je terrecht komt.

Eerste indrukken:
Optische redelijk netjes.
Start niet.
Roest in de tank.
Heeft een aantal jaren stil gestaan.
Remschijven en blokken goed.
Banden oud.
Verlichting en toeter werkt.
Accu zo dood als een pier.

Word vervolgt.
 

Bijlagen

  • 20230509_204157.jpg
    20230509_204157.jpg
    513,3 KB · Weergaven: 22
Maar wat is het project dan? Als je’m alleen orde maakt om er mee te touren is het geen project, …vind ik.🙄
Of verbouw je ‘m zodat ook de sleurhut erachter kan?
 
Tip: de linkpijp tussen de uitlaten, die wil wel eens scheuren. Dan vergas je jezelf achter die hoge ruit.
En schijnbaar zijn deze ook in 100pk versie geweest, zie je aan een verdikking onder de zwarte kap op de carbs waar de gasschuif tegen komt.
 
Leuk project ( :P ) , ik heb er ook even naar gekeken. Buiten het feit dat de GTR "te jong" is en niet in de belasting overgangs regeling valt EN dat ik nog tig projecten heb O-), maar vanaf gezien....
Succes, als Kawa-liefhebber volg ik jouw project *O*
 
Kijk ook even op de gtr1000 topic. Op de eerste pagina staan tips en trucs.

De GTR is een mastodont, maar stuurt en rijdt gewoon goed. Ben nu bezig met m’n tweede.:+

 
Kijk ook even op de gtr1000 topic. Op de eerste pagina staan tips en trucs.

De GTR is een mastodont, maar stuurt en rijdt gewoon goed. Ben nu bezig met m’n tweede.:+

Ik heb deel 4 al helemaal door gelezen stonden idd een hoop goede tips in.
 
Van het weekend een nieuwe accu geplaatst.
Al het electrische werkt tot dusver.
Maar van de eerste startpoging is de Kawa zo bang geworden dat die vannacht alles heeft laten lopen.8-)
Nouja al die ouwe zooi moest er er toch uit :)

20230515_072136.jpg
 
Laatst bewerkt:
En voor je de motor start, eerst ook kijken of je carter niet vol benzine staat. Daar kunnen je krukaslagers enzo niet zo goed tegen.
 
Denk dat je buiten al kon ruiken dat hij incontinent is geweest.

En probeer te achteraan de oorzaak was. Voorkomen is beter dan stil komen te staan.

En het brik ziet er wel heel mooi uit voor de challenge (dat is overigens niet verboden 😉 )
 
De vloer is gecoat, dus doekje erover en klaar.
Nu idd maat niet meer starten. Van de week eerst de olie er maar uit dan zien we wel wat er mee komt.

En het rook best sterk idd.
 
Ik blijf het een prachtige motor vinden, zo'n GTR1000. Ooit bijna eentje zelf gekocht. Ik volg nu je verrichtingen ook, succes !
 
PAS OP !!!
Er zal benzine via de carburateurs in de cilinders gelopen zijn.
GTR100 staat bekend om Hydrolock!
Zie YouTube. Veel video’s over de gtr1000.
Steve S van Shoodaben Engineering.
Ook hoe hydrolock te controleren.
Niet starten ( motor ronddraaien) zonder eerst:
* bougies verwijderen
* bobine draden los
* oude doek boven de bougie gaten.
Dan pas de motor rond laten draaien op de startmotor.
Indien de benzine om de oren spuit, weet je dat je de carburateurs moet reviseren.
Denk ook dan eens aan overloop pijpjes in je vlotter bakken.

Succes met je project.
 
PAS OP !!!
Er zal benzine via de carburateurs in de cilinders gelopen zijn.
GTR100 staat bekend om Hydrolock!
Zie YouTube. Veel video’s over de gtr1000.
Steve S van Shoodaben Engineering.
Ook hoe hydrolock te controleren.
Niet starten ( motor ronddraaien) zonder eerst:
* bougies verwijderen
* bobine draden los
* oude doek boven de bougie gaten.
Dan pas de motor rond laten draaien op de startmotor.
Indien de benzine om de oren spuit, weet je dat je de carburateurs moet reviseren.
Denk ook dan eens aan overloop pijpjes in je vlotter bakken.

Succes met je project.

Haal wel de bobine draden los anders wordt je net als ik heel snel heel druk om een branden doek buiten te krijgen die vol zit met de benzine uit 2 cilinders:+
 
PAS OP !!!
Er zal benzine via de carburateurs in de cilinders gelopen zijn.
GTR100 staat bekend om Hydrolock!
Zie YouTube. Veel video’s over de gtr1000.
Steve S van Shoodaben Engineering.
Ook hoe hydrolock te controleren.
Niet starten ( motor ronddraaien) zonder eerst:
* bougies verwijderen
* bobine draden los
* oude doek boven de bougie gaten.
Dan pas de motor rond laten draaien op de startmotor.
Indien de benzine om de oren spuit, weet je dat je de carburateurs moet reviseren.
Denk ook dan eens aan overloop pijpjes in je vlotter bakken.

Succes met je project.
Is niet specifiek gtr1000 probleem, bij alle motoren met vacuüm kraan kan dit probleem voorkomen.
Dus niet alleen de carbs reviseren maar ook de benzine kraan.
Been there done that, no t-shirt.
 
Zo het project heeft lekker kunnen aclimatiseren in de Garage maar vanavond was het zover en gaat de opperatie beginnen.

Tank er af
Oude benzine eruit
En de carburateur er tussenuit.
Pffff deze gaat net zo kut als de 1993 Kawasaki gpx dus dat word nog wat om deze straks weer netjes terug te krijgen.

20230902_224625.jpg


Voor nu een hoop viezigheid tegen gekomen.

Uitdaging 1 tank netjes krijgen:
Tankcure, electrolytische ontroesting of nog wat anders wie heeft er ervaring?
20230902_224645.jpg


Komenende planning
Morgen olie wissel in de categorie budget heb ik nog een kannetje 10w40 minerale olie staan welks ooit mee is verkocht met een motor.

Compressie meten
Vonk controleren

Als dat in orde is carburateurs reinigen
En proefdraaien op een brandstof infuus.

20230902_224630.jpg


20230902_224606.jpg


20230902_224544.jpg
 
Zelf ervaring met het vullen met een zure vloeistof. Dat enige tijd laten staan. Spoelen met water.

Na het spoelen met water naspoelen met spiritus (neemt water op). Dan door geblazen met lucht (geen vuur gebruiken 😬). En dan iets vettigs door de tank walsen (dus zorgen voor een soort corrosie bescherming).

Op deze manier heb ik al meerdere tanks weer bruikbaar kunnen maken).
 
Terug
Bovenaan Onderaan