500 euro challenge 2014: Crazy aan zijn eerste BMW K100RT!

crazy987

MF veteraan
7 mei 2012
2.141
3
regio moerdijk
Na wat speurwerk voor de 500 euro challenge, eindelijk de juiste motor gevonden.
Een BMW K100RT uit 1985!

Vandaag wezen kijken, en ondanks dat vaders zei dat hij er niet aan zou beginnen, heb ik hem gekocht, voor slechts 350 euro!
Helaas in nog niet startende staat, dus direct voor 9.90 3 nieuwe bougies gekocht de dealer had er niet meer :+.
De accu gaat er nu nog uit en aan de lader, want hij heeft een jaartje stil gestaan en dan gaan we eens kijken wat we er van kunnen brouwen.

Aanschaf: 350 euro
Extra sleutelbudget: 75 euro
Totaal sleutelbudget: 225 euro

Verspijkerd:
Bougies: E9.90 + 1 losse voor 3.20 = E13.10
Oliefilter: E15.67
Accu: E40
Tankdop: E15 dankzij hellracer
Cardan/Versnellingsbakolie: E14.99
Benzinefilter: E13.18
Koolborstelset: E5.74
Radiator dankzij zeepok: E30
Schokbreker: E60

Niet geldig voor budget:
3x remblokken, 1x E25 euro, 2x E30.19
2x remrevisie, E25.02 per stuk + 1x voor E12.60
Remolie E14.74

Resterend sleutelbedrag: E17.32

Fotoalbum:
 
Laatst bewerkt:
Eerste foto's:

33l9ZoZ.jpg

dgQ08y4.jpg

Va5EDQ0.jpg

mHX9Ll8.jpg
 
He dat ding had ik ook nog op gereageerd. Die man wilde er eerst veel meer voor hebben.

Keep them rolling.............voor weinig natuurlijk.
 
Zelf ook een jaartje geleden een oude k100 lt opgeknapt(rijdend gemaakt) dus ben benieuwd hoe jij alles gaat aanpakken! ;)

ga ik volgen
 
Hey Crazy,

Mooi hoor, weer een Challenge-brik erbij. Als je hem goed rijdend krijgt rijdt je het meest comfortabel van ons allemaal. Ik heb ook een K100LT en heb wel eens op het punt gestaan iets anders te kopen maar ben toch bang dat ik mijn trouwe reisgenoot ga missen.

mijn trouwe reisgenoot
full


Als tips geef ik je het volgende mee:
Denk erom dat indien de accu niet goed meer is dat je je startrelais kan vernielen!

Ik zou voor de echte eerste startpoging de startkabels pakken en even aan de auto-accu hangen. Ga niet meteen doorstarten maar druk heel kort op de startknop. De benzinepomp gaat nu 1 of seconden pompen. doe dit een keer of 4/5. Op deze manier bouwt de brandstofpomp druk op in de injectierail. Hierna kun je starten met voldoende druk.

Hang er meteen een nieuw benzinefilter in. Deze zit namelijk tussen de benz. pomp en de injectierail. Als je filter lek is wordt er dus geen druk opgebouwd.

Check je koolborstels van je startmotor. Als die op zijn valt namelijk de hele motor uit (ook gewoon tijdens het rijden.

check ook de koolborstels van je dynamo en bekijk ook meteen de aandrijfrubbers van de dynamo. Als deze enigszins versleten zijn dan krijg je enorme trillingen in de hele motorfiets.

Loop de bedrading onder de tank en van het contactslot na. Bij het contactslot wil er nog wel eens een kabelbreuk ontstaan. Onder de tank zitten stekkers die nogal eens corrossie hebben opgelopen in de loop van de jaren.

Check ook je vacuumrubber tussen blok en luchtfilterhuis) als deze lek is gaat het ding heel raar lopen.

Veel plezier ermee!!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Mooi hoor, weer een Challenge-brik erbij. Als je hem goed rijdend krijgt rijdt je het meest comfortabel van ons allemaal. Ik heb ook een K100LT en heb wel eens op het punt gestaan iets anders te kopen maar ben toch bang dat ik mijn trouwe reisgenoot ga missen.

Heb jij je 'dashboard' zelf helemaal verbouwd? Heb zelf ook een LT maar die ziet er iets anders uit kan ik je vertellen. Ziet er op de foto iig erg strak uit, ga zelf denk ook maar eens een beetje klussen.
 
Update, anderhalf uur verder.
Accu stond zo droog als het maar zijn kon, even vervangen voor een testexemplaar uit de schuur, flink doorstarten en.............

Starten! *O* *O*

Stationair doet die het, alleen gas geven, dan valt die uit.
Dus morgen als de andere accu is opgeladen nog eens testen, plus maar eens weg maken naar de luchtfilters.

En vanaf daar zie ik wel weer verder.
 
Volgmodus aan, maandag dus nog niet woon/werk met kaatje? :)

Nee, Voorlopig nog niet.
Morgen eerst strippen zodat ik bij het blok kan, kleppen stellen zal ook geen overbodige luxe zijn.

Zit nu alleen ff te twijfelen wat er qua benzine in moet, of er nog iets van lood bij moet oid.
Zat namelijk wel bij de moto in 1 van de vakjes.
 
Unleaded fuel (91 ROZ) may be used without any restriction since the February 1985 model. Earlier K100 should use unleaded fuel plus lead replacement, such as Castrol TBE. In case of the european models, the corresponding frame numbers are Basic 0007291, RS 0081107, RT 0024999 and every K100 LT
 
Ik heb gehoord dat je voor kleppen stellen en ander eenvoudig onderhoud-weer- speciaal gereedschap nodig hebt.. klopt dit?
 
Ik heb gehoord dat je voor kleppen stellen en ander eenvoudig onderhoud-weer- speciaal gereedschap nodig hebt.. klopt dit?
Ik weet voor zover alleen van een aparte dop voor de oliefilter. Zit helemaal in het blok en kom je anders amper bij. Of hele oliepan er af :+
 
Ik heb gehoord dat je voor kleppen stellen en ander eenvoudig onderhoud-weer- speciaal gereedschap nodig hebt.. klopt dit?

Bij een K100 kun je ook heel eenvoudig even de nokkenas loshalen zodat je met een pincet de stelplaatjes er tussen uit kunt halen. De nokkenhas hoeft er niet uit, alleen de lagerkappen lossen is al genoeg. Je kunt dan de nokkenas iets kantelen.

Er is ook een haakvormig tooltje wat je kunt gebruiken om de klep deels open te drukken. Dan heb je ook genoeg ruimte om het stelplaatje te verwijderen.

@Crazy:
Houdt het lijstje met tips van Borisz in de gaten, dat zijn waardevolle tips.
En check even of het apparaat nu wel op loodvrij kan draaien of niet. Die eerste serie is er erg gevoelig voor.

Leuk ding voor weinig. Succes er mee.
 
Laatst bewerkt:
Tips neem ik sowieso mee, en ben ondertussen ook al wat aan het zoeken geweest.
Wat blijkt nu, het lijkt erop dat het geen K100RT is uit 85, maar een eerdere K100.
framenummer bijv begint met 000 met daarna nog 4 cijfers.

Ook op de identificatieplaat op de moto staat slechts K100, tevens staat er ook op het RDW slechts K100.
Maandag ga ik even contact opnemen met BMW Nederland voor opheldering.
 
ondertussen weer ff een paar uurtjes aan het sleutelen, kuip aan het demonteren.
Kom volledige spinnen-nesten tegen.

Veel verroeste bouten en een muurvaste spiegel, ik kan m'n lol niet op *O*
 
Laatst bewerkt:
Heb jij je 'dashboard' zelf helemaal verbouwd? Heb zelf ook een LT maar die ziet er iets anders uit kan ik je vertellen. Ziet er op de foto iig erg strak uit, ga zelf denk ook maar eens een beetje klussen.

Dashboard is helemaal standaard. Het enige dat ikzelf gemonteerd heb is de houder voor de GPS. Het kan er anders uitzien doordat op mijn LT de standaard ruit-configuratie zit. Kijk maar eens ter vergelijking naar de RT van Crazy Daar zit de luxe-unit op met verstelbare ruit en kaartleeslampje zo te zien is de K Crazy ook al voorbereid op een radio-installatie.

Mijn K ziet er inderdaad nog heel mooi uit. Vergis je niet: dit was 4 jaar geleden ook een Doornroosje die al een paar jaar stil stond. Gelukkig kwam er onder de laag stof een pracht van een motor vandaan. Er moest wel het een en ander aan gebeuren maar nu istie helemaal tiptop. Een echte kilometervreter met een goede kuip die veel bescherming bied. Ik demonstreer dat vaak heel opzichtig als ik met vrienden op de autobahn zit. Gewoon met 150 de CruisControl erop en dan gewoon broodje eten, blikje fris achterover slaan en de kaart uit de tanktas halen en opvouwen.
 
Dagje sleutelen verder.
Vandaag gedaan: Kuip eraf gehaald, bedrading geïnspecteerd en een poging gedaan de bougies te vervangen.
Helaas heb ik voor de bougies niet de juiste sleutel (20) dus die ga ik van de week even bijkopen.
Ook krijgen we nog steeds niet de tankdop open dus dat zal forceren en nieuw gaan worden ben ik bang.
Ook verschillende kuipdelen zijn wat beschadigt op de montagepunten, dus dat zal fixen met polyester gaan worden.
Oh en de claxon ontbreekt :+

Maar gelukkig is de luchtfilter nog prima in orde en kan deze nog makkelijk mee.

Foto's:



 
Laatst bewerkt:
Tankop niet forceren. Probeer deze eerst eens in te spuiten met kruipolie en een dan na een dag weer proberen. Indien nodig herhalen. Doe het wel met IMAL en niet met WD40, das prima om je motor mee te poetsen maar niet voor dit soort klussen.
 
Tankop niet forceren. Probeer deze eerst eens in te spuiten met kruipolie en een dan na een dag weer proberen. Indien nodig herhalen. Doe het wel met IMAL en niet met WD40, das prima om je motor mee te poetsen maar niet voor dit soort klussen.

Dat doen we voorlopig inderdaad nog even tot het moment dat we echt in de tank moeten zijn.
Zowel WD40 als Remreiniger zijn er al ingekomen maar helaas komen we nog niks verder, lijkt erop dat het slot kapot is, maar dat kunnen we pas checken als die open is :+
Maar voorlopig hoeven we daar nog niet in te zijn.
 
Update, zojuist met BMW Nederland gebeld.
Het blijkt van orgine geen RT uitvoering te zijn.
Productiejaar is 1983, type is een K100BA.

Oftewel, ik heb dus een originele K100 die later is uitgebreid naar een RT uitvoering.
Nadeel is dat ik dus aan de loodvervanger moet :P

Vraag me af hoeveel het kost om dat om te bouwen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan