500 Euro challenge 2015/17: XJ750 Du Penszeur Roeleert

ah je bent een rondje knutseltopics aan het doen zie ik ;)

ik ben eerlijk gezegd wel blij dat de XJ niet zoveel werk is als die venture hoor, goeie genade en dan ook nog op budget letten.
ik probeer ook elke dag iets aan de cb te doen, als ik het maar tapeind schroefdraad opschonen.
maar eerlijk gezegd ga ik gewoon liever op de XJ, weet hoe lekker die (kan) rijden.
misschien dat een beter zadel en andere schokdempers nog wel in het budget passen :P
 
ah je bent een rondje knutseltopics aan het doen zie ik ;)

ik ben eerlijk gezegd wel blij dat de XJ niet zoveel werk is als die venture hoor, goeie genade en dan ook nog op budget letten.
ik probeer ook elke dag iets aan de cb te doen, als ik het maar tapeind schroefdraad opschonen.
maar eerlijk gezegd ga ik gewoon liever op de XJ, weet hoe lekker die (kan) rijden.
misschien dat een beter zadel en andere schokdempers nog wel in het budget passen :P


Zodra de temperatuur beter wordt zal ik weer eens wat oude zadels (die nog wel lekker hard zijn) opnieuw bekleden. Dan staat ie er weer netjes bij en zit je beter.
 
Laatst bewerkt:
ja het blauwe zadel van de xj die ik van jou hebt die zit wat hard en glijd nogal.
het intacte oem zadel zit op de xj die wat verderop staat.

ik heb nog een oem waar een scheur inzit, misschien die nog een keer later repareren, een dekje van bijv. topsellerie kost al gauw 70 euro en dan moet je nog met zo een tacker aan de gang, dat kunnen andere mensen mooier denk ik :P
 
ja het blauwe zadel van de xj die ik van jou hebt die zit wat hard en glijd nogal.
het intacte oem zadel zit op de xj die wat verderop staat.

ik heb nog een oem waar een scheur inzit, misschien die nog een keer later repareren, een dekje van bijv. topsellerie kost al gauw 70 euro en dan moet je nog met zo een tacker aan de gang, dat kunnen andere mensen mooier denk ik :P
Een overtrek voor je zadel kost bij Louis.de 4 tientjes.

Maar ja, dan moet er misschien nog nieuw schuim onder en dat kost, standaard stuk, dan weer 5 tientjes :-)

En een tacker?? De XJ heeft toch geen kunststof bodem maar een stalen bodem ? Of heb ik dat mis?
 
Voor een zadelbeurt kun je een mailtje naar gthawk van het forum hier sturen. Hij is niet duur hoor.
Een zadelbeurt .....

full

full
 
Voor een zadelbeurt kun je een mailtje naar gthawk van het forum hier sturen. Hij is niet duur hoor.

Dat had ik een keer eerder ergens gelezen idd.
nu zit je natuurlijk ook met 2 keer versturen en in Barneveld schijnt ook ergens iemand te zitten die het doet.
de keer dat ik het heb laten doen bij de sevenfifty duurde het me wat te lang, was ergens anders hoor.
toen was het fijner geweest als de stof niet zo glad was geweest en de vulling had ook wel wat anders gemogen.

maw , als je het laat doen moet het ook goed gebeuren en zou ik er zelf ook snel 100 euro voor vragen ex materialen dus kan je het misschien ook zelf doen als je dan toch bezig bent.

met de tacker refereerde ik naar het zadel van de blackbird wat ik zelf gedaan hebt en het nog steeds doet/houd na een jaar of 5 nu meen ik.
 
Laatst bewerkt:
Hoi hoi. Ja ik lees nog steed mee ;)
Maar volgens mij zat op jou XJ 1 mijn oude een zadel dat toen net bekleed was.
 
Ja het goede zadel zat inderdaad op de motor van Jurgen.
Het blauwe zadel heb ik nu nog en dat glijd me iets teveel naar mijn zin, daar heb ik die van jurgen opgezet.

nu heb ik ook nog het defecte zadel over van de XJ waar ik de challenge mee wil gaan rijden.
is het nog te volgen ? ;)
 
Al bijna 1 maand geen updates meer... :/

tijd terug een klant met een cb450s voor kleppenstellen en carburateurs synchroniseren.
dit lekte al olie, kleppen gesteld bleek dynamo deksel met vloeibare pakking gemonteerd te zijn.

vond er al niet veel oie uitkomen maar goed, ding afgevuld met nieuwe olie, starten .... KLOPPEN dat ding , niet normaal.
ik had eind vd middag niet meer zin om op koperjacht te gaan in de oude olie maar aangezien er 3 liter in hoort en er maar anderhalf HEUL ZWART uit kwam zetten vond ik het gezegend.

Los daarvan had deze jongeman de motor in goed vertrouwen gekocht, gelukkig voor 'weinagh' en had er al een km of 500 mee gereden....
daardoor de motor even verder bekeken (beter laat dan nooit)
banden van de vorige eeuw, remklauwen met rubbers die te voorschijn komen , een ketting die bruin is en 2 voorvork stofkappen ernstig beschadigd met daaronder nog meer autentieeck bruin.

er word even gekeken of dit wederom een aanvulling voor de cb450s loods word..
 
Oeps, mooi verhaal. Ik kreeg vorig jaar een vriend langs of ik eens een keer naar zijn motor kon kijken. Want zijn motor was er wel aan toe, liep niet helemaal lekker volgens hem. Toen hij langskwam hoorde ik meteen dat er maar twee van de drie cilinders aan het werk waren. Een behoorlijk klopgeluid en rammels. kracht was er helemaal uit. Bleek hij al een dikke duizend kilometer op 2cilinders te hebben gereden. -O- -O- -O-
 
leuk om te weten voor al die advertenties " Rijdend weggezet"

18 jaar ! oude banden op die cb he....
 
rollenbank :)

ik zal binnenkort met de XJ verder gaan hoor, of had ik dat al een keer beloofd ?
 
De eerste proefrit is weer gedaan.

Het mag ook wel eens meezitten.
tank (met nieuwe kraan) erop
zadel erop
kenteken plaat erop en rijden maar
de remmen leken erg goed maar dat was voornamelijk de vering die heel slap is.
ook de achterkant heeft er geen zin meer in, hoewel hier koni's opzitten en de motor een km stand heeft van ergens in de 50.000 .

de remklauwzuigers vertonen sporen dat de rubbers knellen.
in 2015 heb ik de klauwen vd andere XJ al gedaan dus die gaan erop inc wat mooierder glimmenderder banjobouten uit china.

het zou mooi zijn als ik nog een zadel met de originele bekleding kan krijgen/vinden anders houd ik het bij het blauwe zadel als dit ok blijkt te zitten na een uitgebreide proefrit.

ook het papier met wat ik er aan gedaan heb , heb ik weer gevonden :P
olie en filter zijn gedaan, accu vervangen, cardan olie ...
dat weet ik nog uit mijn hoofd :P

fotos volgen nog

ik heb een foto dat het schakelpedaal is ingesmeerd, maar dat is ECHT te oninterresant...

full
 
Laatst bewerkt:
Ook wel leuk dat ik nu kan zeggen dat mijn 2e hands laarzen duurder waren dan mijn 2e hands motorfiets...

full
 
Tja dan kan het opeens hardgaan :P

De leverancier van de schokdempers is een beetje druk op het moment dus dat word na de pasen lijkt het.
De remklauwen waren niet mooi gangbaar dus heb ik omgeruild met de XJ van 2015.

om dan gelijk het bijbehorende spul maar te controleren bleek het remhendel gewoon roestig te zijn...

full


de vering is zo slap dat de matige remmen niet eens opvielen :P

ook het koppelingshendel maar even schoongemaakt , gangbaar en de kabel gesmeerd.
full


vanwege de vlakke kant onder de bolle kop van de originele moer deze toch maar terug geplaatst.
een bout met schroefdraad had net zo veel speling maar was niet goed te borgen.

nieuw remblokken geplaatst en de geleideboutjes schoon en glad.
 
Laatst bewerkt:
full


Vandaag even langs geweest bij Hagon.
Na de verbouwing gezien te hebben, de nieuwe werkplaats , verscheidene oude engelse motoren waaronder een wankel Norton in JPS kleuren
Norton%20F1%2091%20%204.jpg


en een hele verzameling live en digitale katten werd het tijd om ter plekke de schokdempers naar wens samen te stellen, een stuggere veer, 1 cm meer lengte en alles wat qua kleur te kiezen was in het zwart.

een set schokdempers en een paar leuke anekdotes rijker weer richting werkplaats gegaan :P

de andere koppelingsveren zijn ook binnen en dit keer de juiste lengte.

full
 
Vandaag aardig wat gedaan.

de nieuwe HD veren in de koppeling geplaatst met een lengte van 43 mm ipv 41.
De achter (koni) schokdempers vervangen voor bovengenoemde Hagon's .

de extra lengte is hier te zien :
full


bij het bevestigen van de schokdempers bedacht ik me dat het wel een idee was om maar gelijk
de Krauser kofferset te monteren.
Net als vorige keer een irritant werkje waar onnodig veel pas en meet werk bij komt kijken , iig in vergelijking met een Givi set.

Bevestiging van kentekenplaat, achter kuipdeel en achter knipperlichten moest allemaal los om er fatsoenlijk plek aan te geven.
wat een k^t systeem.

Maar het zit er nu op.

full
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend toch nog even tijd om de voorvork er uit te halen.
Helaas geen foto's.
de olie was vuil en ranzig, dus hoog tijd om die te vervangen.
De dop sprong er met veel enthousiasme af, er was al een vulbus geplaatst op de standaardveren.

Vervangende glijbussen zijn helaas 130 euro voor 2 vorken dus de oude gaan er weer terug in met nieuwe keerringen en 20w olie, stofkappen als ik die maat heb liggen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tip.
Ik kon alleen nergens op type zoeken.
Vandaag de vork terug in elkaar gezet.
geen stofkappen kunnen vinden dus terug geplaats.
voor de zekerheid toch maar de keerringen vervangen, deze motor heeft wel 2 jaar stil gestaan.
verder wel heel netjes.

er zaten al zelfgemaakt vuldoppen in van 30 mm hoogte, het was veel te hard drukken om deze er terug in te krijgen, dus er uit gelaten.
gevuld met verse 20w olie, dat was niet overbodig.

het massieve tussenstuk tussen de voorvorkpoten opnieuw losgehaald en vast gezet met de wielas in de gaten, anders zat deze niet mooi recht tov elkaar.
na enkele minuten kwam ik er ook achter dat de as er maar echt op 1 manier door kan :$

geen foto's van ranzige olie, deel versleten glijbussen kapotte schroefdraad bij de bouten die het wiel borgen...

alleen dees :

full


de uitlaten had ik eergisteren al gepoetst.
€ 1,45 chroompoets bij het sleutelbudget tellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan