500 euro challenge 2015: Borisz and the GL650 Silverwing

Heerlijk deze dag. Niet gereden, maar wel met de Silverwing aan de knutsel geweest. Als eerste werd het eens tijd om de carburateurs te reinigen. Het zadel en de tank er maar afgehaald en daar kwam meteen de laag klei weer tevoorschijn. Op de foto zie je het frame; het hoort eigenlijk zwart te zijn.

20150301_140005_zpserltzx87.jpg


Ook de carbs zitten onder een laag klei en corrosie.

20150301_141720_zpssurdhbom.jpg


Zo te zien heeft het linker aanzuigrubber het begeven. Eerst ff met tape opgelost, deze week ff zoeken naar een nieuwe.

20150301_141730_zpsknsxzsfz.jpg


Tot mijn grote verbazing zaten de schroeven van de carbs niet eens muurvast! Bij een latere sleutelsessie ga ik ze echter wel vervangen door imbusbouten. Het is per slot van rekening JIS en oud!

20150301_141958_zpsj2m3dvwz.jpg


Het werd inderdaad wel echt tijd om de carbs te reinigen. Zoals je ziet zit er flink wat zooi in/aan de sproeiers.

20150301_143035_zpshn2dri7d.jpg


De vlotterbakken waren ook lekker versmeerd. Gelukkig biedt Dasty uitkomst.

20150301_143422_zpsbbcznppw.jpg


En na een kwartiertje weken en afspoelen zag het er weer als nieuw uit.

20150301_150228_zps8ecduqki.jpg


Hierna de startmotor weer teruggebouwd, helaas nog met de oude koolborstels (de nieuwe waren nog niet binnen). Alle slangetjes weer aangesloten, accu teruggeplaatst. Bij de eerste startpoging was het al wel duidelijk dat de carburateurschoonmaakbeurt wel degelijk geholpen heeft. Tot nu toe was koud starten een beetje moeilijk omdat een cilinder niet echt goed meedeed in het begin. Dat is nu verleden tijd, beide cilinders pakken gelijk op.
 
Hmm, ik zit net ff te zoeken op cmsnl.com. Het inlaatrubber voor een 650 is niet meer leverbaar en voor een 500 ook niet meer. Ik zou ff kijken of die hetzelfde nummer hebben, maar kom er daar verder ook niet uit. Mochten ze gelijk zijn dan ben ik gered, ik heb nog ergens een GL500 blok rondzweven volgens mij. Ik meende dat dat blok helemaal kompleet met carbs en aanzuigrubbers was.
 
Je carburateurs staan onder een hoek ten opzichte van elkaar. Uit mijn hoofd gezegd staan die van de 500 evenwijdig aan elkaar. De inlaatrubbers zouden dan ook anders moeten zijn, en zo ziet het er ook uit op je foto's. Als de rubbers niet meer te krijgen zijn kun je ze nog repareren. Amsilverwing heeft dit al eens met succes gedaan met krimpkous. KLIK voor link.
Ik heb een aantal liggen van vermoedelijk CX'en, misschien....
 
Je carburateurs staan onder een hoek ten opzichte van elkaar. Uit mijn hoofd gezegd staan die van de 500 evenwijdig aan elkaar. De inlaatrubbers zouden dan ook anders moeten zijn, en zo ziet het er ook uit op je foto's. Als de rubbers niet meer te krijgen zijn kun je ze nog repareren. Amsilverwing heeft dit al eens met succes gedaan met krimpkous. KLIK voor link.
Ik heb een aantal liggen van vermoedelijk CX'en, misschien....


Ik zal zelf ook f kijken wat ik heb liggen. Er liggen hier nog genoeg van die dingen voor een CX en een setje voor een GL500 en ik denk niet dat het past....

Ik denk dat ik de methode van André maar ga gebruiken, ligt ook meer in de geest van de Challenge!!
 
Ik zal mijn licht daar eens opsteken, mocht het niet lukken dan worden ze in krimpkous gewikkeld. Daarnaast heb ik nog wel een aantal trucs die ik uit de hoge hoed kan toveren.
 
Gisteren een klein rondje door de stad gereden op de Silverwing. De voorrem is na de ophokplicht nog meer gaan plakken dan daarvoor. Alles moet nagekekenworden van de voorrem.

Mitkah heeft ook even een ommetje gemaakt op de Silverwing en zo te zien istie goedgekeurd!
20150302_164223_9_zpsi4zlzmbq.jpg


Aan het eind van de middag kwam er een meneer langs van de pakketservice die mij verblijdde met een pakketje uit Duitsland.
IMG-20150304-WA0000_zps416csoka.jpeg
 
Wellicht heeft japparts.nl nog zoiets. In mijn zoektocht naar achterremmen kwam ik ze tegen.

Helaas zijn de aanzuigrubbers niet meer leverbaar. Maar gelukkig toch nog een setje aanzuigrubbers op de kop weten te tikken die beter lijken te zijn dan wat ik nu heb. Nu maar wachten op het mailtje met de betaalgegevens.
 
Laatst bewerkt:
Hup oma, Wegwezen

Zo eindelijk weer eens een update over de Silverwing. Door de drukte van de afgelopen maanden is er maar weinig gesleuteld. De lopende projecten nemen nogal wat tijd en de bijkeuken moet een flinke renovatie ondergaan.
Vandaag stond er een bezorger op de stoep met een pakketje uit Engeland. Een mooie Goodie-Box zeg maar.

20150521_153758_zpsi869rl1d.jpg


Inhoud van de doos:
  • luchtfilter
  • oliefilter
  • toerentellerpakking
  • koolborstels startmotor
  • koppelingskabel
  • setje voorvorkkeerringen

De doos wordt aangevuld met de reeds eerder aangeschafte spullen
  • setje carburateurrubbers
  • stahlflex remleidingen
  • onderdelen voor de trekhaak

Morgen eerst maar eens in de bijkeuken verder om alles klaar te krijgen voor het betonstorten.
Na het betonstorten is er weer volop tijd voor de motorklusperikelen!!!!!


Wordt vervolgd!
 
Het beton is gestort en er is nu weer tijd voor de Challenge bike. De kleine klusjes zijn samen best wel weer een dagje omprutsen, maar daar krijg ik dan wel een beter rijdende motorfiets voor terug!

Best kaal zo zonder het plastic!
full



Het balhoofd met de typische laag klei die over deze hele motorfiets zit.
full


De boosdoener voor het zware sturen. Het balhoofd is van onderuit vervuild geraakt en het vet is uitgehard, dat worden een setje nieuwe lagers dus.
full


De voorvorkkeerring links is lek. Rechts ook maar alvast preventief vervangen? Er komt in beide poten in ieder geval nieuwe vorkolie.
full


De aanzuigrubbers van de carbs zijn kaduuk. Gelukkig al een ander setje opgescharreld!
full
 
Zulk soort rubbers is goed (tijdelijk) te repareren met een fietsbinnenband.

De scheur in het rubber die je hierboven ziet is niet echt het probleem. Op foto nr.3 van de eerste post van deze pagina zie je het echte probleem: de rand die over de carbs schuift is vergaan. De door mij aangeschafte rubbers zijn nog wel goed op die aanhechtingspunten. Verder zitten daar ook wat scheurtjes in, maar die worden gedicht doordat ik er krimpkous overheen trek.
 
Remblokken en balhoofdlagers zijn ook binnen. Bandjes (BT45) zijn onderweg! Vanavond maar eens de administratie bijwerken en de prijzen bij elkaar optellen.
 
Zeg, ik vind zo'n silverwing wel humor hebben..
Past een volbloed germaan van 190cm. daar ook op?
 
na de Challenge (if any) gaat die van mij er ook uit. een aantal maanden geleden had zich al iemand gemeld die interesse had. wellicht gaat de mijne er al eerder uit.
 
Vanmiddag de koolborstels vervangen van de Wing. Het lijkt nog wat op foto 1 maar het werkt allemaal niet meer naar behoren.

11412171_10204727645614592_7744060816293441133_o.jpg



Hier zie je duidelijk het verschil tussen oud en nieuw!!!

11113799_10204727655774846_3627552381974739311_o.jpg
 
Staat de rechter koolborstel nu niet evenwijdig met het anker


Goed gezien, staat inderdaad niet goed. Komt doordat de as vanaf zichtzijde nu niet ondersteund wordt en de druk van de onderste koolborstelveer het geheel naar boven drukt.
 
Gisteren op zoek geweest naar de olielekkage. En wat blijkt: van het toerentellerdeksel waren 3 van de vier bouten met de hand te lossen. Geen wonder dat er olie lekt.
Bijkomend voordeel van die lekkage is dat er in ieder geval op die plek geen roest zit!!

11425216_10204732400733467_5400040360709858200_n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan