500 euro challenge 2015: brik VF750S 1983

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.161
2.309
Naaldwijk
Hedenochtend opgehaald. Dit brik (of is het een klassieker) dat mij komende zomer gaat vervoeren.
En als het meezit met een aantal anderen een hele mooie vakantie gaat opleveren 8-)

Basisinfo:
- fabrikant Honda
- bouwjaar 1982, op kenteken gezet in februari 1983
- tot nog toe mee gereden 67 dkm (tenminste dit is de afgelezen stand)
- aanschafkosten voldoende om het sleutelbudget te verhogen met meer dan 100 Euro ;)
- kleur zwart (met hier en daar wat bruin.... roest dus )
- afkomstig uit Alphen aan de Rijn, advertentie stond op MF
- motor gaat 2 januari 2015 overgeschreven worden (waarmee de kans op gezeik met de belastingdienst over motorrijtuigenbelasting tot nul is gereduceerd)

Eerste inventarisatie welke werkzaamheden verricht moeten gaan worden:
- remmen reviseren (nu koffiebruine drap als remvloeistof :X ) bij demontage van de remmen beoordelen of de remblokken vervangen moet worden Remklauwen zijn opgeknapt waarbij de remblokken zijn vervangen.
- originele remleidingen vervangen door staalommantelde. Besteld bij Noud's Motorbazaar. Deze zijn gemonteerd op16-1-2015
- koppelingsvloeistof vervangen. Rubberen van de deel van de leiding wordt niet vervangen.
- voorvorkkeerringen (zijn lek) en natuurlijk de olie in de voorvork. Keerringen zijn vervangen en de olie is ververst !
- olieverversen, motorblok en cardan met nieuw filtertje
- luchtfilter nakijken het zijn wasbare luchtfilters (goed voor het budget :9 )deze zijn uitgespoeld en geolied 16 febr 2015
- nieuwe accu, accu gevuld en gemonteerd 21 febr 2015
- banden vervangen (Dunlop Roadsmart)
- roest op de achterbrug wegwerken
- roest op de uitlaat (de uitlaatpot onder het blok blijft roestig, want demonteren geeft te veel risico op afbreken achterste aansluitingen '( )
- nieuwe bougies
- spiegels zijn aangeschaft (tweedehands, 20 Euro)
- bij verwijderen van de tank natuurlijk beoordelen of de benzineslangen vervangen moeten worden (benzineslang blijft zitten, zijn nog goed)
- natuurlijk poetsen :+ en dat was veel werk _O-
- koelvloeistof is vervangen begin febr. 2015
- kleppen gecontroleerd en gesteld zijn gezet 15/100 mm is gelijktijdig uitgevoerd met het vervangen van de vervanging de koelvloeistof

Overigens heb ik vorige week al een klein stukje op de motor gereden en vastgesteld dat de elektra werkt (en dat is voor mij heel fijn want elektra is niet mijn sterkste kant :N ).

Samengevat: ik heb nog het nodige werk te doen voor 1 maart 2015, want dan valt de ophokplicht weg.

En omdat we hier gek zijn op plaatjes hierbij komen er een aantal.
full
 
Laatst bewerkt:
Andere zijde


Weet trouwens niet hoe ik meerdere foto's in één reactie plaatsen :$
full
 
Hydraulische koppeling met koffie :+

Hoe oud zou deze vloeistof zijn ? Wil ik dat wel weten....

full
 
Gaaf ding.

Dat van de remvloeistof is heeeeeel herkenbaar.

Dit kwam er uit mijn remklauwen (van mijn brik)

026-1.jpg


Veel plezier met klussen :W
 
Mag ik vragen wat dit is :?

Het is dat je het vermeld, want als één van de katten hier in huis een haarbal uitkotst ziet het er namelijk ook zo uit :X

En dat klussen gaat vast wel lukken (met mijn XS-en is het ook gelukt).

Ik zal de vorderingen hier blijven plaatsen, dus je kan zien of ik succes heb.
 
Dashboard is uitgebreid, ik heb zelfs een klokje
En je ziet, dat er een spiegel ontbreekt

full
 
geinig ding wel...er ontbreekt wel meer. ik denk dat je genomineerd kan worden voor de vliegenhap-bokaal ;)
 
Realiseer mij dat ik mijn tekst bij de avatar moet aanpassen.
Want vandaag is er voor het eerst in mijn motorleven een Honda in mijn bezit gekomen :)

Hoe deze rijdt weet ik nog niet, want het ritje vorige week was heel kort. Dit komt door de volgende factoren, de ophokplicht voor oldtimers en het feit dat de voorrem weinig vertraging geeft ;(

Dus de echte proefrit moet nog komen.

De motor is, zover ik kan zien, in originele staat met uitzondering van de knipperlichten achter. Of de knippers voor ook vervangen gaan worden weet ik nog niet. Eerst zorgen dat de motor weer veilig aan het wegverkeer kan deelnemen (en dat is inclusief het benodigde onderhoud).

Als eerste ga ik morgen de motor wassen en een basis poetsbeurt geven. Dan leer ik de motor technisch gezien enigszins kennen en dan kom ik vast nog wat "bruin" tegen..... :+

Gelijk een vraag: met welke banden (Bridgestone, Pirelli of .... ) rijdt deze motor lekker (en het antwoord "verse of zwarte" zijn niet de antwoorden waarop ik zit te wachten _O- )

En voor degene die een onderbouwd antwoord geeft bijvoorbaat :} :}
 
banden met goed profiel :P (die stond er niet bij ;) )

van collega's hoor ik dat Metzeler wel een goed merk is. mijn GL500 heeft ze erom liggen (maar moeten ook vervangen worden) en tijdens de rit die ik gereden heb (Groningen-Hilversum) vond ik ze prettiger dan de Dunlops die onder mijn Kawasaki zitten.
 
Ben niet zo van de grote schermen/kuipen.

Mijn XS heeft namelijk ook geen scherm en dat bevalt mij prima.

Overigens geldt wel dat als ik een tijdsbeeld passend flyscreen tegenkom, ik wel wil kijken of dat een verbetering is.

Geen scherm heeft namelijk een heel groot voordeel: weinig geluid op/rond je helm 8-) en daarbij boven de boomgrens zijn niet veel vliegen _O-


Over het aantal spiegels, ik woon en werk in de Randstad en deze fiets gaat na 1 maart 2014 ook gebruikt worden voor woonwerkverkeer. Niet dagelijks, want dan staan er drie bruikbare motoren in de garage en dan moet ik elke ochtend kiezen waarmee ik naar mijn werk rij *O* *O*

Dus voor mij zijn twee spiegels noodzakelijk !
 
Gave fiets Wim! Ik ga je topic zeker volgen!

Kleine update van mijn kant: olie in het blok en hij loopt op de startmotor als een naaimasjien. Zelfs de baas vond m soepel klinken! Blegh, geef mij maar V-blokken! :9

Ja, ik moet natuurlijk ook even jou topic kapen ;)
 
Laatst bewerkt:
Weet trouwens niet hoe ik meerdere foto's in één reactie plaatsen :$
Aangezien er op deze vraag nog geen antwoord is gekomen dan hier de oplossing.

Stukje tekst

Link naar de foto,

Voor foto's in de documentenlijst van M-F zie hier: How To: documenten (foto's) plaatsen en beheren op MF

Als je foto's ergens anders hebt staan die link kopiëren, hier neerzetten, hele link markeren (wordt dus blauw) en dan het 9e symbool van rechts aanklikken (het vierkantje). Voor en achter je link komt dan dit te staan:
.

Dat is dan de eerste foto.

Een enter geven en dan doorgaan met het volgende stuk tekst.

weer een enter geven.

Weer foto plaatsen op de manier zoals hiervoor aangegeven is.

Weer een enter.

weer een stuk tekst enzovoort.
 
Wat een leuke fiets Wim, veel plezier er mee, ook met sleutelen.
Die band ziet er op de foto al goed uit :X
En ik geloof niet dat ik bij jou koffie kom drinken :r :+
Veel succes met opknappen.
Benieuwd of je de uitlaat er heel onder vandaan krijgt/durft/moet/probeert te halen.
Ga dit weer volgen.
 
Hoi Erik,

Wat ik je kan vertellen over deze motor is dat deze heel stil loopt. Daarbij blijken de uitlaten erg stil te zijn. Dus het klopt wel dat het klinkt als een naaimachien.

En gezien de afstand waarop jij woont moet het een keer mogelijk zijn om op bezoek te komen om elkaars brommert te bekijken...

Heb jouw topic natuurlijk ook al gelezen.


En Jaap, ik ga je link even doorlezen. Dank hiervoor.
 
Over koffie (of is het remvloeistof) gesproken: mijn oude remvloeistof die ik verzameld heb uit mijn XS en Fazert is nog beter dan de koffiekleurige zooi in de VF750S :X

En over echte koffie, ik ben verwend..... :$

Want hier in huis staat een Jura bonenmaler als koffiezetter :9 Dus als je behoefte hebt om mijn 500 Euro brik in levende lijve te zien krijg je er een goed bakkie bij !

Dat heeft wel tot gevolg dat ik op mijn werk alleen nog maar thee drink. Want de koffie (of de zooi die erop moet lijken) krijg ik niet weg....
 
Prima basis voor een leuke fiets, Wim! Persoonlijk vind ik dit één van de mooiere viercilinder-Honda's.
 
Jaap,

Dat schept verplichtingen. En ja, ik ga proberen aan je verwachting te voldoen... *D

't Is trouwens de eerste keer dat ik een ander soort motor heb. Want een 2 cylinder gehad (GSX400E), diverse 4 cylinder in lijn (GSX550EF, GSX400F, XJ600 en de Fazer) en 3 in lijn (de XS-en) en dan nu voor het eerst een 4 cylinder in V-vorm.

Motor net gewassen en ga hem nu een soort van poetsen. En daarbij de motor nauwkeurig inspecteren.
Er is alvast genoeg aan te verbeteren, zowel visueel als de basis technische staat.
En dat laatste is wel nodig als ik zie wat in het 500 Euro topic in Reizen en toeren staat (totale rit lengte zeker 3000 km) *O*
 
Hey Wim,

Mooi dat je ook los bent. Ik vind het een topmachine. Ik weet wel zeker dat je daar geen spijt van gaat krijgen. een vriend van me had afgelopen jaar dezelfde motor, maar dan in een 1100CC uitvoering. Het was een oud lel, maar snel dattie was,......en die V4 roffel is heerlijk!!!

Als je zorgt dat de Honda in technisch goede staat is, dan moet het geen probleem zijn om de challenge te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan