500 euro challenge 2015: brik VF750S 1983

Het was net over de grens.... :+ want 300 meter duwen aan een fiets van ± 230 kg is niet mijn hobby.

Al moet ik zeggen, het duwen van mijn XS750 ging veel zwaarder.

Tot z'n strot toe vol gooien, kan wel doch dan moet ik weten dat ik daarna een flink stuk moet rijden. Wil namelijk niet het risico lopen dat er benzine uitstroomt in mijn garage.

Deze ligt onder een flat en daarvan is reeds proefondervindelijk vastgesteld dat de vloer niet gasdicht is O-) : lees ik heb al een keer klachten mogen ontvangen van mijn bovenburen :X
 
Dit was na reserve. Lampje brandde natuurlijk al een flink tijdje. Dacht dat ik het tankstation nog net zou redden...
Mmm, doet me aan een voorval 23 jaar geleden denken. Lampje reserve gaat aan, tankinhoud uit boekje minus ... liter tot aan reserve: moet nog iets van 4-5 liter in zitten, dat redt ik makkelijk tot thuis. Niet dus, km of 10 van tevoren was het prrt, prrt en niets meer ;(

Kreeg daarna ook echt niet de liters in de tank die er volgens opgave in zouden moeten kunnen, dus minder reserveliters dan verwacht :(


Ach ja, good old VF :+ Mooi trouwens dat de vering flink verbetert is met de 'nieuwe' schokdemper *D
 
Ik denk dat die liters er wel inzitten, maar dat je het er niet uit krijgt. Ook niet met het kraantje op reserve. Vandaar dat er zoveel troep en rotzooi kan verzamelen onderin de tank.
 
Zelf na het schuinhouden van de motor kreeg ik geen brandstof meer richting carbs.... :N
Er zat dus niets anders op dan duwen |(

Voor de vering geldt dat ik werkelijk geschrokken ben van het verschil. De motor rijdt nu veel lekkerder en daarbij is het maken van bochten veel beter geworden (kan dus veel vlotter de bocht nemen).
Dat belooft het nodige voor de bergen *O*
 
Dit laatste is onbekend.

Wel is de kans aanwezig, aangezien de tankinhoud op 20 liter wordt aangegeven en er maar 15 liter in de tank ging. Eerst deze tankvulling leegrijden en dan controleren.

Dank voor de tip, want 5 liter geeft nog een flink aantal kilometers.
 
Wat ik me vaag herinner is dat ik er ook nooit meer dan 15 liter in heb gekregen. In elk geval verre van 20. Wat dat betreft was de tank van de opvolger, een FZ 750, een verademing. Ooit een keer 21,15 l in de 21 liter tank gekregen :o
 
Daar worden ze bij het tankstantion niet zo blij van, als je vervolgens naar binnen gaat om te betalen en de boel uit je tankdop stroomt
Zou betekenen dat je na een tankbeurt nooit plat door de bochten kunt zonder dat je knieen nat worden. Als je tankdop goed afsluit zou er niks aan de hand moeten zijn.
 
als je dan eens in de ankers gaat, omdat je bij het tankstation weg vaak moet stoppen voordat je de weg weer op kunt draaien, je meteen een scheut over je tank heen zou krijgen...

dan is je tankdop nie goed nie :N
 
Mijn dop sluit goed af. Zelf na een aantal minuten plat op straat liggen gaf maar een heel klein spoortje benzine op de tank.

Met dank aan het feit dat ik onderuit werd gereden met een nagenoeg volle tank. Op deze manier levert zelfs een ongeluk nog relevante gegevens.
 
Zou betekenen dat je na een tankbeurt nooit plat door de bochten kunt zonder dat je knieen nat worden. Als je tankdop goed afsluit zou er niks aan de hand moeten zijn.
Dan heb je toch niet goed gesnapt hoe het krachtenspel bij een éénsporig voertuig werkt ;)


En ja, bij een tankstation komen ze vast ook mensen tegen waarbij de tankdop niet goed afsluit. Of ze vergeten 'm (goed) dicht te doen enz. Ik heb zelfs wel eens gehoord dat het is omdat mensen anders in noodgevallen niet snel genoeg weg zouden kunnen (motor valt, benzine over de grond, brandgevaar, ..). Voor jezelf soms ook niet handig als de tank nokkie vol zit. Benzine komt uit de koude grond, warmt op in de tank, zet uit en bij (te) volle tank kan het er dus overheen komen. Uit eigen ervaring toen we vlakbij de camping nog even volgetankt hadden :$
 
Ik laat het liefst ook een paar cm speling bij het voltanken.

BTW: ondertitel aangepast! Naar goed voorbeeld van WimVlis!
 
Meneer Wim,

Van de week je motor in het echie gezien en wat ziet ie er mooi uit (t.o.v begin post).
Ik noem je "meneer" uit respect voor jouw poetskwaliteiten. Was al onder de indruk van je enthousiasme en de bevlogenheid waarmee je vertelde, dus even het forum opgezocht.

Met zo'n honda heb je voldoende tijd om de schijven op de Fazer te monteren :]
 
Laatst bewerkt:
De Fazer kost trouwens niet veel tijd. Het wordt voorwiel demonteren en dan wegbrengen naar de dealer. Deze zal dan de remschijven demonteren en monteren ;)

Heb ervaring dat ik remschijven niet los kan krijgen. Want achter is al vernieuwd en die remschijf heb ik niet los kunnen krijgen.

En om aangesproken te worden met "meneer" voelt heel vreemd :$
Hoeft echt niet. En dat de motor gepoetst is, was ook nodig :Y En daarbij als je een kantoorbaan hebt is het best leuk om fysiek bezig te zijn om *D
Sleutelen en daarmee samenhangend schoonmaken/poetsen geeft ontspanning.

En al dat sleutelen en poetsen heeft daarbij nog een ander doel: te weten een onvergetelijke vakantie op de VF *O*
Ontspanning door het sleutelen en als beloning een bijzondere vakantie. Wat wil je nog meer :+
 
Dat sleutelen ontspannend werkt ben ik met je eens. Qua poetsen kan ik me hier echt totaal niet in vinden. Ik kom dan altijd kleine imperfecties tegen waar ik gigantisch gefrustreerd door raak. Toch probeer ik 1 dag per jaar de ZRX compleet te poetsen, daarna bijhouden.
Respect hoor, Wim!
 
Poetsen was hier functioneel. Dit omdat ik op deze manier goed zicht kreeg op de feitelijke toestand van de fiets :)

En voor jouw idee, ik poets mijn motoren zelden O-) .
Ze worden eens in de zoveel gewassen (en dan hoef je ook niet te vragen waar je blijft :+ ). Denk dan na afloop dat had eigenlijk eerder moeten gebeuren....
 
Na de oproep van Erik ook even een up-date.

Vandaag gezorgd dat ik de route kan bekijken onderweg. Gezorgd dat mijn Garmin op de motor een bevestigingspunt heeft en van elektronen voorzien blijft worden *D

Bewijs kan ik momenteel niet bijvoegen. MF is namelijk enigszins van de kook

Aanvullend, sinds 1 maart ongeveer 1700 km gereden met de VF. Behoudens het feit dat het vervangen van de achterveer een compleet ander rijdende motor tot gevolg had geen bijzonderheden heeft gegeven.

Wel vastgesteld dat het frame uit een soort spaghetti is gebouwd. Want met meer dan 90 over de fly-over op het Prins Clausplein is niet mogelijk, je voelt op de naden in het wegdek de motor compleet bewegen '(
De motor zelf heeft voldoende vermogen om zeer soepel door te rijden, alleen dus even opletten bij het nemen van de bochten :X
Motor nog niet kunnen betrappen op olieverbruik, benzineverbruik is daarentegen is wat hoog ;( (tenminste in vergelijking met mijn Fazer en oude XS).
De VF loopt tussen de 1 op 16 en 1 op 17. En daarbij is de tankinhoud beperkt tot 15 liter (en dat is proefondervindelijk vastgesteld _O- ). Lees ik heb dus de motor naar het tankstation moet duwen B| , was gelukkig slechts 300 meter ;) .
 
Wel vastgesteld dat het frame uit een soort spaghetti is gebouwd.
:Y gekookte spaghetti ;(

Waarbij ik zo'n vermoeden heb dat die nieuwe schokdemper ook alleen maar minder slecht is dan de oude.

[me="Dutch"]is een beetje traumatisch op dit vlak, vandaar dat ie misschien wat hyper reageert :$[/me]
 
In vergelijking met de oude demper is dit een hele goede demper ;)
En natuurlijk is de VF niet vergelijkbaar met mijn Fazer (en daarvan is de demper ook aan het verouderen). Zelf de verstelling op de demper geeft merkbaar verschil tussen standje 2 en 4 8-)

Moet zeggen dat mijn rijdende XS ondanks dat deze zwaarder is en ouder dan de VF strakker door de bocht gaat :X
Al heeft de XS het voordeel dat er oude Koni's als achterveer zijn gemonteerd :P

Ik heb hiermee drie verschillende smaken wegligging.

En daarvan is de VF minst strak sturende motor, wel comfortabel, maar ja dat heeft tot gevolg dat je het nodige inlevert op je wegligging ;)
 
Maar als je 3500 km gaat rijden is comfort ook wat waard! Maar anders wisselen we gewoon tussendoor? Ik een stukje comfort, jij een stukje strak sturen *D
 
Geen probleem mee, al zal ik wel moeten wennen aan het beperkte vermogen van een CB450S O-) . Posititief neveneffect ik mag dan wel veel gas geven :P

Bij het rijden op de VF zal dan overigens goed merken dat de achterveer nu wel z'n functie vervult.
Dit heeft trouwens een heel positief effect gehad op het rijden op de VF (de bochten zijn nu veel vlotter te nemen :Y ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan