500 euro challenge 2015: brik VF750S 1983

Achtervering doet veel. Mijn BMW reageerde ook eens heel raar bij het vlot insturen van minirotondes. Oorzaak: demper was lek. Doordat de demper lek was veerde het zwikkie veel te snel uit waardoor het zwaartepunt verlegd werd. Gevolg: ik viel bijna met motor en al om op de rotonde.
 
Natuurlijk is er iets te melden :Y

Zondag de motor gepoetst *D
Er is gereden met bagage en dat daarbij vastgesteld dat het nagenoeg geen invloed heeft op het rijgedrag :P

En gisteravond met Erik een rondje Midden Delfland gereden. Kan dus nu ook melden dat de CB450S van Erik lekker rijdt.
Daarbij bevestigde hij wat ik al wist, namelijk dat de achtervering van de VF sterk verbeterd is (er is namelijk een andere achterveer in gekomen) *O*

Er volgt nog een foto van beide motoren in een mooi zomers landschap
 
Vandaag gezorgd dat ook mijn brik een 12 volt aansluiting heeft.
Kan nu ook zelf mijn gadgets opladen 😋
 
Had gekund op de XS alleen dan niet binnen het klassement.

Dank voor de aanmoediging. Als er een internet verbinding laat ik wel wat weten.
 
Vandaag meer dan 2000 km op de challenge bike gereden. Hij doet het boven verwachting.

Morgen gaan hij de Stelvio op.
 
da's mooi. ik duik morgen de (Eem-)vallei in. zit er nog met een halve grijze cel aan te denken om naar Echternach te rijden, maar ik heb niet het idee dat men daar warm voor loopt.
 
Vandaag teruggekomen van de 500 Euro challenge. De VF heeft uit en thuis 4148km gereden. En dat zonder onoverkomelijke problemen.

Heb alleen een zekering moeten vervangen en één van de achteraansluitingen op de collector gasdicht moeten maken.

Gemiddelde verbruik rond 1 op 18. Olieverbruik zal ongeveer een halve tot 0,7 liter zijn geweest (en hij heeft fors moeten werken).

Kan dus nu zeggen dat deze VF betrouwbaar is.
 
Nee de VF is geen blijvertje (garage moet minder motoren gaan huisvesten ;) )
Gaat dus in de verkoop, ik kan wel met hand op mijn hart zeggen dat de motor technisch in goede staat.

Er komen nog wel een paar dingen aan, doch dat heeft niet direct gevolgen voor het gebruik.
Er zal een nieuwe overtrek voor de buddy moeten komen (mogelijk ook wat ander schuim) en er zal een keer iets aan de collector gedaan moeten worden. Hij is nu goed dicht maar op den duur zal er iets moeten gebeuren (jammer dat Honda destijds gewoon staal heeft gebruikt voor de collector '( ).

Motor heef goede banden Dunlop Streetsmart (nog zeker meer dan 50 % van het profiel), gereviseerde remmen voor met verse blokken, voorvork is geheel gedemonteerd geweest waarbij nieuwe keerringen zijn gemonteerd, natuurlijk staalommantelde remleidingen en alle gewone standaard onderhoudszaken (vloeistoffen bougies e.d.)
Wat ook belangrijk is, is dat de achterveer geheel in orde is (er is een veerelement ingekomen van een latere versie).
En wil je nog meer weten dan adviseer ik degene die interesse in deze fiets heeft dit topic door te lopen :+
 
Doei Oma.

Vandaag tegen een fors probleem aangelopen bij de VF ;(
De motor bleek niet meer te starten nadat ik de tank volgegooid had. Een geluk was dat het tankstation op slechts 500 meter van mijn woning gelegen is. De motor was naar huis te duwen.

Wat is er gebeurd; bij het starten ging de startmotor maar door, zelfs nadat ik het contact had afgezet. Ik verdenk daarom het startrelais.
Gevolg van het doordraaien van de startmotor is dat de accu heel erg leeg was, ik heb daarom de accu aan de lader gelegd en hoop dat deze weer opgeladen kan worden :P

De accu was trouwens erg heet geworden van deze actie :X Dus ik hoop dat de accu niet overleden is door dit probleem.....

Als iemand een andere idee heeft van de oorzaak van dit probleem hoor ik het graag.
 
ik zou beginnen met het makkelijkste: de startknop? Relais is ook reeël om te verdenken, sluiting in de startmotor? Niet zo waarschijnlijk maar als het relais het niet is.
 
Startknop, zou kunnen maar als je het contact afzet zou dan toch ook de aansturing van het startrelais moeten wegvallen. En in mijn geval was dit niet het geval. Dus vandaar mijn verdenking van het startrelais (is trouwens ook aardig verroest aan de buitenzijde).

Maar pas na het terugplaatsen van de accu kan ik weer verder met onderzoeken. Zonder spanning op het elektrische systeem is onderzoeken heel moeilijk....
 
Startknop, zou kunnen maar als je het contact afzet zou dan toch ook de aansturing van het startrelais moeten wegvallen. En in mijn geval was dit niet het geval. Dus vandaar mijn verdenking van het startrelais (is trouwens ook aardig verroest aan de buitenzijde).

Maar pas na het terugplaatsen van de accu kan ik weer verder met onderzoeken. Zonder spanning op het elektrische systeem is onderzoeken heel moeilijk....
Onlangs plotseling onderweg in Duitsland na het tanken precies hetzelfde gehad. Als je het contact afzet e de startmotor blijft aangestuurd dan zijn de relaiscontacten vastgebrand. Snel zijdeksel eraf en klap op relais geven of accupool losmaken..............
Maar daar heb je nu niks meer aan. Hopelijk valt het voor je accu en startmotor mee, maar frisser is ie er niet van geworden. Bij mijn GSX750ES kon ik het startrelais openmaken en de contacten een weer mooi glad maken. Je hebt vast wel ergens een startrelais liggen. (van een XS)
 
Laatst bewerkt:
Probleem van de VF is dat op/in het startrelais gelijk een hoofdzekering is verwerkt. Dus een XS startrelais is niet de meest voor handliggende optie.

Accu heeft zeker een opdonder gekregen. Hij was helemaal leeg, heb even gemeten voor hij aan de oplader ging er kwam nog geen 0,5 Volt meer uit :X Voordat de accu aan de oplader ging wel even geschud (luchtbellen eruit) en bijgevuld met demi-water.

Vanavond maar eens het startrelais verwijderen en kijken of deze demontabel is (cq uit elkaar te slopen is). Zo niet op zoek naar een vervangende.

Alvast dank voor deze reactie :}

Was mijn denkrichting qua veroorzaker nog niet zo gek ;)
Zal de vorderingen van mijn naspeuringen rond deze rare storing hier blijven melden !
 
Ander startrelais gemonteerd en weer netjes starten *O* *O*

Motor is weer gewoon bruikbaar :Y
 
Vandaag is er een soort einde gekomen aan het 500 Euro challenge avontuur '(

Dit omdat de motor nu een andere eigenaar heeft. Ik hoop dat hij minimaal net zoveel plezier (en dat is echt heel veel lol geweest) gaat hebben als ik van deze fiets heb gehad.

Conclusie: het is geen brik geweest, ik kan zeggen dat ik met veel plezier een klassieker heb gereden 8-)

Dus met een positieve afsluiter: we hebben de foto's nog _O- en ik kan terugkijken op een hele mooie 500 Euro challenge :Y
 
Het is een soort dubbel gevoel '( , want de Honda reed wel verdomd lekker.

Maar ja, 6 motorfietsen in de garage is toch echt te veel :X

En daarbij had ik vooraf al besloten om na de challenge de motor te gaan verkopen. Kan niet anders zeggen dan dat ik kan terugkijken op een fantastische challenge periode.
Ben heel blij dat ik eind 2014 de stoute schoenen heb aangetrokken en mij als deelnemer heb opgegeven :Y
 
Ik begrijp je gevoel Wim! Maar, toch weer mooie herinneringen en ervaringen.
En, je maakt weer plaats voor nieuwe...
dat maakt het toch weer positief! gefeliciteerd met de verkoop!
 
Bas, ik denk dat er volgend jaar helaas geen tijd is om naast de vakantie met echtgenoot twee weken met een motor op stap te gaan '(

Dat zegt niets over "niet willen" ;)

En ja, het volgende project staat al in de garage :Y


Ben er zelfs al een beetje aan begonnen. Zou zelfs nog binnen de criteria van de 500 Euro challenge passen 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan