500 euro challenge 2015: Saab gestald, GL500 onder het mes

Mijn CX lustte na verloop van loop tijd ook wel wat olie. Verbruik zat zo op 1 liter per 1000 km bij woon/werkverkeer.

Bij een geplande toertocht van ca 1500 km 3 liter van de favoriete olie meegenomen, maar bijvullen, ho maar. Na afloop was ongeveer een halve liter olie het verbruik. Maar dat was met 130.000 km op de teller.

Het grootste deel van het verbruik zal zitten in verharde en niet meer afsluitende klepseals. Bij afremmen op de motor zuig je dan door het vacuum olie aan via de inlaatklepsteel.
 
Laatst bewerkt:
Ach, zolang je weet dat er olie verbruikt wordt is het niet eens erg, gewoon een kwestie van op tijd peilen en bijvullen.
 
CXen zijn geniaal!
Die van mij is 35 jaar oud, en ik heb er nu zo'n 40k bijgezet. Dat ding doet het werkelijk altijd, zelfs na 35jaar!
Elke dag naar het werk, regelmatig naar m'n ouders (Deventer-Den Helder) vorige zomer naar Stockholm!

Hij verbruikt wel wat olie, maar dat is goed bij te houden....
Beste 500,- die ik ooit heb geinvesteerd! :)
 
Bij het controleren van de klepspeling hoef je niet eens de pakking te vervangen *O*

De mijne was van 1981, dus zonder de kinderziektes. Gekocht in 1986 met 60.000 op de teller, ingeruild in 2001 met 140.000 op de teller. Ik kreeg als inruil de helft van wat ik er voor betaald had. Dat was dus goedkoop rijden *O* Toen was de compressie links en rechts nog de nieuwwaarde (10,5). Ingeruild omdat het de woon/werkmotor was en dus geen dag gemist kon worden voor een grote onderhoudsbeurt. Dat moest inhouden een nieuwe nokkenasketting, klepsteelhoedjes vervangen en de nodige roest wegwerken.

Enige probleem/reparatie was een lekke oliekeerring op de nokkenas, dus hetzelfde als Saab. Ook dezelfde modificatie van de koppeling moeten uitvoeren vanwege een afgebroken helft van de afstelmogelijkheid.
 
Ben nu net even met een 3-potige poelietrekker bezig, maar het enige wat ik bereik is dat ik de afdruk van de poten in de achterkant van het plastic deel van de koelfan zet. De boel blijft vast zitten en ik wil de trekker ook weer niet de vast draaien ivm de schroefdraad voor de bout van de koelfan...
 
Nog niet de voorvorkas geprobeerd? Is er niet iemand van de CX-club bij jou in de buurt?
Ik zou geen externe poelietrekker gebruiken , maar een interne. Dat is dan hetzelfde principe als de truc met de vooras.
 
zoals alreeds eerder vermeld, werkt de truc met de voor-as niet, want de voor-as is te dun voor de schroefdraad die 'in de koelfan' zit, en te dik voor de bout waarmee de koelfan op de nokkenas vast zit. ik heb net de boel eerst maar eens flink in de WD40 gezet. zien of dat wat oplevert.
 
Okay, dat is ook zo. Ik raak het een beetje kwijt met al die topics.
WD-40 Is prachtspul:........om de motor mee te poetsen!
Haal een busje IMAL, da's echte kruipolie!
 
Citaat van het CX forum uit DIT topic: bout m14 x 1,5 in alu vast draaien klap op zijn kop ,los
Waarschijnlijk is dit de maat bout met het juiste schroefdraad.
 
bout M14x1,5 kan ik wel aan komen, want dat is dezelfde maat als een wielbout van een ...Saab 9000! morgen maar eens proberen.
 
Laatst bewerkt:
ik ben benieuwd of het lukt. vanavond maar eens proberen. want de maat is dan wel goed, het zegt nog niks over de beide schroefdraden...
 
en hoppa:



en dit zit er achter:





*ziet het weer zitten*

:Y

maar: hoe kan de olie hiervandaan op de rechterkant van mijn motor en blok komen. de lekkage lijkt wat meer aan de linker kant ( als in: links van het midden) te zitten. (al snap ik dat de rijwind de olie alle kanten op kan slingeren)
 
Laatst bewerkt:
Als je voor de motor staat draait de fan rechtsom, dus met de klok mee. De olie komt aan de onderkant uit de oliekeerring en wordt door de draaiende fan aan de onderkant naar links, dus de rechterkant van de motor, "gestuurd".
 
Laatst bewerkt:
klinkt logisch (is het waarschijnlijk ook). hopelijk is dit de olielekkage waarvan de verkoper vermoedde dat het de voordekselpakking zou zijn, en blijft na vervanging van oliekeerring en pakking de olie in het blok.
 
Waar ik je voor waarschuwen wil is de kwetsbaarheid van de meenemer van de toerenteller.

Op het huis waar de oliekeerring in zit zit ook het wormwiel van de toerenteller. Daar zit ook een kleine rubberring (keerring?). Bij het willen vernieuwen van die ring brak bij mij de opstaande lip die de binnenkabel van de toerenteller aandrijft. Ik heb toen op de sloop een ander voordekseltje moeten regelen.
 
als ik het goed zie op een exploded view van de nokkenasdeksel en aangeschroefde delen, kan ik de toerentellerkabel demonteren door een schroef uit het nokkenasdeksel te draaien.

ik zal 't eens nalezen in de Honda-WPHB.
 
die bedoel ik, ja. als ik die schroef er uit draai, zou de kabel uit het deksel kunnen, lijkt me.
 
Mooi dat het gelukt is! Hoe ziet je ventilator eruit, geen grote scheuren in het kunststof?
 
zo nauwkeurig heb ik nog niet gekeken. een snelle blik vanmiddag leverde weinig afwijkends op. ik ga morgenmiddag kijken of ik de toerentellerkabel er heel uit krijg en daarna gaat het nokkenasdeksel eraf en ga ik de keerring en pakking vervangen. en dan de boel weer terugbouwen tot de radiateur (die zal inmiddels wel onderweg zijn uit de USA)
tot dat moment ga ik me bezig houden met schoonmaak/was zetten van de kuipdelen.

zo leer je wel je fiets kennen.

:]
 
Laatst bewerkt:
*D

Morgen kijken of de oliekeerring en pakking vervangen kunnen worden en dan weer alles zover als mogelijk weer terug bouwen. Het wachten is op de radiateur. In de tussentijd beetje schoonmaak- en poetswerk aan de kuip doen, olie en bougies verversen en kijken of ik nog onopgemerkte bergruimtes onder het zadel tegenkom.

:]
 
Terug
Bovenaan Onderaan