500 euro challenge 2015: Saab gestald, GL500 onder het mes

saabert

MF veteraan
25 jul 2013
3.024
155
Soest
even copy-paste vanuit het Honda CX500-forum:

ik heb een GL500 SilverWing gekocht voor een habbekrats waar een nieuwe voordekselpakking in (zou) moet(en). er vanuit gaande dat dat de overmatige olielekkage veroorzaakt ben ik met frisse moed begonnen met het demonteren van de onderdelen die in de weg zitten: kuip (mede omdat-ie anders niet in de schuur kan), uitlaat en radiateur zijn inmiddels gedemonteerd. ik heb echter ook het idee dat de koelfan en het frame dat daaromheen zit eraf moeten.

zoals ik 'm ophaalde in Groningen:


ik heb wat foto's gemaakt van wat ik de afgelopen dagen tegenkwam:





deze heeft ook zijn beste tijd gehad:


meer foto's hier:
GL500 by P.-H. S

inmiddels ben ik er achter dat het frame rond de koelfan kan blijven zitten, de fan zit namelijk op het uiteinde van de nokkenas die (dus) uit het blok steekt en waar een oliekeerring omheen zit. waarschijnlijk is door de leeftijd de keerring verpulverd.

inmiddels besteld en geleverd zijn de oliekeerring achter de koelfan, op de nokkenas, inclusief de pakking van de nokkenasdeksel. daarna kijken of ik de voorvork kan demonteren, want een van de veerpoten lekt.
naast bovengenoemde dingen is het verstandig om de banden te vervangen. de voorband (Metzeler) is bijna op en heeft droogtescheurtjes. achter is ook niet de nieuwste meer.

idee is om met deze motor de €500 Challenge te gaan rijden. vermits mijn vakantie goedgekeurd wordt.

:]
 
Alvast succes met het opknappen van je GL. Opties ziet de motor er al vast goed uit.

Voor mij geldt dat als alles meezit ik zaterdag mijn brik kan ophalen.

Wim
 
Goed bezig man! Blok al verwijderd zo te zien. Ben benieuwd wat je zoal gaat tegenkomen.
Ik hou het in de gaten!
 
Het blok zit nog gewoon in het frame. Gezien de smurrie zou het alleen de nokkenaskeerring zijn. Ben benieuwd wat ik vandaag tegenkom.
 
en voor de opsmuk van dit topic een foto van de SW by night:



windscherm is een weinig mat geworden, over de jaren. kijken of daar nog wat aan te doen is, desnoods met tandpasta. foto is genomen voordat een paar dagen later de kuip eraf en de motor de schuur in ging. (de deuropening is te smal, vandaar :+ )
 
Heb de bout uit de koelfan gedraaid maar verder wil de fan nog niet meegeven.
 
O jawel ;-) zelfs met zijkoffers, mocht het nodig zijn.
 
Laatst bewerkt:
Met de as van het voorwiel kun je de fan loshalen.
En als je de fan losgekregen hebt goed schoonmaken en controleren op kleine scheurtjes op de overgang blad naar as.

Je zal niet de eerste zijn waarbij één blad zover los komt dat die de achterkant van je radiateur aan gort draait.
 
Eerst maar eens zien hoe ik de as uit mijn voorwiel krijg...dat weet ik inmiddels. Maar waarom heb ik de as nodig? Het zal mijn onkunde met motoren wel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens zien hoe ik de as uit mijn voorwiel krijg...

Zet de motor op de middenbok. Zorg ervoor dat er geen gewicht meer op je voorwiel hangt (krikje onder het blok)
Kijk dan naar de vooras.
Aan de ene kant zit een bout. Die draai je los.
Aan de andere kant zit een klamp met 2 boutjes. Die los je ook.
de as kun je er nu uittikken.

Heb je wel een wphb? Als je die niet hebt dan heb ik er nog wel 1 voor je liggen.
Mocht je iets heel handigs willen: bij de CX-club verkopen ze het originele handboek zoals dat destijds door Honda-Nederland aan de dealers werd verstrekt.
 
Laatst bewerkt:
Eerst maar eens zien hoe ik de as uit mijn voorwiel krijg...dat weet ik inmiddels. Maar waarom heb ik de as nodig? Het zal mijn onkunde met motoren wel zijn.
In de fan zit schroefdraad waar de vooras ingedraaid kan worden. Deze as drukt dan tegen de nokkenas en drukt zo de fan van de nokkenas af.
 
voor het demonteren van de koelfan, lees ik twee versies:

versie 1, uit een wphb van coodie.com:
daar staat in hoofdstuk 9-5 (Cooling fan removal):
remove bladibla...
remove the crankshaft hole cap and hold the crankshaft
remove the fan bolts
remove the fan.

versie 2:
(gedownloade WPHB van Honda in .pdf)
daar staat in hoofdstuk 9-6:
remove the fan bolt
remove the cooling fan with a rotor puller (gereedschapsnummer 07933-200000)

daar zit nogal een verschil in werk in, als je het mij vraagt. ben ik er nog niet achter wat ik nou met de as van het voorwiel moet doen. er in draaien en als trekker gebruiken gaat niet want de opening waar de bout van de fan uitkomt is wijder dan de dikte van de as.

en hèt kutmoment van de middag:



:( :( :(
 
de vooras:
links:


rechts:


als ik die 2 klampjes loshaal kan het wiel eruit. maar wil ik de as eruit halen, dan moet ik aan de ene kant steeksleutel 14 op de uitsparing in de as zetten, en aan de andere kant steek/ringsleutel 23 (in mijn geval een waterpomptang, aangezien ik geen steekringsleutel 23 heb). dan kan ik de as uit het voorwiel losdraaien. maar met de as kan ik dus niks.
 
Misschien kun je zelf zoiets voor je koppelingskabel maken als op onderstaande afbeelding
full
 
Laatst bewerkt:
Kijk hier eens: Houder koppelingskabel afgebroken
Je kunt ook het hele deksel wisselen.

Ik zie nu pas dat de voorwielgeleiding van een GL dus anders is dan van een standaard CX. Als ik jou was zou ik ff een wphb voor een GL opscharrelen. of voor een CX500E, volgens mij hebben die dezelfde voorvork. Even logisch kijken scheelt natuurlijk ook een boel.
 
Laatst bewerkt:
(PHGL500) Dat er 2 verschillende versies zijn klopt.

Jij hebt een mechanisch aangedreven fan door de nokkenas, maar er zijn ook versies waar de fan elektrisch aangedreven wordt en vast gemonteerd is op de radiateur, daar moet je die fanbouten loshalen.

Voor die vern**kte klem voor de koppelingskabel is een oplossing te vinden op de site van de cx500forum: Motorblok

En even doorscrollen naar beneden. Dit is een andere link als die van Borisz :Y
 
Laatst bewerkt:
zo'n beugeltje van ijzer met een boutje/moertje door dat uitstekende deel heen is wel een nette constructie.

dan wordt dat dus zoiets:
plaatje2.jpg

beetje vaag, maar niet mijn foto.

hoeveel 'vlees' heb ik daarvoor? (of anders gezegd: is dat massief alu, of zit er olie in? ik denk het eerste)

het WPHB dat ik gedownload heb, is van Honda en heeft betrekking op de GL500/650. en maakt dus melding van de 'rotor puller'.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dat gat voor het M3 boutje zover mogelijk aan de voorkant geboord. Ik weet niet of het verderop hol is en je dan in de ruimte van de koppeling terecht komt met olielekage als gevolg.
 
vreemd, ik dacht dat alle silverwings een electrische ventilator hadden, en de CXen een mechanische.
Ik heb bij mijn CX de nokkenas kort geslepen en een electrische fan gemonteerd, werkt perfect!
 
vreemd, ik dacht dat alle silverwings een electrische ventilator hadden, en de CXen een mechanische.
Ik heb bij mijn CX de nokkenas kort geslepen en een electrische fan gemonteerd, werkt perfect!

Ik heb nu drie Silverwingen staan en allen met een mechanische fan. Ook de twee CX'en (C en B) overigens. Waren het niet de GL 650 modellen die standaard een elektrieke fan hebben?
@Borisz, heb jij al ontdekt wat er op de jouwe zit?
 
Het ziet er dus) naar uit dat ik een rotor trekker (poelie trekker ook goed?) nodig zal hebben om de fan er af te krijgen. En dan maar hopen dat daar de olielekkage zit. Iemand op het Saabforum (tevens motorrijder) meldde dat de motoren van de SilverWing wel erg goed zijn maar dat ze graag wat olie lusten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan