500 Euro challenge 2017 Lepenszeur edition

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Een goedendag geachte lezers en lezeressen.

De 500 euro challenge zit er alweer een aantal weken op.
De grote vakantie tijd staat op het punt om aan te breken.
Is dat de geschiktste tijd voor een reisverhaal ?

Hoewel veel verhalen en beelden je altijd bij zullen blijven van vakanties, is er altijd iets nodig om die herinnering op te halen.
Wat was jouw leukste vakantie ? dan ga je denken aan een leuk moment en herinner je een avond vol bier en gelach en misschien wel gedans.
Dat dit het gevolg was van een ongeluk waarbij de trauma helicopter bij moest komen en de ongelukkige in kwestie savonds met een mitella stond mee te dansen....

Is dat dan leuk ?
De mooiste vakantie dan, qua uitzicht ? of toch het verblijf , misschien zelfs wel de reisgenoot(e), de wegen of toch maar het eten.

Maar een reisverhaal is natuurlijk bedoelt om een eigen ervaring over te brengen op een ander.
Een foto zegt meer dan 1000 woorden, dus een film zou met 25 beelden per seconden gemakkelijk een heel verhaal kunnen vertellen.

Persoonlijk zijn er maar weinig filmpjes die mij meer dan een paar minuten kunnen boeien.

Bij deze mijn poging om de sfeer, het gevoel en de beleving die de 500 euro challenge kan geven, over te brengen.
Ik hoop dat het velen zal aansporen zelf een dergelijk iets te doen.
Afgelopen jaar was er geen challenge en heb ik in mijn uppie een dergelijke rit gemaakt wat nog steeds en altijd wel, een erg mooie herinnering zal blijven.

In de hoop dat een ieder word geinspireerd en word aangezet om op de motor te stappen en wat verder te rijden dan het geijkte 'rondje om de kerk'.
Of dit nou een dagje Eiffel is of een half jaar naar Mongolië en terug.

Veel leesplezier :)
 

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 0
De dag vóór de Challenge

Uiteraard hadden velen van de challengers al uitgebreid gepakt en voorbereid.
Sommigen hadden zelfs afzonderlijk de koffers gewogen om zo het gewicht vd bagage zo goed mogelijk te verdelen.

Op het moment dat ik te horen krijg dat Elles over 1 uur wel weg kan rijden zit ik nog achter de computer.
De motor staat nog in de werkplaats verderop.
Ja, samen oprijden is natuurlijk leuker dan alleen richting de camping te rijden, eeh waar lag die camping nou ook alweer...

de routes stonden inmiddels al wel in de telefoon c.q mijn navigatiesysteem e.v.a .
Om nou te zeggen dat ik een duidelijk beeld had hoe die routes lopen en waar we zoal terecht zouden komen ..... nee .

Maar zoals een vrouw die op de motor door Nepal is gereden al zei, avontuur zonder risico is Walibi..
Toch wel enigszins opgejaagd door deze spontane deadline begin ik mijn zooi bij elkaar te rapen , motor pak aan te trekken en op mijn ultra blitse scooter ( nu nog) de XJ op te halen.
Owja naast de motor lag ook nog wat spul wat mee moest.

Eenmaal aangekomen bij Elles en nieuwsgierig naar de KLE met groene spaken, aanschouw ik voor het eerst in het echt hoe dit bijzondere model al duidelijk het een en ander heeft meegemaakt en een ruige doordouwer is.
Ook de Kawasaki vraagt wat tijd om op het netvlies te blijven plakken ;)

De route word mij uitgelegd, de tomtom kiest de kronkelroute , wat de nieuw modellen inmiddels hebben met een stuk snelweg erin.
ik geef een dikke :t aangezien ik wel volg en zonder navigatie niet eens hier was aangeland :P

Het is een erg leuke route door het land van maas en waal, volgens de reisleidster, en na wat tanken en wat eten en drinken onderweg komen we langs allerlei mooie weggetjes steeds dichter bij de camping die eeh , aan het eind vd kronkelroute ligt.

Bij veel vrouwen is het gebruikelijk dat na 3 minuten praten over motoren de ogen wat glazig worden, in het geval van Elles kan je zelf gewoon zitten luisteren en nog wat bij leren over motoren. Verfrissend .

Na een erg leuke middag komen we dan uiteindelijk op de camping in Meerssen aan, waar ik al erg blij ben dat ik mijn coolvest heb aangetrokken en dus mee heb voor de rest v.d Challenge.

Dat er ook nog wel wat dingen zijn die ik niet heb meegenomen, ondanks mijn uiterst zorgvuldige voorbereidingen zijn handdoeken, zwembroek, aansteker (voor) en koffie en een kussen waarvoor ik meestal mijn vest gebruik.... dat kan toch wel handig zijn als het s'avonds wat afkoelt.

Deze vergeten spullen worden al snel weer vergeten als ik in oog kom met een zeer bijzonder fenomeen, te weten "Werner en zijn motorfiets met een aantal spulletjes erop © "
Waarbij ik voorheen dacht dat het om een verzonnen FB persoon ging werd het duidelijk dat deze persoon en diens voertuig zich wel degelijk op onze planeet en in onze dimensie bevinden.
Dat ze daar vandaan komen is niet erg waarschijnlijk.



bijna de hele club van 2 jaar terug is er al behalve Wim en Willem , waarbij de 1e wat later komt en de 2e niet mee mocht ;) .


de blikjes bier en zelfs een fles whiskey ( die een aantal grens overgangen zal meemaken dus het valt best mee met die vooroordelen ;) ) zijn al open gemaakt en de sfeer zit er al goed in.
Elles heeft, zoals eigenlijk elke dag, genoeg energie over om boodschappen te gaan doen en haalt voor het hele zooitje ongeregeld meer bier en koffie en tonijn etcetc.

Aangezien de challenge nog niet officeel begonnen is, we staan hier omdat Friezen niet zo ver mogen motorrijden op 1 dag, besluiten we om het hardcore camping koken nog uit te stellen en op de camping pizza te eten.
deze smaken prima en na veel gelach (om) en een hoop onzin duikt iedereen zijn en haar bed in.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 1

De 1e dag snelweg van meerrssen naar Bulgneville.

De ochtend begint voor sommigen wat vroeger dan gewenst door onze gevleugelde vrienden die op alle campings in grote getalen aanwezig zijn.
Die akelige k*t vogels zou een andere benaming kunnen zijn wat door de vroege vogels ( :P ) dan ook gebruikt word.

In het kader van het niet bij mij hebben van koffie begin ik deze dag al met mijn persoonlijke challenge om alles wat los en vast zit te bietsen (schooien) waarbij ik na 3 dagen al een onoverkomelijke punten voorsprong heb op de rest..
Eigenlijk is dit Wim zijn schuld, die deed 2 jaar terug elke ochtend (heerlijke) koffie zetten en nu ja eh , nou shit, moet ik dat OOK al weer zelf doen.

Onder het genot van een bak oploskoffie (bedankt Willem) verdwijnen mijn gedachten over hoe ik mijn inschrijfgeld moet terug vragen voor iets wat gratis is en krijg ik steeds meer zin om lekker op weg te gaan.

Na het opbreken van alle tenten en troep blijkt vandaag al de eerste omgevallen te zijn, op nat gras en geen schade.
Met deze zinsopbouw wil ik geenzins suggereren dat er nog meer gaan omvallen.

Ondanks het feit dat we deze (erg warme) dag grotendeels over de snelweg rijden is het toch leuk om de omgeving in je op te nemen.
als je dag in dag uit je stukje woon werk rijd snap ik dat je het meeste wel gezien hebt, maar toch probeer ik altijd om mij heen te kijken en van de omgeving te genieten.

Dit ging 2 weken terug wel wat beter toen ik alleen reed , dus het is wel even wennen dat je nu in een groep rijd.

In de loop vd middag komen we aan op de camping.
Eneco © Elles schiet over de camping heen op zoek naar een goedst plekje en besluit ik mij van mijn minst beroerde kant te laten zien en te reserveren voor 11 motorrijders.
Hier spreekt men iig nog engels :P en later houd ik bij iedereen mijn hand op om zo voor de hele bubs te betalen.
De rest is aan het roken en bijkomen om vervolgens naar het plekje in het bos te rijden waar we tussen de nederlanders in ons 'kamp' opmaken.

Marc krijgt een bericht dat de andere/langzame/bushok groep stilstaat vanwege pech van 1 vd deelnemers.
Op dit punt word er nog gevraagd naar wie het is.
Met deze zin wil ik geenzins insinueren dat ErikE vaker pech zal krijgen met zijn tot in perfectie geprepareerd FJ1200 .

Het is dus Erike die merkt dat meer uitlaat op de weg meer gewichtsbesparing vd motor betekent en dus meer beter is, hoewel dit ook geld voor het geluid. Méér in ieder geval.
Gelukkig kan er nog gegeten en gezwommen worden , hoewel de camping beheerder om 8 uur het zwembad maar dicht doet voordat de groep motorrijders zijn badje slopen...

Deze avond word er door ErikE en Elles uitgebreid gesleuteld aan de FJ om de uitlaat met ijzerdraad weer enigzins op zijn plek te houden.
Hoewel Elles veel meer heeft met breien en Libelle lezen repareert zij vlot de uitlaat , waarbij ErikE zichzelf maar in zijn vinger steekt en elders gaat bloeden bij het aanschouwen van zoveel sleutel inzicht.


Het magische XJ duo, SanderV & SanderR pakken een stoel erbij en schijnen bij met een zaklamp (heel even ) , geven ongevraagd advies (veel) om vervolgens het bijschijnen met licht over te laten aan de buurman.


Iedereen gaat redelijk vroeg naar bed met een dag vol Peage = tolweg in het vooruitzicht.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag2

De dag van de Tolroute.

Na een goede nachtrust kan bij de receptie de broodjes bestelling van de dag ervoor opgehaald worden.
Hoewel er meer brood uitgestald ligt is het ten strengste verboden er nog iets bij te kopen…
Vandaag staan er ongeveer 500 km op de snelweg te wachten, voornamelijk tolweg en iedereen wil daar zo vroeg en fruitig mogelijk aan beginnen.
Voor het eerst word een richttijd afgesproken om te vertrekken en deze word gehaald, met een uur over.

Rond 10 uur vertrekken we wederom in 2 groepen die qua samenstellig gelijk is aan de dag ervoor.
Lijkt dat iedereen dat wel prima vind en voor de snelweg maakt dat qua tempo ook niet veel uit natuurlijk.
De route van vandaag is van de (doorreis) camping in Bulgneville naar de Motorcamping in de Vecors. Een streek o.a bekend om zijn Gorges (kloof of ravijn) du Vercors.
Hier zullen we onze 1e rustdag hebben om door te rijden naar de Gorges du Verdon.
Aangezien beide namen met een V beginnen wil het onthouden ervan niet echt lukken.
Na het laatste stukje al heel mooi binnen door gereden te hebben en een mislukte poging om Marc voorrijder áf te maken en achter te laten komen we dan aan op le Camping Moto.

https://www.lecampingmoto.net/index.html

Erg groot qua oppervlak maar we vinden een mooi stukje met een gedeelte wat hoger, want verschil moet er zijn ;) en om stiekem niet naast Tim te staan met de tent vanwege vermeend gesnurk…
Het is vandaag zondag en we zitten behoorlijk afgelegen, iedereen maakt dankbaar gebruik van de mogelijkheid om op de camping te eten wat de pot schaft voor 13 euro.
Een mooi bord eten met schnitzel en sla word weggespoeld met een aantal biertjes.
Aangezien er word verwelkomt met bier, bij aankomst op de camping zijn er al een aantal die het niet meer zo nauw nemen met het voornemen om eerst de tent op te zetten en dan pas een alcoholische versnapering te nuttigen.






Het zou zelf kunnen dat een aantal is blijven zitten tot het eten er aankwam.. maar zeker weten doe ik dat niet.
Gezien de aanwezigheid van een groot zwembad word daar ook gebruik van gemaakt en zelfs even balletje overgegooid.
Nadat ieder zijn of haar eten op heeft word er s’avonds nog in verschillende gradaties nageborreld en word er goed geslapen na de lange snelwegrit.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 3 Camping Le Moto , Gorges de Vercors en de Combe Laval.

Deze dag begint al goed met een lekker ontbijt met koffie in de uitgebreide zaal van Camping Le Moto.



Daarna word gekeken wie wat wil doen.
Een groepje heeft het op zich genomen om de uitlaat van ErikE weer in orde te krijgen.
Bas en Elles besluiten een rondje Vercors te doen en ik mag mee , korter dan de route die door Sjoerd is gemaakt, maar uiteindelijk toch een goede 130 Km word, ipv 180 .

Even een korte sfeer impressie van de regio :







Na al een heel mooi stuk rijden komen we dan bij het gedeelte waar de streek bekend om staat, de smalle weggetjes die langs de bergranden gedrapeert lijken. Een soort balkon .





Ook hier natuurlijk schitterende vergezichten.



Ook kwamen we na de lunch nog over een pas, maar daar weet ik de naam niet meer van.
Waarschijnlijk een onderdeel van frankrijks langste weg, de route degradee want op een gegeven moment waren ze asfalt aan het leggen.
Laten we het maar houden op een onvrijwillige wijze om meer van de omgeving te genieten…








Aan het eind worden nog boodschappen gedaan en getankt bij een gevoelstemperatuur van 354 graden celsius, dus het zwembad komt wederom goed van pas.
Een erg leuke dag met schitterende wegen.
Ik word er op gewezen dat ik de banden tot op de rand rijd waarbij gelijkt word vermeld dat dit snel gebeurt bij smalle banden dus het heldhaftige gevoel duurt slechts een paar seconden.
Het eten op de camping smaakt weer goed, een redelijk simpele lasagne dit keer, maar na het vele rijden , zwemmen douchen etc etc is de zin om zelf te koken onderweg ergens verloren :P

Ook deze mooie dag word afgesloten onder het genot van een biertje.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 4 Van Vercors naar Verdon.

Het is een heerlijk idee om elke dag onderweg te zijn naar een streek die schitterend is om te rijden.
Waar een rondrit prima te plannen is, maar waar je vooral een complete dag hebt om dat te doen, dus je tent eens lekker een dag kan laten staan.
Van deze dag zijn er ook niet zoveel foto’s , onderstaande foto heeft dan wel weer een verhaal… meerdere zelfs.



Mijn versie :
Hé we stoppen bij een T splitsing , wat een rare plek , de navigatie kan toch niet veel duidelijker zijn in zo een situatie…
Op dat moment roept Marc, de voorrijder, FOTO ……
O ja …. Ik had aangegeven het wel fijn te vinden als er wat meer gestopt zou worden voor foto’s.
Op dat moment kijk ik om mij heen en realiseer ik me dat we door een boomgaard rijden…
Om niet flauw te zijn probeer ik toch wat foto’s te maken …



hallo … ik ben een berg…. In de verte…met een kale akker ervoor…

Nog meer schitterende boomgaard :


hier wederom een wit paaltje wat ook Bas zonder enige moeite wist te ontwijken.

Maar ook verderop word gestopt op een plek die adembenemend is :


Beide groepen stopten hier, dus het geeft ook wel aan dat het niet overal even makkelijk stoppen is met een groep, zoals Marc ook al aangaf.
En er waren 2 bankjes om op te zitten, die waren vanaf de weg dan weer niet zichtbaar , maar het was een soort parkeerplaats, dus ok .

De Versie van Marc , hé een T splitsing, hier verlaten we het gebied waar we net doorheen gereden zijn, o shit, weer vergeten te stoppen voor fotos, straks gaat die pens weer lopen zeiken, nou hier komt toch heel geen verkeer, laat ik maar even FOTO roepen….

De versie van Elles was dermate verdraaid dat ik eerst dacht dat het om een ander moment op de dag ging.
We stopten om fotos te maken omdat ik dat wou en toen ze zich verveelde is ze een bejaarde man in een auto gaan pesten door voor hem stil te blijven staan… de jeugd van tegenwoordig…

Vanaf dit moment worden er al langzaam plannetjes gesmeed om bepaalde stukken van de route alleen te rijden om zo maar wat meer geschikte foto lokaties te vinden.. ;)

Maar ook deze dag geeft nog genoeg mooie momenten :







Een 20 km voor de camping word het opeens nog een tikkeltje chaotisch.
Elles heeft het idee om vooruit te rijden om zo foto/film te kunnen maken van de hele groep als we langs rijden.Ze is nog geen minuut weg of Jottum komt niet meer vooruit , de motor heeft geen kracht (er) meer (voor) .

Hoewel het heel leuk kan zijn om allerlei oorzaken te bedenken zonder maar 1 schroef los te draaien stel ik voor om vooruit te rijden en Elles er op attent te maken dat het filmpje niet gaat lukken bij gebrek aan een rijdende groep …..( lees ‘hoop in te halen) .
Na een leuk stukje sportief sturen ligt ze inderdaad in een bocht te wachten met camera en kijkt enzins verbaasd dat ik er (alleen) aan kom rijden.
Na enkele seconde praten komt Miriam eraan rijden, die is voornemens door te rijden naar de camping omdat ze moe is, Elles rijd met haar mee, of rijd eerst mee terug, weet ik veel.
Het komt er op neer dat Marc met Jottum meerijd, de tank was vacuum getrokken , voor het geval hij weer stilvalt.
Sander en Sander rijden samen op waarbij opvalt dat we ongeveer even snel rijden , vooral bij de afdaling, in een bij beiden ongelijke verhouding van rijkunst en gebrek aan overlevingsinstinct…
Elles en Miriam staan in Castellane al bij de ingang van de camping en zo staan we binnen een paar minuten allemaal de tent op te zetten bij erg hoge temperaturen op een redelijk kleine campingplek, die later toch wat groter bleek te zijn, maar goed, we zijn er.

Bas is jarig en tracteert op bier bij de pizza, echter is niet iedereen van plan om naar de pizzeria te gaan maar beiden ploegjes hebben een gezellige avond die gezamenlijk bij de tent word afgesloten.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 5 Rondrit door de Gorge du Verdon

Het weer de afgelopen dagen was prima, de temperaturen misschien zelfs een beetje aan de hoge kant.
Het is vanochtend gelukkig geen kwestie van de tent ‘uitgebrand’ worden.
Enigszins slaperig begeef ik mij naar het toilet gebouw waar de geur van benzine mij tegemoet komt.
4 mede challengers staan gebogen over een set carburateurs bij het afwas gedeelte van het toiletgebouw.
Dit soort dingen kom je niet tegen in de brochures van Corendon en dergelijke…

Nog enigszins verbaast en gedouched loop ik terug en bedenk me dat deze carburateurs ook bij een motorfiets horen en inderdaad staat er een half ontmantelde RF600 naast de tenten.
Door een aantal word deze dag gebruikt voor een stuk RF600 tuning en word er gezocht naar rubberen ringetjes ter vervanging van diegene die vergaan zijn in de set carburateurs.

Iedereen begint een beetje in het ritme te komen en in dit plaatsje en deze omgeving zijn ook genoeg dingen te doen en te zien.
ErikE en ik weten van de vorige edities nog wel dat de rustdagen de mooiste dagen zijn om te rijden , want mooie omgeving en wegen.
En aangezien wij toch de coolste motoren hebben, want Yamaha, rijden we deze dag samen.

De Gorges du Verdon is qua naam redelijk bekend en was ook één van de hoofdbestemmingen van deze Challenge.
Gorge staat voor klif of ravijn en dat word in deze omgeving wel duidelijk.
Onderweg staat er nog ‘route de cretes’ waarbij ik altijd eerst aan pannekoekjes denk, omdat mijn Frans nou eenmaal niet denderend is.
Erik geeft aan dat het een mooi uitzichtpunt is dus maken we een kleine afwijking van de route die Sjoerd heeft gemaakt.



Na een 5 km komen we aan bovenaan een enorm ravijn waar je neerkijkt op de gieren en andere roofvogels die daar vliegen en nestelen.

In onderstaande link van het foto album te vinden bij de fotos van de roofvogels in de lucht.

Na het terug oppikken van de route, wat in Osmand wel een uitdaging is omdat deze dat bij mij elke keer op een andere manier word gedaan, rijden we door tot een plaatsje waar we een eettentje opzoeken, te vinden in de foto’s aan de hand van de foto van de tosti :P



Onder het eten gaat het zo maar even over motoren, rond het terras staan er nog wel wat meer, het lijkt wel de plaatselijke posbank, en besluiten we even elkaars motor te proberen.
Mijn inziens gedraagd Erik zijn FJ1200 zich als een pogostick, de achterschokdemper dan voornamelijk.
De 4 km die ik er op rij, zijn dan ook voornamlijk gevuld met gelach en gegiechel waarbij ik me later realiseer dat het bijna valsspelen is dat ik met nieuwe schokdempers en voorveren onderweg ben.

Ik adviseer dan ook om vooral niet te gek te doen, wat uiteraard laten word uitgelegd als spiegologiese sabotage om Erik maar vooral achter me te houden.
Los van dit alles kunnen we de hele dag lekker rijden, komen zelfs nog Sjoerd Tim en Jottum nog tegen die op een terras zitten waar we langs sjeezen (misschien nog anderen , maar dat zag ik niet zo snel ) .
Ook de uitzichten zijn schitterend waarbij de moeilijkste keuze van de dag eigenlijk is of je lekker door de bochten wil gaan of wat langzamer moet gaan zodat je alles in je op kan nemen.

De dag word afgesloten met een maaltijd , verzameld door verschillende personen, ik meen ravioli met salade die prima smaakt en wederom bewijst dat je voor lekker eten niet persee uit eten hoeft, zeker niet als je ook nog aan verse ingredienten kan komen.
De volgende dag staat de middellandse zee en Monaco in de planning met daarna wederom een rustdag.

De link naar het fotoalbum van vandaag :

https://photos.app.goo.gl/yBc89p4vzKjV7QAI3
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 6 via Monaco en Nice naar Menton

Zwaar verwend door het ritme van 1 rijdag en 1 rustdag vertrekt de karavaan vandaag richting de Middelandse zee.
Aangezien vakantie en zon lui maken is de groep nog steeds in ongewijzigde formatie:


Of dit komt door gewenning (aan elkaar) of dat alle bankstellen in 1 groep zitten, geen idee.
Het gaat in iedergeval prima en de enige die problemen heeft met het rijden in de groep word nauwlettend in de gaten gehouden en van tips voorzien door de achterrijdster.

Een mooie rit langs o.a Entrevaux , waar een motormuseum brengt ons steeds dichter bij de kust.
Zelfs een spoorwegovergang is een bezienswaardigheid ipv een lastig oponthoud zoals in nederland als je naar je werk gaat..




Vlak bij de Italiaanse grens word er gestopt om even wat te eten en te drinken.
Ook word er in beeld vastgelegd wat sommige challengers verwachten waar hun challenge motor uiteindelijk terecht komt ;) :




Na het heerlijke eten wat bij nader inzien wel lever bleek te zijn en half rauw, borg ik mijn darmen met ductape en vervolgen we onze weg.
Een heerlijke pas volgt , nadat er natuurlijk gekeerd moet worden omdat de voorrijder weer ‘last had van schittering’ op zijn navigatie…

Een lekker smal weggetje met krappe bochten en heerlijk uitzicht.



ook word er alvast ideen op gedaan voor de challengebike van 2019 :




Erg verlaten wegen, maar daardoor misschien ook wel extra mooi.




Soms lijkt het wel offroad :


Na heel veel bochten word het tijd om even te pauzeren en de rokers onder ons even hun gang te laten gaan. Op dat moment passeert de andere groep, altijd leuk om te zien dat die nog onderweg zijn.
SanderR laat hier even stoom af terwijl de andere groep in de verte verdwijnt.
Verder raakt deze foto natuurlijk kont noch wal.

het zooitje ongeregeld :



Inmiddels is er ook afgesproken/besproken dat men gewoon het eigen tempo moet rijden en zo even lekker bochtjes kan pakken op het moment dat het begint te kriebelen.
Sommige stoppen dan om dit soort dingen op de foto te zetten :







Maar eerlijk is eerlijk, deze fotos waren al van net daarvoor.
We rijden nog een heel eind door over gewone wegen en komen op een gegeven moment bij borden die Monaco aangeven.
Na de schittering van het scherm is het nu de beurt om fout te rijden door een instelling ‘tolroutes vermijden’ niet uitgeschakeld te hebben.
Achteraf leren we dat dit ons een enorme hete rit door Nice heeft voorkomen, dus erg is het eigenlijk niet.
De route is echter wel zo gepland dat er een waypoint precies op het circuit staat waar vorig weekend de F1 was.
Deze planning hield misschien niet rekening met het feit dat we hier rond het spitsuur zouden rijden , wat ook nog begint met het rijden achter een vrachtauto’tje aan met hekken achterop die drempels met 2 km per uur neemt.

Ook opmerkelijk dat er niet hoog word opgegeven over motorscooters tijdens de challenge, hoewel dat de enige weggebruikers zijn die in deze met koekblik gevulde strooppot prima vooruit komen en overal tussendoor schieten. Inclusief bejaarde bestuurders met kleinkinderen achterop…

Uiteindelijk is de camping dan nog maar 2 km verwijdert volgens de navigatie, maar niet voordat ons de laatste verassing word bezorgd in de vorm van 180 graden hairpins met een stijgingspercentage van ongeveer 16 % …
Met dank aan een aantal Franse automobilisten die op tijd stoppen om de tegemoet komende motorrijders op hun weghelft aan te laten klungelen en niet plat te rijden komen we dan aan op de camping van menton :

 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 7 De camping van Menton.

Bij aankomst is iedereen wat geprikkeld na de toch wat vervelende rit door het centrum van Monaco in de drukte en hitte.

De campingbaas lijkt erg enthousiast over zijn camping waardoor de hele groep in motorkleding met hem mee loopt om zo geïnformeerd te worden over welk plekje leuk is om te staan…
De plekken zijn echter allemaal eender aangezien de (Olijf) bomen nog moeten groeien, dus schaduw is er weinig en de wc’s en douches zijn al 100 meter lopen waardoor er besloten word om daar zo dicht mogelijk bij te gaan staan.

Schrijver dezes heeft inmiddels door schade en schande geleerd (weinig boerenverstand in deze) om bij aankomst eerst even te drinken en te eten maar vooral even niks doen.
Ik kan toch geen Frans en dan nog zou ik weinig interesse hebben wat deze man mij te vertellen heeft tenzij er een plek is waarbij je bovenop een mierennest gaat staan.

Het uitzicht is fraai, de sta plekken zijn op terrassen, dus gestapeld de heuvel op ( geen parasols met cola) en op loopafstand zit een Pizzeria met uitzicht op de Middellandse Zee.



Loopafstand is alles binnen +/- 300 meter waarbij de terugweg ook te vinden is zonder verlichting en met een neut op, die loopafstand…

Niet iedereen is te spreken over de camping.
Nee, iedereen is Niet te spreken over de camping.
Tot op heden zijn we verwend met prijzen van nog geen 10 euro per nacht en hier zijn we opeens eeeeeh scheitze kartoffel, ik weet het niet eens meer :P maar iig meer kwijt, maar we staan er natuurlijk wel 2 nachten, laten we het op 30 euro houden.

De douches echter zijn nauwelijks te omschrijven maar doen mijn qua sfeer nogal denken aan dit :


Maar de waterstraal is lekker hard, de temperatuur goed regelbaar dus och.

De Pizzeria word die avond door een groot gedeelte van de deelnemers bezocht en is ook zeer de moeite waard, de pizza is heerlijk.
Een halve liter bier is echter wel 6 euro dus met deze temperaturen is het opletten om de drankrekening niet die van het eten te laten overstijgen.

De ober neemt de omvang van een aantal challengers in zich op en komt vervolgens met een ‘speciale aanbieding’ van een stuk vlees/biefstuk van 60 euro.
Ook het stuk vlees in kwestie word er bij gehaald om aan te tonen dat het geen groot stuk Tofu is met een rood kleurtje , maar zelfs de grootste vleesliefhebbers haken af bij het horen/lezen van die prijs.

Uiteraard, we zitten aan de Zuid Franse kust , maar voor 60 euro voor een stukje vlees zou ik verwachten dat het nog mobiel is, compleet en een hartslag heeft.

De Pizza’s en overige dingen smaken prima, ieder neemt een 2e biertje en we krijgen een klein glaasje limoncello als dank/toetje .

Iedereen valt moe maar voldaan in slaap.
(Overigens controleer of weet ik dit niet aangezien ik doorgaans 1 vd eerst ben die gaat slapen, maar het sluit zo leuk de dag af in een verhaal.. )


Bovenstaande hoort stiekem bij de vorige dag (6) , maar op de rustdag van Menton heb ik geen kont uitgevoerd, vandaar wat meer over de aankomst :t

Vandaag is het weer behoorlijk warm maar ook erg bewolkt.
1 groepje loopt in de loop van de dag naar het strand, maar moet dus ook de enorme berg waar we opzitten afdalen maar vooral weer terug op klimmen.

Een mooi stukje leedvermaak is dat een kortademige deelnemer bij het terug lopen naar boven het naar zijn zin lijkt te hebben, hij gierde het uit….
Door de altijd enthousiaste ErikE word weer boodschappen gedaan zodat de pizza eterij van gisteren geen opvolging krijgt.



Elles en Bas gaan echt Italiaans eten, want in Italie en rijden door Monaco maar dit keer met minder verkeer. SanderR doet dit ook en komt terug met een souvenir in de vorm van een bout van de vangrail van de F1.

Voor mij komt deze rustdag ook echt uit als een rustdag.
Qua afstand zou je kunnen zeggen dat we op de helft zijn, zuidelijker gaan we niet.
Tevens is dit het begin van de RDGA, de Route Des Grandes Alpes , een route van ongeveer 700 km door het hooggebergte van Zuid Frankrijk, onder Zwitserland.

Sommige kennen het begrip RDGA nog niet en zijn er nog niet geweest.
Vorig jaar heb ik hier al een klein weekje mogen doorbrengen :
500 euro in 1 week challenge Franse passen RDGA

zoals te zien is aan de titel ook geïnspireerd door de 500 euro challenge en ook dit keer weer dermate goed voorbereid dat er bij Arnhem omgekeerd kon worden om het paspoort op te halen..
Maar ik dwaal af.

Tevens word ondermeer op deze avond het plan gesmeed om op MF een aantal berichten achter te laten die de suggestie zouden kunnen wekken dat het niet allemaal even goed botert tussen de deelnemers.
Nadat een aantal trouwe volgers op de hoogte gesteld zijn dat alles in orde is, hé HansV ;) , vind ik het ook al wat lolliger en ben benieuwd naar de reacties.

Waarbij het misschien ook meldingswaardig is om aan te geven dat er nog steeds ouderwetse analoge mensen zijn zoals ondergetekend die geen FB op hun telefoon willen hebben, want ‘dan piept dat ding de hele tijd’ .
Die dus ook niet zien en meemaken wat er allemaal geplaatst word onderweg en dus bij thuiskomt doodleuk gaan reageren op berichten en fotos van 2 weken terug, ja he wat leuk, daar was ik bij …
Zich daarna realiserend dat dit ter plekke, dezelfde dag, op internet is gezet.
Een mooie hybride hiertussen is een Sjoerd die dan zijn laptop wel meeneemt, maar dan voornamelijk bezig is om routes voor anderen op de navi te zetten..

Uiteraard is het ook een leuke bezigheid om berichten te verzinnen die niet verzonnen zijn maar wel , al dan niet terecht, door anderen heel anders opgevat kunnen worden.

Jottum is wederom richting Nederland vertrokken.
Ja klopt, we gingen allemaal weer richting Nederland want anders reed je het water in…
Het (verwachte) gevolg van de reacties op dit bericht hebben hem nog extra punten opgeleverd.
En dat deed velen,waaronder mij, erg goed.

Morgen zullen we vertrekken in een net iets andere samenstelling wat volgens mij ook net voor vertrek pas duidelijk is, maar dat maakt niet uit.

Wat wel jammer is, is dat er een enorm tankstation word aangedaan waarbij er slechts 1 persoon achter de kassa zit die afrekent.
In totaal zijn we zeker een half uur bezig eer iedereen het terrein op rijd en weer volgetankt verder rijd.
Maar dit hoort bij de volgende dag , dus tot morgen :t
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 8 Van Menton naar Jausiers. 1e RDGA dag.

Vandaag vertrekken we op tijd, het is redelijk warm de laatste tijd dus hoe minder rijden na ongeveer een uur of 2 in de middag, hoe minder hitte.
Je weet dat het alweer even geleden is als je de foto’s en op de route moet gaan kijken om te vertellen wat er die dag was te zien en is gebeurt.


hier ben ik los van de groep gaan rijden, net in beeld tussen de bomen door is SanderR te zien.



Ikzelf ben gezegend met een woon werk afstand van 4 Km , maar ook de doorgewinterde forens moet toch wel zo een mooi stuk rots prefereren boven de Coentunnel met files elke dag.




Inmiddels zijn we toch wel in de buurt van Col de Turini aangekomen, maar waar die nou begint precies ……
Heb het maar even gegoogeld en bovenstaande foto is iig van de Turini :P






Nog steeds fotos van Europa hoor ;) :









Zojuist komt er op een foto voorbij van mijn dashboard.
Nou werd er voor het verbruik van de motor (straf)punten verdeeld voor de mate van benzineverbruik.
Op deze foto ( dit ik verder niet zal plaatsen , want niet interresant ) is het complete dashboard te zien.
Makkelijk om later onderscheid te kunnen maken waar de ene Col begon en de andere eindigt of andersom.
Beterderder dan later terugkijken naar alle data en tijdstippen van de foto’s …
Misschien dat de echt narcistische mensen op dit moment een selfie maken, maar als de helft van je foto’s selfies zijn werkt dat ook niet meer…


Opeens zag ik miriam voorbij komen bijna bovenaan bij de Col de la bonette :





na de top slaat het weer om,iig begint het redelijk hard te regenen.
In combinatie met de lage temperaturen hier (2800m) trekt iedereen het regenpak aan.
Dit lijkt nog wel even te duren , aangezien ik al even sta te wachten geef ik aan vast vooruit te rijden.
Na veel natte bochen en vele meters gedaald te zijn word de regen minder..









De Col de la Bonette is erg ruig en weids qua uitzichten.
Ook is er bijna altijd wel wat sneeuw te zien.
Onderaan de pas zit (naar mijn mening) een pareltje van de RDGS, te weten de plaats Jausiers.
Een klein gehucht wat midden tussen een paar grote cols zit en een prima uitvals basis voor mooie ritten.



Aan het eind vd rit zit de groep met de bankstellen al op de camping, zij hadden het geluk de tenten nog net met droog weer op te kunnen zetten.
Wij hebben dat helaas niet.
Met mijn irritant snel op te zetten tent is het een kwestie van alle zooi naar binnen gooien en daar om te kleden.
De rest heeft wat meer tijd nodig om de tent op te zetten.
Deze avond zitten we in het ‘Restaurant avec le toilette du John Travolta’ .
Gekleurde lampjes zitten in de voegen verwerkt en veranderen langzaam van kleur.
Sjoerd heeft er zelfs een filmpje van ….in een wc…. don’t ask…
Misschien verwachte hij George Michael ipv Disco Fever ;)
Dit keer is er genoeg plek en hoef ik niet mijn tentje in de kinderspeeltuin op te zetten, zoals een half jaar geleden..
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 9 Van Jausiers naar Termignoni Leovince nee wacht een omleiding….
Wel de dag dat iemand de koffer in duikt bij een ander….

Volgens de berichten is de Col d’ Iseran dicht dus gaat de Route niet helemaal door naar Termignon.
De Col de Vars, Col de Izoard, Col de Galibier komen wel gewoon aan bod, zeker niet onbelangrijk.


De camping is heerlijk rustig, douches zijn er niet heel veel maar is nu dus geen probleem en lekker dichtbij.
De vorige 2 keren dat ik hier was zat er een leuke bakkerij die gelijk na vertrek al aangedaan word.

Hoewel er eerst niet geloofd werd dat er een bakkerij zit en zo ja open is, moet het haast wettelijk strafbaar zijn voor een dorp/gat , hoe klein dan ook , in Frankrijk om géén bakker te hebben, wel zijn al vrij snel de lekkere dingen uitverkocht.
Iets verder terug op de weg zit dan ook nog een pomp dus de motoren zijn er ook weer klaar voor.
Marc de voorrijder helaas weer/nog niet helemaal en neemt op een splitsing de verkeerde afslag, als zelfs ik wist waar we heen gingen wat apart, maar ik was daar nog niet geweest dus ook weer wat nieuws gezien.


er staan ook gewoon borden hoor…

hier is het zooitje alweer omgedraaid.


en wel een mooi uitzicht hoor.





Na een uitgebreide uitleg over aar(d)straling , bier vd vorige avond en wederom glinstering op het scherm rijden we terug en gaan over de Col de Vars.

Typisch een Col die gekenmerkt word door alle wintersport plaatsjes met hutjes hotels en uitgestorven dorpscentra .
Verder erg leuk rijden en mejuffrouw Elles rijd voorop voor de mensen met jeuk dus Sander en Sander (Ajetooo … la :P ) er achteraan.




Op de top zit de bankstellen groep te ontbijten.




Op een gegeven moment word de file wat al te lang en zit er een auto voor die niet echt een benul heeft van … eh… nou gewoon geen benul dus ik besluit te stoppen en wat foto’s te maken.
Heeft overigens niets te maken met de club enorm mooie stoere snelle scooters die van de andere kant kwamen (waren ;) )





Onderaan de Col wacht iedereen volgens afspraak op elkaar.
Bas , Miriam en Marc komen er al snel aanrijden ( zo zeg ik het toch leuk ? ) en stoppen ook bij de rotonde waar we staan.
Marc en Miriam geven aan dat het rijden niet zo lekker gaat vandaag dus liever rechtstreeks doorrijden naar de camping.
Zo blijven Pensje , SanderR Bas en Elles over om op eigen houtje te verdwalen.

Weinig kans met Elles voorop en zo rijden we richting de Col d’Izoard
Voordat we afslaan word nog extra vermeld/gesust dat er gestopt zal worden voor foto’s nadat bleek dan een fopspeen met ductape ook niet hielp tegen mijn gejammer…
Ik roep nog terug dat er alleen gestopt hoeft te worden voor de bekende rotspartij in de buurt van de top, maar mijn omschrijving daarvan komt niet helemaal over ..
Klaarblijkelijk is een grote stenen piemol niet hetgeen wat geassocieerd word met een groots weids uitzicht..

Los van dit alles blijft zowel qua rijden als uitzicht de Col d’Izoard 1, zoniet de, favoriet van mij.
Elke pas heeft wel zijn eigen karakteristieke dingen, als je er oog voor hebt zal je het gericht kunnen uitleggen, maar als de beelden een beetje blijven hangen zal een ieder zich een eigen beeld vormen bij een Pas/Col .
Zo had ik zelf geen geweldig idee van de Stelvio, wat op een doordeweekse dag gewoon een schitterende weg is met veel bochten, uitzichten en een leuke Sommet/refuge/ top waar je kan stoppen.
Beide kanten zijn heel karakteristiek , de ene kan heel ruig, heel veel hairpins en de andere kant veel vloeiender en heel veel naaldbomen vlak langs de weg.
Dit geld dus ook voor vele passen hier in de buurt, soms is het eigenlijk jammer om er zo snel door heen te rijden, hoewel ik er van overtuigd ben van de omgeving mee te krijgen dan vele wielrenners die door de spaken van hun voorwiel heenkijken en er doorheen kwijlen van uitputting.

Owja, Col D’Izoard :



hier is SanderR al duidelijk het line dancen aan het oefenen, dus hij wist hier al dat hij een bmw ging kopen…












dat is toch overduidelijk….


en zou je die missen..



De pret van de Col zit er weer op bij het plaatsje Cerviéres .
Hier zit overigens hotel d’Izoard waar prima een hapje en drankje genuttigd kan worden.

De weg vervolgd zich over de D902 waar aan weerzijden van een meer het uitzicht mooi is over de vallei waar je door heen rijd.
Mag ook wel want Briancon is nogal een schijtgehucht qua verkeer met veel eenrichting.
Er word dan ook een verkeerde afslag genomen en is het zoeken waar we heen moeten.
Op een kruising van de doorgaande weg rijden sander en Elles de weg op en zit ik naar rechts te kijken naar een auto die er aan komt en nogal onnozel zachtjes blijkt te rijden, misschien had afgeremd omdat er motorrijders de weg op kwamen.
Met voor mijn gevoel 2 km per uur rijd ik ergens tegen op, het klinkt alsof er een zak chips word verfrommeld en plopt.
Ik blijk bij Bas tegen zijn koffers aangereden te zijn, niet in de gaten hebbend dat er ook nog een auto van links kwam, die ik ook niet kon zien achter Bas en omdat het heuvel op reed.

Een beetje een ‘Ik hier ?’ moment zoals Herman Finkers het zou zeggen.
Bas stond echter met een erg vol beladen motor heuvelop te balanceren en krijgt opeens een… duwtje van achteren ;)

Let wel ik wist ook totaal niet wat de ( en of er uberhaupt )schade was.
Maar Bas was nogal ontdaan en is snel naar een plek gereden, iets verderop stond de rest op een parkeerplaats, waar even rustig bekeken kon worden wat er nu gebeurd was.
Op het moment was het duidelijk dat er gewoon doorgereden kon worden en er geen schade was.

Ik ben mij , mede hierdoor zeker niet alleen , gaan realiseren dat ik erg gewend ben alleen te rijden .
Nu was het mijn inziens vooral druk,warm, verdwaald in een stad en bovenal gewoon pech.
Op het moment had ik niet het idee iets toe te voegen aan de groep en vond ik het voor mijzelf ook wel lekker om alleen te rijden, wat ik vanaf de volgende stop dus ook aangegeven heb.

De weg tussen 2 cols in kan ook schitterend zijn zoals deze foto’s wel laten zien.








De Col de Galibier is de volgende Col die we aandoen.
Deze strekt zich over km’s en km’s en verandert een aantal keer.
Eerst is het een kronkelweg omhoog, veel steen en sneeuw zoals we eerder zagen bij de Col de Bonnete.





Bovenaan is er zowaar een tunnel waar je doorheen kan om daar vervolgens aan de afdaling te beginnen.
Die tunnel ligt op de grens van de Hautes Alpes en de Savoie, wat ik ook alleen maar weet omdat ik nu naar google maps kijk ;)

Daar staat de andere groep langs de kant van de weg, een stuk naar onderen kan ik stoppen om hun allemaal op de foto te zetten.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Na ErikE ingehaald te hebben en hij mij weer vanwege het foto’s maken volgt de schitterende afdaling aan de noordkant van de Galibier.







Er blijkt veel dicht te zijn omdat het 2e pinksterdag is.
Door mijn vorige reizen schiet ik al snel in een soort van surfeifel modus als het afgelegen is en er geen eten (b)lijkt te zijn.
Ik stop overal :P
Hier zit dus een tentje op de top, refuge noemen ze het ook wel.



En ik vraag de man om een stokbroodje met ham, iets anders had hij niet en die 2 woorden begreep ik en de combinatie ken ik als zijnde smakelijk.

Wel gewoon lekker doorrijden dus al stokbrood met ham etend word de weg vervolgd.
Ik heb een selfie dat ik knee down een hapje van mijn broodje neem, maar het fotorolletje is in de was terecht gekomen.




Eenmaal onderaan de pas word het een normale doorgaande weg met jaja, een bakkerij.
Hier word gelijk wat brood en een compleet belegd broodje ingeslagen voor het geval de camping zo een geval is waar je bijna niks kan eten.
De rest van de weg is niet noemenswaardig.
Door op de navigatie te kijken zie ik dat de gewone weg parallel loopt aan de snelweg , zo kan er nog eens gestop worden en wat meer om je geen gekeken worden.
Als eerste kom ik op de camping aan, na de ‘fotosessie’ was ik de andere groep weer ingehaald en kan ik vanwege een Engels sprekende mevrouw 11 plekken reserveren.
Qua prijs maakte het niet uit of we 10 of 80 vierkante meter hadden dus het werd het laatste.

Ook op deze camping is er gelegenheid om even lekker een koud biertje te pakken.
Tot de tap lastig begint te doen.
Na nog even met Bas gekletst te hebben en de handen geschud te hebben is het koffer incident ook weer zo goed als vergeten en vergeven, alleen moet de topkoffer opnieuw bevestigd worden, deze is los geraakt en heeft door het omklappen het achterwiel geraakt.
Ook dit komt weer goed, Stuiterkabouter E haalt Mc Donalds en bier, de terraszitters, waaronder ik, horen van een hamburger tent dichtbij , wat zo een nieuwerwetste tent blijkt te zijn en hamburgers tot kunst verheven hebben.
Jemig wat lekker zeg, zeker met een biertje op.
Na het eten lopen we terug naar de camping en worden nog een paar mensen gemoond , nadat er al een openlucht concert is gegeven voor de schapen die naast de camping lopen.
In iedergeval 1 iemand verdient hier zijn bijnaam op MF met zijn chansons …..

Er word nog even nageborreld en licht aangeschoten duikt de rest de tent in.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 10 Van Camping hamburger naar het langverwachte meer van Annecy.

De volgende dag word ik te vroeg wakker.
Op een gegeven moment maar douchen en proberen opnieuw te slapen.
Het regent als ik wakker word.
Het regent nog of alweer als ik wakker word.
Goh wat komt dat belegde brood en chroissants dan goed van pas…

Gek idee dat je dan een app krijgt dat de regen nog een uur lijkt te duren via de buienradar en die app komt van een tent 10 meter verderop .
Uiteindelijk word het droog en pakt iedereen zijn spullen om vervolgens in het dorp een bakker te vinden en te tanken.
Aangezien ik al gegeten had viel het op dat de rest nogal uitgehongerd op zijn/haar broodje liep te knagen.

Marc, Miriam, Tim en Auke zijn al vertrokken via de meest rechtstreekse weg naar Lac d’Annecy .
Een aantal is hier al eerder geweest en duidelijk en zeer terecht verliefd geworden op deze leuke camping met een schitterende ligging aan het meer met schitterend uitzicht en o.a de mogelijkheid om aan een ding naar beneden te vliegen vanaf de berg het dal in.

De heenweg is erg mooi, alleen de Col d’ Aravis komt overeen met de oorspronklijke route aanzien deze verlegd was vanwege de sluiting van de I’seran.

Zowel het halen en eten van brood als het tanken erna kostten best wat tijd.
Vervolgens raakt de groep dan ook nog de voorrijder kwijt.

Onderaan de de Col de Madeleine stopt de groep en probeert te sms’en maar er is geen bereik.
Ik opper om vooruit te rijden en het door te geven als ik Sjoerd en ErikE aantref, die we kwijt waren.

Gaande weg komt er alleen nog maar meer mist..





Sjoerd en ErikE zitten bovenaan in de mist op het terras te wachten, maar voordat ik dit door kan geven komt de rest er ook al aan.
Ik hoef geen gorrilas in de mist alsook geen koffie en ben al naar het toilet geweest en wens wederom iedereen een goede reis en rij verder.




De weg is zo smal dat de navigatie na km’s lang zoeken waar hij is gewoon ‘poep’ zegt en geen kaart laat zien.
Wel dat er over 2 km afgeslagen dient te worden, dat het een bocht is etc, maar kaartmateriaal zoals wegen en plaatsen.. nope.










Een deel van de groep kom ik hier weer tegen bij de Mac D die wel erg uitnodigend op de doorgaande weg ligt.

Na deze grote plaats Ugine volgt een Vallei met bijbehorende dorpjes en bezienswaardigheden.



Aangekomen op de top waan ik mij weer even in Zwitserland , 2 jaar terug :



Aangekomen in een dorpje op de doorgaande weg zie ik een groot stuk rots, dus pak de camera erbij.



het verschil tussen een kiekje maken en echt kijken uit zich door het zien van het volgende :



tijdens de rondrit op de rustdag zien we dit weer.


gezien het formaat in personen/mensen leek het wel een bergbeklim klas…

aangekomen bij het meer van Annecy blijkt de Col d’Aravis hier te zijn, dus het vorige was een dal waar ik de naam niet meer van weet :P



Eenmaal op de camping aangekomen worden M M M en T gespot op het terras en na het douchen en tent opzetten ga ik dr gezellig bijzitten.
De nieuwe aanwinst in het gezelschap blijkt een duitse dame te zijn die haar tent naast ons clubje heeft staan.
Inbetween jobs heeft ze besloten een reis naar spanje en frankrijk te maken , alleen op een bmw F650gs om bij terugkomst iets moelijks medisch te gaan doen, maar ze sprak Duits en ik zat naar haar te kijken, dus geen idee.
Realiseren dat we eigenlijk maar een stelletje toeristen zijn bestel ik nog maar een biertje.
De rekening die inmiddels gepresenteerd word voor het gezelschap wat er al zat associeer ik qua bedrag meer met een reparatie aan een huis , dan wat je afrekent na wat biertjes op het terras.
Dit bewijst maar weer wat TomTom zegt, dat de korste route niet altijd het meest efficient is ;)

Die avond word het erg gezellig bij de tent en is het duidelijk dat iedereen het wel ziet zitten om nu maar liefst 2 rustdagen te mogen genieten.
Misschien dat er een spatje regen kan vallen morgen maar dat mag de pret niet drukken.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 11 1e rustdag bij het meer van Annecy …..regen…


Volgens de voorspellingen van de dag ervoor zat er de kans in dat er hier en daar een drupje kon vallen.
Voor degene die wat vaker in de bergen rijden weten dat het met de wisselvalligheid van het weer in Nederland nog best meevalt als je dit vergelijkt met bergachtig gebieden.

Na een aantal droge uurtjes in de ochtend begint de regen nu echt door te zetten.
Zowel ErikE als Elles zijn gaan rijden en Bas is lopend naar de winkel op de naastgelegen camping gegaan.

Het word van kwaad tot erger :


Een aantal catamarans die op het land zijn getrokken zijn zelfs omgewaaid, maar de mast heeft niks ernstigs aangericht.

En ter compensatie voor de weinige foto’s van deze dag een filmpje van SanderR :

ErikE gaat bij terugkomst eind vd middag nog boodschappen doen als de meeste regen inmiddels opgehouden is.
Een route voor de volgende dag word ook nog in elkaar gezet ondanks dat de navigatie op mijn telefoon toch word ondoorgrondelijker gevonden word dan verwacht ZONNEBRIL …

Na de heerlijke maaltijd nog een drankje en iedereen redelijk op tijd naar bed met beter weer voor de volgende dag in het verschiet.


Dag 12 Rondrit vanaf Lac d'Annecy

Vandaag is het inderdaad veel beter weer en heeft Erik een route gefabriceerd op de laptop van Borisz .
Na een kwartier vruchteloos zoeken moet ik helaas bekennen dat ik de route kwijt ben en dus ook de namen van de passen waar we over zijn gekomen behalve wederom Col d'Aravis en dat we weer langs Ugine komen.
Mocht iemand het nog weten of iets herkennen dan hoor ik het graag zodat het hier aan te passen is.

Voor het gemak een fotoalbumpje :

https://goo.gl/photos/mzmeukHh1Z5SoXVP6

De dag word afgesloten aan het terras van de camping waar er heerlijke hamburgers worden gegeten.
 
Laatst bewerkt:

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 13 , Na 2 dagen Annecy door naar La Mouche.

Net als dat Annecy al lang verwacht werd door degene die er al eens geweest waren, zijn er nog meer al bekend met de camping / motorhotel La Mouche.

Uiteraard is er een mooie route uitgezet zoals al te zien was in het topic van de 500 Euro Challenge.

borisz in "De 500 Euro Challenge 2017: David vs Gol..."

Google Maps

Dat bericht was niet meer gewijzigd sinds 5 Januari dus je zou er vanuit gaan dat de voorrijder niet dwars door Genève zou rijden...
Nou had ik zelf niet eens naar de routes gekeken of er iig niets van onthouden, maar je moet wel erg van steden houden om met de motor door Genève te rijden.

Daarna volgt al een mooie weg door het gebergte waar Sander en Sander beiden even lekker aan het gas gaan hangen.



met zo nu en dan uitzicht op de Mont blanc :



Het is wel behoorlijk warm die dag, er word even gestopt bij de benzine pomp, daar zit een verse broodjes zaak en gaan we allemaal even lekker aan de brunch.

Na een verder fotoloze trip komen we eind vd middag aan bij La Mouche met een spectaculaire entrée door onze voorrijder, 'de Eeuwige Dwaler' , die in een verhit maar toch zeker enhousiast moment de werking van voorrem koppeling en externe scheepstoeter door elkaar haalt.
Verder niets aan de hand en deze avond word er heerlijk gegeten, zoals bekend/gekend is daar met soep vooraf en ook nog een toetje in de vorm van ijs en/of allerlei zuiveltoetjes ; wat je typt op het moment dat je het niet meer zo goed weet.

Het nadeel van weersvoorspelling kan zijn dat als er slecht weer voorspelt word men in de avond nog andere dingen gaat doen die men misschien zou laten als de wekker word gezet voor een mooie rondrit.

Wat wel vaker gebeurt bij La Mouche is dat men het op een drinken zet, maar aangezien het de vorige keer (challenge 2015) te heet was , (40+ ) duik ik op tijd er in om de volgende dag toch 1 vd negen routes te gaan rijden die in bovenstaande link ook vermeld worden.

Een dag die qua foto's in de buurt komt van een RDGA dag , aangezien ik alleen op pad was, dus nog even uitvogelen wat daar een handige manier is.
 
Laatst bewerkt:

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
3.886
298
Veluwe
Een tikkeltje narcistisch. Maar daar hou ik wel van *O*
Hij schrijft:
Ik , Bas en Elles besluiten ........................

Mss beter om te schrijven: Bas,Elles en ik.............. (?)
Maar om daaraan gelijk narcistisch te hangen,.........mwah! Of bedoel je iets anders?

Nu mijn eigen Rusland-reis is afgebroken, volg ik noodgedwongen de reizen van anderen.
Ik vind iig verslag (tot nu toe) leuk om te lezen.
 

LePensZeur

Leipe Shit Ouwe
28 okt 2004
11.206
352
44
Ede (Gelderland)
www.veenbrinkmotorparts.nl
Dag 5 ga ik me er vanaf maken met een link naar een foto album, (veel) foto's tussen de tekst plaatsen is (erg) veel werk , als smoes gebruik ik het leesgemak voor op de smartphone :P

Indien iemand nog een foto heeft die essentieel is voor in het verhaal zie ik die graag tegemoet .
 
Laatst bewerkt: