Een beetje vroeg, maar hier is dan alvast mijn topic voor de 500 euro challenge 2021. Het zal een slow projectje worden. Challenge is over meer dan een jaar dus ik doe het rustig aan. Er moet tenslotte ook gewoon motor gereden worden.
Tsja, de CB-1. Wat zal ik er over zeggen. Ik zit al 6 jaar te mijmeren over zo`n motor. Het lijkt me heerlijk om met een mini motor de bergen over te crossen. In 2015 reed ik op een CB450S en het gevoel dat je dan krijgt als je die hele dikke motorfietsen bijhoudt en dan boven komt, geweldig! Na twee edities comfortabel gereden te hebben, op een FJ1200 en een K75RT, nu toch echt weer tijd voor een naked.
Na dagen gespeur op MP en op MF ergens in november 2019, uiteindelijk een slachtoffer gevonden. Mooi in de buurt en voor een goed bedrag, 300E, kon ik de motor ophalen. Omdat ik toen al besloten had dat het een CB-1 ging worden heb ik via MF alvast een bagagerek aangschaft. De eerste aankoop in het nieuwe avontuur! Bedankt RR Vliet
Vervolgens een afspraak gemaakt op 2 januari, en de motor met een karretje opgehaald:
Eenmaal thuis bij goed licht nog een fotootje, samen met de naamgever van mijn motor, Tom de ZX10 ''Tomcat' van een mededeelnemer die nog een topic moet starten. Tom en Jerry, al vrees ik dat deze Tom, Jerry toch regelmatig zal inhalen...
Omdat buiten sleutelen ook maar buiten sleutelen is, de motor in de schuur geduwd. Groot voordeel van zo`n klein ding!
Omdat de accu maar 6V wilde leveren, een oude auto accu er aan gehangen en eens gekeken of er leven in de brouwerij te krijgen was. Dat viel erg tegen. Hij loopt prima rond, maar slaat niet aan. Heel af en toe een klein pufje, maar niks wat ook maar lijkt op aan slaan. Dus maar begonnen met de demontage.
Het luchtfilter was door de vorige vorige eigenaar aangepast naar een 'power filter' aldus de vorige eigenaar. Nou, mensen en kinderen, zie hier het powerfilter:
Goed, dat filter kan dus in de kliko... We gaan verder. De benzinepomp en filter dan maar eens bekijken:
Ook niet al te best, laat staan origineel meer. 12V rechtstreeks op de benzinepomp en er gebeurd helemaal niks. Die is dus defect. Het aanstuurcircuit getest, dat werkt gelukkig wel. Nieuw pompje op het lijstje!
Carbs zijn er na heel wat geworstel ook af gekomen en netjes klaar gemaakt voor een ultrasoon badje.
Rubbertjes zien er niet al te best meer uit. Gelukkig had ik in het CB-1 topic een tip gelezen om in Thailand een e10 bestendige carb revisie kit te kopen. Voor het wereldse bedrag van E39 maar deze set inclusief benzinekraan rubber besteld. Dan kan ik al het rubber wat er nu in zit, gewoon weggooien.
Op Ali eens gekeken naar benzinepompjes, die bleken ze ook te hebben. Dus 6,78 uitgegeven en er kwam een benzinepomp naar Holland. Het fijne is dat bij de CB-1 de benzinekraan een uitgang van 10mm heeft, het filter 11mm, de pomp 8mm en de carbs weer 10mm. Alles aansluiten met 8mm slang levert veel gevloek en kapotte slang op. Nu op Ali een 10mm pomp besteld en dan kan ik overal 10mm slang tussen vrotten
12V op deze pomp levert gelijk actie! Dus de oude pomp is zeker defect.
Nu is het wachten op de ultrasoon actie en de carb rubbers uit Thailand. Dan kunnen de carburateurs weer in elkaar. De bestelling met alle benodigde onderdelen gaat er ook deze maand een keer uit. Updates volgen zodra er weer wat te vermelden valt!
Tsja, de CB-1. Wat zal ik er over zeggen. Ik zit al 6 jaar te mijmeren over zo`n motor. Het lijkt me heerlijk om met een mini motor de bergen over te crossen. In 2015 reed ik op een CB450S en het gevoel dat je dan krijgt als je die hele dikke motorfietsen bijhoudt en dan boven komt, geweldig! Na twee edities comfortabel gereden te hebben, op een FJ1200 en een K75RT, nu toch echt weer tijd voor een naked.
Na dagen gespeur op MP en op MF ergens in november 2019, uiteindelijk een slachtoffer gevonden. Mooi in de buurt en voor een goed bedrag, 300E, kon ik de motor ophalen. Omdat ik toen al besloten had dat het een CB-1 ging worden heb ik via MF alvast een bagagerek aangschaft. De eerste aankoop in het nieuwe avontuur! Bedankt RR Vliet
Vervolgens een afspraak gemaakt op 2 januari, en de motor met een karretje opgehaald:
Eenmaal thuis bij goed licht nog een fotootje, samen met de naamgever van mijn motor, Tom de ZX10 ''Tomcat' van een mededeelnemer die nog een topic moet starten. Tom en Jerry, al vrees ik dat deze Tom, Jerry toch regelmatig zal inhalen...
Omdat buiten sleutelen ook maar buiten sleutelen is, de motor in de schuur geduwd. Groot voordeel van zo`n klein ding!
Omdat de accu maar 6V wilde leveren, een oude auto accu er aan gehangen en eens gekeken of er leven in de brouwerij te krijgen was. Dat viel erg tegen. Hij loopt prima rond, maar slaat niet aan. Heel af en toe een klein pufje, maar niks wat ook maar lijkt op aan slaan. Dus maar begonnen met de demontage.
Het luchtfilter was door de vorige vorige eigenaar aangepast naar een 'power filter' aldus de vorige eigenaar. Nou, mensen en kinderen, zie hier het powerfilter:
Goed, dat filter kan dus in de kliko... We gaan verder. De benzinepomp en filter dan maar eens bekijken:
Ook niet al te best, laat staan origineel meer. 12V rechtstreeks op de benzinepomp en er gebeurd helemaal niks. Die is dus defect. Het aanstuurcircuit getest, dat werkt gelukkig wel. Nieuw pompje op het lijstje!
Carbs zijn er na heel wat geworstel ook af gekomen en netjes klaar gemaakt voor een ultrasoon badje.
Rubbertjes zien er niet al te best meer uit. Gelukkig had ik in het CB-1 topic een tip gelezen om in Thailand een e10 bestendige carb revisie kit te kopen. Voor het wereldse bedrag van E39 maar deze set inclusief benzinekraan rubber besteld. Dan kan ik al het rubber wat er nu in zit, gewoon weggooien.
Op Ali eens gekeken naar benzinepompjes, die bleken ze ook te hebben. Dus 6,78 uitgegeven en er kwam een benzinepomp naar Holland. Het fijne is dat bij de CB-1 de benzinekraan een uitgang van 10mm heeft, het filter 11mm, de pomp 8mm en de carbs weer 10mm. Alles aansluiten met 8mm slang levert veel gevloek en kapotte slang op. Nu op Ali een 10mm pomp besteld en dan kan ik overal 10mm slang tussen vrotten
12V op deze pomp levert gelijk actie! Dus de oude pomp is zeker defect.
Nu is het wachten op de ultrasoon actie en de carb rubbers uit Thailand. Dan kunnen de carburateurs weer in elkaar. De bestelling met alle benodigde onderdelen gaat er ook deze maand een keer uit. Updates volgen zodra er weer wat te vermelden valt!