500 Euro Challenge 2021: Brik&Brak (verzet naar 2022)

Zoals ik al eerder gemeld had valt de challenge precies gelijktijdig met mijn reguliere, door corona verschoven, vakantie naar IJsland.
Ik zou uiterlijk 1 januari laten weten welke keuze ik zou maken en dat doe ik bij deze.
Helaas en echt heel jammer ga ik niet mee met de challenge. Ik draag mijn plekje graag over aan iemand die op zeker wel mee kan.

Mijn challenge-bike is daarmee te koop. Het betreft een CBR1000F uit 87. Ik vraag er 400 euro voor (dat is wat ik er ook voor heb betaald) en daarbovenop komt nog 200 euro voor nieuwe banden die ik er al onder heb gezet (waren 239 euro bij Jos Smit afgelopen augustus). Voor de rest hoeft er niets aan te gebeuren. Alles werkt naar behoren. Voor foto's zie in projecten het topic over de CBR die uitgekleed moet worden..
 
Dat een reis naar IJsland voorgaat voor de challenge kan ik begrijpen. Maar weet je nu al zeker dat je reis naar IJsland doorgand zal vinden ?

Lijkt mij een beetje voorbarig. Dat er rond de vaccins tegen COVID-19 wat gaat veranderen is wel duidelijk, alleen of dat allemaal al rond eind juni geregeld is, daar twijfel ik nogal aan.

Enige wat ik zeker weet is dat ik voor de challenge mijn eigen vervoer heb en niet van anderen afhankelijk ben (lees ik hoef niet in een vliegende "buis" waar mensen heel dicht op elkaar zitten ;)).
 
Dat een reis naar IJsland voorgaat voor de challenge kan ik begrijpen. Maar weet je nu al zeker dat je reis naar IJsland doorgand zal vinden ?

Lijkt mij een beetje voorbarig. Dat er rond de vaccins tegen COVID-19 wat gaat veranderen is wel duidelijk, alleen of dat allemaal al rond eind juni geregeld is, daar twijfel ik nogal aan.

Enige wat ik zeker weet is dat ik voor de challenge mijn eigen vervoer heb en niet van anderen afhankelijk ben (lees ik hoef niet in een vliegende "buis" waar mensen heel dicht op elkaar zitten ;)).


Nee, ik weet nu natuurlijk niet hoe het allemaal gaat lopen. Zowel mijn vakantie naar IJsland als de Challenge zijn nog onzeker. Maar ik wil niet op het laatste moment afzeggen, dat vind ik lullig voor iemand die ook mee zou willen en nu geen plaats heeft.

En mocht onverhoopt de reis naar IJsland niet doorgaan, dan pak in 1 van mijn andere motoren en ga alsnog op reis naar waar het wel kan.
 
Nee, ik weet nu natuurlijk niet hoe het allemaal gaat lopen. Zowel mijn vakantie naar IJsland als de Challenge zijn nog onzeker. Maar ik wil niet op het laatste moment afzeggen, dat vind ik lullig voor iemand die ook mee zou willen en nu geen plaats heeft.

En mocht onverhoopt de reis naar IJsland niet doorgaan, dan pak in 1 van mijn andere motoren en ga alsnog op reis naar waar het wel kan.

Dan vind ik je helemaal voorbarig. Het aantal aanmeldingen voor de challenge is namelijk tegen "te veel" aan. Dus als iemand zich afmeldt wordt dit niet "automatisch" opgevuld (bedenk dat het niet altijd mogelijk is om met een groep van meer dan 20 man op een camping aan te komen op een motor).
Het is dan maar hoe je het bekijkt, je kan "aangemeld" blijven, je hebt al een mooi brik in de garage staan en ook al nog gereed voor gebruik) en als in bijvoorbeeld april blijkt dat je reis naar IJsland toch doorgaat kan je altijd "afhaken".

Zelf zou ik nu nog niet "afhaken", want ik durf nu werkelijk nog niet te zeggen of de challenge doorgaat en of jouw reis naar IJsland doorgang zal vinden.
 
Helemaal met Wim eens! Er kwamen ineens best wel wat aanmeldingen bij (waaronder die van mij...). En toen kwamen we* min of meer ineens tot de ontdekking dat we al 22 aanmeldingen hadden. Omdat je niet met goed fatsoen mensen kan weigeren die net een challenge-bike hebben aangeschaft, is daarna de inschrijving gesloten. Maar ik denk dat het helemaal niet erg is als we uiteindelijk met 18-20 man personen gaan, als er onverhoopt nog iemand afvalt.

(Ik zeg we, omdat we wellicht niet met z'n allen overlegd hebben daarover, maar ik denk wel dat het merendeel het een goed idee vond om de groep niet nog groter te laten worden. En de praktische bezwaren daar ook wel van inzag. Ik in ieder geval wel.)
 
Even op het forum peilen hoe jullie erin staan:
Wat denken jullie, kan de Challenge 2021 doorgaan of niet?
Ikzelf ben positief;
We zitten overdag gehelmd op de motor en ‘s avonds willen we kamperen, dus we zijn buiten en er is ruimte genoeg om 1,5 m uit elkaar te blijven, mocht dat tegen die tijd nog nodig zijn (wordt wel een flink kampvuur, met 20+ mensen die 1,5 m uit elkaar zitten...). Nou moeten de landen natuurlijk niet op slot gaan, maar ook dat ging in 2020 in juni de goede kant op, in de zomer waren de besmettingen laag. Dus mijn inschatting is: It giet oan! Maar ja, ik ben natuurlijk niet de opperijsmeester...

Ik ga in ieder geval deze winter verder met Dikke Suus.
De vorkpoten zijn wat nat, dus die gaan ervanaf. Nieuwe olie erin, nieuwe rubbers en weer in elkaar; op Youtube ziet het er heel simpel uit.
Ook loopt ze nog niet helemaal zuiver, ergens tussen 4000-6000 toeren stottert ze flink en daarboven trekt ze weer flink door. Nou herinnerde een vriend me eraan dat dat nu net het toerengebied is waarin je het meeste rijdt, in de bergen tussen de vele bochten. Ik heb al flink wat carburateurreiniger erin gespoten en dat scheelde al. Als dat niet geneog is, dan moeten ze er toch maar vanaf. Niet echt een klus waar ik naar uitkijk (dat zag er op YT niet heel gemakkelijk uit) maar ach, ik wou een Challenge hè.
Zie verder natuurlijk in mijn eigen topic!
 
Als het oan giet ben ik nog immer van plan om met Michelle mee te gaan. Michelle is natuurlijk wel één van de 6 projecten die ik heb lopen. Is ze niet gereed ga ik met de Kleine Kawa...
Ik denk niet dat "Camping De Bonnefooi" een optie is, het leven moet wel een beetje op gang zijn...
 
Zo ver ik nu kan gokken is er een flinke kans om op stap te gaan met de motor (en dus ook de 500 Euro challenge).
Wel moet de horeca open zijn. Om alles via een supermarkt te doen en langs de weg koffiezetten dat wordt hem denk niet.

En een paar keerringen in een voorvork te vervangen is echt geen hogere wiskunde.

En voor stotteren, denk dat een ultrasoon je problemen kan oplossen. En er zijn diverse Challengers die je daarbij van hulp kunnen zijn.
 
Over de route en campings het volgende. De campings zijn wel uitgezocht maar niet besproken.

Er wordt een route gepland met daarin de campings. Echter je weet nooit of je de camping gaat halen. En in 2019 bleken de bergpassen gesloten op de route. Dus er moet tijdens de rit flexibel gereageerd kunnen worden.

En welk brik/project je uitkiest maakt niet echt uit. Bij voorkeur wel Michelle 😉
 
Even op het forum peilen hoe jullie erin staan:
Wat denken jullie, kan de Challenge 2021 doorgaan of niet?
Ikzelf ben positief;
We zitten overdag gehelmd op de motor en ‘s avonds willen we kamperen, dus we zijn buiten en er is ruimte genoeg om 1,5 m uit elkaar te blijven, mocht dat tegen die tijd nog nodig zijn (wordt wel een flink kampvuur, met 20+ mensen die 1,5 m uit elkaar zitten...). Nou moeten de landen natuurlijk niet op slot gaan, maar ook dat ging in 2020 in juni de goede kant op, in de zomer waren de besmettingen laag. Dus mijn inschatting is: It giet oan! Maar ja, ik ben natuurlijk niet de opperijsmeester...

Ik ga in ieder geval deze winter verder met Dikke Suus.
De vorkpoten zijn wat nat, dus die gaan ervanaf. Nieuwe olie erin, nieuwe rubbers en weer in elkaar; op Youtube ziet het er heel simpel uit.
Ook loopt ze nog niet helemaal zuiver, ergens tussen 4000-6000 toeren stottert ze flink en daarboven trekt ze weer flink door. Nou herinnerde een vriend me eraan dat dat nu net het toerengebied is waarin je het meeste rijdt, in de bergen tussen de vele bochten. Ik heb al flink wat carburateurreiniger erin gespoten en dat scheelde al. Als dat niet geneog is, dan moeten ze er toch maar vanaf. Niet echt een klus waar ik naar uitkijk (dat zag er op YT niet heel gemakkelijk uit) maar ach, ik wou een Challenge hè.
Zie verder natuurlijk in mijn eigen topic!
Niet kloten met carb reiniger inspuiten, er af die handel en uit elkaar, dan is t zo schoon.
 
Niet kloten met carb reiniger inspuiten, er af die handel en uit elkaar, dan is t zo schoon.
Ik denk ook dat 80% vd mensen die zeggen 'de carburateurs zagen er goed uit ' gewoon weg niet weten dat je de buis waar de hoofdsproeier er uit moet halen en de stationair sproeier en dat die beiden kleine gaatjes aan de zijkant hebben.
gewoon genoeg youtube filmpjes bekijken en dan ook met aandacht ;)
 
Ik denk ook dat 80% vd mensen die zeggen 'de carburateurs zagen er goed uit ' gewoon weg niet weten dat je de buis waar de hoofdsproeier er uit moet halen en de stationair sproeier en dat die beiden kleine gaatjes aan de zijkant hebben.
gewoon genoeg youtube filmpjes bekijken en dan ook met aandacht ;)
Van buiten waren ze iig helemaal schoon

Ik hebgister de hele middag met een potje met alle losse onderdelen van een carburateur, mikuni, met 3 middeltjes zitten schudden en spoelen, echt 3 uur lang. eerst schoonmaaakazijn, dasty wit, dasty zwart, met echt verbluffedn bevredigend resultaat... :t ziet er weer prachtig uit allemaal

Wat denk je van deze???

 
Ik ben ook nog steeds van plan om mee te gaan

Ben alleen nog niet aan het brik begonnen
 
Glenda en Timmy zijn ook van plan om deze zomer op toer te gaan. Al is Glenda er nog wel wat ruiger aan toe dan ik zou willen. Veelste koud in een garagebox zonder stroom/kachel om te klussen.
 
Ik ben ook nog steeds van plan om mee te gaan

Ben alleen nog niet aan het brik begonnen
Ach, de Radian staat klaar om 1 maart weer aan het wegverkeer deel te nemen. En het opknappen van een brik hoeft niet heel erg lang te duren.
Bedenk dat het nog meer dan 4 maanden duurt voordat de eerste meter van de challenge gereden zou kunnen worden.

Al geef ik wel als tip gebruik de motor voorafgaand aan de challenge (soort uitgebreide proefrit). Dit verkleint de kans dat je tijdens je motorvakantie met problemen geconfronteerd worden (al is het risico met het materieel waarmee gereden wordt sowieso wat meer risicovol :+, maar ja daar is het ook de challenge voor :Y
 
Heb nog een jawa vlot getrokken begin dit jaar

Alleen halve dag te vroeg gekocht
31 12 2019
 
Wat mij betreft gaan we ook gewoon, ik heb inmiddels ook mijn vrije dagen opgegeven. Dus als het niet door zou gaan, ga ik wat anders doen, wat mogelijk nog steeds een trip met de motor behelst.

Er moet uiteraard wel een beetje normaal bewogen kunnen worden, hoewel ik me prima red met BBQ-en en koken voor de tent. Onderweg is het wel lekker als je ook even een broodje en een bakkie op een terras kan doen. En natuurlijk is een keer uit eten ook lekker, maar voor mij geen show-stopper.
 
Heb nog een jawa vlot getrokken begin dit jaar

Alleen halve dag te vroeg gekocht
31 12 2019
Bewijsbaar ?

De jury kan namelijk nog in beraad bijeenkomen :+

Al klinkt het puntentechnisch natuurlijk wel als "buiten de deur houden", want tweetakt, weinig vermogen, licht in gewicht, waarschijnlijk oud... Van "onbetrouwbare herkomst", lees geen Japan of (West) Duitsland.

Maar dat is natuurlijk mijn mening als deelnemer.
 
Heb de communicatie niet meer
Nog wel telefoon nummer van oude eigenaar

275 betaald

Bonnen van onderdelen zijn er nog wel
 
Heb nog een jawa vlot getrokken begin dit jaar

Alleen halve dag te vroeg gekocht
31 12 2019
Ik ben voor!
Alleen al omdat ik het niet aandurfde om met een JAWA de challenge te gaan rijden en dus wil zien hoe de Jawa het in de bergen gaat doen (flinke afdalingen op de remmen....?)
 
moet eerlijk bekennen dat ik de xj 900 meer zie zitten
gelijk mooie test eigenlijk gekocht als donor voor zijspan xj
 
Lees dit met een dubbel gevoel, zou gaaf zijn als er een tweetakt meerijdt, maar om daar nu lang achter te rijden lijkt mij niet niet fijn.

En voor de puntentelling is het ook beter, al zal het brik waar ik mee rij niet veel punten bijeen schrapen.
 
Lees dit met een dubbel gevoel, zou gaaf zijn als er een tweetakt meerijdt, maar om daar nu lang achter te rijden lijkt mij niet niet fijn
Mocht ik michelle niet gereedkrijgen zouden jullie kunnen overwegen om me met de RD mee te laten rijden...
 
Denk niet dat dat een groot probleem op zou leveren.

Maar Michelle gelieft toch niet een heel groot probleem te zijn, het is toch de eerste in zijn soort die bij jouw hersteld wordt ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan