500 Euro Challenge 2021: Brik&Brak (verzet naar 2022)

En als iemand in Zuid-Holland een ultrasoonbad nodig heeft voor een carb, in Naaldwijk staat er ook 1 die benut kan worden (1 carbhuis per wasbeurt). Afhankelijk van hoe eea aangeleverd wordt, zal de prijs in bier bepaald worden _O-

Recept bij de laatste carb (en die was heel weerbarstig, 80 graden en meer dan 1 uur op hoog en lage frequentie). Gebruik originele reiniger Tikopur (zat erbij toen ik de reiniger kreeg ;) ).
 
Zo, bij dezen dan mijn officiële aanmelding:


Nog even een vraag over het budget: Welke accessoires vallen wel en niet onder het budget? Valbeugels, bijvoorbeeld? En extra verlichting? En maakt het dan nog uit of de valbeugels bedoeld zijn om bagage aan te hangen? Ik vraag dit voor een vriend O-)
 
Zo, bij dezen dan mijn officiële aanmelding:


Nog even een vraag over het budget: Welke accessoires vallen wel en niet onder het budget? Valbeugels, bijvoorbeeld? En extra verlichting? En maakt het dan nog uit of de valbeugels bedoeld zijn om bagage aan te hangen? Ik vraag dit voor een vriend O-)


Zo Remco, there is no escape! je staat op de lijst.

Buiten budget: banden, remmen, kettingset (staat in de OP)
De rest van de zooi allemaal van het budget. En vergeet niet: wat duur te koop is is vaak ook goedkoop zelf te maken!
 
Hallo, als het kan wil ik ook graag meedoen met de brik en brak challenge. waar kan ik me opgeven?

Groeten Erik
 
Om het niet te spannend te maken; ik kan gaan synchroon-rijden met deze: 500 euro challenge 2021: Kawasaki zx10 1989 'Tom'

Ik ga aanstaande zaterdag bij twee motoren kijken: die ZX10 en een net zo oude Yamaha FZR600! Ik ben benieuwd wat je kunt kopen voor 500 euro; allebei zijn ze in rijdende staat maar ook allebei 31 jaar oud. O ja, en natuurlijk goed kijken of ik er een beetje op pas, ik ben nl. 1,93 lang met lange benen...
Je kunt je afvragen wat nou de challenge als ik een japanse 4-cilinder koop in rijdende staat. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dit hele avontuur is sowieso een uitdaging voor mij! Twee weken motorrijden, kampeerspullen meesjouwen, carburateurs demonteren/schoonmaken/terugplaatsen én de motor weer lekker aan het lopen krijgen; allemaal nieuw voor mij...
Kamperen doe ik gelukkig m’n hele leven al, dus die ervaring heb ik dan weer wél!

Het viel me trouwens op dat er relatief supersport motoren in het aanbod tussen de 0 en 655 euro zitten. Die schrijven het meeste af, zo lijkt het. Eén van jullie wees me op de oude Yamaha XV modellen, maar die kan ik nergens vinden voor minder dan 1000 euro... Nou kan ik dan natuurlijk stug max. 500 euro gaan bieden, maar nogal mensen denken echt dat hun motor uit de jaren ‘80 nog zeker 1000 euro waard is (want er is maar weinig mee gereden/want hij heeft 2 jaar terug nog een nieuwe achterband gehad/want [vul maar in] ).
Na wat twijfel bedacht ik me dat ik eigenlijk ook best wel eens een supersport zou willen hebben. Goeie wegligging, veel power, ook wel eens leuk, toch?

Praktische vraag: hoe neem je een berg bagage mee op zo’n FZR?

Enne: ik zag Sjaak Lucassen die met zijn Yamaha R1 de hele wereld ronrijdt; zou het heel moeilijk en/of duur zijn om zijn bagageconstructie na te bouwen? Als ik iemand kan vinden die kan lassen? (Of maak je zoiets uit aluminium, omdat het anders te zwaar wordt?).
 
Gewoon met CV pijp en een buigtang kom je ook een heel eind ;)

Geen koper nemen, buigt makkelijker, maar is slapper en een stuk aantrekkelijker om in te leveren :YY
 
Ik ga aanstaande zaterdag bij twee motoren kijken: die ZX10 en een net zo oude Yamaha FZR600! Ik ben benieuwd wat je kunt kopen voor 500 euro; allebei zijn ze in rijdende staat maar ook allebei 31 jaar oud. O ja, en natuurlijk goed kijken of ik er een beetje op pas, ik ben nl. 1,93 lang met lange benen...
Je kunt je afvragen wat nou de challenge als ik een japanse 4-cilinder koop in rijdende staat. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar dit hele avontuur is sowieso een uitdaging voor mij! Twee weken motorrijden, kampeerspullen meesjouwen, carburateurs demonteren/schoonmaken/terugplaatsen én de motor weer lekker aan het lopen krijgen; allemaal nieuw voor mij...
Kamperen doe ik gelukkig m’n hele leven al, dus die ervaring heb ik dan weer wél!

Het viel me trouwens op dat er relatief supersport motoren in het aanbod tussen de 0 en 655 euro zitten. Die schrijven het meeste af, zo lijkt het. Eén van jullie wees me op de oude Yamaha XV modellen, maar die kan ik nergens vinden voor minder dan 1000 euro... Nou kan ik dan natuurlijk stug max. 500 euro gaan bieden, maar nogal mensen denken echt dat hun motor uit de jaren ‘80 nog zeker 1000 euro waard is (want er is maar weinig mee gereden/want hij heeft 2 jaar terug nog een nieuwe achterband gehad/want [vul maar in] ).
Na wat twijfel bedacht ik me dat ik eigenlijk ook best wel eens een supersport zou willen hebben. Goeie wegligging, veel power, ook wel eens leuk, toch?

Praktische vraag: hoe neem je een berg bagage mee op zo’n FZR?

Enne: ik zag Sjaak Lucassen die met zijn Yamaha R1 de hele wereld ronrijdt; zou het heel moeilijk en/of duur zijn om zijn bagageconstructie na te bouwen? Als ik iemand kan vinden die kan lassen? (Of maak je zoiets uit aluminium, omdat het anders te zwaar wordt?).
Sjaak heeft de wereld eerst verkend op een Blade
 
Bagagevoorzieningen vallen niet in het budget. Maar een paar softe zadeltassen geven ook veel bagageruimte. En daarop een grote roltas. Zo lukt het mij ook al 2x om een challenge te rijden.
 
Koffersystemen zijn relatief makkelijk te modden naar je motor. Als je bijvoorbeeld een Krauser set koopt dan heb je het standaard krauserrek. dat standaard rek werd destijds door de fabrikant voorzien van specifieke motagestrips voor jouw motor. Die montagestrips/beugels zijn relatief eenvoudig zelf te maken.

Het merk Sigma heeft in het verleden koffersystemen gemaakt met glijstrips en glijbouten zodat het op heel veel motoren te monteren was.
En een paar zadeltassen kunne ook goede dienst doen!
 
@d’n Kluivert
Zorg dat je motor fysiek past. Niets is vervelender dan dat je gebroken van een fiets afkomt. Je gaat bij 2 flink verschillende motoren kijken.
Waar zitten de verschillen vooral? Allebei sportief en veel power, maar de FZR een stuk lichter, wat kleiner waarschijnlijk, minder soepeler = meer schakelen? Is de zithouding heel anders? Ik las dat de ZX10 nog best comfortabel was op langere afstanden...
 
Waar zitten de verschillen vooral? Allebei sportief en veel power, maar de FZR een stuk lichter, wat kleiner waarschijnlijk, minder soepeler = meer schakelen? Is de zithouding heel anders? Ik las dat de ZX10 nog best comfortabel was op langere afstanden...
Sporttour kan best comfortabel zijn. Ik heb een ZZR400 die er erg sportief uitziet, maar ik kan er rustig een aantal uren op rijden zonder problemen.
 
Dit is een handige link: Motorcycle Ergonomics

Zo kun je dus eens bekijken hoe je op motoren zit die ju nu hebt en vergelijken met motoren die je op het oog hebt.
Die heb ik geprobeerd ja, maar de ZX10 staat daar niet tussen; te oud, denk ik. Ik heb toen de ZZR1100 gepakt en daar lijk ik goed op te passen. De FZR600 staat er ook niet bij, zie ik nu. Heb net de FZR1000 genomen, uit diezelfde periode, en dat zit best krap (zowel kniehoek als heuphoek). Weet je, we gaan het zien zaterdag!
 
Waar zitten de verschillen vooral?

Denk vooral dat de FZR een fysiek een stuk kleiner is dan een ZX10. Visueel lijkt een FZR veel meer een buikschuiver dan een ZX10. Ook het gestel van iemand die gaat rijden op de betreffende motor maakt uit: lang dun of kort met Heinekengezwel. Het is wat mij betreft echt belangrijk om een motor te "passen".

Mijn YX600 heb ik niet gepast, echter ik ben net geen 1.70 m en de YX is een rechtopzitter en daarbij een fysiek kleine motor. Maar als ik 1.90 was geweest had ik de motor nimmer gekocht (iets met benen kwijt raken :+ ).

Hoop duidelijk gemaakt te hebben waar mij opmerking vandaan komt ;)
 
Zelf jarenlang op een fzr600 uit 1990 gereden. Is iets kleiner dan de 1000, met name in de breedte waardoor de zit ook anders is. Maar ik vond de motor niet klein (1,82m). Wel kreeg ik bij lange ritten last van de polsen.

Waar staat die FZR overigens?
 
Help, kapers op de kust })?

Of ken je iemand die er nu één te koop heeft staan?
Nee hoor, ben voorzien voor de challenge. Heb laatst bij een FZR gekeken voor de challenge en was benieuwd of je naar dezelfde ging kijken. Was niet per definitie heel veel mis mee, maar had heel lang stil gestaan, was niet verzekerd dus een proefrit was niet mogelijk...tel daar bij op dat ik eigenlijk graag een chopper of enduro wou voor de challenge...
 
Zo Remco, there is no escape! je staat op de lijst.

Buiten budget: banden, remmen, kettingset (staat in de OP)
De rest van de zooi allemaal van het budget. En vergeet niet: wat duur te koop is is vaak ook goedkoop zelf te maken!
Ik zie dat je mijn naam met een k geschreven hebt, maar die is echt met een c, dat "met een K" slaat op mijn motor... Vandaar ook mijn aangepaste onderschrift.
 
Terug
Bovenaan Onderaan