500 Euro Challenge 2021: Brik&Brak (verzet naar 2022)

Nee, gewoon lokaal merk. Geen 'Heineken', geen 'mea culpa'. Dan komt t vast goed :)
 
Alleen als ze ook meteen ff steaks grillt.


Verder vinnik t niet boeiend :)
 
Ja, ik ben aan de grill en steaks.

De vader van een maat werkt als beenhouwer (slager). En levert premium, aan restaurants.

Ik bestel daar per ongeveer 4 kg. Want zo werkt dat.

Netjes gerijpt, beste stuk.

In dikke lappen.

Super lekker en mals.

65 euro. Haalt de LIDL niet met b keuze...
 
Praktische vraag: hoe neem je een berg bagage mee op zo’n FZR?
Ik heb er twee zijtasjes, mijn Defensie-weekendtas, tanktasje en een rugzakje voor. Daarin heb ik ook mijn tent en luchtbed/slaapzak bij me.

Op de FZR1000 maak ik veeeel makkelijker kilometers dan op de 600, de 600 is een sprinter, de 1000 een GT.
 
Voor wie nog een bike zoekt.........

Houd er wel rekening mee, dat je voor kleppenstellen bij die motor buckets van zo'n €25,- per stuk nodig hebt. Tikt hard aan in je sleutelbudget, afhankelijk van hoeveel van de 16 kleppen gesteld moeten worden... En een remlichtschakelaar achter kost ook bijna €40,- (Edit: hoewel die buiten budget valt, remonderdeel)

Zijn ook best alternatieve oplossingen voor sommige zaken, maar weet dat zodra je onderdelen nodig hebt, de teller behoorlijk vlot oploopt.
 
Kent de BMW-dealer dan geen (betaald) ruilsysteem voor deze buckets ? Dus 1 inleveren (met wat Euro's) en dat je een andere (in de jouw gewenste dikte) terugkrijgt ?

Of slijten deze onderdelen ?

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid :)
 
Kent de BMW-dealer dan geen (betaald) ruilsysteem voor deze buckets ? Dus 1 inleveren (met wat Euro's) en dat je een andere (in de jouw gewenste dikte) terugkrijgt ?

Of slijten deze onderdelen ?

Gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid :)
Bij mijn weten niet. Vaak is er wel wat te regelen via het BMW-K forum, geloof ik. Maar ik heb gelukkig een 8-klepper, die "gewoon" met shims van een euro of 5 per stuk werkt... In het verleden bij mijn Yamaha, weet ik dat de dealer alleen ruilsysteem toepaste in hun eigen werkplaats, niet aan de balie voor losse shims.
 
Ik heb er twee zijtasjes, mijn Defensie-weekendtas, tanktasje en een rugzakje voor. Daarin heb ik ook mijn tent en luchtbed/slaapzak bij me.

Op de FZR1000 maak ik veeeel makkelijker kilometers dan op de 600, de 600 is een sprinter, de 1000 een GT.

Dat lijkt redelijk op de ervaring die mijn broertje en ik ook hebben. Zelf niet op een 1000 gereden, alleen gezeten, mijn broertje op beide. Zelf zou ik qua funfactor/karakter zo weer voor een 600 gaan, maar om nou te zeggen dat een heerlijke motor is om mee te reizen...

Overigens schijnen de fzr600's van na '92 of '93 (vernieuwde look) compleet anders te rijden en meer straatgericht te zijn. Geloof ik direct, want de 90'er die ik had was een hork op de weg...horten en stoten in lage toerentallen (goed afgesteld, van dat bouwjaar hebben ze er allemaal last van) en nodigde je eigenlijk continu uit om te spelen...net een jonge pup die maar aan de riem blijft trekken...maar dat gaf de motor wel een stukje karakter
 
hoe lees ik die laatste zin Rob? Je hebt toch je tent en luchtbed/slaapzak in je rugzakje zitten 😳?
Neee, dat zit in die weekendtas. Die zijtasjes heb ik voor de snelle gripdingen, olie (FZR1000) bandenreparatiesetje, Fluorhesje enzo, In mijn rugzak dingen die ik op de man houd, electronica, camera, geld. Tanktas eigenlijk alleen het plankje voor onder de jiffy en de rest in die weekendtas
 
1597472966840.png
 
Ik ga aanstaande zaterdag bij twee motoren kijken: die ZX10 en een net zo oude Yamaha FZR600! Ik ben benieuwd wat je kunt kopen voor 500 euro; allebei zijn ze in rijdende staat maar ook allebei 31 jaar oud. O ja, en natuurlijk goed kijken of ik er een beetje op pas, ik ben nl. 1,93 lang met lange benen...
Het verslag van mijn zoektocht vandaag:
Eerst naar Zeist voor de Yamaha FZR600 1989 van @Bas Tussengas. Wat een heerlijke motor! Top wegligging, genoeg power maar niet teveel en niet abrupt of zo, echt fijn om te rijden maar... voor mij niet geschikt voor lange afstanden. Ik zat echt totaal opgevouwen, zie foto:

Nou kan ik gaan knutselen met andere schetsplaten voor de pedalen en met een ander stuur en... dat scheelt telkens een centimeter en ik denk dat dat niet genoeg zal zijn.

Toen naar Hilversum voor de Kawasaki ZX10, ook uit 1989:
Die reed best goed, een beetje rauw en de remmen e.d. waren niet geweldig, maar het blok draaide goed en ik zat er wat ruimer op. Helaas vond ik het doe-het-zelf spuitwerk niet zo'n succes, zie foto; ik ben bang dat ik die motor nooit meer kwijt raak... Het was gewoon met de spuitbus gedaan en dat kon je zien.

Maar; ik had inmiddels een 3e kandidaat! Een Suzuki GSX1100F die bij mij in de buurt stond. Helaas niet rijdend; de eigenaar had 'm in januari rijdend weg gezet, maar sindsdien wilde hij niet meer starten. Nou durfde ik dat op zich wel aan; met het werkplaatshandboek erbij en eventueel wat steun vanuit dit forum denk ik wel dat ik bijv. de carburateurs eraf zou krijgen om die eens goed schoon te maken, en uiteindelijk zou ik 'm wel aan het lopen krijgen. De motor zag er goed uit:

Geen dhz-spuitwerk deze keer, en ook een best ruime motor, beter geschikt om lange afstanden mee te rijden. Qua prijs zouden we er wel uit komen, en ik dacht echt dat het deze zou worden (thuis de aanhanger van de buurman lenen, motor ophalen en in de komende maanden aan klussen).

Maar; toen ik gisteravond nog wat ging Googlen op GSX1100F (dat doe ik altijd als ik een nieuw model op het oog heb, om uit te zoeken wat anderen daarover schrijven, mbt betrouwbaarheid, rij-eigenschappen, enz.) toen zag ik er op Speurders.nl nóg één staan, ook bij mij in de buurt. Eerst maar eens thuis gaan eten (ik had sinds het ontbijt alleen 1,5 liter water weggedronken in de auto), die advertentie erbij gezocht en een bericht gestuurd. Ja, hij was er nog en ja, ik kon vanmiddag nog langskomen.

En die is het dus geworden! Een GSX1100F uit 1991, donkerblauw, met 45000 km op de teller. Hij startte meteen en reed, alleen stotterde hij wat bij lagere toeren. Ik wil daarom ook van deze de carburateurs schoonmaken e.d., maar ik begin in ieder geval met een rijdende motor.


 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik ben nieuw op het forum en me maat heeft me aangestoken tijdens een BBQ om mee te doen aan de challenge.
Heb ook al een mooi motor gekocht om mee te doen.

Het is een Kawa gpz550 uit '82

Bekijk bijlage 1533890
Haha, welkom hier. Van je vrienden moet je het hebben! Wie is die vriend eigenlijk, iemand die al eens mee is geweest?

Lees de voorwaarden maar eens door, maak een topic aan en ik zet je op de lijst.

Mooi klassiek japanertje!
 
Voor degene die nog wat zoeken: mijn vriendin wil haar honda ntv wel verkopen. 500 euro mag’ie weg. Moet voor een lange trip even een nieuw achterbandje hebben, verder super degelijk ding.
 
Mooie Kawa. En je hebt sowieso geen last van kettingen :+

En waar resideert de Kawa (streeknaam is voldoende, zodat onderlinge hulp al voorafgaand aan de challenge beoordeeld kan worden) ?
 
Hoi allemaal,

Al jaren volg ik de diverse topics over de verschillende challenges. En ik ben wel aangestoken. Ik ben er nog niet uit of ik me opgeef voor de Challenge 2021 (hangt er vanaf waar de reis naar toe gaat), maar voor de zekerheid wel een motor aangeschaft :).
Het is een CBR1000F uit 1990 geworden. Voor 400 euro van eigenaar verwisseld.
IMG_3107.JPG


Motor liep goed. Alleen wat slijtagedelen vervangen. Dat zou voor de challenge bijna genoeg moeten zijn.
Toch ben ik van plan om het plastic te spuiten of helemaal te verwijderen, ander zadel, heb ik nog liggen van een ander projectje. Daar ga ik de komende tijd nog even goed over nadenken.
En verder blijf ik dit topic natuurlijk volgen.
Groet,
Peter
 
Zo, hoop nieuwe potentiële deelnemers. Woensdag (mits mooi weer) de motor maar weer van stal halen voor woon-werk verkeerd. Kijken of ik nog tegen dingen aan loop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan