d’n Kluivert
MF'er
- 23 feb 2020
- 216
- 175
In maart van dit jaar weer begonnen met motorrijden, na 25 jaar, sindsdien heel veel meegelezen op dit motor-forum en nu helemaal enthousiast voor deze 500 euro challenge 2021! Eerst nog lezen, over de 4 voorgaande edities en over alle opknaptopics, maar langzaamaan begon het te kriebelen; ik wil meedoen.
Dus, op zoek naar een geschikt brik. Niet té spannend, ik ben geen monteur, heb alleen ooit (1993) de voorvork+tank van mijn Virago 920 vervangen (2 keer in 1,5 jaar ), en niet te klein want ik moet er met mijn lange stelten wel een beetje op passen. In het hoofdtopic van de Challenge 2021 heb ik verslag gedaan van mijn zoektocht, en in dit topic ga ik verder vertellen over de opbrengst van deze tocht: Dikke Suus!
Suus is een Suzuki GSX 1100 F uit 1989, met zo'n 45000 km op de teller en in best wel goede conditie. Voor mij is een 1100 met (oorspronkelijk in ieder geval) 135 pk best een dikke motor, vandaar Dikke Suus. Suus staat gestald in Sint-Michielsgestel, net onderDen Bosch 's-Hertogenbosch(!), tegenover Vught.
Maar voor ik verder ga over Suus eerst laten zien dat ik aan de regels voldoe:
- het blok loopt niet helemaal lekker. De verkoper vertelde dat bij de garage wel de motorolie is vervangen (4,5 liter, want het is een deels oliegekoeld blok!) en de bougies ook, maar dat ze, ondanks zijn verzoek, vergeten waren om de carburateurs schoon te maken en af te stellen. Daar ga ik straks, gewapend met het Haynes wphb, aan beginnen. Ik denk dat ik dan ook graag gebruik zal maken van het aanbod om in Eindhoven de boel ultrasoon te laten reinigen!
- de remmen doen het, maar dat kan beter, denk ik. Blokken controleren, en misschien de remleidingen vervangen door staal omvlochten leidingen.
- het sturen gaat niet helemaal tof. Lastig te omschrijven, voelt niet gevaarlijk, maar ik kan me voorstellen dat de balhoofdlager na 31 jaar aan vervanging toe is. En misschien moet ik eens naar de voorvork kijken en de olie daarin vervangen.
- poetsen; het elektrisch verstelbare ruitje doet het nog (dat schijnt best bijzonder te zijn) maar is flink dof geworden. Dat moet vast weer helderder te krijgen zijn, met tandpasta of Commandant of … Ook de lak en het blok en eigenlijk de hele motor kunnen wel wat poetswerk gebruiken. Suus is al mooi maar dan wordt ze nog een stuk mooier.
Sleutelbudget = 250 euro.
Wordt vervolgd!
Dus, op zoek naar een geschikt brik. Niet té spannend, ik ben geen monteur, heb alleen ooit (1993) de voorvork+tank van mijn Virago 920 vervangen (2 keer in 1,5 jaar ), en niet te klein want ik moet er met mijn lange stelten wel een beetje op passen. In het hoofdtopic van de Challenge 2021 heb ik verslag gedaan van mijn zoektocht, en in dit topic ga ik verder vertellen over de opbrengst van deze tocht: Dikke Suus!
Suus is een Suzuki GSX 1100 F uit 1989, met zo'n 45000 km op de teller en in best wel goede conditie. Voor mij is een 1100 met (oorspronkelijk in ieder geval) 135 pk best een dikke motor, vandaar Dikke Suus. Suus staat gestald in Sint-Michielsgestel, net onder
Maar voor ik verder ga over Suus eerst laten zien dat ik aan de regels voldoe:
- aanschafprijs is max. €500,.
Suus heeft me 400 euro gekost. - je motorfiets moet in 2021 minimaal 25 jaar oud zijn
Suus is van 1989, 31 jaar oud dus en volgend jaar zelfs 32. - je motor mag niet voor 1-1-2020 zijn aangeschaft
Suus is vandaag aangeschaft: zondag 16 augustus 2020. - standaard sleutelbudget is €150,-. Sleutelbudget kun je uitbreiden door een goedkopere motor te kopen. Het verschil met de max aanschaf van €500,- mag je dan bij je budget optellen. Dus als je een motor koopt van €150,- euro dan heb je €350,- extra sleutelbudget!!!
Suus was 400,-, dus 150+100=250 euro sleutelbudget. - Banden, remmen en kettingsets gaan buiten het sleutelbudget om
De banden zijn nog bijna nieuw (Bridgestone BT45, zo uit m'n hoofd)
Mbt. de remmen weet ik in ieder geval dat de remvloeistof vervangen zou zijn. Suus remt aardig maar het kan beter, dus ik ga tzt eens kijken hoe het met de remblokken staat enz.
De ketting lijkt goed, maar daar heb ik nog niet heel goed naar gekeken. - Bewijs dmv een screenshot van advertentie/mailwisseling/appverkeer is verplicht
Zie hier de screenshots:
- kosten moeten worden gedocumenteerd:
Zal ik doen. Tot nu toe heb ik alleen een tassenset (zie foto's) overgenomen van de verkoper van de andere GSX1100F waar ik naar was wezen kijken (die startte niet), maar dat valt buiten budget. Ook ga ik het werkplaatshandboek bestellen, maar dat valt ook buiten budget. - je maakt van je motorfiets een topic aan in de rubriek Projecten:
Gedaan!
Suus met de tassenset:
- het blok loopt niet helemaal lekker. De verkoper vertelde dat bij de garage wel de motorolie is vervangen (4,5 liter, want het is een deels oliegekoeld blok!) en de bougies ook, maar dat ze, ondanks zijn verzoek, vergeten waren om de carburateurs schoon te maken en af te stellen. Daar ga ik straks, gewapend met het Haynes wphb, aan beginnen. Ik denk dat ik dan ook graag gebruik zal maken van het aanbod om in Eindhoven de boel ultrasoon te laten reinigen!
- de remmen doen het, maar dat kan beter, denk ik. Blokken controleren, en misschien de remleidingen vervangen door staal omvlochten leidingen.
- het sturen gaat niet helemaal tof. Lastig te omschrijven, voelt niet gevaarlijk, maar ik kan me voorstellen dat de balhoofdlager na 31 jaar aan vervanging toe is. En misschien moet ik eens naar de voorvork kijken en de olie daarin vervangen.
- poetsen; het elektrisch verstelbare ruitje doet het nog (dat schijnt best bijzonder te zijn) maar is flink dof geworden. Dat moet vast weer helderder te krijgen zijn, met tandpasta of Commandant of … Ook de lak en het blok en eigenlijk de hele motor kunnen wel wat poetswerk gebruiken. Suus is al mooi maar dan wordt ze nog een stuk mooier.
Sleutelbudget = 250 euro.
Wordt vervolgd!
Laatst bewerkt: