500 euro challenge 2021: d'n Kluivert en Dikke Suus

23 feb 2020
216
175
In maart van dit jaar weer begonnen met motorrijden, na 25 jaar, sindsdien heel veel meegelezen op dit motor-forum en nu helemaal enthousiast voor deze 500 euro challenge 2021! Eerst nog lezen, over de 4 voorgaande edities en over alle opknaptopics, maar langzaamaan begon het te kriebelen; ik wil meedoen.
Dus, op zoek naar een geschikt brik. Niet té spannend, ik ben geen monteur, heb alleen ooit (1993) de voorvork+tank van mijn Virago 920 vervangen (2 keer in 1,5 jaar O-)), en niet te klein want ik moet er met mijn lange stelten wel een beetje op passen. In het hoofdtopic van de Challenge 2021 heb ik verslag gedaan van mijn zoektocht, en in dit topic ga ik verder vertellen over de opbrengst van deze tocht: Dikke Suus!

Suus is een Suzuki GSX 1100 F uit 1989, met zo'n 45000 km op de teller en in best wel goede conditie. Voor mij is een 1100 met (oorspronkelijk in ieder geval) 135 pk best een dikke motor, vandaar Dikke Suus. Suus staat gestald in Sint-Michielsgestel, net onder Den Bosch 's-Hertogenbosch(!), tegenover Vught.
Maar voor ik verder ga over Suus eerst laten zien dat ik aan de regels voldoe:
  • aanschafprijs is max. €500,.
    Suus heeft me 400 euro gekost.
  • je motorfiets moet in 2021 minimaal 25 jaar oud zijn
    Suus is van 1989, 31 jaar oud dus en volgend jaar zelfs 32.
  • je motor mag niet voor 1-1-2020 zijn aangeschaft
    Suus is vandaag aangeschaft: zondag 16 augustus 2020.
  • standaard sleutelbudget is €150,-. Sleutelbudget kun je uitbreiden door een goedkopere motor te kopen. Het verschil met de max aanschaf van €500,- mag je dan bij je budget optellen. Dus als je een motor koopt van €150,- euro dan heb je €350,- extra sleutelbudget!!!
    Suus was 400,-, dus 150+100=250 euro sleutelbudget.
  • Banden, remmen en kettingsets gaan buiten het sleutelbudget om
    De banden zijn nog bijna nieuw (Bridgestone BT45, zo uit m'n hoofd)
    Mbt. de remmen weet ik in ieder geval dat de remvloeistof vervangen zou zijn. Suus remt aardig maar het kan beter, dus ik ga tzt eens kijken hoe het met de remblokken staat enz.
    De ketting lijkt goed, maar daar heb ik nog niet heel goed naar gekeken.
  • Bewijs dmv een screenshot van advertentie/mailwisseling/appverkeer is verplicht
    Zie hier de screenshots:


    .


  • kosten moeten worden gedocumenteerd:
    Zal ik doen. Tot nu toe heb ik alleen een tassenset (zie foto's) overgenomen van de verkoper van de andere GSX1100F waar ik naar was wezen kijken (die startte niet), maar dat valt buiten budget. Ook ga ik het werkplaatshandboek bestellen, maar dat valt ook buiten budget.
  • je maakt van je motorfiets een topic aan in de rubriek Projecten:
    Gedaan!


    Suus met de tassenset:


Wat moet er aan Suus gebeuren?
- het blok loopt niet helemaal lekker. De verkoper vertelde dat bij de garage wel de motorolie is vervangen (4,5 liter, want het is een deels oliegekoeld blok!) en de bougies ook, maar dat ze, ondanks zijn verzoek, vergeten waren om de carburateurs schoon te maken en af te stellen. Daar ga ik straks, gewapend met het Haynes wphb, aan beginnen. Ik denk dat ik dan ook graag gebruik zal maken van het aanbod om in Eindhoven de boel ultrasoon te laten reinigen!
- de remmen doen het, maar dat kan beter, denk ik. Blokken controleren, en misschien de remleidingen vervangen door staal omvlochten leidingen.
- het sturen gaat niet helemaal tof. Lastig te omschrijven, voelt niet gevaarlijk, maar ik kan me voorstellen dat de balhoofdlager na 31 jaar aan vervanging toe is. En misschien moet ik eens naar de voorvork kijken en de olie daarin vervangen.
- poetsen; het elektrisch verstelbare ruitje doet het nog (dat schijnt best bijzonder te zijn) maar is flink dof geworden. Dat moet vast weer helderder te krijgen zijn, met tandpasta of Commandant of … Ook de lak en het blok en eigenlijk de hele motor kunnen wel wat poetswerk gebruiken. Suus is al mooi maar dan wordt ze nog een stuk mooier.


Sleutelbudget = 250 euro.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt:
Balhoofdlager vervangen, kan ik dat zelf of heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

Ik ben gaan Googlen op dit type motorfiets en ik kwam ondermeer deze oude Duitse monteur tegen die een 1100F aan het restaureren is:
Hij stelt tijdens zijn proefrit (andere video) al snel vast dat het balhoofdlager aan vervanging toe is en in deze video laat hij zien hij dat doet? Hij gebruikt zeker twee keer een specifiek apparaat wat niet iedereen in de werkplaats heeft staan, volgens mij; om het lager te centreren en om ‘t erop te persen (met een krik, meen ik te zien). Ergens op het internet zag ik een Nederlandse beschrijving waarin Ze het zonder bijzonder gereedschap deden; tikken met een hamer enz.

Wat is jullie ervaring, is dit een klus om zelf thuis te doen, met ‘gewoon’ gereedschap? :?
 
Balhoofdlagers geplaatst met gewoon “lomp” gereedschap. Maar niet lomp gebruikt 😉

Eruit is gewoon eruit tikken. Erin plaatsen moet met meer beleid, maar is met gewoon gereedschap te doen.

En zo te zien een mooi exemplaar van een dikke fiets gescoord. Mijn advies remmen uit elkaar trekken schoonmaken en zonodig revisieset monteren. Zelfde geldt voor rempomp, als je dan verse remleidingen monteert heb je betere remmen dan als ze ooit uit de fabriek kwam.

Trouwens ook grote kans dat verse olie in de voorvork ook geen overbodige luxe zal zijn. Maar dat is meer een stinkende klus dan een ingewikkelde.

Succes (en zo te lezen gaat dat wel lukken ! ).
 
Zoals Wim zegt, prima te doen met wat handgereedschap.
Oude lagerschalen eruit tikken met een schroevendraaier oid, nieuw met een blokje hout erop rustig en recht erin tikken.
Bij de balhoofdpin lukte het mij ook met een schroevendraaier, hier moet je wel voorzichtig zijn omdat je het oppervlak van de pin zelf niet wilt beschadigen.

Wat ook helpt is de nieuwe lagerschalen die in je frame moeten een nachtje in de vriezer leggen. Ook je balhoofd in de vriezer mikken. Dan krimpt het allemaal een heel klein beetje zodat de passing iets losser is.

Na het monteren alles even goed vast zetten (dan druk je alles zeker netjes op zijn plek) en daarna netjes afstellen en de motor stuurt weer als nieuw.
 
Een vraagje, op de eerste foto lijkt het of er een grote deuk in de tank zit. Is dat zo of is dat optisch bedrog (hoop op het laatste) ?
 
Wat al gezegd is. Balhoofdlagers vervangen is prima te doen. Net als bij voorvorkkeringen gebruik ik altijd de oude lager/schalen om de nieuwe erin te tikken.

De grootste kloten klus is de lagerschaal van de balhoofdpen af te krijgen. Is vrijwel geen nette oplossing voor. Ja, een lagertrekker of een hydraulische pers.

Die laatste heeft bijna elke motorzaak. Pen eruit persen met lager en al. Vervolgens pen weer terug persen in de triple zonder lager en het nieuwe lager erop slaan.

Grof geweld oplossing bij mij is een slijptol op het lager zetten en de lagerschaal stuk slaan met een beitel. Heel voorzichtig zijn, je bent er zo doorheen en je moet geen gat in je pen willen slijpen.
 
Grof geweld oplossing bij mij is een slijptol op het lager zetten en de lagerschaal stuk slaan met een beitel. Heel voorzichtig zijn, je bent er zo doorheen en je moet geen gat in je pen willen slijpen.

Wat ook goed werkt is een dik breekijzer er aan de onderzijde tussen "slaan" (natuurlijk met beleid). Dan gaat het lager langzaam omhoog en kan je zonder schade de lagerschaal verwijderen (wel rondom heel rustig tikken met het breekijzer).

En ik ga niet naar een motorzaak om dit te laten doen. Ben eigenwijs genoeg om het zelf te willen doen :Y
 
Wat ook goed werkt is een dik breekijzer er aan de onderzijde tussen "slaan" (natuurlijk met beleid). Dan gaat het lager langzaam omhoog en kan je zonder schade de lagerschaal verwijderen (wel rondom heel rustig tikken met het breekijzer).

En ik ga niet naar een motorzaak om dit te laten doen. Ben eigenwijs genoeg om het zelf te willen doen :Y

Dit heb ik ook gedaan maar dan met verschillende diktes platkop schroevendraaiers.
Zolang je het met beleid doet lukt dat inderdaad prima.
Zorg dan wel dat je ook nieuwe stofkappen hebt bij je lagers want die sneuvelt waarschijnlijk wel bij deze methode.
 
Een vraagje, op de eerste foto lijkt het of er een grote deuk in de tank zit. Is dat zo of is dat optisch bedrog (hoop op het laatste) ?

Een beetje vreemd jezelf citeren maar uit de reactie van TS maak ik op dat er een vorm optisch bedrog optreedt en dat de tank zijn originele vorm nog heeft. Zie foto 3.
 
Een beetje vreemd jezelf citeren maar uit de reactie van TS maak ik op dat er een vorm optisch bedrog optreedt en dat de tank zijn originele vorm nog heeft. Zie foto 3.
Nou Wim, toevallig had ik gistermiddag precies datzelfde; ik keek uit het keukenraam naar D. Suus en ik dacht 'zit daar nou een deuk in die tank?'. Daarna niet meer aan gedacht maar door jouw bericht ging ik toch weer twijfelen. Ik ben net nog even naar de garage gelopen om te checken maar gelukkig; het was inderdaad optisch bedrog (ook zonder foto dus!) en de tank ziet er nog gewoon uit zoals Suzuki dat heel lang geleden ooit bedoeld heeft :Y
 
Klinkt als een behoorlijk goede deal!
Dat dacht ik ook!

Voor wie geïnteresseerd is, dit zou de zus van Dikke Suus kunnen (zelfde kleuren), voor 450 euro:
 
Terug
Bovenaan Onderaan