500 Euro challenge 2021 | Honda 250 Rebel

Tommydr

Rookie
12 mei 2020
23
10
Dirksland
De motor waar ik de €500,- challenge aan wil gaan is een Honda Rebel 250 uit 1986. In 1992 is deze motor naar ons mooie landje gekomen vermoedelijk uit Amerika. KM-stand is zo goed als onbekend (teller defect en stand behoorlijk discutabel). Het betreft een motor die ik als afdankertje van een vriend heb gekregen. Ik wilde hem geld geven of een kratje bier maar dat mocht allemaal niet hij wilde gewoon van het stuk schroot af.

IMG_20200411_151234572.jpg



Hier wat mankementen waar ik al van weet:

De motor startte niet, dus hij is met de aanhangwagen opgehaald. Mij werd verteld dat accu dood is en dat dit het start probleem is. Na het opladen van de accu startte deze gelijk maar viel ook weer uit. Choke op de helft en nu liep deze prima. Start nu 2 maanden later nog steeds zonder echt bereden te zijn.

De 1e en 2e versnelling werken prima maar in zijn drie heeft die wat problemen.

Lekkende benzinekraan

Defecte KM-teller

1 lekkende voorvork keerring

Geen knipperlichten

Geen spiegels

Geen achterlicht

Geen plek om kenteken te monteren

Voorband 16 jaar oud achter 14 jaar

Stottert soms als je het gas open trekt.

Veel kettingroest. Tandwielen nog in ‘aardige’ staat.

Lichte roest binnenkant tank.

Geen ruimte voor bagage, maar ik ben al een CUSTOM RACK! aan het ontwerpen.



Al met al viel het me behoorlijk mee. En gaan we maar eens kijken of we er wat moois van kunnen maken.



Groetjes,



Tom
 
Om het stotteren te verhelpen de carburateur eraf gehaald. Zo zie je maar weer dat ik een beginner ben in aan motoren sleutelen. Ik had dus echt nog nooit van Japenese industrystandard kruiskoppen gehoord. Besteld en maar even wachten met schoonmaken. Terwijl ik toch bezig was gelijk maar de bougies vervangen.

IMG_20200607_154531210.jpg


IMG-20200607-WA0018.jpeg


IMG-20200607-WA0020.jpeg
 
Goedemorgen,

Dat is een dubbele uitdaging. 250 cc en dan alles mee moeten nemen om twee weken te kamperen en dan op de snelweg ook nog eens 100 km/h moeten halen...

En de staat van de motor is zo te zien ook wel een uitdaging (zeker om tot een "brik" te komen dat weer verkeerswaardig is).

Succes alvast
 
Bedankt, ik ga mijn uiterste best doen om er weer een betrouwbaar paardje van te maken. Qua elektra lijk alles nog te werken en de meeste dingen die ik om veiligheidsredenen terug wil zijn aardig plug en play. Alleen nummerbord/ achterlicht is een uitdaging en moet ik even iets voor gaan ontwerpen. Zal niet heel in gewikkeld worden maar wel iets waar ik naar moet kijken.
 
Ik zou kijken of je wat originele achterkant stukken kan vinden, zoals spatbord, buddy enz. Dan kan je er zo bagage op knopen en zal het wellicht ook een stuk lekkerder zitten.

Lost ook gelijk het probleem van de knipperlichten en achterlicht op.

Zie bijvoorbeeld:
Klik
 
Deze verkoper heeft ook tassen en de afstandhouders te koop dus dat is inderdaad een goede optie die ik zelf ook nog in gedachten heb gehad.
 
Wat mag de lengte zijn dan? Zelf ben ik 1.88m ook iet wat aan de lange kant voor deze fiets maar dat houd me niet tegen :9
1.94m. Dat is echt wel te lang voor zo'n machientje. Ik heb ooit zelf erop een stukje gereden, en toen had ik mijn knieen tegen het stuur zitten.
 
Dat is juist: Die halve apehanger was een optie geweest - maar 140kg helpt ook niet echt bij de 'vlotheid' van de motor ;)
 
Qua budget moet dat achterspatbord wel kunnen...

Denk dat dit de laagste aanschafkosten zijn Sinds de 500 euro challenge gestart is 🤣
 
Ja ik heb hem ook al gekocht :$
Voor 10 + 40 voor de bagagedrager+tassen voor dat geld ga ik het waarschijnlijk niet zelf kunnen doen. En mijn bagage probleem is gelijk opgelost. Esthetisch wat minder want nu heb ik een roestige tank een blauw spatbord voor en een rode achter 😂
Maar spuiten valt waarschijnlijk ook wel binnen budget.
 
Het antwoord op kleurproblemen is AMZ.

En voor het budget telt alleen de 10 euro. Bagagevoorzieningen vallen buiten budget.
 
AMZ kost rond de 2 euro per spuitbus.

Eventueel kan je ook fluorkleurtjes nemen (dan ga richting Jottumstijl 😉).
 
Het antwoord op kleurproblemen is AMZ.

En voor het budget telt alleen de 10 euro. Bagagevoorzieningen vallen buiten budget.

Ook het rek zelf en de afstandhouders? want deze zijn toch wel onderdeel van de motor?
Dat spuiten moet dan zeker wel lukken.
 
Rekken tassen koffers bouten om rekken vast te zetten (en bijv houders voor navigatiesysteem) vallen buiten budget.

AMZ = Action Mat Zwart 👍🤣
Met een paar gratis stickers ziet het dan heel anders uit 😎
 
Ooooh haha ik wilde het al gaan googelen maar je hebt me een kleine afgang bespaart.
Maar dat van de rekken is goed om te weten.
 
AFR is ook leuk, Action Fluor Roze.

Eventueel kan je ook fluorkleurtjes nemen (dan ga richting Jottumstijl 😉).

Gaaf hoor. Zelf een bagagedrager bouwen heb ik toen ook gedaan in 2014 bij de eerste challenge. Dit was toen van het apehangerstuur. Hij zit er nog steeds op.
AMZ is mooi maar ik ben idd meer van de AMF (action mat fluor) alleen heeft de action deze verf uit de collectie gegooid....
 
Gaaf en gewaagd om zon rit te gaan doen met een 250 :) Wel lekkere simpele techniek, volgens mij zelfde blokje als een CB Two Fifty, die reed max 120, wind mee. 1 carburateur lekker makkelijk, hoef je ook niets te synchroniseren_O-
 
Gaaf en gewaagd om zon rit te gaan doen met een 250 :) Wel lekkere simpele techniek, volgens mij zelfde blokje als een CB Two Fifty, die reed max 120, wind mee. 1 carburateur lekker makkelijk, hoef je ook niets te synchroniseren_O-
127 top op papier. Denk dat ik eind deze maand begin volgende kan testen.
 
Side mount van ali met lichtje er op 👍

En met beetje mazzel mag je misschien een stukje bagage bij andere deelnemer knopen...
 
Terug
Bovenaan Onderaan