500 euro challenge 2021 Honda VT500C uit 1984

Mefra

Die hard MF'er
9 mrt 2004
607
47
Assen
Niet echt een project, maar topic aangemaakt ivm brik/brak challenge.

Een tijdje gezocht, maar nog geen haast. Voorkeur bij een chopper of enduro, aangezien ik overige types wel bekend mee ben. Zelf niet veel technische kennis, maar lijkt me fantastisch om die reis te maken.

Net de motor opgehaald. Honda VT500C uit 1984. Alles functioneert, maar zit een beetje roest in de tank, even afwachten of dit voor problemen gaat zorgen. De carburateurs moeten schoongemaakt worden, toerenteller werkt niet, 1 knipperlicht is gebroken en 1 is lam (beide werken) maar net gewoon naar huis gereden. In totaal inclusief proefrit 40km gereden zonder problemen, afgezien van soms even stoten wanneer het gas bij lage toerentallen wordt opengedraaid. Hopelijk is het schoonmaken van de carburateurs voldoende. Blok zweet/lekt niet, voorvorkkeringen zijn goed, bandjes moeten wel een keer vervangen worden. Al wat oudere bandjes, profiel is er nog wel. Remmen werken prima...voor een 34 jaar oude motor.

Nu eerst een paar keer gebruiken voor woon werk verkeer en kijken hoe die het doet.
 

Bijlagen

  • IMG-20200804-WA0003.jpeg
    IMG-20200804-WA0003.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 32
Kijk na hoe oud de banden zijn. Dit omdat oude banden als het nat is ineens veel minder grip hebben dan je zou verwachten (ten opzichte van recente banden).

Check de DOT-code. Veiligheid staat hoog in het vaandel, ook bij oude brikken.

En veel plezier met "proefrijden".
 
Kijk na hoe oud de banden zijn. Dit omdat oude banden als het nat is ineens veel minder grip hebben dan je zou verwachten (ten opzichte van recente banden).

Check de DOT-code. Veiligheid staat hoog in het vaandel, ook bij oude brikken.

En veel plezier met "proefrijden".
Al gecheckt. 2003 voor en 2006 achter. Behoorlijk oud. Voor wat kleine droogtescheurtjes, achter geen. Durf er nu wel wat ritten op te maken, maar voor de reis komen er zeker nieuwe op.
 
En als je nu onderweg een regenbui krijgt is het ook best handig om de glimmende zijde boven te houden...

Weet dat een investering in banden relatief kostbaar is ten opzichte van de aanschaf, maar mijn velletje is mij meer waard 😎

Veiligheid regel je aan de voorzijde.
 
En als je nu onderweg een regenbui krijgt is het ook best handig om de glimmende zijde boven te houden...

Weet dat een investering in banden relatief kostbaar is ten opzichte van de aanschaf, maar mijn velletje is mij meer waard 😎

Veiligheid regel je aan de voorzijde.
Klopt helemaal, moet ook vervangen worden. Maar maakt wel verschil of je op zoiets rijdt of op een sportmotor. Natuurlijk heb je andere weggebruikers...maar even een paar ritten om de motor te leren kennen...
 
Kleine update, gisteren nog 120km gereden zonder noemenswaardige problemen. Toerenteller gaat aan/uit zonder reden, zal een los contact zijn. Bij stilstand lag er een plas onder, schrok even, maar bleek koelvloeistof uit de overloop te zijn. Thuis heeft die niet meer gelekt. Ploft wat uit de uitlaat, bij gas open na die dicht te hebben gegooid, hapert hij soms even. Al stukken minder dan tijdens de proefrit.

Niet het meest gammele brik, maar gezien mijn beperkte technische kennis is dat wellicht niet verkeerd.

Kostenoverzicht:
Aanschaf 500 euro
3 delige kofferset 50 euro, hoewel dit niet tot sleutel budget schijnt te horen. Geen idee of dit gaat passen, anders komt die op mijn reguliere motor. Volgende week ophalen en dan gaan we het zien.
 
Bagagevoorzieningen horen niet tot budget. Dat zelfde geldt voor banden remmen en eventuele ketting. Dit omdat dit primaire veiligheidsvoorzieningen zijn. Ook wordt gereedschap een werkplaatshandboek niet tot sleutelbudget geteld.

Oliefilter, olie, bougies, luchtfilter, voorvorkkeerringen, andere schokbrekers, accu en allerlei te vervangen onderdelen behoren tot budget.

Voor de rest veel plezier met sleutelen en rijden op je aanwinst.
 
Uit Groningen! *O* Als je sleutel kennis nodig hebt, ben je welkom in Sappemeer. Evenals voor een ritje met het brik.

Heb je al een uitgebreide fotoshoot gehouden met je nieuwe aanwinst?
 
Grote update; de motor is weg. Na ongeveer 1000km te hebben gereden is het niet mijn type motor en is het besluit genomen om de motor weg te doen. Een lekkende voorvork maakte dat besluit des te makkelijker.

Dus vanochtend stond grrtjuhh hier met een kameraad. Na wat onderzoek en onderhandelen hebben ze de motor meegenomen. Nu zelf op zoek naar wat anders (sport)tour of mogelijk enduro.

Succes met het opknappen grrtjuhh...en met het bier van je kameraad opdrinken 😁😉
 
Terug
Bovenaan Onderaan