500 Euro Challenge 2021: LV87`s Impulse Aankoop

Lv87

MF veteraan
Donateur
1 sep 2013
1.429
1.335
Groningen
In mijn andere topic was al wat te lezen over mijn laatste aanschaf, een Suzuki GSX400X Impulse. Mijn VFR is verkocht omdat ik dat toch wel een zware unit vond. De Impulse kende ik al omdat ik jaren geleden eens in de verleiding kwam om er 1 in nieuwstaat te kopen voor 450 euro. Daar heb ik altijd spijt van gehad, dus toen een zielig hoopje ijzer in de Suzuki-onderdelen-rubriek van marktplaats voorbij kwam èn dichtbij bleek te staan kon ik mezelf niet bedwingen. Mijn broer had overigens diezelfde dag een zeilboot gekocht in een opwelling, dan mag ik toch wel de opbrengt van de VFR (500 euro) uitgeven aan een uniek stuk Suzuki (150 euro)? En zo geschiedde:

GSX400R.JPG



De motor heeft VEEEEL liefde nodig maar is vrijwel compleet. Hij heeft al een plofje gegeven op een andere gare accu en remreiniger. Benzine stroomde echter net zo snel uit de carburateur als dat ik met een trechter aan kon voeren. Die gaan dus even in bad. Er mist 1 onderdeel, het rubber tussen de carburateurs en de airbox. En laat die nou net model-specifiek zijn. Gelukkig heb ik 1 van de 2 wel, en beschik ik over een 3D scanner. Een collega kan flexibel plastic printen op zijn 3D printer, dus dat valt hopelijk op te lossen. De 3D scanner levert overigens een matige resolutie en nauwkeurigheid, dus de schuifmaar komt er nog even aan te pas:

rubber.jpg


rubber 2.JPG


Ik wou eigenlijk nog niet beginnen aan deze motor omdat ik mijn andere 2 <250 euro brikken die er al jaren staan af moet maken maarja, ik ben erg slecht in prioriteiten handhaven.

To do korte termijn:
- Luchtrubbers modelleren en printen
- Carburateurs schoonmaken
- Een startpoging doen

Als het motorblok gezond klinkt ga ik over tot volledige demontage. Alles is verroest, verrot, gecorrodeerd of vettig. De voorvorkpoten zijn afgeschreven, dus daar moeten anderen voor komen. Ik hoop dat de rest van de onderdelen met wat liefde, een ultrasoonreiniger en zandstraalcabine weer op te frissen zijn zodat deze motor een 5e leven kan krijgen.

Uitgaven:
Aanschaf: 150 euro

Onderdelen:
- nog niks
 
Weer wat te volgen.

En succes (en heel eerlijk gezegd ook een beetje jaloers 😬).

Maar dat jouw “bezit geluk” alleen maar groter maken 🤣
 
Zo, deze koningsdag was weinig aan. Na wat bier en een lahmacun + extra vlees en knoflooksaus moet ik meer dan 1.5 meter afstand houden van mijn omgeving, dus maar in de schuur gedoken. De carbs moeten schoon. Ik zag al dat ik eerst de choke los moest maken. Ik had het zeskantje amper aangeraakt met sleutel 13 en hij knapte al af. Ik spot op de breuklijn wat restjes secondelijm. Iemand is mij voor geweest..

0B5B93E0-B12C-4892-8880-AD848CB812F3.jpeg

Gelukkig kwam de andere we wel heelhuids uit. Ik heb dus een voorbeeld, maar hoop dat ik ze nog ergens kan kopen voor deze AISAN AS27VW carburateur.
DA6F9CE8-28D9-4C08-A40A-A3A0EC8F94CA.jpeg

Na wat bikken heb ik het restje plastic eruit gekregen en de carburateurs schoongemaakt. Ze zagen er best fris uit, dus gokte dat een snelle schoonmaak met remreiniger afdoende was. Helaas.. het stroomt er nog steeds uit. Morgen maar even helemaal uit elkaar halen dan.
 
Pff.. na een uur zoeken op allerlei termen (Nippel, slangpilaar..) kwam ik een vaag plaatje tegen van een een harley carburateur waar nèt zo`n kunstof chokekabel houdertje opzit als die bij mij gebroken was. Als je dàt eenmaal weet, blijken wel heel veel motoren dit onderdeel te hebben. Ook bij suzuki zelf.. voor jullie totaal oninteressant, voor mij grote blij!

Jeeej!
 
Ik zal de volgende keer eerder om hulp vragen .. dat blijkt nogmaals nodig, na het reinigen van de carbs in de ultrasoon kwam ik erachter dat ik de benzinetoevoer had aangesloten op de “overloop”.. ja, daar doet de vlotter + naald niet veel aan. Oeeeps.. nouja. Ze zijn wel lekker schoon nu.
 
Ik heb ooit uitgezocht wat ik nodig had om mijn Kawa's inlaatrubbers te printen. Daar wou ik het TPU filament voor gebruiken, da's elastisch en kan tegen benzine. Hij kan ook tegen redelijk hoge temperaturen, maar zou toch wat te heet worden voor een inlaatrubber. Dus uiteindelijk heb ik die niet geprint, maar voor tussen carb en filter lijkt me dit het ideale materiaal. Welk filament had jij op het oog?
 
Ik zat te denken aan TPE, inderdaad omdat de temperaturen daar wel meevallen denk ik. Je moet dan wel een iets degelijker printer hebben begreep ik, maar dat is het probleem niet.

Tevens heuglijk nieuws: De Impulse zit vol levenslust. Hij sloeg binnen 1 sec aan met z`n nieuwe schone carburateurs. Ik schrok ervan!
Hij klinkt nog niet heeel fris, maar ik heb erger gehoord. De radiateur lekt, eens zien of er een wat couranter model suzuki is met zo`n radiateur.

Nu eens zien of ik het remsysteem weer werkend krijg. Zowel voor- als achter zit geen remvloeistof en het "kapje" van de remhendel aan het stuur was verwijderd. Geen idee waarom, ik hoop dat alles gewoon werkt met vers vloeistof.
 
Oke, de remmen doen het niet. Zowel de voor- als achterrem hebben geen druk. Sowieso betwijfelde ik of de remmen “los” zouden zitten dus heb ik de achterremklauw maar gedemonsteerd. De remblokjes zijn nogal, euuh.. versleten. De “pinnetjes” die door de gaten van de remblokjes gaan zaten muurvast, dus besloten de hele remklauw uit elkaar te halen. Het zag er knap ranzig uit van binnen.

De remzuigers hebben wat roest in de chroomlaag. Dat lijkt me niet ideaal, maar ik heb ook geen ervaring of dat meteen funest is. Heeft iemand hier een mening over?

1ACEE6A1-7F07-45F1-A381-15FF3469162B.jpeg
47A567CE-DB73-47FE-936F-8347A27ED8CC.jpeg
3E119417-81BE-4637-8621-7F86C8681188.jpeg
 
Het is een tokico achterremklauw. Die overigens op vrijwel elke suzuki van de jaren 80 en 90 is gemonteerd zo lijkt het. Dus mocht iemand nog 1 in z’n onderdelenbak heeft liggen dan hou ik me aanbevolen. Ik monteer hem eerst wel weer, zodat ik de rest van het remsysteem kan checken.
 
Daarom zou het fijn zijn als iemand nog wat heeft liggen, nieuwe remzuigers zijn ca 40 euro per stuk zag ik. Nu tellen remmen niet mee qua sleutelbudget, maar de grap is wel om met beperkte middelen een eind te komen. Voor mij althans, vind het leuk om daar wat mee te prutsen.

Ik heb de remklauw weer gemonteerd en aangesloten. Ondanks dat er vloeistof in het reservoir zit, komt de boel niet op druk. Tevens zijn de schroefjes van het reservoir-dekseltje ook vergaan dus dat wordt interessant. Wellicht een luchtprobleem, maar ik vermoed dat de rempomp ook niet zo best meer is.
964A50DD-9189-4AEB-B351-7EA61AA59B29.jpeg
 
Pomp is zeker ook van dat zelfde merk . Zou er geen werk in steken maar voor een nette exemplaar uitkijken
Is normaal gesproken een redelijk standaard onderdeel waar alleen de bout maat in de gaten moet houden
Meest voorkomende voetpompen zijn met een 13 of 14mm zuiger beide zullen op jou motor werken
 
Nou ik heb inderdaad weer een avond besteed aan demontage van alle remdelen en kom weer tot de conclusie dat alles vervangen moet worden. Ook de voorremhendel heeft zn beste tijd gehad.
 
Mijn vertaling is, de inhoud van de remklauwen en rempomp moet vernieuwd worden (en waarschijnlijk ook de slangen). Vermoed dat de klauwen zelf niet vervangen hoeven worden.

Voor remzuigers en afdichtingen zou ik zelf eerst bij een dealer langs gaan. Slangen zou ik kijken bij Melvin.de.

Maar succes.
 
Heb je die kunststof choke plunjers nu al liggen of zoek je ze nog? Heb er nog 2 over. Heb de mijne vervangen voor aluminium. Weet niet of de mijne bij de uwe passen, kan ze eventueel opmeten.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210513-091332_Google.jpg
    Screenshot_20210513-091332_Google.jpg
    12,8 KB · Weergaven: 4
Ja ik ga inderdaad gewoon alles opfrissen, is het makkelijkst en veiligst. Maar wel leuk om eens te onderzoeken hoe dat spul allemaal in elkaar zit.

De choke dopjes heb ik inmiddels, maar bedankt voor het aanbod!
 
Zo, tijd voor een kleine tekstuele update. De samenvatting: er valt veel tegen:

- het geprinte inlaatrubber past niet. Geen ramp, maar het originele rubber waar ik er 1 van had past ook niet. Blijkt iemand de lichtfilterbox te hebben bijgesneden of gevijlt, waardoor de rubbers eigenlijk alleen vastgekit kunnen worden (en wat zo te zien ook gedaan was). Het geheel van luchtfilterbox en aanzuigrubbers is vrijwel onmogelijk te plaatsen door ontoegankelijkheid, stugheid en frustratie.
- de remmen doen het niet. Inmiddels overal nieuwe klauwen en rempompen. Vooral de voorrempomp is uitdagend, geen enkel ander type lijkt te passen. Of de aansluiting van de remslang zit verkeerd, of het reservoir raakt iets, etc
- de voorvork is eeuh.. echt verroest.
- de radiateur lekt enorm. Hij is modelspecifiek en daarmee vrijwel onvervangbaar dus daar moet ik wat op verzinnen.

het frustrerende is dat je telkens onderdelen koopt, die er op een avond op wil zetten en er na 5 minuten achter komt dat het toch niet wil. Dat betekend wel dat we meer tijd is om een biertje te drinken. Wat dat betreft brengt de impulse een hoop gezelligheid
 
hmmm.. de geprintte inlaatrubbers passen helaas niet op de lichfilterbox. Nadere inspectie leert dat er al van alles aan gezaagd en gekit is. Helaas is een andere wereldwijd niet te vinden. De lokale motorzaak had nog 2 K&N filters liggen van een duc, die ik voor een tientje per stuk mocht overnemen (en dus van t sleutelbudget afgaat..). Ik had op de gok even een ontwerpje gemaakt, het contour om de carb heen is perfect, maar de filters moeten wat verder naar binnen wijzen nog. Heb wat maten opgemeten nu, dus tijd voor ontwerp 2.0.

02959CBC-7A93-4349-981F-29A1A520EF34.jpeg
B95FFD2B-268B-450A-9499-F8E0A50C1CC8.jpeg
 
De nieuwste aanwinst in de werkplaats is de straalkast. De Suzuki kan zeker wat nieuwe verf gebruikten, ik wou aan de voorkant beginnen. Het begon echter met vloeken:

IMG_4674.JPG


Maar de straalkast werkt:
IMG_4707.JPG



Nog meer leuk speelgoed: Een 3D printer. Ik kan nu overal "dopjes" voor printen t.b.v. het stralen, zoals de remklauwen. Even dopjes printen die over de zuiger, nippels, etc gaan en dan kan je gewoon zorgeloos stralen.

Tot slot: Ik heb andere binnenpoten kunnen kopen voor 50 euro. De tussenstand:

Aanschaf:
150 euro

Sleutelbudget (500-150)+150 = 500
voorvorkpoten: 50 euro
resterend: 450 euro.

Ik vind overigens ook dat een GSXR400 kuip wel tof staat:
suzuki-gsx400x-impulse-uitgelichtjpg.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan