In mijn andere topic was al wat te lezen over mijn laatste aanschaf, een Suzuki GSX400X Impulse. Mijn VFR is verkocht omdat ik dat toch wel een zware unit vond. De Impulse kende ik al omdat ik jaren geleden eens in de verleiding kwam om er 1 in nieuwstaat te kopen voor 450 euro. Daar heb ik altijd spijt van gehad, dus toen een zielig hoopje ijzer in de Suzuki-onderdelen-rubriek van marktplaats voorbij kwam èn dichtbij bleek te staan kon ik mezelf niet bedwingen. Mijn broer had overigens diezelfde dag een zeilboot gekocht in een opwelling, dan mag ik toch wel de opbrengt van de VFR (500 euro) uitgeven aan een uniek stuk Suzuki (150 euro)? En zo geschiedde:
De motor heeft VEEEEL liefde nodig maar is vrijwel compleet. Hij heeft al een plofje gegeven op een andere gare accu en remreiniger. Benzine stroomde echter net zo snel uit de carburateur als dat ik met een trechter aan kon voeren. Die gaan dus even in bad. Er mist 1 onderdeel, het rubber tussen de carburateurs en de airbox. En laat die nou net model-specifiek zijn. Gelukkig heb ik 1 van de 2 wel, en beschik ik over een 3D scanner. Een collega kan flexibel plastic printen op zijn 3D printer, dus dat valt hopelijk op te lossen. De 3D scanner levert overigens een matige resolutie en nauwkeurigheid, dus de schuifmaar komt er nog even aan te pas:
Ik wou eigenlijk nog niet beginnen aan deze motor omdat ik mijn andere 2 <250 euro brikken die er al jaren staan af moet maken maarja, ik ben erg slecht in prioriteiten handhaven.
To do korte termijn:
- Luchtrubbers modelleren en printen
- Carburateurs schoonmaken
- Een startpoging doen
Als het motorblok gezond klinkt ga ik over tot volledige demontage. Alles is verroest, verrot, gecorrodeerd of vettig. De voorvorkpoten zijn afgeschreven, dus daar moeten anderen voor komen. Ik hoop dat de rest van de onderdelen met wat liefde, een ultrasoonreiniger en zandstraalcabine weer op te frissen zijn zodat deze motor een 5e leven kan krijgen.
Uitgaven:
Aanschaf: 150 euro
Onderdelen:
- nog niks
De motor heeft VEEEEL liefde nodig maar is vrijwel compleet. Hij heeft al een plofje gegeven op een andere gare accu en remreiniger. Benzine stroomde echter net zo snel uit de carburateur als dat ik met een trechter aan kon voeren. Die gaan dus even in bad. Er mist 1 onderdeel, het rubber tussen de carburateurs en de airbox. En laat die nou net model-specifiek zijn. Gelukkig heb ik 1 van de 2 wel, en beschik ik over een 3D scanner. Een collega kan flexibel plastic printen op zijn 3D printer, dus dat valt hopelijk op te lossen. De 3D scanner levert overigens een matige resolutie en nauwkeurigheid, dus de schuifmaar komt er nog even aan te pas:
Ik wou eigenlijk nog niet beginnen aan deze motor omdat ik mijn andere 2 <250 euro brikken die er al jaren staan af moet maken maarja, ik ben erg slecht in prioriteiten handhaven.
To do korte termijn:
- Luchtrubbers modelleren en printen
- Carburateurs schoonmaken
- Een startpoging doen
Als het motorblok gezond klinkt ga ik over tot volledige demontage. Alles is verroest, verrot, gecorrodeerd of vettig. De voorvorkpoten zijn afgeschreven, dus daar moeten anderen voor komen. Ik hoop dat de rest van de onderdelen met wat liefde, een ultrasoonreiniger en zandstraalcabine weer op te frissen zijn zodat deze motor een 5e leven kan krijgen.
Uitgaven:
Aanschaf: 150 euro
Onderdelen:
- nog niks