500 Euro Challenge 2021: LV87`s VFR750 RC24

Lv87

MF veteraan
Donateur
1 sep 2013
1.429
1.335
Groningen
Het moest er eens van komen: meedoen aan de 500 euro challenge. Toen iemand in het algemene topic een link naar een VFR RC24 postte kon ik me niet inhouden. Een blaffende V4 mist nog in mijn collectie knaken-motoren en hij zag er nog heel knap uit. Elk jaar straalt de challenge een hoop gezelligheid uit, 1 + 1 = 2.. toch?

Mijn jaarlijkse motortrip gebeurt altijd op een goedkope oude Honda en ik strand ook elke keer wel ergens, dus ik hoop dat dat de pret komend jaar niet drukt. Ik heb ook het volledige aanschafbudget gebruikt voor de aanschaf, in de hoop daarmee een redelijke basis te hebben gekocht. Checklist:
- onbekende historie? Yep!
- Vaag verkoopverhaal? eeuh.. ja. "De vorige eigenaar heeft er heel veel geld in gestoken maar kwam in geldnood, weet alleen niet wat hij eraan gedaan heeft"
- hoge km-stand? 80K.. net ingereden
- Kappen met kleurverschil? yep!
- maar 1 contactsleutel? yep!
- starten en lopen? YESS

Bij dat laatste punt was ik dus verkocht: Man, wat klinkt dit lekker. En wat gaat dit hard voor iemand die Transalp`s is gewend! Rotondes voelen echter als haakse bochten met z`n 250kg en smalle clip-ons. Komende zomer dus even wat KM`s maken om wat feeling te krijgen bij dit gevaarte.

Hij is ook te mooi om wat geks mee te doen voor de challenge. Het wordt dus vooral technisch nalopen, scott-oiler erop, USB aansluiting, banden vervangen en wat nadenken over montage van een bagagesysteem. En dan vooral hopen dat`ie het een beetje volhoudt..
 

Bijlagen

  • vfr3.jpg
    vfr3.jpg
    641,4 KB · Weergaven: 56
  • vfr1.jpg
    vfr1.jpg
    663,1 KB · Weergaven: 52
  • vfr3.jpg
    vfr3.jpg
    641,4 KB · Weergaven: 65
Leuk, een RC24. Zwakste punt bij de VFR: de spanningsregelaar. Die gaat vroeg of laat kapot. Het beste is om hier een pc-fannetje op te monteren, of - zoals ik heb gedaan - verplaatsen naar de buitenkant van het subframe op een dikke plaat aluminium. Dan zit hij in de rijwind. De draden zijn net lang genoeg daarvoor. Op zn originele plek kan hij zijn hitte bijna niet kwijt, sterker nog, dan wordt hij gewoon opgewarmd door de warmte van het blok / uitlaatbochten. Kijk ook even goed naar de stekkerverbinding van de drie gele draden vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar. Als de verbinding slecht is smelt de stekker, en sta je ook vroeg of laat met een lege accu. Het beste is om deze draden door te solderen en de hele stekkerverbinding er tussenuit te gooien. En ja, ik ben in beide gevallen ervaringsdeskundige helaas 8-)

Wubbes
 
Kijk ook even goed naar de stekkerverbinding van de drie gele draden vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar. Als de verbinding slecht is smelt de stekker, en sta je ook vroeg of laat met een lege accu. Het beste is om deze draden door te solderen en de hele stekkerverbinding er tussenuit te gooien. En ja, ik ben in beide gevallen ervaringsdeskundige helaas
Metoo, is een typisch Honda dingetje!
 
Ivm het ontwikkelen van Motor-Forum, is er een nieuwe rubriek toegevoegd.

Daarom is dit topic naar deze nieuwe plek verplaatst.
 
Leuk, een RC24. Zwakste punt bij de VFR: de spanningsregelaar. Die gaat vroeg of laat kapot. Het beste is om hier een pc-fannetje op te monteren, of - zoals ik heb gedaan - verplaatsen naar de buitenkant van het subframe op een dikke plaat aluminium. Dan zit hij in de rijwind. De draden zijn net lang genoeg daarvoor. Op zn originele plek kan hij zijn hitte bijna niet kwijt, sterker nog, dan wordt hij gewoon opgewarmd door de warmte van het blok / uitlaatbochten. Kijk ook even goed naar de stekkerverbinding van de drie gele draden vanaf de dynamo naar de spanningsregelaar. Als de verbinding slecht is smelt de stekker, en sta je ook vroeg of laat met een lege accu. Het beste is om deze draden door te solderen en de hele stekkerverbinding er tussenuit te gooien. En ja, ik ben in beide gevallen ervaringsdeskundige helaas 8-)

Wubbes
Zelfde probleem met de stekker had ik mIjn cbr600f2. Geen relaxt gevoel als er tijdens het rijden zwarte rook onder de tank vandaan komt😅. Heel de stekker weg gesmolten 😑
 
bedankt voor de leuke reacties en ervaringen. Spanningsregelaar gaat mee op reis.

Ergens kriebelt het wel om de motor in onderstaande kleurencombi te spuiten. Niet dta het ding er ooit hip en sportief uit gaat zien, helemaal niet met koffers.. maartoch..

honda-s-best-racing-livery-lives-on-two-wheels-1476934617724.jpg
 
@Dindo kent er ook wel iets van, die heeft de challenge van 2017 gedaan met een VFR vol met stickers. 1x stil gevallen met R/R problemen, echte Honda :p

Heb er in Echternach een stukje op gereden, heerlijk blok, heeeeeel gevaarlijk voor het rijbewijs 😅
 
In 2018 heeft ons team een challenge in een challenge georganiseerd.
We hebben een classic endurance racer gebouwd met "overschot" van op het schap, in de schuiven en in de donkere hoeken van onze knutselateliers.
Waarom? Omdat we met onze huidige classic endurance racer voor een 2sprong zaten. Deze had +3000€ gekost en we moesten in race/tuning materiaal investeren om sneller te worden. Maar we zijn zeer gemiddelde en belegen rijders. :] Het was een beetje als parels voor de zwijntjes gooien. 1000€ ben je zo kwijt en hoeveel sneller gaan we dan zijn?

In ons racewereldje zijn we nogal bekend als "het afrikaans team" en wij zijn het tegengas tegen heel de wapenwedloop en blingbling in en rond de paddock. Met weinig geld veel lol beleven, dat is al 10 jaar ons motto!!

We kozen voor iets totaal anders. Met de jaren hadden we een hoop ijzer (voornamelijk gsx1100) bij elkaar gekocht, gekregen, geruild.
We hebben dan deze racer gemaakt.
De voorkant is helemaal TDM850 met 18" voorwiel (dit moet in onze categorie)
Het motorblok was zeer ervaren om niet te zeggen moe. Maar we rekenden op de uitstekende reputatie van deze blokken.
Uren (gratis) aan gesleuteld en de motorfiets heeft alles in het seizoen 2018 uitgereden (4 wedstrijden van 3 a 4h + trainigen). We hebben preventief een ander versleten blok ingehangen voor de laatste wedstrijd want de eerste begon enorm te zweten.


Prijs voor dit alles ongeveer 625 a 850€ raceklaar.

ps : de gele paddockstand is van stalen bedstijlen aan elkaar gelast waar mijn trouwe vriend/piloot beweerde er zijn kinderen op gemaakt te hebben !! O-)








2018-05-27 2470 Mettet (4 HDL Classic) (1).jpg
DSC_1315.JPG
20180825175238-57f9b0ae-la.jpg
DSC_0981.JPG
 
De challenge motor van Bas uit 2017 staat trouwens te koop op Marktplaats. Weet niet of dit hier geheel thuis hoort, maar er is duidelijke link met de VFR en de challenge 😎
 
En ik maar denken dat ik saai ben.. blijkt een vfr gewoon traditie! Nou, doar hoalt dizze grunneger wel van. Het enige waar ik over twijfel is de zithouding. Na een auto ongeluk heb ik mijn gsxr verkocht wegens blijvende nekklachten en hoop dat dat met deze vfr wat comfortabeler is. Zag al een superbike stuur te koop op marktplaats, maar is ook meteen weer zo’n aanslag op het sleutelbudget. Het liefst maak ik even een lange rit, maar wegens hooikoorts was de buitenwereld onbegaanbaar terrein de afgelopen week. Wordt nog wat volgend jaar..
 
Voordat je de Alie SR erin zet alle stekker verbindingen goed schoonmaken. De eerste had ook een reden om uit te fikken.
 
Niet doen. Geen Ali SR gebruiken. Als ze gaan, na 100km, geven ze overvoltage. Ik mag blij zijn dat de electra van mijn motor het overleef heeft met 18v erop. :X

NB. Je motor kan mogelijk in de hens gaan. :X
 
Ja dat willen we niet.. heb een “vfr” zoekmelding aan staan op marktplaats, dus als iemand er komend jaar 1 uit elkaar trekt dan hoop ik er vlot genoeg bij te zijn. Tellen reserveonderdelen ook voor het klusbudget?

Edit: vraagje.. zo’n v4 willen we wel beschaafd horen brullen. Het lijkt me leuk om een mooie rvs uitlaat te maken met een sportdemper. Nu wordt je altijd bang gemaakt over e-keur in duitsland. Ondanks dat de bestemming nog niet vast staat heb ik geen zin in gedoe. Maar is zo’n vfr niet van een tijdperk waar e-keur nog niet bestond? Als ik nou zorg dat hij geen teringherrrie maakt.. heb ik dan alsnog kans op bekeurings?
 
Laatst bewerkt:
Op de uitlaten van mijn FJ1200 uit 1986 staat een 'e'. Op de uitlaat van Jerry uit 1989 staat ook een 'e'.

Jouw VFR lijkt me jonger, dus toen bestond e keur in ieder geval wel.
 
Mjah ik kan er weinig info over vinden op het forum, dus maar in mn beste duits een google poging gedaan. Und ich habe etwas gefunden:
Geräuschgrenzwerte bei Motorrädern

Wurde das Fahrzeug vor dem 1. April 1994 erstmals zugelassen, benötigt dessen Auspuffanlage nämlich keinerlei Gutachten oder Prüfzeichen.
 
Ja hoor, heb ik eens tijd om er een kennismakingsritje mee te doen, zeikt overal benzine vandaan.
 

Bijlagen

  • 30ACC0C3-AB43-4DED-8941-03E9095E8AF7.jpeg
    30ACC0C3-AB43-4DED-8941-03E9095E8AF7.jpeg
    66,2 KB · Weergaven: 30
Ja dat willen we niet.. heb een “vfr” zoekmelding aan staan op marktplaats, dus als iemand er komend jaar 1 uit elkaar trekt dan hoop ik er vlot genoeg bij te zijn. Tellen reserveonderdelen ook voor het klusbudget?

Edit: vraagje.. zo’n v4 willen we wel beschaafd horen brullen. Het lijkt me leuk om een mooie rvs uitlaat te maken met een sportdemper. Nu wordt je altijd bang gemaakt over e-keur in duitsland. Ondanks dat de bestemming nog niet vast staat heb ik geen zin in gedoe. Maar is zo’n vfr niet van een tijdperk waar e-keur nog niet bestond? Als ik nou zorg dat hij geen teringherrrie maakt.. heb ik dan alsnog kans op bekeurings?
reserve onderdelen gelden alleen als je de onderdelen ook op de vacantie gebruikt had het bij de editie 2017 zelf ook namelijk een kapotte spanningsregelaar we hadden toen de regel dat onderdelen die je pas op de challenge gebruikte buiten budget vielen , maar je kan dit nog even bij boris navragen , de regels veranderen per editie nog soms
 
Terug
Bovenaan Onderaan