500 Euro Challenge 2021: LV87`s VFR750 RC24

Nou dan gaat dat mooi in de tas. Vandaag begonnen om de vfr beter te leren kennen. Even starten met de tank eraf om te zien waar hij zou lekken... nergens.. hmmm. Ben ik daar blij om? Ik kan niet zo goed tegen zelfoplossende problemen omdat ik graag de oorzaak weet. Wat friemelen aan de slangen en ineens goot de benzine weer over het blok. Ergens diep in de carbs lekt een aansluitig. Shit.. toch de carbs eraf. Vind ik bij een v4 toch wat minder leuk dan bij een oude 1 cilinder. Toen ik vervolgens geen enkele fatsoenlijke kruiskopschroevendraaier kon vinden heb ik me maar getrakteerd op een ratelschroevendraaier van wera. Handig voor op reis, want ben bang dat ik ‘m vaak nodig ga hebben. De carbs liggen inmiddels op de werkbank voor een nadere inspectie..
 

Bijlagen

  • 5887B391-1FE5-4677-88AB-3501F3AEB79F.jpeg
    5887B391-1FE5-4677-88AB-3501F3AEB79F.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 38
  • 5AA825A0-CBBD-472C-9860-57A068D0D911.jpeg
    5AA825A0-CBBD-472C-9860-57A068D0D911.jpeg
    734,8 KB · Weergaven: 37
  • F6D712C7-59C0-4B2F-9FDB-F0DEB991AA2C.jpeg
    F6D712C7-59C0-4B2F-9FDB-F0DEB991AA2C.jpeg
    2,3 MB · Weergaven: 41
  • 86214BAE-B319-4B5F-95B5-5F7051708A73.jpeg
    86214BAE-B319-4B5F-95B5-5F7051708A73.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 40
Aaaaah! Ik ben niet de eerste die al wat met slangetjes speelt. Hmmm.. doorzichtig dun slangetje. Die bekneld zit.. is dit is de benzine retour?
 

Bijlagen

  • 3D0D1B52-4028-4D8A-8498-58ADA76C45A3.jpeg
    3D0D1B52-4028-4D8A-8498-58ADA76C45A3.jpeg
    173,5 KB · Weergaven: 38
Antwoord op slecht passende kruiskopschroeven (boutjes) is JIS. Japanse Industrie Standaard. Koop een set schroevendraaiers met JIS-kop en sleutel veel prettiger aan Japanse motorfietsen (en je krijgt meer los zonder schade aan de schroef).
 
Klopt, ik zag laatst een topic over JIS en dat jis vaak geen jis is. Maar een goed passende normale kruiskop deed het werk deze keer. Zie er wel wat tegenop om de carburateur van elkaar te halen, maar zal toch moeten gebeuren. Kan op marktplaats geen gebruikte set vinden dus we gaan ervoor. De o-ring van de harde kunststof “fuel joint set” lekt, ookal kan ik er weinig aan zien. Cmsnl verkoopt alleen de complete set dus zal losse o ringen moet kopen. Tevens is 1 o-ring van de aansluiting naar het luchtfilter slecht, die ook meteen maar vervangen.

Hoop gedoe, en dan weet ik niet eens of ik een vfr wel fijn vind rijden. Zeker nu een aantal mee lijken te gaan met weinig cc’s overweeg ik een kleine chopper aan te schaffen. Maargoed, ik wou altijd al een vfr en nu heb ik er 1, dus aaaachhh.. komt wel goud.
 
Zelf de nodige Viton ringetjes besteld. Carbs zijn nu benzinedicht en ben daar blij om.

Bij Techirub hebben ze heel veel en leveren ook kleine hoeveelheden (en aangezien het benzinebestendig moet zijn is een ringetje relatief duur).

Succes met je complexe carbs (was in 2015 heel blij dat mijn VF750S goed liep en geen probleem had met de carbs 😎 maar daar was de motor ook op geselecteerd).
 
Laatst bewerkt:
Tsssja ik had deze ook uitgezocht vanwege het “starten en lopen”, dacht dat ik er makkelijk vanaf kwam. Ik bereid me ook alvast voor op lekkage op een andere plek als ik ze straks weer gemonteerd heb. Vervang meteen wat andere slangen, zo te zien kan dat met dikke standaard brandstofslangen die niet duur zijn. Ook de cdi hing los aan zn kabeltjes zag ik, zo’n rubberen houder heeft dus nuet het eeuwige leven ookal is het van Honda.
 
Ik moest ook bij de magna het carburateur koor eruit halen.
Omdat het een verzameling stangetjes, veertjes, pijpjes (waar er één lek van was) heb ik het hele zwikkie zoveel mogelijk aan elkaar laten zitten. Was niet blij met de constructie. En dan straks weer het terug monteren... Een prachtkans om nieuwe scheldwoorden te ontdekken. Tip: ik heb vaseline uit de spuitbus gebruikt (Action, fietsafdeling) en met een spanband erbij lukt het.

Maar zo'n V4 blok heeft een heel mooi koppel, die moet het toch goed doen in de bergen!
 
Zo, het was even een bevalling om de carburateurs los en weer terug te krijgen, maar het is gelukt. Hij doet’t ook weer! Helaas wel heel veel ophangrubbertjes gescheurd, zoals die van de brandstofpomp. Helemaal gaar na 30 jaar. Wellicht dat ik wat degelijker houders kan 3D printen.
 

Bijlagen

  • 4B0471BA-D144-4518-B608-EEEB0A2750AD.jpeg
    4B0471BA-D144-4518-B608-EEEB0A2750AD.jpeg
    100,4 KB · Weergaven: 23
Klopt, we zijn weer 2 week verder en de vloer is nog droog. Geen lekkage! Dus ook via deze weg nogmaals dank voor het sponsoren van de O-ringen Junior Gixxer! :)

Inmiddels wat testkilometers gemaakt. Màn, wàt een ding is dit. 100pk ben ik niet gewend, en dat geluid.. Ik hoop alleen dat ik de zithouding wat kan volhouden. Daarvoor moet ik wat langere ritten doen, maar met de versleten achterband doe ik dat nu nog even niet. Afgelopen tijd tevergeefs op zoek geweest naar CBR wielen, dat past gewoon niet in het sleutelbudget, dus er komt een vers 18inch bandje om de originele velg!
 
Dan maar een fotootje .. achterwiel gaat eruit voor een 2e hands band. Als ik deze winter nog cbr wielen kan scoren voor weinig, dan wil ik die wel en anders gaat er vers rubber om volgend jaar. Weet iemand welke bevestigingspunten worden gebruikt bij bagagesystemen? Deze ga ik zelf maar lassen om er toch een beetje een pruts topic van te maken.

211D71A3-4929-43B9-A708-671D82F50FA8.jpeg
 
Bagagesysteem met zachte tassen is vaak voor weinig tweedehands te vinden. Daarboven een roltas en meestal heb je dan voldoende bagageruimte om twee weken rond te komen qua kamperen (mits geen 10 cm dikte zelfopblazende slaapmat).

Dan heb je alleen een paar haken/ogen nodig.

En voor harde koffers tsja daar is van alles van te vinden. Maar vraag bij oud Challengers maar na, geeft soms mooie effecten 😜
En qua kosten (ook al tellen ze niet voor budget) is het meestal veel duurder (persoonlijk zet ik het verschil liever in voor 🍺)
 
Ha bier! Ja tassen is ook een optie! Koffers voelt wel veiliger op reis vind ik, kan wat makkelijker op slot. Maar wat moet ik dan doen? Dan maar klussen aan de backup bike:
3913141A-6D5A-4CAE-BFA5-B022A1763E4F.jpeg
 
Kans op diefstal is heel heel klein.
1 De groep is zodanig dat er meestal wel iemand bij de motoren is.
2 Het is ouwe troep wat er staat, dus niet interessant voor dieven.
3 Wat kan er gestolen worden, tent, geurende slaapzak, vuile was etc. Dit omdat ik er van uit ga dat je documenten fototoestel en dergelijke niet op motor achterlaat als de hele groep een bakkie doet.

Het is meer het gevoel dan reële werkelijkheid de kans op diefstal.

Vandaar dat zachte tassen vaak gebruikt worden (ook door de schrijver dezes).

Maar de keuze ligt altijd bij de rijder 😉
 
Klopt, het is zeker een kwestie van gevoel, ik mag graag offroad rijden en ken de discussie over "soft luggage". Ik ga over 2 week op fietsvakantie dus dan kan ik er alvast een beetje aan wennen. En inderdaad: wàt er in de tassen zit is vooral zooi.

De VFR is niet ècht klaar, maar als ik zie wat voor bouwprojecten andere deelnemers hebben dan wordt dit wel een heel saai topic.Nu is er nog genoeg te upgraden hoor, en cosmetisch heb ik er ook nog wel plannen voor.. maar ik weet niet of ik de zithouding langdurig aan kan. Zodoende een GTR1000 op de kop getikt. Echt een schuurvondst.. geen idee WAT er bijvoorbeeld in de carbs zat maar het lijkt nog het meest op cement. Pro`s: Mooie RVS uitlaten, nieuwe banden, nieuw comfort zadel, relatief weinig KM.

Topic waardig?

Tsssjah, mijn focus ligt wel echt op de VFR. Maar ik klooi gewoon graag wat aan motoren. Onlangs een GS500 onder een boom weggehaald en dat is nu een heel leuk rijdend motortje en vorige week verkocht aan een knul die net z`n motorrijbewijs had. Wat dat betreft kan ik beter een algemeen prutstopic aan maken, elke 2 maand is er wel weet wat nieuws. Heb een instagram accountje dat ik eigenlijk niet echt bij hou. Veel spul zit in het segment voor de 500 euro challenge trouwens. En oldtimers voor mezelf, maar daar kom ik niet aan toe :p
 
Ach, je kan ook proberen beide motoren gereed te krijgen. Dan kan je op beide een tijdje "proefrijden"'. Zo ben je dan instaat om te achterhalen of 2 weken achter elkaar rijden (nagenoeg elke dag) op welke motor het meeste plezier en de minste fysieke pijn gaat geven.

De bekroning van de 500 Euro challenge bestaat uit een motorvakantie (met soortgenoten met "zwarte" klushanden :+ ) van ongeveer 2 weken. In deze twee weken wordt nagenoeg elke dag gereden. Dagafstanden wisselend maar meestal 250/300 km en dat bijvoorkeur niet over snelwegen. Dus je zit vaak 5 tot 6 uur op de motor. Daarbij wordt er een bultig traject gekozen met haarspeldbochten _O- , lees er is hele duidelijk voorkeur voor mooi :] . En met oudjes is dat niet snelwegen afbranden.

Dus een motor kiezen die bij je fysieke gesteldheid en postuur past is ten zeerste aan te bevelen....

Mijn YX600 rijdt lekker, maar er zit nog steeds een beetje twijfel of dit wel een motor is voor 4000 km in 2 weken :/ er zijn er dus meer die dit soort dilemma's hebben
 
Via Markplaats heb ik een 17inch achtervelg gescoord, van het latere model. Een combi-deal met een zgan kettingset via marktplaats. 100 euro incl verzending, zal ik dan minus 45 euro doen voor de velg op het sleutelbudget? Heb nu wat meer keus qua banden, hopelijk kan kan ik ergens een jong gebruikt bandje vinden. Dan ben ik in totaal net zoveel kwijt dan een nieuwe 18inch band denk ik.
 
De reserve spanningsregelaar is binnen. Via marktplaats, 35 euro plus wat onderdelen waarvan ik 1 weer heb verkocht voor 25. Mag ik dan een tientje van het budget aftrekken?

Tevens een 17inch achterwiel gescoord, maar na vandaag twijfel ik wel of ik daar mee wil klooien. De oude versleten 18inch achterband doet het ook prima en ben ook niet het type die de knieën aan de grond rijdt. Een vers 18inch exemplaar zou toch voldoende moeten zijn om een GL500 of verbobberde Virago bij houden?

tussenstand:
Aanschaf: 500 euro
17inch velg: 45
Spanningsregelaar: 35 of 10.

Resterend sleutelbudget: 150- 80 (dat eerst aanhouden) = 70.
 
Zo, ik mag weer sleutelen.. schijnbaar loop ik al heel lang rond met een beknelde zenuw in mn nek waardoor ik uiteindelijk mijn rechter-arm amper kon bewegen. Na een paar massages ben ik weer wat flexibeler, hopelijk gaat me dit tijdens de challenge niet dwars zitten.

anyway: de achterband is versleten. In de buurt zit een bandenboer die een VFR hobby heeft, die had nog wel een goede gebruikte 18inch liggen. Daarvoor moest het wiel er even uit. Kan ik meteen de ketting en tandwielen vervangen, had het idee dat de ketting al redelijk was opgerekt gezien de “slijtage indicatoren” op de achterbrug. Dat is echter niet echt te zien aan de tandwielen..

Wat wél aan vervanging toe is, is de remschijf. Daaraan zie je de kilometers die deze motor heeft gemaakt er wel aan af. Gelukkig zat er nog een goeie op het 17” wiel dat ik had gekocht. Dit wiel ga ik toch maar niet gebruiken, maar de remschijf zeker wel.
 

Bijlagen

  • BB0421CC-A7B4-415C-A2A4-F27DD430C4F7.jpeg
    BB0421CC-A7B4-415C-A2A4-F27DD430C4F7.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 9
  • D5E9E34D-DE4C-4C64-A5F2-1F334FCF99AA.jpeg
    D5E9E34D-DE4C-4C64-A5F2-1F334FCF99AA.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 9
  • 78B6E1DF-1FBB-45D9-9DEF-E305C32A7982.jpeg
    78B6E1DF-1FBB-45D9-9DEF-E305C32A7982.jpeg
    1,2 MB · Weergaven: 10
Voor het rijden van lange stukken. Zorg voor een motor die bij je fysieke gestel past. En tav dat gestel zorg dat het redelijk soepel blijft (loop zelf ook bij de fysio 😬).

Maar hoe oud is de band die je tweedehands hebt verkregen ?
 
Dat weet ik nog niet, moet nog een afspraak maken. Moet zeggen dat dit bandje (20 jaar oud) het nog prima doet.
Ja dat fysieke was ik al eerder bezorgd over, had deze zomer wel echt even wat langere ritten willen maken om daar achter te komen, maar dat is er niet van gekomen. Hopen op nog wat mooie dagen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan